2016-11-22, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det är inte emotionellt fel.
För den känslostyrde säger känslorna sanningen.

Citat:
Om man bildgooglar på "romania + countryside" sitter man och suckar över hur rart det verkar. Ja, jag vet. Det är bara att boka en flygbiljett för 500 spänn, men jag tycks aldrig få tummen ur arslet.
Tror det skulle kännas mycket bättre för er när ni vet att folk i landet där ni bor inte har lånat till bostäderna.

Citat:
Det finns dock andra länder i diagrammet som också har i princip obefintlig privatbelåning på bostäderna
Mn, Bulgarien. Går väl lika bra att flytta dit.

Citat:
Dina och mina mor- och farföräldrar kunde bli egnahemsägare eller köpa sig en "insatslägenhet", som det hette då, i HSB på en och en halv arbetarlön.
Min morfar sålde en HSB-insatslägenhet på 60-talet. Ungefär en sådan här: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-karlberg-karlskoga-kommun-fjellstedtsvagen-6-10343435
Han fick ca motsv vad en ny SAAB V4 kostade. Dvs ungefär en årsarbetarlön.

Och den där länkade 2:an ser faktiskt ut att vara billigare. Går inte en ny volvo på iaf 300 KSEK?

Citat:
Om du går tillbaka till dina tabeller så kommer du slås av faktumet att man på den tiden inte lånade ut till bostäder över 140 år som man gör idag.
HSB hade standardpriser som insatslägenheterna såldes för. Man fick lämna resten av köpeskillingen på sidan om.

Citat:
Ändå kunde arbetare köpa villa. Är inte det konstigt?
Känner till sådana fall. Villor byggdes oftast. Det var migration in till städerna.
Fanns knappt husföretag. Istället köpte man en tomt. Gick till en arkitekt och fick sig en ritning. Anlitade folk som byggde. (Ofta från klanen. Dvs släktingar. Eller byn man kom ifrån).
6 årsarbetarlöner gick det på för en liten villa på 70 kvm. Och det hade man naturligtvis inte i cash, som ung arbetare med hemmafru. Utan man lånade. Dels av staten och dels i bank. Inbilla dig inget annat.

Ungefär en sådan här. http://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-karlskoga-karlskoga-kommun-sangarvagen-3-10320455
Fast kanske 70 kvm.

Hm, ser ju ut som den där kostar mindre än 6 årsarbetarlöner numera. Den borde gå på ca 2 MSEK.

Men det här ser ju ut som vi har en inverterad bubbla. Priserna borde upp med en faktor 4 för att vi ska komma ikapp.
2016-11-22, 21:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad du vägrar förstå är att marknaden inte vill ha tillbaka några pengar, då hela affärsidén går ut på att just låna ut pengar på obestämd tid.

No comment...

Bara en länk: https://sv.wikipedia.org/wiki/Grekland
2016-11-22, 21:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ändå kostar en etta i Husby 1,7 miljoner. Och folk får tydligen dessa lån?

I HUSBY, Kurtan! I mångkulturens HUSBY! Det är någonting som luktar fisk ända till södra Dalarna. Vem köper en ETTA för 1,7 MILJONER i mångkulturens och automatkarbinernas HUSBY?

Känner du inte i varenda cell i din kropp att det är någonting som är fullständigt vajsing här?

Ja jag hade inte köpt en etta där för det priset, så mycket kan jag säga. Men jag antar att lgh närmare stan blivit så dyra så att det inte finns mer att välja på för den som inte hunnit spara så länge.

Folk tittar allt längre och längre ut helt enkelt och alla köpare som flyttar in kanske inte alltid är så kunniga om området de budar i.
2016-11-22, 21:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
https://2.bp.blogspot.com/-jHY8DAonbDo/WDAY-4tKELI/AAAAAAAAoug/OaxlyIdQxCY4ZCp82PAGkM2L_VSHFROWwCLcB/s1600/br_index_1970-2013.png

Detta är vad som är så extremt, du har det mitt framför näsan. Hur kan man inte bli mörkrädd av att titta på den grafen?

Priserna har ökar realt ja, men kostnaderna har minskat och det rejält. Själv har jag faktiskt aldrig någonsin bott så billigt som jag gör nu.
2016-11-22, 21:24
Medlem
Scrofas avatar
Jag är dock imponerad, rent av lite avundsjuk, över hur man som svensk kan känna en sån tillförsikt inför framtiden. Vi har trots allt en ny underklass som aldrig kommer att dra sin egen vikt, en skola i kris, ett obefintligt försvar, ett tandlöst rättsväsende, en sjuk sjukvård, ett skämt till både regering och opposition... och vi är världens mest privatbelånade folk. Trots allt detta myser bolånetorskarna inombords och är säkra, ja så säkra, på att Sverige och Svenskarna kommer att kunna hålla båd finanskris och arbetslöshet stången, och det inte bara under nästkommande mandatperiod utan rent av under hela vår livstid. Svenskarna kommer alltid vara hågade och ha möjlighet att betala dessa summor. Det nya är det normala. Det nya kommer aldrig ändras i vår starka nation som står fast då det blåser.
2016-11-22, 21:28
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Priserna har ökar realt ja, men kostnaderna har minskat och det rejält. Själv har jag faktiskt aldrig någonsin bott så billigt som jag gör nu.
Självklart, men du är säker på att det kommer att förbli så, och det är vad jag vänder mig emot. Vad är det som säger att Sverige inte kommer att vara drabbat av massiv arbetslöshet och statsfinansiell härdsmälta om 5 år? Vem kommer vilja pynta 2 miljoner för ett kyffe i Tensta då?
2016-11-22, 22:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag är dock imponerad, rent av lite avundsjuk, över hur man som svensk kan känna en sån tillförsikt inför framtiden. Vi har trots allt en ny underklass som aldrig kommer att dra sin egen vikt, en skola i kris, ett obefintligt försvar, ett tandlöst rättsväsende, en sjuk sjukvård, ett skämt till både regering och opposition... och vi är världens mest privatbelånade folk. Trots allt detta myser bolånetorskarna inombords och är säkra, ja så säkra, på att Sverige och Svenskarna kommer att kunna hålla båd finanskris och arbetslöshet stången, och det inte bara under nästkommande mandatperiod utan rent av under hela vår livstid. Svenskarna kommer alltid vara hågade och ha möjlighet att betala dessa summor. Det nya är det normala. Det nya kommer aldrig ändras i vår starka nation som står fast då det blåser.

Min analys är att klyftorna kommer att öka rejält de närmaste åren, men det är inget som behöver dra ner några bostadspriser. Tvärtom kan det dra upp priserna där folk som har råd att fly problemen föredrar att flytta.

Och omvänt så kan såklart priserna gå ner i problemtyngda förorter.
2016-11-22, 22:22
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Min analys är att klyftorna kommer att öka rejält de närmaste åren, men det är inget som behöver dra ner några bostadspriser. Tvärtom kan det dra upp priserna där folk som har råd att fly problemen föredrar att flytta.

Din analys, precis som min, är att Sverige kommer att tvingas gå en av två vägar inom en snar framtid.

1. Fortsätta som förut med massinvandring, överbelåning och grav misskötsel av landet på alla sätt och vis.

2. En radikal omsvängning som med kraften av kärnvapen slår sönder allt jag räknade upp i punkt 1.

Ingen av vägarna kommer att tillåta att den absurda bostadsbubblan fortsätter som förut. Det vet du, för du är smart innerst inne, även om du (och dina medbolånetorskar) resonerar och diskuterar som om ni satt på psyket. Kurtis: Folk är beredda att betala 1,7 miljoner för en etta i Husby. Man behöver inte säga mer. Det kan bara gå åt ett håll i framtiden, och det är inte uppåt.
2016-11-22, 22:36
Medlem
Scrofas avatar
Citat:

Vad tror du, kommer det Sverige i stort att gå bra eller dåligt under, säg, de kommande tio åren? Kommer en lågkunjunktur att kunna påverka priserna?
2016-11-22, 22:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ni vet väl alla att det en, och endast en sak som gör att ettor i Stockholms slitna och osäkra miljonprogramsförorter går på miljontals kronor?

Räntan. Idag får du en bolåneränta på under 1,5%. Det är helt sjukt, och gör att ett lån på en miljon kostar 850 kronor i månaden. Ingenting.

Varför räntan är så obehagligt låg? Totala obalanser i I-ländernas ekonomi. Detta kommer att slå över, och det fort. Med en bolåneränta som stiger till något så lågt som 3% kollapsar väldigt många hushåll. Och bostadspriserna kollapsar totalt därefter.

Jag tror på en apokalyptisk bostadskrasch som kommer bli alla lågkonjunkturers moder i Sverige. Tyvärr.
2016-11-22, 22:43
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ni vet väl alla att det en, och endast en sak som gör att ettor i Stockholms slitna och osäkra miljonprogramsförorter går på miljontals kronor?

Räntan. Idag får du en bolåneränta på under 1,5%. Det är helt sjukt, och gör att ett lån på en miljon kostar 850 kronor i månaden. Ingenting.

Varför räntan är så obehagligt låg? Totala obalanser i I-ländernas ekonomi. Detta kommer att slå över, och det fort. Med en bolåneränta som stiger till något så lågt som 3% kollapsar väldigt många hushåll. Och bostadspriserna kollapsar totalt därefter.

Jag tror på en apokalyptisk bostadskrasch som kommer bli alla lågkonjunkturers moder i Sverige. Tyvärr.
Det värsta är just precis att fartblindheten kommer att dra med sig alla andra ned i fördärvet också, även om konsekvenserna av naturliga skäl inte blir fullt så digra som för torskarna själva. Vore det enbart de själva som drabbades skulle jag bry mig marginellt mer än nyliberalerna här i tråden.
2016-11-22, 22:50
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Vad tror du, kommer det Sverige i stort att gå bra eller dåligt under, säg, de kommande tio åren? Kommer en lågkunjunktur att kunna påverka priserna?
Tio år? Försök med 125 år: http://www.dn.se/ekonomi/har-betalas-bolanen-av-pa-drygt-20-ar/
Citat:
De svenska hushållens skulder har ökat kraftigt sedan 1990-talet – men svenskarna är usla på att amortera, konstaterade Internationella valutafonden i rapport för drygt ett år sedan. Sverige har de längsta amorteringstiderna i Europa, i snitt 125 år, enligt IMF.

Artikeln är från 2014. Nu tror jag att det är uppe i 130 år, med 140 år för bostäder i Stockholm. Intressant är att läsa i artikeln att i våra grannländer betalas lånen av på en bråkdel av den tid det tar att betala dem i Sverige. Vad kan det bero på? Varför betalar inte vi också av lånen på 20 år som i Norge? Tror ni vi skulle ha diskussioner om bolånebubblor om bostadslånen betalades av på 20 år också i Sverige?

Nu har jag kvantitativa mätdata, Alpha. Berätta varför norrmännen är så mycket bättre på att amortera än svenskar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in