2016-11-22, 03:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Visst, det finns mängder av mordsätt som kan verka råare än detta fall, men i min bok var Maddes mord ovanligt och oerhört barbariskt (rått). Inget sätt jag själv skulle vilja bli bragd om livet på, om man fick välja själv dvs.

Det sägs att det finns olika grader även i helvetet men vem fan känner skillnad på 5000 och 10,000 grader? Och varje mord är rått, även om man får en kula i pannan utan att ens märka att man dog. Ett liv har klippts av. Denna människa får inte uppleva sitt liv längre, aldrig mer.

Sen finns det folk som måste myrknulla vartenda ord man skriver här. Om jag tycker att Maddes mord är ovanligt rått så är det min personliga åsikt. Lev med det och gå vidare i tråden (till den som blir förundrad och känner att det måste analyseras till döds)
Ja, men det är ju precis vad jag tycker själv också.
Det är ett oerhört grymt mord.
Därför förstår jag inte att någon överhuvudtaget kan ifrågasätta att det skulle
vara "ovanligt rått".

Som gjordes här: https://www.flashback.org/sp59094113
Senast redigerad av Grandioso 2016-11-22 kl. 03:07.
Citera
2016-11-22, 07:11
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Någon skrev att hela gänget säkert är på fri fot om 8-10 år. Någon eller ett par får sitta 15-20 år, lägger jag till.
Gänget är upplöst då, det vet man utan att vara raketforskare. Det skulle bli en journalistisk bestseller om någon följde upp de förtappade med en bok... dagen de ska plocka midsommarblomster nästa gång.

Självklart förstår jag det. Mer intresserad av hur de ställer sig till varandra nu som sagt. Om de fortfarande upplever sig som kumpaner, som "polers", som "ganster syster och ganster bror", eller om de redan nu börjar se vad deras gängmentalitet faktiskt ställt till med. Men en reflektion över hur farlig en grupp kan vara tror jag förstås inte att de har gjort. Det kanske är en insikt som kommer senare, efter år av behandling bakom galler, om alls.

Extra spännande då AL är gravid men barnet inte är MBs. MB som flinade stort åt beskedet i rätten igår...
Citera
2016-11-22, 07:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det är underligt att PO senare under ett förhör nämner vad Benita sagt i förhör. Hur tusan kan han veta vad Benita sagt i ett förhör? Har de pratat ihop sig om detta som ett försvar?

FUP s.923-924, förhör med PO.

Intressant, konstigt att inte förhörsledaren spann vidare på det. Indikerar ju att de skulle ha snackat ihop sig om en story. Å andra sidan kan ju förhörsledaren tidigare ha sagt vad Benita påstår (jag har inte läst förhören med PO), de lägger ju ut sådana spår lite då och då. T.ex säger de till PO att Anneli sagt att de skulle åka till Triangeln och frågar om det stämmer.
Citera
2016-11-22, 08:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Varför frågar du om på vilket sätt detta var ett ovanligt rått mord?

Nu är det nog mest eftersnack av denna Peo men om det vore sanning skulle jag personligen (om jag vore offret) bli mest förbannad på de som inte gjorde ett skit för att hjälpa mig när jag blev mördad. För att citera Einstein; "The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it.”
Därför att du påstår det, och jag delar inte din uppfattning. En snabb strypning till medvetslöshet och sedan knivhugg till döds skapar inte utdraget lidande eller är särskilt rått. Råare mord är vanligt, där offret har vetat länge vad som ska komma, eller lider länge av smärta. Av den anledningen tror jag ingen får livstids fängelse.

Så, min fråga kvarstår, på vilket sätt är detta ett ovanligt rått mord?
Citera
2016-11-22, 08:22
Medlem
Doctors avatar
dt.se direktsänder TV inför andra dagen kl 08:30.
http://www.dt.se/blaljus/brott/mordet-i-langshyttan-direktsandning-infor-andra-rattegangsdagen
Citera
2016-11-22, 08:24
Medlem
Quarrels avatar
Rättegången planerar att fortgå till jul, med 23 december som reservdag.
Huvudförhandlingsplan
Citera
2016-11-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Intressant, konstigt att inte förhörsledaren spann vidare på det. Indikerar ju att de skulle ha snackat ihop sig om en story. Å andra sidan kan ju förhörsledaren tidigare ha sagt vad Benita påstår (jag har inte läst förhören med PO), de lägger ju ut sådana spår lite då och då. T.ex säger de till PO att Anneli sagt att de skulle åka till Triangeln och frågar om det stämmer.

Ja, nog tror jag förhörsledarna har använt vad de övriga har sagt, och dessutom lämnat vissa saker öppet till förhör i tingsrätten... för att använda dem mot varandra... stategi från åklagarsidan kanske...
Citera
2016-11-22, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Min son???

Jag har tre söner och två döttrar och nej, detta är inget ligg till någon av dem .. Det finns faktiskt andra kontakter som kan vara värre än om du gökat på någon

Låna ut pengar tex verkar ha varit värre.
Citera
2016-11-22, 08:47
Medlem
PiusXIIIs avatar
En artikel i Aftonbladet om hur den snälle chauffören dagen innan mordet hjälpte Madeleine att handla på IKEA.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23956149.ab
Citera
2016-11-22, 08:50
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
dt.se direktsänder TV inför andra dagen kl 08:30.
http://www.dt.se/blaljus/brott/mordet-i-langshyttan-direktsandning-infor-andra-rattegangsdagen
P4 Dalarna likaså: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6565846
Citera
2016-11-22, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag undrar hur exakt de kom fram till den slutsatsen. Det måste vara sjuhelsikes ovanligt att sex(!) av sju GM led av en psykisk störning när ett brott begicks.

Är en "psykisk störning" alltid av samma karaktär när ett brott begås (om man bedöms ha lidit av en sådan), eller skiljer det sig markant från fall till fall? Det lutar ju åt det första om man använder detta fall som exempel.

Menar man psykisk störning som de typ tre minuterna som själva dödandet pågick eller räknas störningen in i hela proceduren från första planering till målgång, så att säga?

Och vad bestod den psykiska störningen av i detta fall? Alla var paranoida? Eller gravt deprimerade? Eller påverkade av droger så att de hade problem med att skilja verklighet från fantasi? Eller någon slags mikropsykos där de alla trodde att Madde var en drake och de hjältar i ett TV-spel?
Det finns en otrolig mängd psykiska störningar. Allt ifrån lätta säsongsdepressioner till schizofreni. Därutöver finns olika typer av neuropsykiatriska åkommor av skild typ och som kan vara av olika allvarlig typ.

De flesta av dessa har ingen relevans för huruvida det utfärdas fängelseförbud.

Lagen (LRV) anger istället tre huvudgrupper av åkommor som kan innebära fängelseförbud:
  • Psykos
  • Allvarlig depression (med psykotiska inslag)
  • Personlighetsstörning med extrema inslag av tvångsmässighet

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning

Alla tre ger patienten mycket bisarra beteenden. Psykotikern kan se bilar som hotfulla dinosaurier eller demoner, den deprimerade lämnar inte lägenheten men har ett uttalat självskadebeteende och den personlighetsstörde har ett tvångsmässigt beteende, exempelvis kleptomani eller liknande.

Inget av de tre, mycket handikappande, tillstånden verkar någon av de nu misstänkta lida av.

Däremot har de säkert neuropsykiatriska störningar som autismspektrum eller ADHD/ADD.

Nu ska jag inte påstå att jag kan förutse hur en eventuell RPU kommer att utfalla för alla misstänkta men jag aktar inte för otroligt att ingen av dem kommer att få fängelseförbud utfärdat.
Citera
2016-11-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framgaffel
Undrar just om man kanske skulle ta en liten utflykt till Falun i morgon? Vad jag förstår är det BH som står på schemat...

Ja, tänker samma sak.. så det blir faktiskt en resa till falun idag...
Om än inte så tidigt då... står i startgroparna nu...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in