2016-11-21, 15:31
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det mest "spännande" blir ju hur rätten bedömer "tillsammans och i samförstånd". Det kom ju till för att flera tilltalade i de fall där man inte kunnat utreda vem som faktiskt utförde dödandet inte skulle kunna skylla på varandra och frias.

I detta fall är det ju rätt klart vem som stått för dödandet i och med att obduktionen visar att det är kniven som dödat och alla närvarande uppger att det är Hessling som hållt i kniven. Utom Hessling själv då.

Frågan blir ju då om tillsammans och i samförstånd ska innebära att det är oviktigt vem som höll i kniven eftersom planeringen har innefattat tydliga roller för var och en. Varav en bara kan hålla i kniven.

Försvaret till övriga mordåtalade borde dock kunna hävda att planen bara innefattade strypningen och att när den misslyckades Hessling på eget bevåg gick utöver planen. De andra ska då inte vara av skuld för fullbordandet. Tyvärr (för de åtalades del) ligger ju deras beteende efter dem till last. För var man inte med på att Hessling fullbordade brottet skulle då jag tycka att man inte heller tog del av "bytet", dvs Big Mac & c/o och diverse kontanuttag och kläder.

Det finns en del intressanta frågeställningar som ändå gör att denna rättegång och dom kommer att inväntas med intresse av mig.

Om inte det här anses som ett fall av "tillsammans och i samförstånd" då är den lagen helt meningslös. Jag tror att byrätten kommer att gå helt på åklagarens yrkanden.
Citera
2016-11-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det mest "spännande" blir ju hur rätten bedömer "tillsammans och i samförstånd". Det kom ju till för att flera tilltalade i de fall där man inte kunnat utreda vem som faktiskt utförde dödandet inte skulle kunna skylla på varandra och frias.

I detta fall är det ju rätt klart vem som stått för dödandet i och med att obduktionen visar att det är kniven som dödat och alla närvarande uppger att det är Hessling som hållt i kniven. Utom Hessling själv då.

Frågan blir ju då om tillsammans och i samförstånd ska innebära att det är oviktigt vem som höll i kniven eftersom planeringen har innefattat tydliga roller för var och en. Varav en bara kan hålla i kniven.

Försvaret till övriga mordåtalade borde dock kunna hävda att planen bara innefattade strypningen och att när den misslyckades Hessling på eget bevåg gick utöver planen. De andra ska då inte vara av skuld för fullbordandet. Tyvärr (för de åtalades del) ligger ju deras beteende efter dem till last. För var man inte med på att Hessling fullbordade brottet skulle då jag tycka att man inte heller tog del av "bytet", dvs Big Mac & c/o och diverse kontanuttag och kläder.

Det finns en del intressanta frågeställningar som ändå gör att denna rättegång och dom kommer att inväntas med intresse av mig.

Ja, nog tror jag det kommer att bli hett om öronen för allihopa, även PO då, som skrikit att hon lever, gör nåt!! Ja precis vad menar PO med det?? Återlivningsförsök?? Då det bara var meningen att skrämma henne??? Ja mycket märklig story detta...
Citera
2016-11-21, 15:46
Medlem
makrillitomatsass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du har fel. "Pris på huvuden" och "slå ut tänder" togs på allvar i allra högsta grad. Det står också i FUP:en att en av de misstänkta betalade av, så sitt inte och ljug för att göra det till en smaskigare historia.

Så om någon betalar tillbaka på ett lån är det alltså bevis på att det föreligger dödshot enligt dig?
Citera
2016-11-21, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knepplenning
Ja, nog tror jag det kommer att bli hett om öronen för allihopa, även PO då, som skrikit att hon lever, gör nåt!! Ja precis vad menar PO med det?? Återlivningsförsök?? Då det bara var meningen att skrämma henne??? Ja mycket märklig story detta...
P är skyldig, tycker att de skall stå för vad de har gjort.
Citera
2016-11-21, 15:56
Medlem
Doctors avatar
SR har lagt ut lite från de inspelade samtalen.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=161&grupp=23106&artikel=6 567885
Citera
2016-11-21, 15:56
Medlem
Framgaffels avatar
Nån som närvarat vid rättegången idag? Tänkte på vilket klientel åhörarna tillhör? Nyfikna svenssons, tatuerade likasinnade eller en salig blandning av allt?
Citera
2016-11-21, 15:57
Medlem
syndroms avatar
Jag har laddat ner FUP:en men den är alldeles för lång för mig att lusläsa. Vad har offret haft för relation till de åtalade? Jag undrar alltså hur det kommer sig att hon lånat ut pengar? Och vilken tragisk summa har kräken dödat henne för?
Citera
2016-11-21, 16:00
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
SR har lagt ut lite från de inspelade samtalen.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=161&grupp=23106&artikel=6 567885
Hon låter inte precis kvinnlig.
Citera
2016-11-21, 16:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Hon låter inte precis kvinnlig.

Tyckte tvärtom att hon lät mer normal än vad hon framstår i FUB.
Citera
2016-11-21, 16:06
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
MH hjälper Madde att handla på IKEA och El-Giganten dagen innan mordet och förklara att han är för snäll. Jag har inte blivit klok på hans medverkan och det är fan så jag tror honom, han är för snäll men samtidigt så svag som människa och ett IQ på gränsen till utvecklingsstörning att han inte kan motstå att vara chaufför. Det har varit hans roll i det här gänget hela tiden för att överhuvudtaget ha något umgänge. Mobiltrafiken visar ju också att inte finns med alls i någon planering och efterarbete. Jag tror han är den ende som mår dåligt just nu och hoppas han kommer lindrigare undan än de andra som ska livstid.
Citera
2016-11-21, 16:07
Medlem
Det här måste vara bland dom dummaste jävlar jag läst om. Nån av deras föräldrar måste vara syskon med varandra. Samhället har ett ansvar att se till att deras genpool inte förs vidare....
Citera
2016-11-21, 16:08
Medlem
PrincessDaisys avatar
I J*smos förhör säger hon att hennes kille(minns inte vem av dom det var) bodde hos henne men var inte skriven där. Kan hon bli anklagad för försäkringsbedrägeri pga det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in