Citat:
Ursprungligen postat av
Kolgrill-ftw
Nej då. Sifo kommer undan med detta. De och alla vet att det är låångt till val. Hur skall man motbevisa dom att SD inte ligger på 15% idag?
Står dagens siffror (22-26% i ett val) sig till senvintern 2018 så kommer de börja höja.
De höjer bara så mkt att de efter valet kan komma undan med det. 3-5% under förväntat valresultat. Dagarna efteråt =SD-människors fel att de inte kan mäta, de vägrar ju svara osv osv.
Sen börjar det hela om.
Sifo är opinionsinstitutens opinionsinstitut för den stora massan i Sverige.
Höga siffror långt i förväg så som nu två år innan val bättrar SDs chanser till ett än bättre resultat vid valet 2018 än med låga då svenskar behöver tid på sig att smälta siffror.
Och det vill man inte.
Eller så väljer man teorin att Sifo inte kan bättre än så här. Trots att de försöker allt vad de kan

Oavsett vad man väljer så är de värdelösa.
Sifo är inte bättre än så här helt enkelt. De tror stenhårt på sina mätmetoder trots att de mäter just SD fel
Din (och många andras) teori om att de kommer att skruva upp SD ju närmare valet vi kommer har ingen bäring i ett historiskt perspektiv.
Sifo hade t.e.x SD inför valet 2010:
Januari 2009: 4.3
November 2009: 5.8
Valdagen 2010: 3.8
2014:
Januari 2013: 9.1
Augusti 2013: 9.9
Valdagen 2014: 9.9
Vi kan med härledning av siffrorna ovan se att Sifo inför valen 2010 och 2014 inte praktiserade en strategi i enlighet med din teori.
Jag följer dagligen amerikansk media och all politisk korrekt media avhandlade i dagar opinionsinstitutens tillkortakommanden när det gäller USA-valet. Opinionsinstituten fick i princip löpa gatlopp i media och det var knappast Trumpanhängarna som stod för kritiken. Snarare gick kritiken ut på att OU:na underlåtit att förvarna "folk" om den nära förestående briserande bomben.
Vinsten ett enskilt institut gör på att "mörka" Sd-siffror står definitivt inte i proportion till förlusten man gör när man blir tagen med byxorna nere. Särskilt inte med tanke på att bulken av företagens intäkter kommer från andra typer av marknadsundersökningar där det sällan finns några "rätta svar att hänvisa till när det gäller kompetens.
Opinionsundersökningar inför politiska val är i princip de enda undersökningar där det finns ett facit. Det är lite svårare att få facit på att Kalles Kaviar är en populärare maträtt än falafel.
Skulle det emellertid vara så att det i de nära förestående europeiska valen återigen skulle visa sig att de traditionella opinionsinstituten är fel ute när det gäller SD:s "systerpartier" så tror jag faktiskt att Sifo till slut måste göra något åt sina SD-problem. Om det händer så är jag övertygad om att Sifo kommer att tilkännage sina ändrade kalibreringar och att SD kommer att få en kraftig uppgång från en undersökning redan till den påföljande undersökningen. Jag tror inte på ett långsamt uppskruvande av siffrorna.