Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Jadu....
Tror du han ha så mycket koll ? Nix tänker jag och du har lika lite koll tänker jag med alla
dina länkar gällande utviigdad. Gällande ett års lik så är skillnaden mellan obduktion och ettårs
utvigdad död icke stor, inte heller så stor skillnad med en "dagsfärskt" döing.
Du övertolkar och du, rådman
Nåja - om man inte har koll, så måste man göra sitt bästa för att skaffa koll och koppla greppet om saken även om utfallet blir negativt (mest ur vår synvinkel, kanske). Vi måste anta att utredarna närmar sig problemet med Akis drunkning förutsättningslöst och utan förhoppningar om varken dittan eller dattan. Jag gör det, men undrar naturligtvis vad som fått dem att fatta ett så drastiskt beslut. Något utöver det som är känt, vilket ju inte är så mycket, måste det ju vara.
Vad gäller övertolkning, så håller jag med
rotesauoch driver det lite till: Fahlander et consortes ägnar sig knappast åt kabbalisitk eller liknande. Här skickas inga mystiska vinkar. Det handlar om ett kommunikationsproblem här, de kan inte vara nog tydliga när de talar om fallen, övertydligt skulle ju vara att föredra framför övertolkat.
Vad om är på gång är förberedelser för åtal gällande mord och mordförsök på Möller och hans hustru. Samt, och tillsvidare enbart, en underskökning om Akis dödsfall. En mordutredning ja, men inte mer, eftersom mordet inte bekräftats ännu. Läser man intervjuerna så ska man bara leta efter när de talar om det ena eller det andra. Inte gegga ihop det ena med det andra.
Vad gäller det senare så är jag lite orolig att det blir som patologen Krantz antydde: att man får fler analysresultat än som är bekvämt, fler svar på frågor som ännu inte ställts och allt blilr en ännu större förvirring. I förlängningen blir det som värst en ny "Petra" med tolkningsproblem och inkallade experter från alla världens hör och en eller annan som inte klarar av de fyra räknesätten. Kaosscenariot, alltså.
Jag misstänker, men kan inte veta, att labbarbetet redan är klart på det stora hela och att ananlys-/tolkningsfasen tar sin början ungefär nu. Det blir en utdragen process möjligen ytterligare tänjd av att vi har storhelger på gång med verksamheter nedtrappade till halvfart eller så.