2016-11-19, 23:48
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Den här tråden går nog i ide någon månad nu om det inte, mot förmodan, skulle läcka lite uppgifter ur utredningen. Fast ytterligare någon person skulle ju kunna tänkas delges misstanke.
Något om vad eller kanske rättare om de hittat något borde väl komma vid nästa omhäktning eller kanske inte, men journalister måste väl ändå vara nyfikna och vill ha fatt i vad som stigit upp ur graven....
Citera
2016-11-20, 08:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Något om vad eller kanske rättare om de hittat något borde väl komma vid nästa omhäktning eller kanske inte, men journalister måste väl ändå vara nyfikna och vill ha fatt i vad som stigit upp ur graven....

Inget lär sippra utanför sekretessen ändå, men jag tror inte man har några analyser klara vid nästa omhäktning (väntan på analysresultat kan dock utgöra häktningsskäl i vissa fall).
Men det spelar mindre roll.
Häktningsskälen består alltjämt i mord/mordförsöket på paret Möller, och ännu är ingen mordmisstänkt för drunkningsärendet.

Hittade för övrigt ett par lite mer svårhittade uttal av två andra experter, från i Tisdags.

Johanna Björkman, dna-expert & fd åklagare.
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/dna-experten-onaturlig-d%C3%B6d-%C3%A4r-arbetshypotesen-3633573

Martin Csatlós, överläkare Rättsmedicinalverket
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/grav%C3%B6ppning-i-uppm%C3%A4rksammat-fall-3634693

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det kan väckas åtal...
När kommer det ett beslut i åtalsfrågan?
Fahlander:
"– Det blir en bit in på nya året. Det är svårt att säga. Men vi kommer definitivt att behöva begära ytterligare en åtalsförlängning i fyra veckor. Då får man väl se var man befinner sig. Förundersökningen ska avslutas och den ska delges till försvarare och misstänkta."

Den 20 januari är ett datum som kan bli högaktuellt. Då kan alla detaljer läggas fram i ljuset, skriver Expressen.

"– Någonstans runt där kan man väl hoppas att förundersökningen kan vara avslutad, säger Fahlander."

http://www.expressen.se/nyheter/da-kan-atal-vackas-i-sommarstugemordet/

6 månader kan tyckas som en lång häktningstid, men det är inget rekord.
"Göran" satt 850 dagar (nästan 2 1/2 år) i häkte:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/392059?programid=4702

Om 18-åringen hade varit 18 år och inte 25, som JM uppger att han är, så hade nog 6 månader varit en lång tid i häkte – för en 18-åring.

–

Smått intressant. Om man ska övertolka - i en sådan kort mening flaggar Fahlander för eventuell sammanvävning, liksom han låter meddela att ny obduktion väntas utgöra grund:
Citat:
Vid sidan av utredningen kring mordet och mordförsöket följer åklagaren vad som händer i den rättsmedicinska undersökningen av kvinnans exmakes kvarlevor på rättsmedicin i Uppsala.

– Då får vi se vilka premisser det är i det ärendet. Om det finns misstankar som man kan väcka åtal för, om förundersökningen är klar.

Men en rimlig tid är två månader från nästa vecka?

– Förhoppningsvis kan förundersökningen vara avslutad i den regionen, säger Johan Fahlander. Vi jobbar på så snabbt som möjligt.
Citera
2016-11-20, 09:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inget lär sippra utanför sekretessen ändå, men jag tror inte man har några analyser klara vid nästa omhäktning (väntan på analysresultat kan dock utgöra häktningsskäl i vissa fall).
Häktningsskälen består alltjämt i mord/mordförsöket på paret Möller, och ännu är ingen mordmisstänkt för drunkningsärendet.

Hittade för övrigt ett par lite mer svårhittade uttal av två andra experter, från i Tisdags.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/dna-experten-onaturlig-d%C3%B6d-%C3%A4r-arbetshypotesen-3633573

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/grav%C3%B6ppning-i-uppm%C3%A4rksammat-fall-3634693

Smått intressant. Om man ska övertolka - i en sådan kort mening flaggar Fahlander för eventuell sammanvävning, liksom han låter meddela att ny obduktion väntas utgöra grund:

Lite nytt
Lite information fanns ju i klippen.

Det ändå mycket sparsamma flödet med information öppnar ju vägen för spekulationer...

Min gissning är att det kanske kommer en delgivning om mordet på Aki inom två veckor.
Om så sker, så kan det vara tre saker som framkommit nu:
1. Något om förgiftningen i februari 2015.
2. Något om förgiftning/drogning i samband med drunkningen.
3. Någon fysisk skada i samband med drunkningen som framkommit vid MR-undersökningen.

Sommarstugemordet
Hela fallet, och de begångna brotten, som media ofta kallar "sommarstugemordet", får en annan dignitet om det handlar om:
– 2 mord.
– 2 mordförsök.
– Försök till grovt bedrägeri och urkundsförfalsning.

Kanske kommer anstiftan till grov misshandel och övergrepp i rättssak med också...

Unikt fall
En så här omfattande brottslighet är kanske inte så ovanlig när det gäller uppgörelser inom organiserad brottslighet. I och med att MGM är socionom och sexbarnsmamma så blir det ju lite mer ovanligt.

Tyvärr är det nog ändå risk för lite nyhetstorka nu, en vecka eller två.

–
Citera
2016-11-20, 09:57
Bannlyst
Citat:

Jeeesuz!

Du vart greppad, så trist.

Aki, glöm det.
Citera
2016-11-20, 10:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jeeesuz!

Du vart greppad, så trist.

Aki, glöm det.

Skrev inte att jag övertolkar, det var bara ett subjektivt förslag på vad man kan göra, och även ett förslag på hur en övertolkning kan se ut

Det är ju helt okänt hur långt avstånd det är mellan dom två ärendena, liksom okänt på vilka grunder mordutredning är igång (förutom f-bedrägeriförsök).
Lättare att greppa.
Det sker trots allt olika slags resonemang, experter emellan. Man lär ju (genom att) lyssna på alla.

Citat:
Aki, glöm det.
Hm, varför resonerade inte rådmannen så på beslut om gravöppning?
Citera
2016-11-20, 11:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Finns många fler frågor som, IMO, borde ställas i anslutning till Akis död, bl.a.:
– Varför lades utredningen ner, så till synes lättvindigt, i augusti 2015?
– Om det var så svårt att hitta misstankar för polisen, varför var det så lätt för IF?
– Varför hade IF så svårt att få polis och åklagare att samarbeta eller att lyssna på vad dom kommit fram till?
– Varför finns det krafter som inte ville/vill att denna utredning ska genomföras så långt det är möjligt?
– Varför finns det de som hellre vill misstänkliggöra IF än den uppenbart misstänkta gärningsmannen?

Att brottsteorin i samband med den tecknade livförsäkringen och det misstänkta mordet på Aki skulle vara påhittat av IF det ser jag ingen som helst grund för. Jag tycker tvärt om att det är lovvärt att IF har stått på sig ända tills en ordentlig utredning kommit igång. För sent, javisst, men bättre sent än aldrig. Om det som kunde ha bevisats i augusti 2015 inte kan bevisas nu och en mördare därför går fri, då finns det anledning att utreda varför det blev så.

Det finns naturligtvis en massa frågor om förlopp före och vid gärningar också, men frågorna ovan väcker ett visst slag av funderingar...

–
Citera
2016-11-20, 13:01
Bannlyst
Citat:
Skrev inte att jag övertolkar, det var bara ett subjektivt förslag på vad man kan göra, och även ett förslag på hur en övertolkning kan se ut

Det är ju helt okänt hur långt avstånd det är mellan dom två ärendena, liksom okänt på vilka grunder mordutredning är igång (förutom f-bedrägeriförsök).
Lättare att greppa.
Det sker trots allt olika slags resonemang, experter emellan. Man lär ju (genom att) lyssna på alla.

Jadu....

Tror du han ha så mycket koll ? Nix tänker jag och du har lika lite koll tänker jag med alla
dina länkar gällande utviigdad. Gällande ett års lik så är skillnaden mellan obduktion och ettårs
utvigdad död icke stor, inte heller så stor skillnad med en "dagsfärskt" döing.

Du övertolkar och du, rådman
Citera
2016-11-20, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Finns många fler frågor som, IMO, borde ställas i anslutning till Akis död, bl.a.:
– Varför lades utredningen ner, så till synes lättvindigt, i augusti 2015?
– Om det var så svårt att hitta misstankar för polisen, varför var det så lätt för IF?
– Varför hade IF så svårt att få polis och åklagare att samarbeta eller att lyssna på vad dom kommit fram till?
– Varför finns det krafter som inte ville/vill att denna utredning ska genomföras så långt det är möjligt?
– Varför finns det de som hellre vill misstänkliggöra IF än den uppenbart misstänkta gärningsmannen?

Att brottsteorin i samband med den tecknade livförsäkringen och det misstänkta mordet på Aki skulle vara påhittat av IF det ser jag ingen som helst grund för. Jag tycker tvärt om att det är lovvärt att IF har stått på sig ända tills en ordentlig utredning kommit igång. För sent, javisst, men bättre sent än aldrig. Om det som kunde ha bevisats i augusti 2015 inte kan bevisas nu och en mördare därför går fri, då finns det anledning att utreda varför det blev så.

Det finns naturligtvis en massa frågor om förlopp före och vid gärningar också, men frågorna ovan väcker ett visst slag av funderingar...

–

Har du koll på hur JM larmade angående exets "försvinnande"?
Ringde hon larmnummer eller annat nummer.
Orsaken till frågan är tolv timmar.

Kan hon möjligen ha avvaktat för att en viss polis skulle
hinna gå på sitt pass.

En annan orsak kan ha varit att hon inte ville
träffa polis/räddningstjänst med våta kläder på sig.
Ett par tankar bara.
Citera
2016-11-20, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

hinna gå på sitt pass.

Ett par tankar bara.

Oj, du skall hålla dig tilll att länka tidningsartiklar.

Förste patrull på plats är definitivt inga tekniker, inte heller utredare. De patruller
som infinner sig först är amatörer. Nja nu överdriver jag.....men endast lite grann...
Citera
2016-11-20, 16:19
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

hinna gå på sitt pass.

Ett par tankar bara.

Hur skulle hon kunna ringa 112/11414 i Västmanland och få dit en Sörmlandspolis?

Kan ni släppa konspirationsteorierna om att hennes polisvän i Eskilstuna har något med utredningen i Västmanland att göra?
Citera
2016-11-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Jadu....

Tror du han ha så mycket koll ? Nix tänker jag och du har lika lite koll tänker jag med alla
dina länkar gällande utviigdad. Gällande ett års lik så är skillnaden mellan obduktion och ettårs
utvigdad död icke stor, inte heller så stor skillnad med en "dagsfärskt" döing.

Du övertolkar och du, rådman
Nåja - om man inte har koll, så måste man göra sitt bästa för att skaffa koll och koppla greppet om saken även om utfallet blir negativt (mest ur vår synvinkel, kanske). Vi måste anta att utredarna närmar sig problemet med Akis drunkning förutsättningslöst och utan förhoppningar om varken dittan eller dattan. Jag gör det, men undrar naturligtvis vad som fått dem att fatta ett så drastiskt beslut. Något utöver det som är känt, vilket ju inte är så mycket, måste det ju vara.

Vad gäller övertolkning, så håller jag med rotesauoch driver det lite till: Fahlander et consortes ägnar sig knappast åt kabbalisitk eller liknande. Här skickas inga mystiska vinkar. Det handlar om ett kommunikationsproblem här, de kan inte vara nog tydliga när de talar om fallen, övertydligt skulle ju vara att föredra framför övertolkat.
Vad om är på gång är förberedelser för åtal gällande mord och mordförsök på Möller och hans hustru. Samt, och tillsvidare enbart, en underskökning om Akis dödsfall. En mordutredning ja, men inte mer, eftersom mordet inte bekräftats ännu. Läser man intervjuerna så ska man bara leta efter när de talar om det ena eller det andra. Inte gegga ihop det ena med det andra.

Vad gäller det senare så är jag lite orolig att det blir som patologen Krantz antydde: att man får fler analysresultat än som är bekvämt, fler svar på frågor som ännu inte ställts och allt blilr en ännu större förvirring. I förlängningen blir det som värst en ny "Petra" med tolkningsproblem och inkallade experter från alla världens hör och en eller annan som inte klarar av de fyra räknesätten. Kaosscenariot, alltså.
Jag misstänker, men kan inte veta, att labbarbetet redan är klart på det stora hela och att ananlys-/tolkningsfasen tar sin början ungefär nu. Det blir en utdragen process möjligen ytterligare tänjd av att vi har storhelger på gång med verksamheter nedtrappade till halvfart eller så.
Senast redigerad av tantigheter 2016-11-20 kl. 16:32.
Citera
2016-11-20, 16:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nåja - om man inte har koll, så måste man göra sitt bästa för att skaffa koll och koppla greppet om saken även om utfallet blir negativt (mest ur vår synvinkel, kanske). Vi måste anta att utredarna närmar sig problemet med Akis drunkning förutsättningslöst och utan förhoppningar om varken dittan eller dattan. Jag gör det, men undrar naturligtvis vad som fått dem att fatta ett så drastiskt beslut. Något utöver det som är känt, vilket ju inte är så mycket, måste det ju vara.

Vad gäller övertolkning, så håller jag med rotesauoch driver det lite till: Fahlander et consortes ägnar sig knappast åt kabbalisitk eller liknande. Här skickas inga mystiska vinkar. Det handlar om ett kommunikationsproblem här, de kan inte vara nog tydliga när de talar om fallen, övertydligt skulle ju vara att föredra framför övertolkat.
Vad om är på gång är förberedelser för åtal gällande mord och mordförsök på Möller och hans hustru. Samt, och tillsvidare enbart, en underskökning om Akis dödsfall. En mordutredning ja, men inte mer, eftersom mordet inte bekräftats ännu. Läser man intervjuerna så ska man bara leta efter när de talar om det ena eller det andra. Inte gegga ihop det ena med det andra.

Vad gäller det senare så är jag lite orolig att det blir som patologen Krantz antydde: att man får fler analysresultat än som är bekvämt, fler svar på frågor som ännu inte ställts och allt blilr en ännu större förvirring. I förlängningen blir det som värst en ny "Petra" med tolkningsproblem och inkallade experter från alla världens hör och en eller annan som inte klarar av de fyra räknesätten. Kaosscenariot, alltså.
Jag misstänker, men kan inte veta, att labbarbetet redan är klart på det stora hela och att ananlys-/tolkningsfasen tar sin början ungefär nu. Det blir en utdragen process möjligen ytterligare tänjd av att vi har storhelger på gång med verksamheter nedtrappade till halvfart eller så.

Såklart likbesiktningen är klar, iband tror man observationen är fler dar. Går snabbt. Resultaten dock längre.

Jag ser att du nämner Krantz, så jävla bra denne. Viken Karl 😎😎
Senast redigerad av LKVN 2016-11-20 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in