Citat:
Ursprungligen postat av
AnybodyOutThere
Jag korrigerade mitt tidigare svar och fick även halvt rätt i det. Du nekar i alla fall inte att Lotta var medskyldig till sin död även fast du nu väljer att tona ned ditt påstående. Ingen sund kvinna borde ha gjort som Lotta säger du? Ingen ljuger som Lotta säger du? De flesta överlever? Ja, kanske de flesta överlever men att inte Lotta överlevde bär hon ingen skuld till. Om man inte förstår det, så vet jag inte heller varför man intresserar sig för ett mordfall där en kvinna blivit mördad. För att ta bort skulden från GM eller vad? För att förstå kanske du säger. Det finns många postare i denna tråd som velat ge dig en förklaring varför Lotta fortsatte sitt förhållande med Martin men det vill du inte lyssna på. För dig är det viktigt att framställa Lotta som medskyldig till sin egna död. Varför vet jag inte men i min värld så är det inte riktigt friskt att göra så.
Det är inte någon idé att sätta ut epitetet "skuld"på någon. Annat än just Martin för han är utom all tvivel skyldig till Lottas död.
Skuld är att tungt begrepp att bära, ett gammalt ord som för tankarna till inkvisitionen, men som nog gör sig bäst att enbart använda i rättsliga eller ekonomiska sammanhang och inte i allmänt tal om folks beteende retroperspektivt.
Därför undviker jag det helst.
Att man gjort fel, en felbedömning, ett eller flera misstag - är inte detsamma som att man är bärare av "skuld". Om man ska förstå upptakten till att olika personer blir dödade brottsoffer - och andra inte - är det ju i en tråd som denna intressant att försöka se vilka mått o steg hos ett brottsoffer som gjorde att just hon, och ingen annan, hamnade där.
Lotta gjorde en mängd misstag och fel, antagligen baserat på att hon drog felaktiga slutsatser. Om Martin, om hur anhöriga reagerade, om faran med anabola dvs Martins intag av anabola, etc.
Hon gjorde en felkalkylering, antagligen redan när förhållandet började och hon gjorde flera felaktiga bedömningar när det fortskred.
Oturligt och beklagligt. (Men för den skull är hon inte belastad med någon inkvisatorisk "skuld")
Angelica gjorde också - i vart fall i mitt tycke - misstag som inlät sig med Martin. Men på något märkligt vis gjorde hon inte samma misstag därefter, som Lotta. Hon lyckades undvika att han aldrig mer slog henne efter den enda gång det skedde, att hon inte blev inblandad i hans missbruk, att han inte störde henne på jobbet eller drullade in hemma hos henne efter en utekväll. Hon sa ifrån - och han accepterade det.
"
Snälla" som - om hon nu finns - också ska vara en kvinna som Martin tidigare haft en relation med. Hon har ju också tydligen kunnat ha en relation med honom utan våld - och överlevt.
Så någonstans - utan att lägga den inkvisatoriska skulden på BO - tog hon beslut som ledde henne fel.
Martin gjorde å sin sida nästan allt fel - men hans väg till katastrofen är tyvärr mer spikrak o mer förutsägbar än Lottas. Därför är det mer intressant att fundera över varför Lotta gick på den vägen också.