Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Jag undrar hur exakt de kom fram till den slutsatsen. Det måste vara sjuhelsikes ovanligt att sex(!) av sju GM led av en psykisk störning när ett brott begicks.
Är en "psykisk störning" alltid av samma karaktär när ett brott begås (om man bedöms ha lidit av en sådan), eller skiljer det sig markant från fall till fall? Det lutar ju åt det första om man använder detta fall som exempel.
Menar man psykisk störning som de typ tre minuterna som själva dödandet pågick eller räknas störningen in i hela proceduren från första planering till målgång, så att säga?
Och vad bestod den psykiska störningen av i detta fall? Alla var paranoida? Eller gravt deprimerade? Eller påverkade av droger så att de hade problem med att skilja verklighet från fantasi? Eller någon slags mikropsykos där de alla trodde att Madde var en drake och de hjältar i ett TV-spel?
Det finns en otrolig mängd psykiska störningar. Allt ifrån lätta säsongsdepressioner till schizofreni. Därutöver finns olika typer av neuropsykiatriska åkommor av skild typ och som kan vara av olika allvarlig typ.
De flesta av dessa har ingen relevans för huruvida det utfärdas fängelseförbud.
Lagen (LRV) anger istället tre huvudgrupper av åkommor som kan innebära fängelseförbud:
- Psykos
- Allvarlig depression (med psykotiska inslag)
- Personlighetsstörning med extrema inslag av tvångsmässighet
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning
Alla tre ger patienten mycket bisarra beteenden. Psykotikern kan se bilar som hotfulla dinosaurier eller demoner, den deprimerade lämnar inte lägenheten men har ett uttalat självskadebeteende och den personlighetsstörde har ett tvångsmässigt beteende, exempelvis kleptomani eller liknande.
Inget av de tre, mycket handikappande, tillstånden verkar någon av de nu misstänkta lida av.
Däremot har de säkert neuropsykiatriska störningar som autismspektrum eller ADHD/ADD.
Nu ska jag inte påstå att jag kan förutse hur en eventuell RPU kommer att utfalla för alla misstänkta men jag aktar inte för otroligt att ingen av dem kommer att få fängelseförbud utfärdat.