Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Ett par hade väl jobb, men det finns den typen av folk som hamnat bredvid samhället och som pga av arv och uppväxt inte har någon större förmåga eller ens vilja att faktiskt leva ett ordnat liv.
Kaka söker maka och man blir som man umgås är två talesätt om stämmer väl in.
Hade 1-3 st i gänget bytts ut mot ett par normalbegåvade och lite viljestarka individer så hade varken mordet skett eller de övriga levt livet på det sätt de gjorde. Dvs boende, kläder, mathållning, attityder, droger mm.
Jag förstår vad du menar. Det är väl bara så att normalbegåvade människor hade stuckit direkt. Om vi kollar på dem, omhändertagna barn, kan inte sköta ekonomi/god man, missbruk, behöva stjäla en locktång istället för att köpa en osv, osv.. i all oändlighet. Den ende som jag på rak arm minns hade jobb var Daniel W. Sedan var kanske någon av dem ute i någon sysselsättning någon timme om dagen.
Nu minns jag inte vem av dem som kom upp i en inkomst i 100k-kronors klassen. Men det var tack vare en stabil inkomst från FK. Jo, det var nog Peo, han lånade ju också ut massa pengar till de andra och lånade sedan i sin tur av Madde. Han var den ekonomiskt starka i gruppen. Då fattar man hur illa det är.
De bodde lite hur som helst. Köpa kläder ansågs uppenbarligen vara en lyx som vi inte kan föreställa oss. Det var något av det första de gjorde när de fått tag i Maddes kort.
Lägger vi ihop allt detta så är frågan, är detta verkligen människor som ansågs klara sig utan hjälp från samhället. Då menar jag konkret praktisk hjälp. Som du själv skriver "kaka söker maka" absolut, en helt vanlig "Svensson" skulle inte platsa där av lätt insedda skäl.
Dessutom undrar jag fortfarande vad detta vårdbidrag är, haha!