2016-11-12, 22:03
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, det bästa som ryssarna kan hoppas på,
är att matcha NATO:s Östersjöstater till sjöss i Östersjön,
och då bara genom att beröva ishavsflottan på samtliga ytstridsfartyg.

Därtill så vore ryska fartyg i Östersjön extremt sårbara även om NATO
inte skulle ha några ytstridsfartyg där, p.g.a. NATO:s övertag i stridsflygplan
och ryssarnas extremt usla tillgång till baser i Östersjön.

Alla deras baser kan bl.a. nås med raketartilleri från NATO:s territorium,
Kaliningradenklaven kan täckas med polskt kustartilleri,
deras enda hamn i Kaliningradenklaven med polskt eldrörsartilleri
och den 400m breda kanal som den ryska Östersjöflottan måste använda för
att ta sig in och ut hamn från Baltijsk, kan mineras från luften,
med flygplan som flyger på låg höjd över polskt luftrum.
Finska viken är självfallet även den lätt att skära av med mineringar från luften.

Både finska viken och Baltisk är därtill självfallet även extremt enkla att skära av med ubåtar.

Sedan kan man fråga sig hur ryska flottan ska kunna passera Stora Bält också.
Citera
2016-11-18, 19:25
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Nej, det bästa som ryssarna kan hoppas på,
är att matcha NATO:s Östersjöstater till sjöss i Östersjön,
och då bara genom att beröva ishavsflottan på samtliga ytstridsfartyg.

Därtill så vore ryska fartyg i Östersjön extremt sårbara även om NATO
inte skulle ha några ytstridsfartyg där, p.g.a. NATO:s övertag i stridsflygplan
och ryssarnas extremt usla tillgång till baser i Östersjön.

Alla deras baser kan bl.a. nås med raketartilleri från NATO:s territorium,
Kaliningradenklaven kan täckas med polskt kustartilleri,
deras enda hamn i Kaliningradenklaven med polskt eldrörsartilleri
och den 400m breda kanal som den ryska Östersjöflottan måste använda för
att ta sig in och ut hamn från Baltijsk, kan mineras från luften,
med flygplan som flyger på låg höjd över polskt luftrum.
Finska viken är självfallet även den lätt att skära av med mineringar från luften.

Både finska viken och Baltisk är därtill självfallet även extremt enkla att skära av med ubåtar.

Nja, som sagt, angriparen bestämmer när och var han slår till.
Ryssland har en rad långräckviddssytem som kan slå ut delar av Natos resurser redan när de ligger i hamn eller står på plattan. Ryssland har egna ubåtar så att skära av finska viken är knappast görligt utan ubåtsnät, inte heller Baltisk blir en lätt match att skära av.
Så Natos fördelar vägs upp av motsvarande förmåga hos Ryssland.
Natos stora fördel är att USA kan tillföra stora och avgörande resurser, Natoländerna i Europa skulle inte klara av att föra ett storskaligt krig mot Ryssland på egen hand idag.
Citera
2016-11-18, 19:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Sedan kan man fråga sig hur ryska flottan ska kunna passera Stora Bält också.
Fast återigen, givetvis tillför en angripare de adevkata resurserna före man öppnar upp våldshandlingar mot motståndaren.
Att så sker för det specifika syftet att starta krig, döljs genom att Ryssland konsekvent genomfört upprepade mycket stora beredskapstester/övningar under ett antal år.

Så att börja beskjuta ryska flottstyrkor som seglar in i Östersjön före de startat krig låter sig inte göras.
Citera
2016-11-18, 19:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast återigen, givetvis tillför en angripare de adevkata resurserna före man öppnar upp våldshandlingar mot motståndaren.
Att så sker för det specifika syftet att starta krig, döljs genom att Ryssland konsekvent genomfört upprepade mycket stora beredskapstester/övningar under ett antal år.

Så att börja beskjuta ryska flottstyrkor som seglar in i Östersjön före de startat krig låter sig inte göras.

Totalt sant. Man kan oroas av exempelvis gasprojektet de har på Gotland. ÖB har ju pratat om detta.
Ryssen har mer eller mindre ett brofäste/brohuvud där just nu.

Historiskt tänker jag på "Westerplatte", när ett tyskt slagskepp, Schlesvig-Holstein, var på "trevligt besök" i Danzig, och strax därefter, under besöket öppnade eld.
Att öppna eld (från polackerna) var otänkbart inför ett dylikt besök. För att köra "småbarnsspråk" skulle det i så fall innebära att "polackerna började". Nåväl.

Ville ge er en källa också: https://en.wikipedia.org/wiki/Westerplatte
Citera
2016-11-21, 16:21
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod

Det man ska komma ihåg är att Ryssland på intet sätt är en supermakt. Ryssland är en regional stormakt, på samma sätt som Italien skulle kunna vara det. Om Italien ville.

Sovjetunionen och W-pakten är borta sedan länge och det mesta av denna pakt har idag uppgått i NATO.

Ryssland skulle inte ha en chans i ett storkrig med väst. Ryssland skulle dock kunna göra en hel del skada i närområdet, bl a mot Sverige.
Citera
2016-11-22, 23:13
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Visst kan man det. Det blir dock lite svårt att se att man skulle blanda ihop namn på tre av tre möjliga företeelser, när själva poängen annars verkar vara att man kan allt kring företeelserna.

Luktar lite... Skunk det.

Du påstår något annat. Här: "Ubåtsjakt handlar inte om fart, det handlar om att gömma sig i olika vattenlager med olika temperatur och salthalt och att ha en ubåt som t.ex Gotland som inte avger allt för mycket ljud och ekon på t.ex sonar."

Att du inte förstår svenska tillräckligt väl för att förstå vad du själv skriver kan knappast jag lastas för.

Jag tror att det faktiskt hade varit bättre om du på riktigt pratat med någon som var med, och kanske också med amerikanerna, så du hade förstått vad övningarna gick ut på, och hur de utfördes.

Jag förstår. Det låter oerhört trovärdigt.

Återigen din underliga svenska. Varför ens nämna Kristiansand i samma andetag som Hammerfest och Alta? Du förstår, lille vän, att Kristiansand ligger allra längst söderut i Norge, emedan Alta och Hammerfest ligger allra längst norrut. Det är ett avstånd dem emellan på sisådär 165 mil fågelvägen, eller närmare 210-220 mil med bil.

Du får bena upp vad du vill ha sagt, och beskriva det ordentligt. Du har ju enligt egen utsago varit flottist, så det borde inte vara dig övermäktigt att skriva ordentligt. Vad, var, vem, när?

Eftersom jag aldrig påstått det, så känns den där torpederingen mindre sannolik.

Kristiansund inte sand - snabb på tagnentbordet igen.
Och jo, norska kusten är min arbetsplats så gå och lägg dig, hittar någon där så är det jag...

Beskrev just ubåtsjakt; som jagad så gömmer du dig i vattenlager, bottenformationer etc. Är tyst, har fysiska attribut på ubåten som döljer din signatur etc. Att som ubåtsjaktfartyg bedriva utbåtsjakt är ju självklart motsatsen.... Åter igen. Halmgubbe.

Som sagt, jag känner folk som var med.
Dom gamla goda S-en: 2005, San Diego, Gotland, Ubåtsjaktsövningar, Torpedering av hangarfartyg, Svenska och Amerikanska flaggor, Besättningsman HMS Gotland
Citera
2016-11-22, 23:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorCalvin
Kristiansund inte sand - snabb på tagnentbordet igen.
Och jo, norska kusten är min arbetsplats så gå och lägg dig, hittar någon där så är det jag...

Eftersom du, enligt egen utsago, slinter ganska ofta på tangentbordet, så tar jag det för givet att även ditt övriga trams kan lämnas utan allvarligare hänseende.

Citat:
Beskrev just ubåtsjakt; som jagad så gömmer du dig i vattenlager, bottenformationer etc. Är tyst, har fysiska attribut på ubåten som döljer din signatur etc. Att som ubåtsjaktfartyg bedriva utbåtsjakt är ju självklart motsatsen.... Åter igen. Halmgubbe.

Ubåtsjakt är inte aktuellt i en diskussion som rör vilken typ av ubåtar som krävs för den danska flottan om de ska operera med amerikaner och britter, mot ryssar, på öppet hav.

Citat:
Som sagt, jag känner folk som var med.
Dom gamla goda S-en: 2005, San Diego, Gotland, Ubåtsjaktsövningar, Torpedering av hangarfartyg, Svenska och Amerikanska flaggor, Besättningsman HMS Gotland

Och jag brukar fika med drottning Silvia, bryta mig in i Donald Trumps lägenhet och bada i hans pool, samt spela schack med Putin över en flaska 20-rubelsvodka.
Citera
2016-11-22, 23:35
Medlem
SailorCalvins avatar
Nu handlade ju tråden inte om ubåtar överhuvud taget, men dom kom upp och då sågade du konventionella ubåtar utanför Öresund vilket ju bara är dumheter.

Kristiansand och Kristiansund är rätt lika skall du veta. Norska jenter i bägge, dock annan pekfingervals på tagnentbordet...

Vad du och Silvia gör skiter jag i, men vad Gotland gjorde var imponerande både för oss svenskar som kan något om marinstridskrafter och även för den amerikanska marinen som blev tagna med brallorna nere. Rymdkram på dig och Putin.
Citera
2016-11-22, 23:42
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Nu handlade ju tråden inte om ubåtar överhuvud taget, men dom kom upp och då sågade du konventionella ubåtar utanför Öresund vilket ju bara är dumheter.

Återigen egna fantasier utan bäring på vad jag skrivit.

Jag har inga som helst problem med konventionella ubåtar utanför Öresund. Jag har däremot problem med idioter som tror att konventionella ubåtar ute på öppet hav är särskilt effektiva när både de ubåtar och övervattensfartyg de ska samarbeta med, och de ubåtar och övervattensfartyg de ska operera emot, har avsevärt större uthållighet och avsevärt större fartförmågor.

Citat:
Kristiansand och Kristiansund är rätt lika skall du veta. Norska jenter i bägge, dock annan pekfingervals på tagnentbordet...

Citat:
Vad du och Silvia gör skiter jag i, men vad Gotland gjorde var imponerande både för oss svenskar som kan något om marinstridskrafter och även för den amerikanska marinen som blev tagna med brallorna nere. Rymdkram på dig och Putin.

Citera
2016-11-22, 23:49
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Återigen egna fantasier utan bäring på vad jag skrivit.

Jag har inga som helst problem med konventionella ubåtar utanför Öresund. Jag har däremot problem med idioter som tror att konventionella ubåtar ute på öppet hav är särskilt effektiva när både de ubåtar och övervattensfartyg de ska samarbeta med, och de ubåtar och övervattensfartyg de ska operera emot, har avsevärt större uthållighet och avsevärt större fartförmågor.

Fina emojis, skriv något givande istället

Jo du skrev att konventionella ubåtar i högsjö inte var något att ha och att Danmark därför inte behöver det... Du har blivit motbevisad av många här i tråden men fortsätter fäkta med armarna och försöka förminska andra som har rätt i sak men enligt dig fel i åsikt...
Jag erkänner gärna mina prekära misstag - mycket slarv här bakom tangentbordet faktiskt, men du klarar inte av att erkänna när du satt din sista vettiga potatis.
För att vara en grisig nasseofficer med ryskt pansarnamn är du ute på djupt vatten....
Citera
2016-11-22, 23:53
Medlem
SailorCalvins avatar
Missade ju att avslöja ännu ett av dina halmgubbeargument.
Nu skall tydligen ubåtarna operera tillsammans med ytstridsfartyg med högre uthållighet också?

Svenska ubåtar opererar självständigt och det gör de flesta andra som inte tillhör en stridsgrupp som t.ex de amerikanska hangarfartygsgrupperna som Gotland ju som sagt smiskade. När såg du senast en ubåt följa en svensk rbb ut på attackuppdrag i 40 knop?

Att de amerikanska hangarfartygen skulle operera oavbrutet i 30+ kts är dessutom helt orealistiskt då inga av eskort eller stödfartygen klarar av den farten, speciellt inte om dom skall ha någon som helst uthållighet.
Du famlar i mörkret

Edit: Du sa ju att dom norska ubåtarna lurpassade i fjordarna. Hur skall du ha det?
Citera
2016-11-23, 00:02
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Fina emojis, skriv något givande istället

Det är svårt att skriva något givande när du har sådana enorma problem att ta in inläggen.

Citat:
Jo du skrev att konventionella ubåtar i högsjö inte var något att ha och att Danmark därför inte behöver det...

Japp, och det hela baserades på vilka länder de i sådana fall skulle samverka med.

Citat:
Du har blivit motbevisad av många här i tråden men fortsätter fäkta med armarna och försöka förminska andra som har rätt i sak men enligt dig fel i åsikt...
Jag erkänner gärna mina prekära misstag - mycket slarv här bakom tangentbordet faktiskt, men du klarar inte av att erkänna när du satt din sista vettiga potatis.
För att vara en grisig nasseofficer med ryskt pansarnamn är du ute på djupt vatten....

Jag är inte officer i Försvarsmakten.

Jag har blivit ifrågasatt av dig, och Sonnenwende. Två totalt faktaresistenta människor utan vidare koll på hur sjöstrid bedrivs.

Citat:
Missade ju att avslöja ännu ett av dina halmgubbeargument.
Nu skall tydligen ubåtarna operera tillsammans med ytstridsfartyg med högre uthållighet också?

Självklart. Det är, främst, amerikanska och brittiska övervattensfartyg och ubåtar som man samverkar med i norra delen av Atlanten om man är en NATO-nation som opererar där.

Citat:
Svenska ubåtar opererar självständigt och det gör de flesta andra som inte tillhör en stridsgrupp som t.ex de amerikanska hangarfartygsgrupperna som Gotland ju som sagt smiskade. När såg du senast en ubåt följa en svensk rbb ut på attackuppdrag i 40 knop?

Citat:
Att de amerikanska hangarfartygen skulle operera oavbrutet i 30+ kts är dessutom helt orealistiskt då inga av eskort eller stödfartygen klarar av den farten, speciellt inte om dom skall ha någon som helst uthållighet.
Du famlar i mörkret

När och var har jag påstått att amerikanska hangarfartygsstridsgrupper opererar oavbrutet i plus 30 knop?

Citat:
Edit: Du sa ju att dom norska ubåtarna lurpassade i fjordarna. Hur skall du ha det?

Ja, det är det jag påstått hela tiden, och det är det den norska marinen påstår också. Deras ubåtar är i allt annat än undantagsfall till för att användas i kustnära områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in