Citat:
Ursprungligen postat av
Sir.
Men vänta nu. Menar du verkligen att världen är perfekt samtidigt som den är bristfällig?
De är ju varandras motsatser.
Ja utifrån olika perspektiv. Vilka våra omdömen är beror just på vilket perspektiv vi intar, utifrån ett alldagligt mänskligt perspektiv är jordelivet en jämmerdal, en prövning innan vår himmelska belöning. Men om vi överger vårt egocentriska perspektiv och höjer vår själsliga blick för att se ner på världen från ett holistiskt och ett mer transcendent perspektiv så kommer ondskan att "krympa" och för ett fåtal helt försvinna i och med att dessa genomskådar ondskans substanslösa natur.
Perspektivet ovan borde inte vara helt främmande för icke-troende och vetenskapligt intresserade. Vem har inte tittat upp mot en stjärnfylld himmel och känt att människans alla sorger och problem är intet i förhållande till universums ofattbara vidder? Naturen är en outtömlig källa att kontemplera över för att förändra ens själsliga tillstånd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sir.
Visst, logiska motsägelser är en sak. Att inte kunna stoppa en galning från att våldta barn är en annan.
Jag ser gärna att du utvecklar detta med att gud är separerad från världen och därför inte kan ingripa. Jag kan inte se hur detta skulle vara ett argument för din ståndpunkt. Då blir definitionen av den eventuella allsmäktigheten väldigt märklig.
Med separerad menar jag helt enkelt att Gud inte är världen, de är inte identiska med varandra. Därmed finns det en åtskillnad dem emellan. Det betyder inte att Gud är avskild från värden på ett sådant vis att han inte har möjlighet att agera. Jag tyckte jag formulerade det bra i mitt svar till kiss74 när jag skrev att "Gud kan inte omvandla världen till något den essentiellt sett inte är, nämligen något annat än det fullkomligt goda." Essentiellt sett så är världen = icke-Gud, om då endast Gud är god så måste världen innehålla ondska. Ondskan måste förstås i dess metafysiska betydelse, sitter man bara och grubblar över enskilda onda händelser kommer man inte förstå dess natur.