2016-11-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nej då. Sifo kommer undan med detta. De och alla vet att det är låångt till val. Hur skall man motbevisa dom att SD inte ligger på 15% idag?
Står dagens siffror (22-26% i ett val) sig till senvintern 2018 så kommer de börja höja.
De höjer bara så mkt att de efter valet kan komma undan med det. 3-5% under förväntat valresultat. Dagarna efteråt =SD-människors fel att de inte kan mäta, de vägrar ju svara osv osv.
Sen börjar det hela om.
Sifo är opinionsinstitutens opinionsinstitut för den stora massan i Sverige.
Höga siffror långt i förväg så som nu två år innan val bättrar SDs chanser till ett än bättre resultat vid valet 2018 än med låga då svenskar behöver tid på sig att smälta siffror.
Och det vill man inte.

Eller så väljer man teorin att Sifo inte kan bättre än så här. Trots att de försöker allt vad de kan Oavsett vad man väljer så är de värdelösa.

Men SIFO är väl som de andra mät-företagen en affärsdrivande verksamhet.
Normalt tjänar man sina pengar på olika marknadsundersökningar.
OM av partisympatier sysslar man bara med för egen marknadsföring att bli kända och omtalade.
Har sett priser tidningar betar för en OM och detta är löjligt billiga priser!
2016-11-20, 20:09
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men SIFO är väl som de andra mät-företagen en affärsdrivande verksamhet.
Normalt tjänar man sina pengar på olika marknadsundersökningar.
OM av partisympatier sysslar man bara med för egen marknadsföring att bli kända och omtalade.
Har sett priser tidningar betar för en OM och detta är löjligt billiga priser!
Ja visst. Men nu pratar vi ju om OU i allmänhet och SDs siffror i synnerhet.
2016-11-20, 20:35
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Nej då. Sifo kommer undan med detta. De och alla vet att det är låångt till val. Hur skall man motbevisa dom att SD inte ligger på 15% idag?
Står dagens siffror (22-26% i ett val) sig till senvintern 2018 så kommer de börja höja.
De höjer bara så mkt att de efter valet kan komma undan med det. 3-5% under förväntat valresultat. Dagarna efteråt =SD-människors fel att de inte kan mäta, de vägrar ju svara osv osv.
Sen börjar det hela om.
Höga siffror långt i förväg så som nu två år innan val bättrar SDs chanser till ett än bättre resultat vid valet 2018 än med låga då svenskar behöver tid på sig att smälta siffror.
Och det vill man inte.

Eller så väljer man teorin att Sifo inte kan bättre än så här. Trots att de försöker allt vad de kan Oavsett vad man väljer så är de värdelösa.

Exakt, Sifo är liksom huvudinstitutet och det är just därför jag tror just de ligger extremt lågt för SD. Du kan ha rätt, just därför som de inte tappar jättemycket i förtroende jämfört med andra institut. Skulle typ Ipsos ligga jättelågt för SD så ligger de betydligt sämre till än Sifo i motsvarande läge när det gäller förtroende. Fan det är så jävla uppenbart nu när jag kommer på det. Självklart visar just Sifo lågt att man inte förstått det tidigare
2016-11-20, 21:05
Medlem
SIFOs siffror är ju helt löjeväckande. Dels på SD:s siffror och dels på Socialbyråpartiet. Med allt som hänt är det ju helt otroligt att Socialbyrån kan få godkänt.

Det är också skrämmande att man trycker ned SD på detta sättet, med 5-8%.

Jag har tänkt till idag hur SD skall kunna öka ytterligare. Jag är missnöjd med valarbetarna, dom är för slöa. Det har bränts en bil i Göteborg och skjutits men det är alldeles för lite... ...förbannade slöfockar.

Jag tror inte att SD ännu kan formera sig i en hård konfrontationspolitik. Istället förordar jag breddning. Fler kvinnor måste in för att snacka mjuka värden. Dessutom betydligt fler blattar. Det skall inte vara vi mot dom, utan vi skall ställa blatte mot blatte för att riktigt stöka till det för etablissemanget.
2016-11-20, 21:30
Medlem
Citat:
Sen börjar det hela om.
Och det vill man inte.

Sifo är inte bättre än så här helt enkelt. De tror stenhårt på sina mätmetoder trots att de mäter just SD fel

Din (och många andras) teori om att de kommer att skruva upp SD ju närmare valet vi kommer har ingen bäring i ett historiskt perspektiv.

Sifo hade t.e.x SD inför valet 2010:

Januari 2009: 4.3
November 2009: 5.8
Valdagen 2010: 3.8

2014:

Januari 2013: 9.1
Augusti 2013: 9.9
Valdagen 2014: 9.9

Vi kan med härledning av siffrorna ovan se att Sifo inför valen 2010 och 2014 inte praktiserade en strategi i enlighet med din teori.
Jag följer dagligen amerikansk media och all politisk korrekt media avhandlade i dagar opinionsinstitutens tillkortakommanden när det gäller USA-valet. Opinionsinstituten fick i princip löpa gatlopp i media och det var knappast Trumpanhängarna som stod för kritiken. Snarare gick kritiken ut på att OU:na underlåtit att förvarna "folk" om den nära förestående briserande bomben.
Vinsten ett enskilt institut gör på att "mörka" Sd-siffror står definitivt inte i proportion till förlusten man gör när man blir tagen med byxorna nere. Särskilt inte med tanke på att bulken av företagens intäkter kommer från andra typer av marknadsundersökningar där det sällan finns några "rätta svar att hänvisa till när det gäller kompetens.
Opinionsundersökningar inför politiska val är i princip de enda undersökningar där det finns ett facit. Det är lite svårare att få facit på att Kalles Kaviar är en populärare maträtt än falafel.

Skulle det emellertid vara så att det i de nära förestående europeiska valen återigen skulle visa sig att de traditionella opinionsinstituten är fel ute när det gäller SD:s "systerpartier" så tror jag faktiskt att Sifo till slut måste göra något åt sina SD-problem. Om det händer så är jag övertygad om att Sifo kommer att tilkännage sina ändrade kalibreringar och att SD kommer att få en kraftig uppgång från en undersökning redan till den påföljande undersökningen. Jag tror inte på ett långsamt uppskruvande av siffrorna.
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-11-20 kl. 21:32.
2016-11-20, 21:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Centerpartiets generösa flyktingpolitik har inte lyft partiet i opinionen, bedömer C-ledningen.
För att växa vill man tona ned flyktingfrågan och i stället satsa mer på jobb- och trygghetsfrågorna
.
http://www.di.se/nyheter/centern-ska-vaxa-genom-att-tona-ner-flyktingfragan/
2016-11-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Sifo är inte bättre än så här helt enkelt. De tror stenhårt på sina mätmetoder trots att de mäter just SD fel

Din (och många andras) teori om att de kommer att skruva upp SD ju närmare valet vi kommer har ingen bäring i ett historiskt perspektiv.

2014:

Vi kan med härledning av siffrorna ovan se att Sifo inför valen 2010 och 2014 inte praktiserade en strategi i enlighet med din teori.
Jag följer dagligen amerikansk media och all politisk korrekt media avhandlade i dagar opinionsinstitutens tillkortakommanden när det gäller USA-valet. Opinionsinstituten fick i princip löpa gatlopp i media och det var knappast Trumpanhängarna som stod för kritiken. Snarare gick kritiken ut på att OU:na underlåtit att förvarna "folk" om den nära förestående briserande bomben.
Vinsten ett enskilt institut gör på att "mörka" Sd-siffror står definitivt inte i proportion till förlusten man gör när man blir tagen med byxorna nere. Särskilt inte med tanke på att bulken av företagens intäkter kommer från andra typer av marknadsundersökningar där det sällan finns några "rätta svar att hänvisa till när det gäller kompetens.
Opinionsundersökningar inför politiska val är i princip de enda undersökningar där det finns ett facit. Det är lite svårare att få facit på att Kalles Kaviar är en populärare maträtt än falafel.

Skulle det emellertid vara så att det i de nära förestående europeiska valen återigen skulle visa sig att de traditionella opinionsinstituten är fel ute när det gäller SD:s "systerpartier" så tror jag faktiskt att Sifo till slut måste göra något åt sina SD-problem. Om det händer så är jag övertygad om att Sifo kommer att tilkännage sina ändrade kalibreringar och att SD kommer att få en kraftig uppgång från en undersökning redan till den påföljande undersökningen. Jag tror inte på ett långsamt uppskruvande av siffrorna.

Det måste gå att visa på hur sifo "av misstag" felbedömer SD jämfört med andra partier?
Hur mycket skiljer sig exempelvis Moderaternas siffror i Yougov åt från Sifos?
Och följaktligen, hur mycket skiljer sig sds siffror åt i Yougov respektive Sifo..
2016-11-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicksdigit
Det måste gå att visa på hur sifo "av misstag" felbedömer SD jämfört med andra partier?
Hur mycket skiljer sig exempelvis Moderaternas siffror i Yougov åt från Sifos?
Och följaktligen, hur mycket skiljer sig sds siffror åt i Yougov respektive Sifo..

Sifo hade valet 2014 ett totalfel på samtliga partier på 13,6%-enheter. Yougov hade bara 9,4%.
Å andra sidan var Skop det bästa institutet med ett totalfel på 8,7%-enheter trots att Skop hade SD på
8,7% och Sifo hade 9,9%.
Med andra ord så finns det inget värde i en jämförelse mellan opinionsinstitutens totalfel och deras SD-fel, i alla fall inte i den diskussion jag förde med Kolgrill.
Det är klarlagt att Sifo inte på något sätt skruvade upp SD:s opinionssiffror ju närmare valen 2010 och 2014 man kom.
2016-11-20, 21:53
Medlem
Citat:
Sifo hade valet 2014 ett totalfel på samtliga partier på 13,6%-enheter. Yougov hade bara 9,4%.
Å andra sidan var Skop det bästa institutet med ett totalfel på 8,7%-enheter trots att Skop hade SD på
8,7% och Sifo hade 9,9%.
Med andra ord så finns det inget värde i en jämförelse mellan opinionsinstitutens totalfel och deras SD-fel, i alla fall inte i den diskussion jag förde med Kolgrill.
Det är klarlagt att Sifo inte på något sätt skruvade upp SD:s opinionssiffror ju närmare valen 2010 och 2014 man kom.

Tackar för info!
2016-11-20, 22:58
Medlem
Citat:
8,7% och Sifo hade 9,9%.

Ett Sifo som viktar upp SD med 5 PE har dock större chans att mäta övriga partier mer korrekt.
2016-11-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Ett Sifo som viktar upp SD med 5 PE har dock större chans att mäta övriga partier mer korrekt.

Jag är ingen statistiker men det låter logiskt.
2016-11-20, 23:16
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:

2014:

Haha, visste att du skulle hugga på denna
Jag läser vad du skriver. Vi har pratat om detta förut. Jag vill hävda att man inte kan jämföra 2010 och -14 med nästa val då PE och andelar får en annan betydelse men även funktion när vi talar om ett parti i 22-26% (idag) kontra de låga och mkt låga från -14 och -10.

Ja vi får helt enkelt se om Sifo gör något åt sina så oerhörda uppenbara mätfel.
Tror inte en sekund på att halvstatliga (jag vet att de är privata) dinosaurien Sifo bryr sig särskilt mkt alls om europeiska val. De kommer hur som helst inte att ge en presskonferens där de erkänner att de gjort fel och nu minsann ändrar sig. Aldrig. Den skammen är för stor.
Det kommer i så fall som en flytande anpassning. Och detta kommer att fungera i Sverige för att minst 50% av svenskarna är politiskt sett efterblivna.
Rapporterar SVT, DN och Aftonbladet att SD ramlat till 11% i dec så kommer majoriteten av svenskarna tro det. Särskilt om källan är Sifo.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in