2016-11-20, 23:49
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Det här är utan tvekan den sjukaste tråden på Flashback. Samma människor som tjafsar flera år i sträck.
Det är det som är trådens charm! Flashbacks svar på Jerry Springer.
2016-11-20, 23:50
Medlem
Jag tror inte på bubbla.
2016-11-20, 23:51
Medlem
Edit: jag tror på bubbla.
2016-11-20, 23:53
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Det här är utan tvekan den sjukaste tråden på Flashback. Samma människor som tjafsar flera år i sträck.

Den ena sidan rätt uppenbart hoppfulla om att ett kraftigt och hastigt prisfall ska ske, säkert för att då kunna ge sig in på bostadsmarknaden till lägre kostnad och "kompensera" för att ha missat de historiska uppgångar som skett på bostadsmarknaden de senaste decennierna, och den andra sidan rätt uppenbart nöjda (på ett nästan stolt sätt) över att ha varit med om prisuppgångarna, tillika angelägna om att de höga prisnivåerna ska hålla i sig. Detta präglar argumenten väldigt starkt. Även om det ibland även finns viss substans.

Hade varit intressant att läsa vad t.ex. LuktenUtavBajs eller BajsBoo tycker talar för att prisnivåerna ska hållas uppe eller att det i värsta fall ska bli en pyspunka, eller vad Alph eller Svenne-i-Banan tycker talar för att det existerar en bostadsbubbla som står i begrepp att spricka. För verkligheten är naturligtvis inte så svartvit som den utmålas här. Det hade gjort båda sidor mer trovärdiga.

eller Svenne
2016-11-20, 23:54
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag tror inte på bubbla.

Citat:
Edit: jag tror på bubbla.
Det kan vara svårt att bestämma sig.
2016-11-20, 23:57
Medlem
Det är väl en reflektion av tråden. Man vet inte vilket ben man ska stå på liksom!
2016-11-20, 23:58
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Den ena sidan rätt uppenbart hoppfulla om att ett kraftigt och hastigt prisfall ska ske, säkert för att då kunna ge sig in på bostadsmarknaden till lägre kostnad och "kompensera" för att ha missat de historiska uppgångar som skett på bostadsmarknaden de senaste decennierna, och den andra sidan rätt uppenbart nöjda (på ett nästan stolt sätt) över att ha varit med om prisuppgångarna, tillika angelägna om att de höga prisnivåerna ska hålla i sig. Detta präglar argumenten väldigt starkt. Även om det ibland även finns viss substans.

Hade varit intressant att läsa vad t.ex. LuktenUtavBajs eller BajsBoo tycker talar för att prisnivåerna ska hållas uppe eller att det i värsta fall ska bli en pyspunka, eller vad Alph eller Svenne-i-Banan tycker talar för att det existerar en bostadsbubbla som står i begrepp att spricka. För verkligheten är naturligtvis inte så svartvit som den utmålas här. Det hade gjort båda sidor mer trovärdiga.

eller Svenne
Jag är neutral i frågan eftersom jag redan bor i ett betalt hus. Säkert inte lika flott som Svenne-i-Banans, men likväl ett pörte jag kan kalla mitt. Jag kan ibland bli avundsjuk på bolånetorskarna för att jag inte får göra ränteavdrag, eftersom huset redan är betalt, men det är allt.

Mitt största intresse är att retas med bolånetorskarna. Det kan låta hårt härinne ibland, men vi är vänner ändå.
2016-11-21, 00:00
Medlem
Citat:

eller Svenne

Problemet för de som väntar på ett prisfall är väl att om ett sådant sker så kommer säkert inte svensk ekonomi må så bra så att ta lån för att köpa kan bli svårt för banker kan vara illa ute, räntorna kan ha rusat upp och de kan själva som privatpersoner känna sig osäkra på sin egen framtid med exvis jobb och dyl. Så en rekyl kan ofta komma med en sådan kraft att de som väntat på den tappar luften.
2016-11-21, 00:01
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Det verkar som om du och jag har fel om politikernas ovilja att åtgärda bolånebubblan. Nu är major Björklund orolig också.

Jag undrar vad det är för "nödvändiga men obekväma åtgärder" majoren har i tankarna. Fler avdrag åt bolånetorskarna? Nu är artikeln en plus-artikel som man måste betala för, men det räcker med ingressen och att titta på majorens sunkiga fylleskägg och den förskräckte mesen i bakgrunden för att inse att räkenskapens dag för bolånetorskarna är kommen.

http://www.svd.se/bjorklund-risk-for-kraftigt-prisfall-pa-bomarknaden?ref=yfp

I artikeln står att läsa:

"– Jag tror inte att en mer liberal hyresreglering eller ändrad flyttskatt skulle utlösa ett prisfall. Skulle man förändra ränteavdragen alltför brutalt och alltför hastigt kan det få den konsekvensen, därför måste det ske försiktigt och stegvis. Vårt förslag är att man sänker med en procentenhet per år, säger Jan Björklund.

Mats Persson, ekonomisk politisk talesperson, betonar att alla åtgärder måste införas försiktigt.

– Det handlar om att undvika att det blir kraftiga prisfall. Vi måste se till att prisutvecklingen planar ut. Man kan inte heller bara stirra sig blind på skulderna utan man måste också göra något åt bristen på bostäder. Vi har en dysfunktionell bostadsmarknad, säger Persson."

--

Målsättningen verkar ju vara att genom att använda noggrant utvalda och rätt kalibrerade verktyg undvika ett kraftigt prisfall, för att istället bidra till att stabilisera priserna, i värsta fall orsaka en pyspunka. Sedan brukar ju politiker inte vara särskilt bra på att styra marknader i den riktning de vill, haha, så den som lever får väl se...

--

Intressant är också följande stycke:

"Liberalerna har 19 av Riksdagens 349 mandat och är med det näst minsta parti. Reformer kräver en bred politisk överenskommelse. Jan Björklund återkommer till ängsligheten.

Är Moderaterna och Socialdemokraterna rädda att förlora väljare till Sverigedemokraterna?

– Ja, eller till varandra. Men om det kommer ett prisfall på bostäder blir besvikelsen hus hushållen desto större. Den reaktionen skulle bli långt kraftfullare än reaktionen om åtgärder införs, säger Björklund."

--

Uppenbart att "Liberalerna" med sitt taskiga opinionsläge nu försöker vinna väljare genom att spela rollen som det ansvarstagande partiet. S och M riskerar större politiskt kapital genom att t.ex. ta bort ränteavdragen. Därmed inte sagt att inte Björklunds väg är rätt väg att gå.
2016-11-21, 00:05
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Problemet för de som väntar på ett prisfall är väl att om ett sådant sker så kommer säkert inte svensk ekonomi må så bra så att ta lån för att köpa kan bli svårt för banker kan vara illa ute, räntorna kan ha rusat upp och de kan själva som privatpersoner känna sig osäkra på sin egen framtid med exvis jobb och dyl. Så en rekyl kan ofta komma med en sådan kraft att de som väntat på den tappar luften.

Ja, det är nog så att de som har stått utanför de senaste decennierna förblir "förlorare" då de uppgångar som har skett saknar motstycke och att invänta ett prisfall för att istället köpa när (om) priserna har gått ned innebär, som du säger, ett scenario där man säkert ger sig in i ett läge som är allt annat än stabilt. Å andra sidan är det svårt att rekommendera någon att belåna sig högt för att köpa en lägenhet för flera miljoner med tanke på alla alarmerande rapporter som kommer stup i kvarten. Knepig situation för många.
2016-11-21, 10:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja, det är nog så att de som har stått utanför de senaste decennierna förblir "förlorare" då de uppgångar som har skett saknar motstycke och att invänta ett prisfall för att istället köpa när (om) priserna har gått ned innebär, som du säger, ett scenario där man säkert ger sig in i ett läge som är allt annat än stabilt. Å andra sidan är det svårt att rekommendera någon att belåna sig högt för att köpa en lägenhet för flera miljoner med tanke på alla alarmerande rapporter som kommer stup i kvarten. Knepig situation för många.

Begreppet "Förlorare" är väldigt diffust när man pratar om tillgångars relativa utveckling. Alla tillgångars värde förändras löpande. Man kan mycket väl suttit på någon annan tillgång som haft en bättre utveckling än bostäder. Är man då en vinnare eller förlorare? Är man en vinnare om man ligger över snittet även om utvecklingen varit sämre än bostäders?

Sedan är många av de som har svårt att hitta en bostad unga och det har inte varit aktuellt för dem att köpa något för 10 år sedan eftersom de fortfarande gick på mellanstadiet då. Är man verkligen en förlorare då?

Det är inte knepigare sits nu än vid något annat tillfälle i historien. Man börjar med att räkna ut vilken kostnad man klarar. Sedan köper man ett objekt som motsvarar den kostnaden. Man bör givetvis ha ganska god marginal så man kan ha en acceptabel levnadsstandard. Om kostnaderna oförutsett drar iväg så kan man dra ner på sin levnadsstandard ett par snäpp innan man tvingas att anpassa boendet.

Att värdet förändras spelar ganska liten roll såvida inget dramatiskt händer med kostnaden.
2016-11-21, 10:27
Avslutad
Citat:

De som själva äger sitt boende idag är vinnarna.
Bor du till exempel i en villa utan lån - grattis, det har aldrig varit bättre att bo som du gör. Ingen fastighetsskatt, du får göra skatteavdrag på arbeten utförda i / på ditt hus etc. Du kan njuta av låga boendekostnader och oroa dig för andra saker här i världen än räntor på väg upp och centralbanker som experimenterar friskt.

Alla som antingen står utanför marknaden eller är högt belånade i nuläget är framtidens förlorare på ett eller annat sätt.

Personligen har jag valt att möta en osäker global finansiell framtid helt obelånad men det finns andra som väljer att köra på för max eftersom att det säkerligen kommer en gigantisk bailout eller så löser sig det hela på makronivå över våra oförstående huvuden på nåt sätt (tex galoppperande inflation eller liknande finansiell härdsmälta). Den som lever får se!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in