2016-11-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Min sista BR som var nyproduktion från JM hade lockavgiften 3700kr, den höjdes året efter till 3900 och vidare över 4000 nästkommande år. Men JM lockade som sagt med 3700 för köpet på ritning.
4% per år. Men det är väl ungefär vad lönekostnaderna stiger med. Och därmed föreningens taxor. Fast där kan det ju handla om att man la om lånen, eller beslöt om en högre amorteringstakt.

Citat:
Men likt förbannat lever vi över våra tillgångar just för att stressen är alltid där och vi måste köpa NU innan det blir dyrare.

Hushållens nettotillgångar ökar för varje år.

Citat:
Ingen inser att man inte kan leva på lånade pengar hur länge som helst. Förr eller senare kommer det en tid då den som lånade ut dessa pengar ska ha de tillbaka och dom kommer att ta dessa på ett ganska aggressivt sätt.
Vad sägs om att lånet löses när bostaden säljs?
2016-11-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej jag inser inte det. Jag får ha mitt lån så länge jag har kvar bostaden. Varför skulle banken vilja ha tillbaka några pengar? De tjänar ju löpande på att jag har just ett bostadslån.

Nu är det inte bankerna utan "marknaden" som bestämmer när det ska tas tillbaka om du anser att ditt boende är en tillgång så måste du även inse att marknaden ger och tar. Jag som har varit med förr vet att de som betalat av sin skuld kommer ha det lättare ifall marknaden drar ned alla i avgrunden jämfört med de som som har lånat 5-10 årsinkomster och fortsätter att sparka fram sina lån.

Info nedan, skulle vilja se hur dessa siffror såg ut på 80-talet!

Länderna med högst skuldsättning
Land Total skuldsättning 2014 (procent av BNP)
Japan 393%
Sverige 295%
Spanien 293%
Frankrike 288%
Italien 272%
Storbritannien 271%
Kanada 267%
Schweiz 245%
USA 239%
Kina 235%
Källa: Bank of International Settlements
Senast redigerad av Balsa 2016-11-22 kl. 20:54.
2016-11-22, 20:52
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balsa
Hade vi ett konkret svar på varför priserna stod stilla innan 1999?
Den första puckeln i diagrammet kan förklaras av "novemberrevolutionen" då Riksbanken avreglerade finansmarknaderna. Bankerna kunde efter 1985 låna ut hur mycket pengar de ville utan att Riksbanken lade sig i. Sedan gick det raskt uppåt tills verkligheten kom ikapp bolånetorskarna runt 1990-1991. Då fick vi den så kallade 90-talskrisen, och hundratusentals jobb försvann från Sverige.

Om man tänker på vad 90-talskrisen orsakade för skada på Sverige, och tittar på den lilla nedgång (1989-1996) som skedde i diagrammet, så är det inte konstigt att man får skrämselhicka av att titta i diagrammet var vi nu befinner oss. Titta på diagrammet och föreställ er att priserna på bostäder idag halveras, som de nästan gjorde mellan 1989-1996, och försök tänk ut vad som skulle hända i samhället. Ta det som en liten tankeövning såhär på kvällskvisten. Ta gärna en titt på diagrammet i min signatur också. Kommer ni sova gott i natt?

Novemberrevolutionen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Novemberrevolutionen_(Sverige)

Bostadsrättsprisindex: https://2.bp.blogspot.com/-jHY8DAonbDo/WDAY-4tKELI/AAAAAAAAoug/OaxlyIdQxCY4ZCp82PAGkM2L_VSHFROWwCLcB/s1600/br_index_1970-2013.png
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Alltså, diagrammet visar en fullständigt korrekt (och skrämmande) bild.
Vad är det som är skrämmande?
Färgsammansättningen?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
4% per år. Men det är väl ungefär vad lönekostnaderna stiger med. Och därmed föreningens taxor. Fast där kan det ju handla om att man la om lånen, eller beslöt om en högre amorteringstakt.

Hushållens nettotillgångar ökar för varje år.

Vad händer med dig om du måste sälja om 10 år när din bostad är mindre värd än vad lånet är på?
2016-11-22, 20:54
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Vad sägs om att det måste finnas en ny hugad bolånetorsk (och en villig bank i bakgrunden) för att bolånetorsk 1 ska kunna "lösa" lånet när bostaden säljs?
2016-11-22, 21:02
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Vad sägs om att det måste finnas en ny hugad bolånetorsk (och en villig bank i bakgrunden) för att bolånetorsk 1 ska kunna "lösa" lånet när bostaden säljs?
Jaha och det finns inte idag? 5 ggr årsinkomst brutto får man låna max oavsett egen insats.

Och på det 2% årligen i amorteringskrav upp till 30% eget kapital och därifrån 1% upp till 50%.

Vad exakt är extremt med det och gör köparen till en "bolånetorsk"?
2016-11-22, 21:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu är det inte bankerna utan "marknaden" som bestämmer när det ska tas tillbaka om du anser att ditt boende är en tillgång så måste du även inse att marknaden ger och tar. Jag som har varit med förr vet att de som betalat av sin skuld kommer ha det lättare ifall marknaden drar ned alla i avgrunden jämfört med de som som har lånat 5-10 årsinkomster och fortsätter att sparka fram sina lån.

Info nedan, skulle vilja se hur dessa siffror såg ut på 80-talet!

Länderna med högst skuldsättning
Land Total skuldsättning 2014 (procent av BNP)
Japan 393%
Sverige 295%
Spanien 293%
Frankrike 288%
Italien 272%
Storbritannien 271%
Kanada 267%
Schweiz 245%
USA 239%
Kina 235%
Källa: Bank of International Settlements

Vad du vägrar förstå är att marknaden inte vill ha tillbaka några pengar, då hela affärsidén går ut på att just låna ut pengar på obestämd tid.

vad händer i sådana fall med alla hyresgäster som bor i belånade hyreshus?
2016-11-22, 21:11
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Jaha och det finns inte idag? 5 ggr årsinkomst brutto får man låna max oavsett egen insats.

Och på det 2% årligen i amorteringskrav upp till 30% eget kapital och därifrån 1% upp till 50%.

Ändå kostar en etta i Husby 1,7 miljoner. Och folk får tydligen dessa lån?

I HUSBY, Kurtan! I mångkulturens HUSBY! Det är någonting som luktar fisk ända till södra Dalarna. Vem köper en ETTA för 1,7 MILJONER i mångkulturens och automatkarbinernas HUSBY?

Känner du inte i varenda cell i din kropp att det är någonting som är fullständigt vajsing här?
2016-11-22, 21:15
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Vad händer med dig om du måste sälja om 10 år när din bostad är mindre värd än vad lånet är på?
Alpha har inga lån på sin kåk. Han skröt för några månader sedan om att han "tog huset på kortet". Om vi väljer att tro honom så sitter han säkert i sitt pörte. Jag hoppas dock för hans egen skull att han menade betalkortet och inte sitt Master Card.
Medlem
Scrofas avatar
Citat:

https://2.bp.blogspot.com/-jHY8DAonbDo/WDAY-4tKELI/AAAAAAAAoug/OaxlyIdQxCY4ZCp82PAGkM2L_VSHFROWwCLcB/s1600/br_index_1970-2013.png

Detta är vad som är så extremt, du har det mitt framför näsan. Hur kan man inte bli mörkrädd av att titta på den grafen?
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Nu kan vi titta lite på hur det skulle vara i Sverige om vi INTE skulle ha våra bostäder belånade.
Säg att genomsnittlig belåningsgrad för såväl privatboende som Fastighetsbolag ligger på 55%. (Jag tror det stämmer hyggligt).
Utan belåning skulle vi då ha 45% av vår bostäder kvar. Dvs var och en tänker sig lite mindre än hälften av boytan kvar. Bor ni i en lägenhet på 30 kvm så tänker ni er en flytt till en lägenhet på ca 13 kvm.
Någon som ser ett problem med det?
Ja, jag ser ett stort problem med det. Vi är uppenbarligen väldigt trångbodda helt i onödan. Om alla bara hugger i från tårna och lånar 10 gånger så mycket som idag så kan vi alla leva som kungar på 300 kvm.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in