2016-11-21, 14:51
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Förutom att det KANSKE kan innebära att man blir dömd för att ha ljugit inför rätten(mened?), men i ett sånt här mål spelar det ju mindre roll...

Nej, jag tror du har fel. Som åtalad kan du väl inte begå mened, eller?
Citera
2016-11-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
jag följer rapporteringen via Expressen, något jag inte får ihop är detta:

"Först var planen att föra Madeleine till en gammal avrättningsplats: Triangeln i Sandviken, enligt åklagaren."

Ja, de hade frågat Madde om hon ville åka med dit, en plats som tydligen enligt AL, var hemsökt, och en gammal avrättningsplats en gång i tiden.. Men det blev ändrade planer, och Madde ville ut på en kisspaus, så de ändrade sig och åkte till den beryktade rällingsbergs gruvhål... och på vägen straxt före började strypa henne, och när de kom fram var hon medvetslös, och därav JH attackerade henne med kniv... då PO ropat , hon lever gör nåt!!!! Enligt förhör då...
Citera
2016-11-21, 14:55
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag själv skulle säga att deras beteende är extremt korkat men inte psykiskt stört i den betydelsen. Deras handlingar efter mordet visade ju snarare på motsatsen till psykisk störning genom att organisera sig och handla upp hennes pengar på ett kalkylerat sätt. Gänget var under hela processen införstådda med vad de gjorde. Det är iaf min bild.

Fast dumhet kanske är en tillfällig psykisk störning.

Samtliga inblandade, inklusive Mats Karlsson ("Madeleine Delbom"), är ju uppenbart skadat gods. Jag har aldrig sett en så absurd freakshow. Det mest stinkande slemmet på botten av Dalarnas genpool har lyfts till ytan till allmän beskådan.

Kronan på det bizarra verket är när det står "Mord (utan användning av skjutvapen mot kvinna)" i FUP och andra dokument (som f.ö. tycks vara författade av funktionella analfabeter - stackars svenska polisväsende!).

Rättsväsendet utgår alltså i sin verklighetsbeskrivning från en enskilds subjektiva vanföreställning. De enda som inte lallar med i den avskyvärda charaden tycks vara Mats barn, som omnämner honom vid hans rätta namn och "far". De mördande missfostren hade alltså bara otur att Mats tyckte att han var kvinna, hade han istället identifierat sig som attackhelikopter hade de väl enligt postmarxistisk rättskipning bara åkt dit för skadegörelse...
Citera
2016-11-21, 15:01
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Som åtalad får du ljuga hur mycket du vill, du vittnar inte under ed.
Jaså minsann, det trodde jag inte. Vad är det då för mening att tala sanning? Känns i så fall väldigt.... svenskt...
Citera
2016-11-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Fem av de mordåtalade som kan misstänkas lida av en allvarlig psykisk störning vid tillfället för mordet och när undersökningen gjordes. Ytterligare en tilltalade misstänks också ha en psykisk störning medan en av dem som undersöks inte har det. Enligt paragraf 7 undersökningarna.
Det är däremot svårt att se att de är störda på det sätt som krävs för att det ska utfärdas fängelseförbud.

De var knappast psykotiska då de mördade Madeleine. De lider nog heller inte av depression eller personlighetsstörning till den grad som krävs för att påföljden ska bli RPV. De tillstånden är handikappande på ett sätt som de åtalade knappast lider av.
Citera
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Nej, jag tror du har fel. Som åtalad kan du väl inte begå mened, eller?
Ok, jag trodde i min naivitet att man som åtalad i alla fall hade NÅGON skyldighet att hålla sig till ett uns sanning. Bara och ljuga sig blå, helt utan konsekvenser alltså?
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jaså minsann, det trodde jag inte. Vad är det då för mening att tala sanning? Känns i så fall väldigt.... svenskt...

Vi drar ju lite OT..

Men grunden är ju rättssäkerhet, som tilltalad ska man kunna ta till alla möjliga medel för att försvara sig. Det är upp till åklagaren att motbevisa den tilltalades påståenden. Lyckas åklagaren motbevisa lögnen kommer rätten att skriva att den åtalade snackar skit (med andra ord som att trovärdighet saknas el. dylikt). Men om åklagaren inte har gjort sitt jobb kan ju en lögn som t.ex. falskt alibi eller att du druckit spolarvätska efter att du körde av vägen räcka för att du ska bli friad.

Vid allvarligare åtal (mord t.ex.) är ju en ev. mened en piss i havet att lägga till straffet varför själva syftet med ed (straffansvar) lite går förlorad också. Det är helt enkelt enklare att hantera att den tilltalade får säga vad fan som helst.
Senast redigerad av Beaver14 2016-11-21 kl. 15:08.
Citera
2016-11-21, 15:06
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Äckligt fula allihop utom en då som ser något normal ut.

Hur snygg e du själv då? Och vad har det egentligen för relevans?
Blev ändå nyfiken på vem i hjärngänget du avsåg?

OT: Lång FUP, orkade bara skumma igenom det jag fann intressant.
Men händelseförloppet känns ganska klarlagt (i stora drag) genom förhören.

Nu undrar man ju vilka rubriceringar som ska sättas på vilka?
Tänker främst på P-O, M*ts och Ann*lie, som jag uppfattar som "relativt" passiva enligt FUP. Verkar ju vara H*ssling som utförde själva dödandet med kniven å så. Och undrar om DW kommer ifrån repet. (Han hävdade ju i FUPen att han inte höll i repet och inte hade något med kroppen att göra efter knivhuggen). Och vad blir rubriceringen för Jis*o? Hon som ju inte fanns på plats aktuella kvällen/natten där, men verkar ju ha varit den som pratat absolut mest i förhören, om precis allt hon vetat. Det är ju en ganska omfattande soppa detta. Någon sa(trodde) att det skulle ta 20 dar och det låter väl inte helt orimligt..

Citat:
Nu skrattar de två misstänkta 20-åringen och 24-åringen, när de hör inledningen av samtalet, som handlar om andra ämnen.
Apropå att B*nita och Br*ling (antar att det är de?) skrattar när man spelar upp telefonsamtalet kan ju vara ett sätt att iaf på ett undermedvetet plan försöka koppla bort allvaret i situationen, vilket jag ändå antar att dessa ganstas är väl medvetna om.
Senast redigerad av oskrivnaodds 2016-11-21 kl. 15:08.
Citera
2016-11-21, 15:06
Medlem
Doctors avatar
Citat:

Den regeln gäller nog i alla rättsstater, man behöver inte vittna mot sig själv. Står exempelvis i 5:e tillägget i USA:s konstitution.
Citera
2016-11-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Hur snygg e du själv då? Och vad har det egentligen för relevans?
Blev ändå nyfiken på vem i hjärngänget du avsåg?

OT: Lång FUP, orkade bara skumma igenom det jag fann intressant.
Men händelseförloppet känns ganska klarlagt (i stora drag) genom förhören.

Tänker främst på P-O, M*ts och Ann*lie, som jag uppfattar som "relativt" passiva enligt FUP. Verkar ju vara H*ssling som utförde själva dödandet med kniven å så. Och undrar om DW kommer ifrån repet. (Han hävdade ju i FUPen att han inte höll i repet och inte hade något med kroppen att göra efter knivhuggen). Och vad blir rubriceringen för Jis*o? Hon som ju inte fanns på plats aktuella kvällen/natten där, men verkar ju ha varit den som pratat absolut mest i förhören, om precis allt hon vetat. Det är ju en ganska omfattande soppa detta. Någon sa(trodde) att det skulle ta 20 dar och det låter väl inte helt orimligt..

Apropå att B*nita och Br*ling (antar att det är de?) skrattar när man spelar upp telefonsamtalet kan ju vara ett sätt att iaf på ett undermedvetet plan försöka koppla bort allvaret i situationen, vilket jag ändå antar att dessa ganstas är väl medvetna om.

Som jag förstått har MH endast kört bilen. P-O ska ha varit ganska aktiv i själva planeringen och även hjälpt till att inhandla bl.a flagglinan samt tagit del av pengarna efteråt (och dammsugaren som snoddes, suck). AL vet jag inte riktigt, men hon är bara anklagad för medhjälp till mord och inte för mord som de andra två.
Citera
2016-11-21, 15:17
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds

Det mest "spännande" blir ju hur rätten bedömer "tillsammans och i samförstånd". Det kom ju till för att flera tilltalade i de fall där man inte kunnat utreda vem som faktiskt utförde dödandet inte skulle kunna skylla på varandra och frias.

I detta fall är det ju rätt klart vem som stått för dödandet i och med att obduktionen visar att det är kniven som dödat och alla närvarande uppger att det är Hessling som hållt i kniven. Utom Hessling själv då.

Frågan blir ju då om tillsammans och i samförstånd ska innebära att det är oviktigt vem som höll i kniven eftersom planeringen har innefattat tydliga roller för var och en. Varav en bara kan hålla i kniven.

Försvaret till övriga mordåtalade borde dock kunna hävda att planen bara innefattade strypningen och att när den misslyckades Hessling på eget bevåg gick utöver planen. De andra ska då inte vara av skuld för fullbordandet. Tyvärr (för de åtalades del) ligger ju deras beteende efter dem till last. För var man inte med på att Hessling fullbordade brottet skulle då jag tycka att man inte heller tog del av "bytet", dvs Big Mac & c/o och diverse kontanuttag och kläder.

Det finns en del intressanta frågeställningar som ändå gör att denna rättegång och dom kommer att inväntas med intresse av mig.
Citera
2016-11-21, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du har fel. "Pris på huvuden" och "slå ut tänder" togs på allvar i allra högsta grad. Det står också i FUP:en att en av de misstänkta betalade av, så sitt inte och ljug för att göra det till en smaskigare historia.

Inte ringer man och tjatar om att låna mer pengar om man är hotad av torpeder, läser man loggarna så skedde detta i mitten på Maj. inte är man utsatt för hot om man i diskussion sinsemellan säger följande.
-tror du att jag får låna
-jajamensan
-fråga, det är bara att säga att du får pengar i slutet på månaden
-säg att bilen drar en liter milen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här