2016-11-20, 18:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Vad tror du själv?
För att polisen lade ned anmälan? För att hon bodde på nb och var rädd för att störa huset och därmed öppnade dörren? För att hon var svag sedan tidigare? För att hon trodde blint på kärleken? För att hon blev duperad? För att gm är psykopat och förvred hennes tankar och åsikter? För att hon aldrig upplevt kärlek, på riktigt? För att hon hade för mycket empati? För att hon var ensam? För att hon ville ha barn? För att polisen inte stöttade henne? För att hon kände skam? Eller för att hon, enligt hennes ex. var en slampa? För att hon försökte göra slut och lämna? Vad tror du själv?

För att Martin är en anabolstinn våldsman som slår!
För att hon gjorde fel som inlät sig med Martin och inte bröt när han slog henne.
För att hon hade en kärleksrelation med honom och ljög för alla som ville hjälpa henne.

Hans skuld att hon är död! Hennes fel att det blev just hon!
Citera
2016-11-20, 18:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Vad tror du själv?
För att polisen lade ned anmälan? För att hon bodde på nb och var rädd för att störa huset och därmed öppnade dörren? För att hon var svag sedan tidigare? För att hon trodde blint på kärleken? För att hon blev duperad? För att gm är psykopat och förvred hennes tankar och åsikter? För att hon aldrig upplevt kärlek, på riktigt? För att hon hade för mycket empati? För att hon var ensam? För att hon ville ha barn? För att polisen inte stöttade henne? För att hon kände skam? Eller för att hon, enligt hennes ex. var en slampa? För att hon försökte göra slut och lämna? Vad tror du själv?

Är det så att du tror att du ska få nobelpris för en upptäckt som kan hjälpa offer vidare, varsågod. Jag tror inte riktigt att du kan hitta en gemensam nämnare som skyddar kvinnor från att bli ihjälslagna. Om du nu inte tycker att alla är slampor förstås.

Det finns relationer som redan är slut när mannen slår ihjäl kvinnan. Det är faktiskt vanligast, om jag förstått saken rätt. Det är vid uppbrottet det blir extra farligt. Din tes då? Att alla kan se utanpå hur en presumtiv gm är? Återigen. Det går inte. Kanske i detta fall, enligt vissa normer, men inte alla. Men helt säker kan man aldrig vara. Om man då inte scannar varandras historik, men någon gång är det första gången som en person mördar. Ska du då låsa in alla tonåringar också? Alltså, ditt intresse har inget med irl att göra.

Ta fasta på det som är viktigt. Egen ekonomi som går att leva på för våldsutsatta. Har de inte det, ordna det. Då försvinner det kittet. Ett boende där gm inte kan ta sig in, inte på nb. Kontaktförbud, men det hjälper väl inte så värst… så de som redan är dömda, håll inlåsta. Kvinnan måste få stödet, om inte gm har rätt till det. Stöd, inte stjälp nu Solglittret.

Inte ens boede i väldens högsta byggnad eller kontaktförbud hade hjälpt. Om man själv tar kontakt - många gånger - och själv låser upp o släpper in.
Citera
2016-11-20, 18:42
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
För att hon gjorde fel som inlät sig med Martin och inte bröt när han slog henne.
För att hon hade en kärleksrelation med honom och ljög för alla som ville hjälpa henne.

Solglitter… en psykopat bestämmer när en person vill lämna honom, anser den, och så blir det i praktiken, om inte döden kommer mellan... Det hade inte räckt med att säga "nu är det slut". De söker upp offren när det är slut. Mördar och skjuter offren, ligger och spanar på dem, slår till. Det är som att leva med en dödsdom. Gm skulle ju ha ihjäl Bos anhöriga och vänner också, om hon lämnade.

Har du svårt att ta in vad andra säger, är du lite fyrkantig kanske? När världen är komplex, kan man inte skuldbelägga. Du räddar absolut ingen med detta, vi lever i olika samhällsklasser och det är väl inte tydligt för dig att det du ser som "varningssignal" är vanligt i vissa kretsar. De flesta mördar inte, men många fler än man tror slår och har sig.
Senast redigerad av IQ130 2016-11-20 kl. 18:45.
Citera
2016-11-20, 18:44
Medlem
Hon missuppfattade vem han var.
Citera
2016-11-20, 18:46
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Inte ens boede i väldens högsta byggnad eller kontaktförbud hade hjälpt. Om man själv tar kontakt - många gånger - och själv låser upp o släpper in.

Det är korrekt. Det utsatta kan behöva hjälp med är att bryta. Lotta sökte hjälp. Alla är inte så duktiga som du. Återigen: Gm hade hotat hennes vänner och anhöriga om hon gjorde slut. Läs meningen många gånger.
Citera
2016-11-20, 18:53
Medlem
Citat:

Så bra Solglittret att du äntligen kan stå för din åsikt... Det var Lottas fel att det blev just hon som blev mördad. Vad kan jag förvänta mig nu? Ett inlägg på flera hundra bokstäver där du säger att jag missuppfattat dig?
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-20 kl. 19:20.
Citera
2016-11-20, 19:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Så bra Solglittret att du äntligen kan stå för din åsikt... Det var Lottas fel att det blev just hon som blev mördad.

Ja det är väl klart att Lottas val av Martin och hennes fortsatta förhållande med honom - trots att han hade en annan ett tag men hon började om med honom - gjorde att just hon blev hans offer.

Inte hade hon slagits ihjäl av honom utan att de hade en relation - varken gammal eller ny.
Han har ju - i vart fall inte dokumenterat - någonsin varit våldsam mot någon kvinna han inte varit i relation med.

De flesta vuxna vakna kvinnor skullle inte fallit för Martins typ av man, varken hans historik,utseende eller sätt skulle charmat den vanliga medelkvinnen.
De flesta kvinnor som undvikit att inlåta sig med en Martin typ har inte blivit ihjälslagna av vederbörande.
En sund kvinna som redan efter tre veckor blir misshandlad av en ny kärlek - drar. Och överlever.
Angelica som inte accepterade att han slagit henne, vägrade befatta sig med hans droger eller ta emot honom när han var berusad, lever.
De flesta människor som erbjuds stöd, hjälp och råd i en pressad situation tar emot hjälpen. De ljuger inte om att de gått tillbaka till faran bakom ryggen på sina nära. De överlever också i allmänhet.

Lotta gjorde fel på alla dessa punkter. Vissa kan diskutera varför hon gjorde fel - men fel beslut tog hon.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-20 kl. 19:29.
Citera
2016-11-20, 19:32
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ja det är väl klart att Lottas val av Martin och hennes fortsatta förhållande med honom - trots att han hade en annan ett tag men hon började om med honom - gjorde att just hon blev hans offer.

Inte hade hon slagits ihjäl av honom utan att de hade en relation - varken gammal eller ny.
Han har ju - i vart fall inte dokumenterat - någonsin varit våldsam mot någon kvinna han inte varit i relation med.

De flesta vuxna vakna kvinnor skullle inte fallit för Martins typ av man, varken hans historik,utseende eller sätt skulle charmat den vanliga medelkvinnen.
De flesta kvinnor som undvikit att inlåta sig med en Martin typ har inte blivit ihjälslagna av vederbörande.
En sund kvinna som redan efter tre veckor blir misshandlad av en ny kärlek - drar. Och överlever.
Angelica som inte accepterade att han slagit henne, vägrade befatta sig med hans droger eller ta emot honom när han var berusad, lever.
De flesta människor som erbjuds stöd, hjälp och råd i en pressad situation tar emot hjälpen. De ljuger inte om att de gått tillbaka till faran bakom ryggen på sina nära. De överlever också i allmänhet.

Lotta gjorde fel på alla dessa punkter. Vissa kan diskutera varför hon gjorde fel - men fel beslut tog hon.

Tänk om världen var så lätt att leva i, som du inbillar dig… vad fint och solglittrigt det hade varit då. En dröm. Skärp dig. Det finns utmärkt forskning som visar att människor dödas när som helst och av vilken anledning som helst. Det är inte så att någon får skylla sig själv.

Hur håller ditt resonemang kring mördade som åker taxi, sätter sig i en bil, mördas? Är det just i nära relationer din tes ska användas? Varför det? Du resonerar som att människor kan agera lika kallt mot människor som om de aldrig träffats eller har några bindningar. Människor är i allmänhet blödigare än vad du kan inse. Gm kanske hade ihjäl Lotta för att hon triggade mer i honom än någon annan gjorde, kanske positiva känslor? Vad vet du om andras sneda känsloliv?

I Lottas fall lät hon sin exsambo bo i en lgh som hon stod för. Hunden gick före henne. Vänner och släkt. Sist kom Lotta. Möjligen därför dog hon, för även gm stampade på henne. Och du gör det. Varför gör du det? Det är jag mer nyfiken på faktiskt.

Rent logiskt borde du då vara emot att samhället utreder vad som gick fel i det här ärendet. Är du det?
Senast redigerad av IQ130 2016-11-20 kl. 19:38.
Citera
2016-11-20, 19:40
Medlem
Citat:

De flesta vuxn vakna kvinnor skullle inte fallit för Martins typ av man, varken hans historik,utseende eller sätt skulle charmat den vanliga medelkvinnen.
De flesta människor som erbjuds stöd, hjälp och råd i en pressad situation tar emot hjälpen. De ljuger inte om att de gått tillbaka till faran bakom ryggen på sina nära. De överlever också i allmänhet faran.

Jag korrigerade mitt tidigare svar och fick även halvt rätt i det. Du nekar i alla fall inte att Lotta var medskyldig till sin död även fast du nu väljer att tona ned ditt påstående. Ingen sund kvinna borde ha gjort som Lotta säger du? Ingen ljuger som Lotta säger du? De flesta överlever? Ja, kanske de flesta överlever men att inte Lotta överlevde bär hon ingen skuld till. Om man inte förstår det, så vet jag inte heller varför man intresserar sig för ett mordfall där en kvinna blivit mördad. För att ta bort skulden från GM eller vad? För att förstå kanske du säger. Det finns många postare i denna tråd som velat ge dig en förklaring varför Lotta fortsatte sitt förhållande med Martin men det vill du inte lyssna på. För dig är det viktigt att framställa Lotta som medskyldig till sin egna död. Varför vet jag inte men i min värld så är det inte riktigt friskt att göra så.
Citera
2016-11-20, 20:17
Medlem
Citat:
Varför blev just Lotta ihjälslagen?

Den senaste tiden har jag lärt mig en hel del. Jag har - i ärlighetens namn - haft väldigt svårt att förstå att vissa kvinnor stannar hos män som slår. Sedan lyssnade jag på den här dokumentären: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/298012?programid=909 och den tyckte i alla fall jag var bra.

När det gäller Lotta så hade hon ju knappt lärt känna Martin innan han slog ihjäl henne. Hon var kanske inte så hel innan hon träffade honom; hon hade ju just kommit ut ur någon typ av relation där mannen bedrog henne. Vad vet jag - kanske kände hon sig ensam, kanske ville hon ha barn och såg tiden rinna iväg eller kanske gav Martin henne någon typ av bekräftelse som hon blev beroende av? Eller så var det något annat som hon ville åt?

Men, likväl, hennes "skuld" är att hon ville ha en relation med Martin (om det nu var så, det vet jag inte). Hans är att han mördade en kvinna som ville vara med honom och sa att hon älskade honom.

Din fråga - varför just Lotta blev ihjälslagen har för mig det självklara svaret: att hon träffade Martin och ville försöka bygga något med honom. Hade det inte varit hon hade det kanske varit någon annan som fått sätta livet till. Det här var ju inte Martins första mord eller misshandel och kommer han ut igen lär det väl inte bli hans sista, tyvärr.
Citera
2016-11-20, 20:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Jag korrigerade mitt tidigare svar och fick även halvt rätt i det. Du nekar i alla fall inte att Lotta var medskyldig till sin död även fast du nu väljer att tona ned ditt påstående. Ingen sund kvinna borde ha gjort som Lotta säger du? Ingen ljuger som Lotta säger du? De flesta överlever? Ja, kanske de flesta överlever men att inte Lotta överlevde bär hon ingen skuld till. Om man inte förstår det, så vet jag inte heller varför man intresserar sig för ett mordfall där en kvinna blivit mördad. För att ta bort skulden från GM eller vad? För att förstå kanske du säger. Det finns många postare i denna tråd som velat ge dig en förklaring varför Lotta fortsatte sitt förhållande med Martin men det vill du inte lyssna på. För dig är det viktigt att framställa Lotta som medskyldig till sin egna död. Varför vet jag inte men i min värld så är det inte riktigt friskt att göra så.

Det är inte någon idé att sätta ut epitetet "skuld"på någon. Annat än just Martin för han är utom all tvivel skyldig till Lottas död.
Skuld är att tungt begrepp att bära, ett gammalt ord som för tankarna till inkvisitionen, men som nog gör sig bäst att enbart använda i rättsliga eller ekonomiska sammanhang och inte i allmänt tal om folks beteende retroperspektivt.
Därför undviker jag det helst.

Att man gjort fel, en felbedömning, ett eller flera misstag - är inte detsamma som att man är bärare av "skuld". Om man ska förstå upptakten till att olika personer blir dödade brottsoffer - och andra inte - är det ju i en tråd som denna intressant att försöka se vilka mått o steg hos ett brottsoffer som gjorde att just hon, och ingen annan, hamnade där.

Lotta gjorde en mängd misstag och fel, antagligen baserat på att hon drog felaktiga slutsatser. Om Martin, om hur anhöriga reagerade, om faran med anabola dvs Martins intag av anabola, etc.
Hon gjorde en felkalkylering, antagligen redan när förhållandet började och hon gjorde flera felaktiga bedömningar när det fortskred.
Oturligt och beklagligt. (Men för den skull är hon inte belastad med någon inkvisatorisk "skuld")

Angelica gjorde också - i vart fall i mitt tycke - misstag som inlät sig med Martin. Men på något märkligt vis gjorde hon inte samma misstag därefter, som Lotta. Hon lyckades undvika att han aldrig mer slog henne efter den enda gång det skedde, att hon inte blev inblandad i hans missbruk, att han inte störde henne på jobbet eller drullade in hemma hos henne efter en utekväll. Hon sa ifrån - och han accepterade det.

"Snälla" som - om hon nu finns - också ska vara en kvinna som Martin tidigare haft en relation med. Hon har ju också tydligen kunnat ha en relation med honom utan våld - och överlevt.

Så någonstans - utan att lägga den inkvisatoriska skulden på BO - tog hon beslut som ledde henne fel.
Martin gjorde å sin sida nästan allt fel - men hans väg till katastrofen är tyvärr mer spikrak o mer förutsägbar än Lottas. Därför är det mer intressant att fundera över varför Lotta gick på den vägen också.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-20 kl. 20:52.
Citera
2016-11-20, 20:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Den senaste tiden har jag lärt mig en hel del. Jag har - i ärlighetens namn - haft väldigt svårt att förstå att vissa kvinnor stannar hos män som slår. Sedan lyssnade jag på den här dokumentären: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/298012?programid=909 och den tyckte i alla fall jag var bra.

När det gäller Lotta så hade hon ju knappt lärt känna Martin innan han slog ihjäl henne. Hon var kanske inte så hel innan hon träffade honom; hon hade ju just kommit ut ur någon typ av relation där mannen bedrog henne. Vad vet jag - kanske kände hon sig ensam, kanske ville hon ha barn och såg tiden rinna iväg eller kanske gav Martin henne någon typ av bekräftelse som hon blev beroende av? Eller så var det något annat som hon ville åt?

Men, likväl, hennes "skuld" är att hon ville ha en relation med Martin (om det nu var så, det vet jag inte). Hans är att han mördade en kvinna som ville vara med honom och sa att hon älskade honom.

Din fråga - varför just Lotta blev ihjälslagen har för mig det självklara svaret: att hon träffade Martin och ville försöka bygga något med honom. Hade det inte varit hon hade det kanske varit någon annan som fått sätta livet till. Det här var ju inte Martins första mord eller misshandel och kommer han ut igen lär det väl inte bli hans sista, tyvärr.

Jo det är Martins första mord. Han är dömd för misshandel tidigare - av ett offer avled dock på sjukhus efter några månader. Men domen blev aldrig mord. ( vilket vi ju kan ha åsikter om förstås)
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-20 kl. 20:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in