2016-10-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Kandidatkursen i finansiering hade jag rekommenderat. I jämförelse med mycket annat i Lund var den otroligt bra. Dessutom en hel del redovisning i den. Om du inte har påbörjat programmet än är det i och för sig inte något du behöver fundera på på ett par år.

Okej, tack för tipset! Är det en kurs man kan läsa under kandidatprogrammet?
Citera
2016-10-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrUsa
Okej, tack för tipset! Är det en kurs man kan läsa under kandidatprogrammet?

Det är C-kursen men jag hade rekommenderat NEK-inriktningen, ger betydligt mer men ja, kräver mer av dig också.

FEK:en håller tyvärr för låg nivå.
Citera
2016-10-06, 20:52
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-qXXq
Det är C-kursen men jag hade rekommenderat NEK-inriktningen, ger betydligt mer men ja, kräver mer av dig också.

FEK:en håller tyvärr för låg nivå.
Håller med om att nivån på FEK är ojämn med väldigt låg lägstanivå, men varför ska man läsa NEK om man vill jobba inom investment banking? Om man inte vill jobba med S&T på en investmentbank det vill säga, utan med M&A.
Citera
2016-10-07, 01:18
Medlem
Fuxtapositions avatar
Sitter och pysslar inför att daska iväg ansökningar till SW och undrar ifall någon har koll på hur man brukar skriva i CVt när man läser ett ingenjörsprogram i Sverige för att de inte ska tycka att något är galet. Som jag förstår det är det tänkt att man, ifall man pluggar i UK, söker år 1 ifall man läser en treårig utbildning och år 2 ifall man läser en fyraårig. I äran och hjältarnas land läser vi ju som bekant 5 år (3 BS + 2 MSc).

- Är det vettigare att skriva att man läser en treårig kandidat inom Industrial Engineering and Management (läser Industriell Ekonomi) eller borde jag skriva femårig master?

Tack på förhand!!

Fux
Citera
2016-10-07, 11:10
Medlem
Anberss avatar
Tips på meriterande fristående kurs i vår i Lund utan förkunskapskrav? Ska börja på program nästa höst och läser lite fristående kurser till dess. Tänker mig att statistik eller matematik kan vara relevant?
Citera
2016-10-08, 16:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Sitter och pysslar inför att daska iväg ansökningar till SW och undrar ifall någon har koll på hur man brukar skriva i CVt när man läser ett ingenjörsprogram i Sverige för att de inte ska tycka att något är galet. Som jag förstår det är det tänkt att man, ifall man pluggar i UK, söker år 1 ifall man läser en treårig utbildning och år 2 ifall man läser en fyraårig. I äran och hjältarnas land läser vi ju som bekant 5 år (3 BS + 2 MSc).

- Är det vettigare att skriva att man läser en treårig kandidat inom Industrial Engineering and Management (läser Industriell Ekonomi) eller borde jag skriva femårig master?

Tack på förhand!!

Fux

Det är nog vettigt att skriva att du läser en bachelor. Skulle du inte få en spring week i år så kan du alltid nästa år försöka igen och då skriva att du läser ett femårigt masterprogram.
Citera
2016-10-08, 16:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Tips på meriterande fristående kurs i vår i Lund utan förkunskapskrav? Ska börja på program nästa höst och läser lite fristående kurser till dess. Tänker mig att statistik eller matematik kan vara relevant?

Vilka specifika kurser du läser har inte så stor betydelse för dina chanser att få internships inom investment banking. Ta något som du bedömer att du kan få högt betyg i.
Citera
2016-10-09, 03:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:

Ingen bryr sig, läs det du tycker är roligt.
Citera
2016-10-27, 23:07
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Vilka specifika kurser du läser har inte så stor betydelse för dina chanser att få internships inom investment banking. Ta något som du bedömer att du kan få högt betyg i.

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ingen bryr sig, läs det du tycker är roligt.

Det kan inte vara meriterande att t.ex. ha läst en termin matematik eller statistik? Det kanske ser bra ut annars med en termin läkarprogram (det är ju inte alls relevant men visar kanske för arbetsgivare att man är smart och kan arbeta hårt)? Alternativen annars är kanske grundkurser i freds- och konfliktvetenskap eller ekonomisk historia eller nåt annat intressant men helt irrelevant ämne.
Citera
2016-10-27, 23:52
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Det kan inte vara meriterande att t.ex. ha läst en termin matematik eller statistik? Det kanske ser bra ut annars med en termin läkarprogram (det är ju inte alls relevant men visar kanske för arbetsgivare att man är smart och kan arbeta hårt)? Alternativen annars är kanske grundkurser i freds- och konfliktvetenskap eller ekonomisk historia eller nåt annat intressant men helt irrelevant ämne.
Ingen kommer veta/bry sig om vilka specifika kurser du har läst. Läs matte om du vill lära dig matte, inte för att imponera på någon. En termin på läkarprogrammet låter bara märkligt, vi hade en intern i somras som pluggade medicin och det enda alla tänkte var varför tusan pluggar han medicin om han vill jobba med finans.

Så läs det du tycker är roligt, ingen bryr sig om du så läser 7,5 Harry Potter-kunskap,så länge du tar en vettig examen.

Hade personligen läst mer ekonomisk historia, det är skoj.
Citera
2016-10-29, 00:33
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ingen kommer veta/bry sig om vilka specifika kurser du har läst. Läs matte om du vill lära dig matte, inte för att imponera på någon. En termin på läkarprogrammet låter bara märkligt, vi hade en intern i somras som pluggade medicin och det enda alla tänkte var varför tusan pluggar han medicin om han vill jobba med finans.

Så läs det du tycker är roligt, ingen bryr sig om du så läser 7,5 Harry Potter-kunskap,så länge du tar en vettig examen.

Hade personligen läst mer ekonomisk historia, det är skoj.

Hm, kanske blir någon strökurs då. Tack för svar!
Citera
2016-11-22, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acre
Har hört att vissa filtrerar ut alla som använt hotmail eller gmail när de ansökt
Vad använda istället för gmail?
Hotmail är ju givet att man inte använder..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in