2016-11-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradaron
Som sagt, de flesta fattigområden är endast berikade med invandrare som inte har anpassat sig ännu än till samhället, till exempel brukar det inte precis finnas blattar i medelåldern med läkarintyg eller något annat slags framgångsrikt yrke. Gottsunda i Uppsala kan vara ett exempel, jag brukar träna fotboll där och jag brukar endast se tonårsblattar som går runt och luffar, det märks tydligt på hur dom beter sig att de inte har lärt sig anpassa sig efter hur Sverige lever, de har precis kommit från andra länder där kriminalitet är i fokus. Vet inte om det finns någon direkt lösning till detta än att bara försöka lära dom vilket skulle vara väldigt svårt, men som sagt är det också hobbyblattar som umgås med dessa personer d.v.s svenskar som också faller för grupptryck och anpassar sig efter hur dessa personer lever. Dock är blattarna och svenskarna i medelåldern på en helt annan väg, som inte ens går att jämföra med dessa tonåringar. Men jag som sagt skulle anse att alla i medelåldern bör veta lika mycket om miljöförstöring i Sverige, bortsett från de nykommande flyktingarna just nu iallafall.

Men du lägger ju fram problemet själv här. Sen tycker jag att det är verkligen att ursäkta ett dåligt beteende genom att påstå att de inte anpassat sig till systemet. Dessa tonåringar är oftast födda här och har ofta föräldrar i utanförskap. Än en gång vill jag visa att utanförskap i svenska byhålor t.e.x har bättre miljömedvetenhet än genomsnittliga blatten i förorten.

Ja, tittar du på folk som tagit sig upp i sociala trappan så ser du direkt en skillnad. Men då pratar vi inte restaurangägare, frisörer, bygarbetare.. Vi pratar läkare, socionomer, jurister..
Citera
2016-11-18, 21:38
Medlem
JontenZs avatar
Du är bara en sur rasist. Varför skyller du bara på invandrare? Många svenskar bryr sig inte om att vara miljövänlig själva. Nästan alla svenskar använder fordon som släpper ut massa avgaser och en del röker cigaretter på allmänna platser som förstör både sin egna hälsa och andras utan att bry sig.
Citera
2016-11-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JontenZ
Du är bara en sur rasist. Varför skyller du bara på invandrare? Många svenskar bryr sig inte om att vara miljövänlig själva. Nästan alla svenskar använder fordon som släpper ut massa avgaser och en del röker cigaretter på allmänna platser som förstör både sin egna hälsa och andras utan att bry sig.
För att rädda miljön kan man göra annat är att åka tåg och fimpa på anvisade platser. Vad du vad källsortering är?
Citera
2016-11-18, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren
Men du lägger ju fram problemet själv här. Sen tycker jag att det är verkligen att ursäkta ett dåligt beteende genom att påstå att de inte anpassat sig till systemet. Dessa tonåringar är oftast födda här och har ofta föräldrar i utanförskap. Än en gång vill jag visa att utanförskap i svenska byhålor t.e.x har bättre miljömedvetenhet än genomsnittliga blatten i förorten.

Ja, tittar du på folk som tagit sig upp i sociala trappan så ser du direkt en skillnad. Men då pratar vi inte restaurangägare, frisörer, bygarbetare.. Vi pratar läkare, socionomer, jurister..
Har lagt upp de flesta av mina kort på borden men känner ingen lust till att fortsätta, för att det råder ingen tvekan om att du är rasist.
Citera
2016-11-19, 06:52
Medlem
Jag ser ofta blattar som bara släpper skräpet där de står eller går. T.ex. trycker i sig en glass eller en påse godis, och bara släpper pappret oavsett var de är.

Detta gäller speciellt huckleförsedda somaliska kvinnor.

Undrar vad detta beror på?
Citera
2016-11-19, 07:29
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Tror endel av det kan förklaras med stolthet. Exempelvis verkar många invandrare, främst från Mellanöstern då, tycka att det är under deras värdighet att lämna brickan i diskvagnen när de ätit ute. Finns också svenska slan som skiter i sånt men folket från Mellanöstern känns klart överrepresenterade.
Citera
2016-11-19, 07:44
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kopparbergaren
Lust att utveckla? Inavel tror jag inte på då jag inte sett det. Tror mer på att de anser att omvärlden inte har något med dessa att göra. Att de på nåt sätt står över andras problem för sina egna.
Fran https://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel :

"En studie utförd i Botkyrka kommun 1998 visade att andelen barn med svår mental retardation, SMR, (IQ lägre än 50) var högre än hos jämförelsepopulationen. Prevalensen för SMR var förhöjd i hela kommunen, men för barn med icke-europeiska/icke-nordamerikanska föräldrar var prevalensen ca 59% högre än för barn med europeiska/nordamerikanska föräldrar boende i kommunen. Skillnaden skulle enligt studien kunna bero på den skilda förekomsten av giftermål mellan släktingar. Det nämns att i somliga länder förekommer släktband i 40-60% av äktenskapen, medan andelen som gifter sig med nära släktingar är 0-2% i Nordeuropa och Nordamerika. I studien framhölls att giftermål mellan släktingar kan vara en faktor av betydelse för prevalensen av SMR i Sverige – i regioner med stor andel invånare av icke-europeiskt/icke-nordamerikanskt ursprung."

Nu namner de personer med IQ under 50 och det ar ju ganska allvarlig storning men om de har en hogre andel personer med IQ under 50 sa har de ju ocksa en hogre andel med IQ under 80.
Citera
2016-11-19, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Fran https://sv.wikipedia.org/wiki/Inavel :

"En studie utförd i Botkyrka kommun 1998 visade att andelen barn med svår mental retardation, SMR, (IQ lägre än 50) var högre än hos jämförelsepopulationen. Prevalensen för SMR var förhöjd i hela kommunen, men för barn med icke-europeiska/icke-nordamerikanska föräldrar var prevalensen ca 59% högre än för barn med europeiska/nordamerikanska föräldrar boende i kommunen. Skillnaden skulle enligt studien kunna bero på den skilda förekomsten av giftermål mellan släktingar. Det nämns att i somliga länder förekommer släktband i 40-60% av äktenskapen, medan andelen som gifter sig med nära släktingar är 0-2% i Nordeuropa och Nordamerika. I studien framhölls att giftermål mellan släktingar kan vara en faktor av betydelse för prevalensen av SMR i Sverige – i regioner med stor andel invånare av icke-europeiskt/icke-nordamerikanskt ursprung."

Nu namner de personer med IQ under 50 och det ar ju ganska allvarlig storning men om de har en hogre andel personer med IQ under 50 sa har de ju ocksa en hogre andel med IQ under 80.

Procenträkning är svårt utan absoluta tal. Om det är en på 1000 av svenska barn och en på 600 i Botkyrka är det ju knappast samhällsomstörtande. Som sagt är nog andelen lätt dysfunktionella och allmänt lågpresterande mer intressant. Vad handlar det om för siffror?
Senast redigerad av Piggekott 2016-11-19 kl. 07:59.
Citera
2016-11-19, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Procenträkning är svårt utan absoluta tal. Om det är en på 1000 av svenska barn och en på 600 i Botkyrka är det ju knappast samhällsomstörtande. Som sagt är nog andelen lätt dysfunktionella och allmänt lågpresterande mer intressant. Vad handlar det om för siffror?

Inte den bästa källan men här har du en intressant artikel. Årlig ökning med 10 per år. Undra hur ration svenska/invamdrade ser ut..
http://www.expressen.se/kvallsposten/rekordokning-av-barn-i-sarskola-i-malmo/
Citera
2016-11-19, 11:14
Medlem
Oboros avatar
Är jag svensk om jag har en burk jag druckit klart som jag väntar med att slänga tills jag ser en soptunna?

Varför snackar ni svenskar så mycket mongoskit för?
Citera
2016-11-19, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oboro
Är jag svensk om jag har en burk jag druckit klart som jag väntar med att slänga tills jag ser en soptunna?

Varför snackar ni svenskar så mycket mongoskit för?

Det finns väl ingen normal människa som slänger en burk i en soptunna??? Finns det ens kvar soptunnor och vad används de i så fall till? Möjligen att soptunnor används som bongotrummor i andra främmande länder men så icke i Sverige.

Pantning eller återvinning av burkar är det som gäller oavsett hudfärg och etnicitet. Klarar man inte av dessa enkla begrepp så är man bortom all räddning.
Senast redigerad av Konrad 2016-11-19 kl. 14:37.
Citera
2016-11-20, 06:32
Medlem
sonny crockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Wikipediaartikeln hanvisar till:

http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:wZ_4lKFJR2oJ:ltarkiv.lakartidni ngen.se/1998/temp/pda18189.pdf+site:lakartidningen.se+elisabeth+fern ell&hl=sv&pid=bl&srcid=ADGEESj-eTTvLYHtXuhvWHjocWjAv9z1a42wCD9ZJdlVRCProckEUeMO38 UcvBEYhjv-B_I_IMglzYuILW7TgJSchPmq1b IQfQgrmKxXM3qB0JvT7xUswKSabjF1AsX2yrSPVH2QQaMl&sig =AHIEtbTr13nMeqDjLzfe_N8z0pRpcrnC0A

Jag far bara "forhandsgranskning ar inte tillganglig" pa den lanken sa jag vet inget mer.
Men det kan ju vara vart att namna att wikipedia skriver: "I studiens slutdiskussion poängteras särskilt att resultatet ska tolkas med försiktighet, då det statistiska urvalet inte är lika omfattande som tidigare studier i ämnet."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in