2010-08-22, 11:39
Medlem
Det skulle ju vara OM familjen gjort något och OM systern har burit på detta under alla år, om hon vetat något.
Citera
2010-08-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Det skulle ju vara OM familjen gjort något och OM systern har burit på detta under alla år, om hon vetat något.

Har hon inte velat säga något på 62 år vill hon det med all säkerhet inte nu heller. Oavsett om hon vet något eller inte mår hon sä kert bäst av att inte prata mer om detta.

Som jag ser det finns det två möjliga händelser som utlöst försvinnandet. Antingen blev Viola mördad av sin far eller så omkom hon i en olycka när hon lämnat föräldrahemmet. Vilket av detta som är sant är något som kan och har diskuterats hur mycket som helst. Att fadern inte var den mest sympatiska personen är utan tvivel, det bevisar dock inte att han var en mördare.
Citera
2010-08-22, 13:08
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Och deras beteende var ibland en smula underligt. Viola insjuknade i blindtarms-inflammation två år ( om jag minns rätt) före försvinnandet. Det började förstås med magont och hon blev liggande hemma. När en granne undrade hur det var med henne svarade Widegren att det inte var nåt fel på henne. Till slut sprack blindtarmen och hon fick bukhinneinflammation och måste tillbringa en lång tid på sjukhus. Men hela tiden försökte föräldrarna mörka och hemlighålla det hela. Precis som vid försvinnandet. Orsaken till deras beteende är en smula svårt att förstå.

Har träffat på den typen av familjer och de är ofta väldigt slutna och dysfunktionella. Ser det ungefär som ett nederlag om de måste ta hjälp utifrån, oavsett vad det gäller.

Citat:
Ja..det var en pojkvän till grannens dotter som såg en okänd man korsa Widegrens tomt vid tolv-tiden på natten samma kväll. Polisen vädjade att mannen ifråga skulle höra av sig men detta skedde aldrig.

Vet du om mannen räknades som okänd för att han var obekant för vittnet, eller var han okänd för att vittnet inte kunde avgöra vem det var i mörkret? Alltså, var det en främmande man eller kunde det ha varit t ex Widegren?

Någonstans (minns inte var nu) läste jag att det ryktades om att Viola skulle ha haft en pojkvän i Sollefteå. Eventuellt skulle han ha varit något äldre än henne. Vet någon om det finns substans i det påståendet? Inte för att jag egentligen tror att det i så fall har med hennes försvinnande att göra, men det vore intressant att få en bild av Violas liv tiden innan hon försvann.
Citera
2010-08-22, 13:34
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy
Har träffat på den typen av familjer och de är ofta väldigt slutna och dysfunktionella. Ser det ungefär som ett nederlag om de måste ta hjälp utifrån, oavsett vad det gäller.

Vet du om mannen räknades som okänd för att han var obekant för vittnet, eller var han okänd för att vittnet inte kunde avgöra vem det var i mörkret? Alltså, var det en främmande man eller kunde det ha varit t ex Widegren?

Någonstans (minns inte var nu) läste jag att det ryktades om att Viola skulle ha haft en pojkvän i Sollefteå. Eventuellt skulle han ha varit något äldre än henne. Vet någon om det finns substans i det påståendet? Inte för att jag egentligen tror att det i så fall har med hennes försvinnande att göra, men det vore intressant att få en bild av Violas liv tiden innan hon försvann.

Det var pojkvännen till Widegrens närmaste granne som såg mannen. Pojkvännen var inte från Helgum så jag tror inte att han kände så många där. Men han lämnade i alla fall ett signalement på mannen. Mannen döptes till "Midnattsmannen" och polisen vädjade i pressen att han skulle ge sig till känna. Vilket aldrig skedde. Widegren förnekade att han varit ute så sent på kvällen. Vem mannen var blev aldrig klarlagt.

Violas rumskamrater intygade att hon alltid satt hemma och pluggade eller sydde på en julklapp till sin syster när hon inte arbetade. Hon var dessutom mycket blyg som person. Så troligen var detta om en eventuell pojkvän bara rykten som så mycket annat i denna historia.
Citera
2010-08-22, 13:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Intressant diskussion.

Verkligen bra att diskussionerna om Sveriges mest kända och olösta försvinnande har tagit fart.

Många intressanta uppgifter och åsikter. Mycket bra att Crime-boy låter oss ta del av hans kunnande. Att fallet kommer att lösas efter 62 år är väl knappast någon som tror men försvinnandet är mycket intressant att diskutera.

Har svårt att tänka mig att Violas lillasyster, som i dag är ca 70 år, skulle vilja diskutera detta vad som hände storasystern.
Citera
2010-08-22, 14:22
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Och deras beteende var ibland en smula underligt. Viola insjuknade i blindtarms-inflammation två år ( om jag minns rätt) före försvinnandet. Det började förstås med magont och hon blev liggande hemma. När en granne undrade hur det var med henne svarade Widegren att det inte var nåt fel på henne. Till slut sprack blindtarmen och hon fick bukhinneinflammation och måste tillbringa en lång tid på sjukhus. Men hela tiden försökte föräldrarna mörka och hemlighålla det hela. Precis som vid försvinnandet. Orsaken till deras beteende är en smula svårt att förstå.

Lilla-systern fick utstå mycket. På den tiden fanns ju ingen krishantering så hon fick nog bära allt själv. Hon blev mörkrädd och vågade inte gå ensam till skolan. Hon bodde en tid i Sollefteå men flyttade senare till Stockholm. En barndomskamrat till henne berättade för mig att hon inte orkar se Helgum igen. Hon har visst inte varit upp sen föräldrarna gick bort.

Om Viola inte tog sitt liv eller råkade ut för en olycka av nåt slag så är hon mördad. Det är min uppfattning. Men vem har ett intresse att en kropp aldrig ska återfinnas? En genomresande våldtäktsman eller en galning av nåt slag kanske inte gör sig så stort besvär. Visst.. han försöker förstås gömma kroppen så den inte återfinns genast men kanske bara tills han hinner undan i säkerhet. En bofast person däremot har ett större intresse av att kroppen aldrig återfinns. Jag tror att hemligheten finns/fanns där i byn. Nån ville aldrig berätta vad som hände Viola.

Ja detta med Violas insjuknande är en märklig historia, i mitten av 40-talet visste man att blindtarmsinflammation kunde bli livshotande och om föräldrarna förstod vad som var fel på Viola får väl detta närmast betraktas som vanvård. Å andra sidan, symtomen är inte alltid tydliga och när det gäller en tonårsflicka kunde de antagligen förväxlas med sk månatliga problem. Om Viola brukade ha mensvärk och förloppet inte drog ut för länge på tiden innan det blev akut kanske det är förklaringen?

Lillasysterns mörkrädsla är verkligen inte underlig. Om hon valt att stänga dörren om sig och försöka så gott hon kan att glömma sin barndom och uppväxt är det fullt förståeligt!

Crime-boy, delar din uppfattning att Viola sannolikt inte kom levande från sin hemtrakt. Självmord tvivlar jag på, återstår olyckshändelse eller död för annans hand. Och om nu pappan skulle dräpt sin dotter i samband med bråket, hur orkade han under alla år tiga och lida sig igenom cirkusen med tuppar, medier och erbjudanden om att gräva upp golv etc? Hur orkade hans hustru och dotter tiga, även efter hans död?
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2010-08-22 kl. 14:22. Anledning: felskrivning
Citera
2010-08-22, 14:30
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickpuppy

Det är säkert ingen omöjlighet att det var Widegren som slank undan i mörkret. Som Crime-boy skrivit så framkom det att familjen undanhöll sådant som senare kom fram. Kanske var han ute och sökte efter dottern och tyckte det var under hans värdighet att erkänna att han sprungit efter henne och letat?
Citera
2010-08-22, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Videgren själv.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det är säkert ingen omöjlighet att det var Widegren som slank undan i mörkret. Som Crime-boy skrivit så framkom det att familjen undanhöll sådant som senare kom fram. Kanske var han ute och sökte efter dottern och tyckte det var under hans värdighet att erkänna att han sprungit efter henne och letat?

Har också tänkt i dessa banor. Kan mycket väl ha varit Videgren själv som var ute vid midnatt och letade efter dottern.

Ang. efternamnets stavning. Var det så att Viola stade med W och pappan med V. Har för mig att jag har läst något om detta. Eller var det att Viola stavade sitt förnamn med V?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-08-22 kl. 14:39.
Citera
2010-08-22, 15:08
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har också tänkt i dessa banor. Kan mycket väl ha varit Videgren själv som var ute vid midnatt och letade efter dottern.

Ang. efternamnets stavning. Var det så att Viola stade med W och pappan med V. Har för mig att jag har läst något om detta. Eller var det att Viola stavade sitt förnamn med V?

Tror att Viola stavade med enkelt v fast det var dubbelt w på båda i dödsattesterna:

19050910-7835

Widegren, Karl Vilhelm Wetzdorf

Holmstrand 3871
882 00 Långsele

Död 22/10 1981.

Kyrkobokförd (1971) i Helgum, Sollefteå kn (Västernorrlands län, Ångermanland). Mantalsskriven (1971) på samma ort.

Född 10/9 1905 i Anundsjö (Västernorrlands län, Ångermanland).

Gift man (9/10 1938).
--------------
Födelseförsamling i källan:
ANUNDSJÖ (Västernorrlands län)

Källor:
RTB 81 / SPAR 90

19310502-780

Widegren, Ingrid Viola

Å församlingen skriven

Död 31/12 1958.

Kyrkobokförd i Helgum, Helgums kn (Västernorrlands län, Ångermanland).

Född 2/5 1931 i Sollefteå (Västernorrlands län, Ångermanland).

Ogift kvinna.

Anm: Försvann i dec 1948
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Helgum, Sollefteå kn (Västernorrlands län, Ångermanland)

Födelseförsamling i källan:
Sollefteå (Västernorrlands län)

Källor:
PA, DB
Citera
2010-08-22, 15:12
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ja detta med Violas insjuknande är en märklig historia, i mitten av 40-talet visste man att blindtarmsinflammation kunde bli livshotande och om föräldrarna förstod vad som var fel på Viola får väl detta närmast betraktas som vanvård. Å andra sidan, symtomen är inte alltid tydliga och när det gäller en tonårsflicka kunde de antagligen förväxlas med sk månatliga problem. Om Viola brukade ha mensvärk och förloppet inte drog ut för länge på tiden innan det blev akut kanske det är förklaringen?

Lillasysterns mörkrädsla är verkligen inte underlig. Om hon valt att stänga dörren om sig och försöka så gott hon kan att glömma sin barndom och uppväxt är det fullt förståeligt!

Crime-boy, delar din uppfattning att Viola sannolikt inte kom levande från sin hemtrakt. Självmord tvivlar jag på, återstår olyckshändelse eller död för annans hand. Och om nu pappan skulle dräpt sin dotter i samband med bråket, hur orkade han under alla år tiga och lida sig igenom cirkusen med tuppar, medier och erbjudanden om att gräva upp golv etc? Hur orkade hans hustru och dotter tiga, även efter hans död?

Det var under denna sjukhusvistelse som hon fick intresse för vården och senare sökte arbete på Garnisonssjukhuset i Sollefteå. Ja..även om dom var helt oskyldiga så måste det varit ett rent straff att bo kvar i byn. Ett starkt psyke krävdes nog för det.
Citera
2010-08-22, 15:20
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Verkligen bra att diskussionerna om Sveriges mest kända och olösta försvinnande har tagit fart.

Många intressanta uppgifter och åsikter. Mycket bra att Crime-boy låter oss ta del av hans kunnande. Att fallet kommer att lösas efter 62 år är väl knappast någon som tror men försvinnandet är mycket intressant att diskutera.

Har svårt att tänka mig att Violas lillasyster, som i dag är ca 70 år, skulle vilja diskutera detta vad som hände storasystern.

Du smickrar mig..Skara! Även om jag kan lite mer om just detta fall så är det du som är nestorn här när det gäller kriminalhistoria.
Citera
2010-08-22, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tre fall det alltid pratades om.

Citat:
Du smickrar mig..Skara! Även om jag kan lite mer om just detta fall så är det du som är nestorn här när det gäller kriminalhistoria.

Tack för detta Crime-boy. Det som jag dock är mest intresserad av är faktiskt inte kriminalhistoria utan olösta försvinnanden.

Som barn i början av 1960-talet så var det tre fall man alltid fick höra talas om:
1. Viola Videgren.
2. Mordbännaren på Öland 1955-58.
3. Ulla Perssons försvinnande 1961.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in