2016-11-17, 01:37
Medlem
lasternassummas avatar
Nu har 42-åringens kvarlevor redan undersökts
Jessica Wenna, tidigare under onsdagen:

"– Den rättsmedicinska undersökningen pågår just nu, säger hon."

Vidare...

– När vet ni utgången av den nya undersökningen?

"– Normalt tar det lite tid innan man får svar från sådana här prov. Det kan ta flera veckor, säger hon."

http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.4530187-efter-det-misstankta-arbogamordet-nu-har-42-aringens-kvarlevor-redan-undersokts

–
Citera
2016-11-17, 11:54
Medlem
lasternassummas avatar
SVT om obduktionsresultatet:

Efter gravöppningen – då kommer obduktionssvaren

"– Vi har fått besked att det kommer att dröja minst 14 dagar innan vi får besked."

Polisen fortsätter med förhör
"Tio poliser arbetar heltid med det med misstänkta mordet. Det var i augusti förra året som ex-maken hittades drunknad på grunt vatten vid den 41-åriga kvinnnans föräldrars sommarställe utanför Arboga."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/obduktionssvaren-drojer

–
Citera
2016-11-17, 17:48
Medlem
lasternassummas avatar
Jag trodde att det här var gamla nyheter, men det är dagens...

Mordmisstänkta 41-åringen nekas öppna HVB-hem i Kungsör
"I slutet av april ansökte 41-åringen om att få starta ett HVB-hem i Kungsör. Kvinnan har tidigare drivit HVB-hem men tvingats stänga dem då de drivits utan giltigt tillstånd. Dessutom anklagades hon för att ha tvingat till sig sex av de boende på ett av hemmen hon drivit. Under tiden hon har suttit häktad har IVO - inspektionen för vård och omsorg - tagit ställning till hennes ansökan om att få öppna ett nytt HVB-hem på Drottninggatan i Kungsör.
Målgruppen skulle vara pojkar i åldern 14 till 18 år som söker asyl eller som beviljats uppehållstillstånd. Men IVO avslår ansökan..."

http://www.vlt.se/vastmanland/kungsor/mordmisstankta-41-aringen-nekas-oppna-hvb-hem-i-kungsor

Dom hade ingen lokal, därför blev det nej. JM har inte yttrat sig om underlaget till beslutet. Kanske för att hon är inlåst...

–
Citera
2016-11-18, 13:27
Medlem
lasternassummas avatar
Det kan väckas åtal...
När kommer det ett beslut i åtalsfrågan?
Fahlander:
"– Det blir en bit in på nya året. Det är svårt att säga. Men vi kommer definitivt att behöva begära ytterligare en åtalsförlängning i fyra veckor. Då får man väl se var man befinner sig. Förundersökningen ska avslutas och den ska delges till försvarare och misstänkta."

Den 20 januari är ett datum som kan bli högaktuellt. Då kan alla detaljer läggas fram i ljuset, skriver Expressen.

"– Någonstans runt där kan man väl hoppas att förundersökningen kan vara avslutad, säger Fahlander."

http://www.expressen.se/nyheter/da-kan-atal-vackas-i-sommarstugemordet/

6 månader kan tyckas som en lång häktningstid, men det är inget rekord.
"Göran" satt 850 dagar (nästan 2 1/2 år) i häkte:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/392059?programid=4702

Om 18-åringen hade varit 18 år och inte 25, som JM uppger att han är, så hade nog 6 månader varit en lång tid i häkte – för en 18-åring.

–
Citera
2016-11-18, 14:46
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det kan väckas åtal...
När kommer det ett beslut i åtalsfrågan?
Fahlander:
"– Det blir en bit in på nya året. Det är svårt att säga. Men vi kommer definitivt att behöva begära ytterligare en åtalsförlängning i fyra veckor. Då får man väl se var man befinner sig. Förundersökningen ska avslutas och den ska delges till försvarare och misstänkta."

Den 20 januari är ett datum som kan bli högaktuellt. Då kan alla detaljer läggas fram i ljuset, skriver Expressen.

"– Någonstans runt där kan man väl hoppas att förundersökningen kan vara avslutad, säger Fahlander."

http://www.expressen.se/nyheter/da-kan-atal-vackas-i-sommarstugemordet/

6 månader kan tyckas som en lång häktningstid, men det är inget rekord.
"Göran" satt 850 dagar (nästan 2 1/2 år) i häkte:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/392059?programid=4702

Om 18-åringen hade varit 18 år och inte 25, som JM uppger att han är, så hade nog 6 månader varit en lång tid i häkte – för en 18-åring.

–
Minns att jag tyckte det var oroande i Lisa Holm-fallet när häktningen drog ut på tiden. Detta fallet är betydligt mer komplicerat att utreda, framförallt så måste ju Fahlander & co sätta dit JM, inte bara fälla mördaren. Sedan om Aki-fallet dras in i samma åtal återstår ju att se.

Fahlander verkar inte oroad och tidsmässigt så verkar Januari vara rimligt.
En sak man nästan glömt är ju att bevisen som presenteras vid varje häktningsförhandling är separata för de båda. Hade de inget konkret mot JM så hade hon släppts. Så min uppfattning om läget är att det finns DNA-bevis mot MR och något annat av liknande värde mot JM.
Det ser bra ut.
Citera
2016-11-18, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Minns att jag tyckte det var oroande i Lisa Holm-fallet när häktningen drog ut på tiden. Detta fallet är betydligt mer komplicerat att utreda, framförallt så måste ju Fahlander & co sätta dit JM, inte bara fälla mördaren. Sedan om Aki-fallet dras in i samma åtal återstår ju att se.

Fahlander verkar inte oroad och tidsmässigt så verkar Januari vara rimligt.
En sak man nästan glömt är ju att bevisen som presenteras vid varje häktningsförhandling är separata för de båda. Hade de inget konkret mot JM så hade hon släppts. Så min uppfattning om läget är att det finns DNA-bevis mot MR och något annat av liknande värde mot JM.
Det ser bra ut.

Jo, något har dom ju, hon lät sig omhäktes frivilligt förra gången.
Ska bli intressant å se om det blir samma sak en gång till.

Man skulle kunna tänka sig att dom vill ha en förhandling för
att få ut mer från åklagarhåll.
Om hon inte har resignerat och gett slaget förlorat.
Citera
2016-11-18, 17:58
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
[...]
Om hon inte har resignerat och gett slaget förlorat.
Låter inte som "vår" Johanna.
Citera
2016-11-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Låter inte som "vår" Johanna.

Nej, det gör ju inte det.
Men hon protesterade inte vid senaste omhäktningen, hur
man nu ska tolka det, vi får se hur det blir nästa gång.
Citera
2016-11-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nej, det gör ju inte det.
Men hon protesterade inte vid senaste omhäktningen, hur
man nu ska tolka det, vi får se hur det blir nästa gång.

Har inget bättre för mig än att spekulera. Om junior snackar får hon livstid i TR men frikänns i HR. För drunkningen frikänns hon i bägge instanserna men åtal blir det.
Citera
2016-11-19, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Har inget bättre för mig än att spekulera. Om junior snackar får hon livstid i TR men frikänns i HR. För drunkningen frikänns hon i bägge instanserna men åtal blir det.

Vi kan inte göra så mycket mer än å spekulera.
Om "junior" snackar så snackar han ju fast sig själv om inte annat.

Jag tror att man måste bevisa att hon varit på plats vid
tidpunkten för mordet/mordförsöket för att kunna sätta henne.
Vad jag menar är att jag tror det blir svårt att sätta henne
på anstiftan/stämpling för mord.

Dom kan ju även ha gjort bort sig med mobilerna, det verkar som
om buset överlag inte ännu har fattat hur "farliga" mobilerna kan vara.

Vad gäller exet tror jag inte det går till åtal ens, men
osvuret ska ju va bäst sägs det.
Citera
2016-11-19, 20:41
Medlem
Den här tråden går nog i ide någon månad nu om det inte, mot förmodan, skulle läcka lite uppgifter ur utredningen. Fast ytterligare någon person skulle ju kunna tänkas delges misstanke.
Citera
2016-11-19, 20:56
Medlem
Kexet65s avatar
Någon som vet om A*i fått återvända till sin sista vila 😐?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in