Det är Killinggänget som driver med bolånetorskarna med "ljust och fräscht". Det är något nytt projekt, ungefär som Spermaharen eller Ensamseglaren. Snart kommer en film om denna fantastiska paradvåning där Percy Nilegård pissar på Robert Gustavsson, som är utklädd till Malena Ernman som är ute efter en ny lya i mångkulturen och är beredd att betala 10 miljoner för att visa att hon är solidarisk, samtidigt som han sjunger Marseljäsen. Filmen slutar med att Percy, som är fastighetsmäklare, tar 10 miljoner av Malena, ger henne nycklarna och flyttar till Argentina.
Perioden du talar om var ingen platå. Det var ett litet hack i kurvan där priserna skjutit upp i stratosfären under en längre tid. Fallhöjden var enorm, och bankerna tog chansen att fortsätta låna ut eftersom det är deras enda chans att tjäna pengar. Att politikerna lovade att de inte skulle bli drabbade vid eventuella svårigheter på bostadsmarknaden hjälpte också till. På 90-talet kan vi tala om en helt annan situation, där priserna rasade från nivåer där de varit ungefär lika stora i decennier. Se själv:
Nedan är data från Valueguard. Dvs HOX index för villor Sverige.
200709 135.04
200804 136.16
200905 135.40
201112 132.66 (4 år senare har priserna tom fallit lite)
201212 138.05 (5 år senare i stort sett still)
201312 144.15 (6 år senare svag uppgång startar)
Enligt dina och andras förvirrade fantasier skulle alltså bubblan havererat om prisökningarna uteblir. Här kan vi se att ett svagt prisfall efter 4 års stiltje så inträffar inte det. Istället börjar priserna dra iväg uppåt.
Dina fantasier är falsifierade. (Som så mycket annat när jag synar).
Bankerna slutar naturligtvis inte att låna ut. Dom vet ju också var produktionskostnaderna ligger.
En del gravt verklighetsfrånvända brukar ju i sina deliriumattacker yra om att Alliansen startade bubblan. Verkligheten visar tvärtom att prisökningarna stannade upp under större delen av Alliansen åren.
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Nu räknar du, liksom Bortamatchen, med eviga minusräntor, ränteavdrag, skenande priser, bostadsbrist, etc. Epic fail!
* Räntor påverkar BR och HR likvärdigt. Eller hör du också till de som inte förstått att Fastighetsbolag är belånade?
* Samma gäller ränteavdrag.
* "skenande priser"?? Du kan inte ha tänkt när du skrev det. Det gör ju att BR blir ännu billigare än HR.
* Och "bostadsbrist" vad är det? Hur mäter man det?
Citat:
Det här begriper jag inte ett ord av. Någon annan som gör det?
Det var ett pedagogiskt exempel för att förklara en rationellt konsekvens.
Nedan är data från Valueguard. Dvs HOX index för villor Sverige.
200709 135.04
200804 136.16
200905 135.40
201112 132.66 (4 år senare har priserna tom fallit lite)
201212 138.05 (5 år senare i stort sett still)
201312 144.15 (6 år senare svag uppgång startar)
Det är en liten dipp på enstaka procent. Inte en kraftig nedgång i priserna, orsakade av permanenta faktorer såsom ränteändringar, slopade privilegier för bolånetorskar, etc. Visa nu i stället vad det har med M1, M3, "repa" och "avista" att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
* Och "bostadsbrist" vad är det? Hur mäter man det?
Att du hela tiden tjatar på andra att de ska redovisa hur de "mäter" bolånebubblan och bostadsbristen,
Jag frågar bara de som påstår. De bör ju ha mätt innan dom påstår. Eller hur.
Lite dålig stil att inte berätta hur dom mätte.
Citat:
samtidigt som du fullständigt ignorerar larmrapporter från EU, IMF, Riksbanken, Finansinspektionen, Riksgälden, Boverket, arbetsgivarna, media, Flashback, politikerna,
Flashback får du nog stryka. Här verkar ingen ha mätt. Eller inte ha lyckats mäta upp någon bubbla eller brist. Kan ju vara så att folk har mätt upp avsaknad av sådant.
Men varför tar inte ni bubbelpratare och bristpratare och frågar EU/IMF/Riksbanken etc hur dom har mätt. Borde ju vara en smal sak.
Citat:
visar att du har slut på argumenten och bara är inne för att sabotera diskussionen.
Kanske inte just bara för att. Men visst har du rätt i att det sekteristiska mässandet kommer av sig lite när jag frågar.
Citat:
Vi andra redovisar vårt resonemang med länkar, men du ignorerar allting och fortsätter bara att tjata om hur vi "mäter" det.
Mja, du har lite rätt i att jag tenderar att ignorera religiösa föreställningar.
Fast ibland brukar jag peka på inkonsistens. Så det är inte riktigt sant att jag bara ignorerar.
Citat:
Det är lika infantilt som att tjafsa om hur man "mäter" om Zlatan är svensk eller ej, vilket är PK-maffians taktik för att sabotera alla diskussioner om massinvandringen.
Har du inte missförstått något nu. Zlatan har väl utvandrat. Det måste vara för att sabotera diskussion om massutvandring.
Citat:
Lägg ner den där skiten! Det finns ingen som blir imponerad av ditt sinnesslöa mässande. Du blir i stället utskrattad av alla här inne.
Men hur mäter du det då? Produktionskostnaderna kan mycket väl vara tagna ur luften.
Den där frågan har Alpha täckning för. Han är slugare än så. Vad han begär av oss är att vi ska redovisa kvalitativa fenomen med kvantitativa metoder. Alpha kan bara klistra in tabeller, vilka han förvisso grovt misstolkar, men han har ingen förståelse för sammanhang.
Det är ungefär som om man säger att man är hungrig och då blir avkrävd svaret hur man mätt upp denna hunger. Kan man inte svara på det är man inte hungrig och får ingen mat. På den nivån diskuterar Alpha.
Den där frågan har Alpha täckning för. Han är slugare än så. Vad han begär av oss är att vi ska redovisa kvalitativa fenomen med kvantitativa metoder. Alpha kan bara klistra in tabeller, vilka han förvisso grovt misstolkar, men han har ingen förståelse för sammanhang.
Det är ungefär som om man säger att man är hungrig och då blir avkrävd svaret hur man mätt upp denna hunger. Kan man inte svara på det är man inte hungrig och får ingen mat. På den nivån diskuterar Alpha.
Ja jag har tänkt mig att jag observerar ett överlastat godståg som skenar i 300 km/h med ökande hastighet på en banvall där man bara får köra lätta tåg i max 100 km/h, men eftersom vi har inte kan uppvisa en exakt tidtabell på när urspårning kommer ske och exakt haveriorsak (är det så att spåret kommer ge vika? Kommer lokets hjul haverera av belastningen och ta resten av tåget med sig? Kommer tåget köra rakt in i en station? Etc) så tror vissa personer inte alls på att det är överhängande risk för en olycka typ när som helst. Tåg spårar ju trots allt inte ur hur som helst, det vet alla *klistrar in en tidtabell från shinkanzen som minsann går som en klocka år ut och år in*
"Husby kommer antagligen bli bättre med tiden" var det mest verklighetsfrånvända jag läst på länge... och då föregicks det ändå av ett antagande om att räntorna kommer fortsätta ned.
Allt talar snarare för att problemområden som Husby, Rinkeby osv. bara kommer bli sämre och sämre. Segregationen tilltar snarare än minskar.
Kan tänkas att segregationen kommer att öka. Det håller jag med om. Dock så kommer flera av områdena med bra kommunikationer att lyfta sig och problemen flyttas längre ut.
Se ett område som Liljeholmen. Det var inte så längesedan Nybohovsbacken var riktigt sunkig. En massa höga hyresrätter och massor med socialplaceringar. Det området har lyfts sig ordentligt på alla sätt. Samma sak kommer troligtvis att hända med många av de närmre hyresgettona.
Senast redigerad av Bortamatchen 2016-11-22 kl. 08:04.