2016-11-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag tittar på VB nu, och det är intressant hur media väljer att framställa Madde. Jag menar, läser man FUP:en kunde hon vara ganska så osympatisk hon med, precis som alla av oss hade hon både bra och dåliga egenskaper.

Ta inte detta som ett försvar av mördarna, för det är det absolut inte. Jag hoppas att de åker dit ordentligt och att de mår riktigt dåligt över vad de gjorde. Men samtidigt tycker jag att media kunde nyanserat lite.

De som sagt att hon var osympatisk är de åtalade samt de åtalades vänner, Madde hade ju bott hos MB och hans förra flickvän redan 2014 men fick inte bo kvar eftersom hon drack alkohol och det skulle inte soc. gilla nu när de skulle ha barn.
MD bodde även hos "flum" vars närmaste vän var en av de åtalade. De osympatiska sidorna fanns säkert men det verkar som dessa gjorts till en sanning efter att det började bli trögt med pengaflödet nu när egen lägenhet där stängda låsta dörrar skulle kunna stoppa tiggerier om pengar till bensin, cigaretter, snabbmat, dricka på krogen eller bara kontanter utan särskilt ändamål.
Citera
2016-11-22, 22:46
Medlem
Citat:
Nära gruvhålet finns ett rött hus. Är det någon som bor där? För det verkar osedvanligt klantigt att välja det gruvhålet om det finns bostäder nära (vittnen).
I Fup har personer som vistades/bodde där förhörts, som vittnen. Det är kanske sommarbostäder
så nu kanske huset-husen är igenbommade..
Citera
2016-11-22, 22:47
Medlem
Benita hade varit på kryssning, och PO Höfflinger och hans tjej hade varitpå besök hos tjejens föräldrar uppöver någonstans... Mats och Dan hade varit hem till Benitas pappa och hämtat nyckel som gått till PO: s lägenht, för där hade nyckel till Maddes lägenhet funnits..Och sedan hade Mats o Dan åkt till Maddes lägenhet och hämtat bankdosan..
Benita hade blivit arg, för de hämtat nyckel hem till PO, hos hennez pappa för hon hade fått ett förtroende av PO, att ha nyckel hem till honom.. och så gör man inte???
Öhhhh???? Men hon kan mörda någon och sedan gå hem till vederbörande och plocka en dammsugare och locktång????finns incen logiki det hon säger???
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, jag skrattade faktiskt när han sa det. När tråden skapades i somras tyckte jag att några här var lite mer frispråkiga.. T ex om det faktiskt gick att döma dem till fängelse? Är inte majoriteten i gruppen vad man kallar för lindrigt utvecklingsstörda, eller är det att gå för långt?

Varför ville man till varje pris ha med Daniel W i mordsammanhanget det förstår jag inte.. Läser man i fupen var han ganska ny i sammanhanget och det var först de två sista månaderna han hade börjat umgås med dem, och då främst JH.

Sedan skulle jag vara tacksam om någon förklarade vad det är för bidrag några får. Vårdbidrag, vad innebär det?

Det verkar finnas ganska många i gänget som har barn, är det någon av dem som har vårdnaden?

Lodisar, arbetslösa och kriminella tycker jag inte sätter fingret på det hela, de är marginaliserade på ett sätt jag aldrig tidigare har upplevt varken i verkligheten eller i fup-sammanhang. Alltså efter att ha dödat Madde så snor de hennes locktång och dammsugare... Fullständigt obegripligt för normala människor.
Ett par hade väl jobb, men det finns den typen av folk som hamnat bredvid samhället och som pga av arv och uppväxt inte har någon större förmåga eller ens vilja att faktiskt leva ett ordnat liv.
Kaka söker maka och man blir som man umgås är två talesätt om stämmer väl in.

Hade 1-3 st i gänget bytts ut mot ett par normalbegåvade och lite viljestarka individer så hade varken mordet skett eller de övriga levt livet på det sätt de gjorde. Dvs boende, kläder, mathållning, attityder, droger mm.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forehead
För att slippa läsa nästan 500 sidor, är det klarlagt vem av de alla mgm som gjort vad under mordet?
Detta hjälpte mig. Joakim ska efter avtuppandet gått lös med en kniv.
(FB) Madeleine Delbom misstänks mördad i Långshyttan
Citera
2016-11-22, 22:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De som sagt att hon var osympatisk är de åtalade samt de åtalades vänner, Madde hade ju bott hos MB och hans förra flickvän redan 2014 men fick inte bo kvar eftersom hon drack alkohol och det skulle inte soc. gilla nu när de skulle ha barn.
MD bodde även hos "flum" vars närmaste vän var en av de åtalade. De osympatiska sidorna fanns säkert men det verkar som dessa gjorts till en sanning efter att det började bli trögt med pengaflödet nu när egen lägenhet där stängda låsta dörrar skulle kunna stoppa tiggerier om pengar till bensin, cigaretter, snabbmat, dricka på krogen eller bara kontanter utan särskilt ändamål.
Missbrukare som BO var, är sällan några sympatiska personer, de är egocentrerade, lynniga, grälsjuka och manipulativa. Deras negativa sidor förstärks av missbruket och deras positiva tonas ned.

Sen kan de givetvis ha humor, vara charmiga och sociala, glada, ledsna etc, men oftast energitjuvar av rang.
Citera
2016-11-22, 22:51
Medlem
Citat:
Jag tittar på VB nu, och det är intressant hur media väljer att framställa Madde. Jag menar, läser man FUP:en kunde hon vara ganska så osympatisk hon med, precis som alla av oss hade hon både bra och dåliga egenskaper.

Ta inte detta som ett försvar av mördarna, för det är det absolut inte. Jag hoppas att de åker dit ordentligt och att de mår riktigt dåligt över vad de gjorde. Men samtidigt tycker jag att media kunde nyanserat lite.
Jag tyckte dom beskrev henne ganska bra. Det framgick ju att hon haft problem av olika slag och även med alkohol. Vad tycker du dom skulle skriva mer då?

Jämfört med trashankarna så verkade hon både intelligent och vacker.
Citera
2016-11-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forehead
För att slippa läsa nästan 500 sidor, är det klarlagt vem av de alla mgm som gjort vad under mordet?
Om du är intresserad så läs allt-ta det lite pö om pö som man säger.
Du ska väl inte doktorera om Långhyttemordet nästa månad...
Menar- det är riktigt intressant att plöja igenom materialet i lugn takt, och hinna fundera.
Så bra utredning. Men mycket. Stackars människorna som jobbat med detta.
Citera
2016-11-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Jag tyckte dom beskrev henne ganska bra. Det framgick ju att hon haft problem av olika slag och även med alkohol. Vad tycker du dom skulle skriva mer då?

Ja det håller jag med om- så hon har kämpat, och alla jobb och tycks haft och faktiskt inte ha varit bidragsberoende. Egna firmor både som man och kvinna.
Dock dålig kontakt med barnen, men kanske hade hon rättat till det om hon fått chans.
Citera
2016-11-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan

Ja men herregud, hon är en man som vill bli kvinna, ok, 165 cm kort/lång, bara där finns ju så mkt problem. Jag dömer ingen, man ska få vara den man vill MEN.... klart med blir problem.
Citera
2016-11-22, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja men herregud, hon är en man som vill bli kvinna, ok, 165 cm kort/lång, bara där finns ju så mkt problem. Jag dömer ingen, man ska få vara den man vill MEN.... klart med blir problem.
Hon hade bytt kön så i lagens mening fullvärdig kvinna, sedan förminskar ni längden, hon var 175cm så inte så kortväxt, men ser tanig och smal ut. Total kontrast till tjejerna i gänget både vad gäller kläd-stil och utseende.
Hennes ex-man verkade mycket ledsen. En bra beskrivning av henne i programmet ikväll.
Nyanserad beskrivning av en annorlunda människa.
Citera
2016-11-22, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Och vart vill du komma? Att du tycker det var relevant att hon mördades av ett gäng missbrukande missfoster för att hon var 165 cm och haft problem? Man börjar nästan undra om det finns fler av samma slag som trashankarna här och som har väldigt svårt att begripa? Ta det inte personligt? Eller gör det om du måste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in