2016-11-19, 02:00
Medlem
Solglittrets avatar
[quote=Moosky|59068164]Fel det står bokstavligen i polisens rapportering om när Lotta var på plats. För den här åklagaren har grävt djupt och tagit fram just dessa papper från dagen då anmälde och befann sig hos polisen.

Nej läs igen. För sen timme för att försöka länka, men när Lotta meddelar att hon inte vill gå vidare med anmälan - tror det står i förhöret från mån 30/5 - så anger också Lotta att "polisen inte får inhämta journaler".
Eftersom ingen anmälan upprättades första gången 25/5 -Lotta ville fundera - så har inte heller någon kunnat inhämta journalkopior. Man måste skriva under för att detta ska ske - Lotta hade inte skrivit under.
Journalkopior får endast lämnas ut efter underskrift eller om brottet har ett straffvärde på mer än två år - då gäller också att man får anmäla till polis trots tystnadsplikt. Detta undantaget brott mot barn.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-19 kl. 02:03.
Citera
2016-11-19, 02:00
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är oförsiktigt och dumt att leka med en kobra. Men om den hugger dör man av kobrans bett och inte av något annat. Martin var en kobra - Lena hade levt idag om hon insett det och undvikit kobran.

Lotta ska inte ens behöva träffa en grovt våldsbrottsling som är ute på prövotid. En som är klassad som farlig som hon anmäler men som dom lägger ner. Det är inte vad Lotta ska ha undvikt utan vad systemet skulle sett till både då det gäller hans villkorliga frigivning samt Lottas anmälan. Det är samhällets plikt att skydda medborgare. Inte ska en fotgängare skylla sig själv då en bilist kör över denne på övergångsstället. En oskyddad trafikant är lika oskyddad som Lotta blev då man släppte anmälan.
Citera
2016-11-19, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Alltså finns det dokumentation på skadorna på Enköpings sjukhus, och jag har för mig att Martin ville att hon skulle säga att hon utsatts för ett rån. Så det fanns alltså mer än bilderna på skadorna och vittnesuppgifterna och även journaler på psykiatrin. Det borde ha hållit han bakom lås och bom ett tag.
Det finns dokumenterat att Lotta sökte för revbensfraktur, om det var i Enköping minns jag inte. Kerstin Koorti kontaktade åklagaren efter Lottas död och gav vittnesmål om Lottas blåslagna armar. Kerstin var tillförordnad målsägandebiträde (tror jag det heter), i fallet. Tror det var aktbilaga 60 som hennes vittnesmål finns.
Citera
2016-11-19, 02:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Solglittret Nej läs igen. För sen timme för att försöka länka, men när Lotta meddelar att hon inte vill gå vidare med anmälan - tror det står i förhöret från mån 30/5 - så anger också Lotta att "polisen inte får inhämta journaler".

Har läst och i rapporten som polisen skrivit den dagen så står det att man kan inhämta journalen.
Det är liksom dokumenterat vilka skador hon hade.

Citat:
Misshandlama är så många att Arrcharlott har svårt att komma ihåg alla.
Martin har kallat Anncharlott får ful, äcklig, hora och att hon är rynkig.
Martin har kontaktat Anncharlotts chef Anna på Örskolan i Hallonbergen fur att smutskasta Anncharlott och på så sett kunna styra henne Anna tyckte att Martin var väldigt obehaglig
att prata med.
Polisen får inhämta journalanteckningar ifrån sjukhus. (Besök
gjorts på Enköpings Akut)

Anncharlott har själv dokumenterat sina skador genom att ta bilder som hon
vill ge till polisen vid ett senare tillfälle
Anncharlott önskar ett målsägandebiträde.
Anncharlott vill ha ett kontaktförbud.
Anncharlott har fått ännu mera panikångest utav den stress och misshandel
som Martin vållat henne.
Anncharlott orkar inte lämna mer information nu men säger att det finns så
mycket mer att prata om och att hon gärna gör det vid ett annat tillfälle då
hon nu känner sig helt slut.
Citera
2016-11-19, 02:06
Medlem
Citat:
Det är oförsiktigt och dumt att leka med en kobra. Men om den hugger dör man av kobrans bett och inte av något annat. Martin var en kobra - Lena hade levt idag om hon insett det och undvikit kobran.
Du kan säga vad du vill men vi har alla läst dina anklagelser mot Lotta så spela inte dum. Det tror jag nog är det minsta du är eftersom du beter dig som en kobra, som söker efter de rätta orden när det passar dig.
Citera
2016-11-19, 02:06
Medlem
Citat:

Lotta menar du då. Undermeningen är dock densamma. Kvinnor får skylla sig själv, dom bär skulden. Inte gärningsmannen?
Citera
2016-11-19, 02:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Lotta ska inte ens behöva träffa en grovt våldsbrottsling som är ute på prövotid. En som är klassad som farlig som hon anmäler men som dom lägger ner. Det är inte vad Lotta ska ha undvikt utan vad systemet skulle sett till både då det gäller hans villkorliga frigivning samt Lottas anmälan. Det är samhällets plikt att skydda medborgare. Inte ska en fotgängare skylla sig själv då en bilist kör över denne på övergångsstället. En oskyddad trafikant är lika oskyddad som Lotta blev då man släppte anmälan.

Håller verkligen med om att Martin släpptes vind för våg o ingen höll koll på att han inte skötte sig. Bedrövligt att det kunde ske. Frivård var något helt annat än jag trodde.

Men när det gäller fotgängaren på övergångsstället är det ju svårt att flera veckor senare komma in till polisen och påstå att de här blåmärkena på bilderna fick jag när bilen X körde på mig. Jag har inga skador längre att visa upp och det finns inga vittnen. Däremot har den här bilen tidigare kört på någon så det är väl troligt att den också körde på mig ....
Dessutom tar jag tillbaka allt efter helgen o nekar till att det hänt....
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-19 kl. 02:45.
Citera
2016-11-19, 02:11
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Det finns dokumenterat att Lotta sökte för revbensfraktur, om det var i Enköping minns jag inte. Kerstin Koorti kontaktade åklagaren efter Lottas död och gav vittnesmål om Lottas blåslagna armar. Kerstin var tillförordnad målsägandebiträde (tror jag det heter), i fallet. Tror det var aktbilaga 60 som hennes vittnesmål finns.

Japp det stämmer
Hörd person: Kerstin Koorti
Citat:
Jag frågade om polisen visste om det och hon svarade ja. Jag berättade att i allmänhet räcker det inte med målsägandens uppgifter utan det krävs stödbevisning och frågade om hon varit hos doktor. Hon svarade att det hade hon. Hon sa också att hon hade fotografier. I sin mobil hade hon fotografier på armarna och de såg ut som svenska flaggan. Hon var blå från axlarna ned till
armbåge. Jag tänkte gud vad är det här for någonting. Jag frågade om det hänt vid fler tillfällen och hon svarade ja. Hon sa att hon har berättat för anhöriga och väninnor om våldet.

Jag informerade henne om rätt till skadestånd och hon uppgav även att hon lämnat samtycke till att hämta in journaler. Jag berättade om hur rättegången går till och hur medhöming fungerar. När jag frågade hur hon bor sa hon att hon inte vill medverka och jag frågade varför. Hon sa att han har en bror som har slagit ihjäl en person och Martin har sagt att om jag går till polisen så slår
han ihjäl mig. Han sa också att om jag döms kommer han slå ihjäl henne när
han blir släppt och om han inte fick tag i henne skulle han ge sig på hennes
anhöriga. Hon sa också att hon bodde redan på ett annat ställe och att Martin
inte har nyckel till lägenheten.
Citera
2016-11-19, 02:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Håller verkligen med om att Martin släpptes vid för våg o ingen höll koll på att han inte skötte sig. Bedrlvligt att det kunde ske. Frivård var något helt annat än jag trodde.

Men när det gäller fotgängaren på övergångsstället är det ju svårt att flera veckor senare komma in till polisen och påstå att de här blåmärkena på bilderna fick jag när bilen X körde på mig. Jag har inga skador längre att visa upp och det finns inga vittnen. Däremot har den här bilen tidigare kört på någon så det är väl troligt att den också körde på mig ....
Dessutom tar jag tillbaka allt efter helgen o nekar till att det hänt....

Nu hade du fel igen om journalerna och hela tråden blir desinformerad. Även Koorti vittnar om att Lotta lämnat medgivande om journalerna. Och Koorti säger också vilka chanser det finns för att få Martin fälld, så det fanns en uppenbar chans till det med det underlaget som fanns i ärendet. Så du ska väl ändå inte påstå att du vet mer än Koorti? Det värsta jag vet är när någon ger sig på professionen med sina egna åsikter precis som det är vad som gäller. Nej, det hade gått som på räls att få honom bakom lås och bom.
Senast redigerad av Moosky 2016-11-19 kl. 02:17.
Citera
2016-11-19, 02:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nu hade du fel igen om journalerna och hela tråden blir desinformerad. Även Koorti vittnar om att Lotta lämnat medgivande om journalerna. Och Koorti säger också vilka chanser det finns för att få Martin fälld, så det fanns en uppenbar chans till det med det underlaget som fanns i ärendet. Så du ska väl ändå inte påstå att du vet mer än Koorti? Det värsta jag vet är när någon ger sig på professionen med sina egna åsikter precis som det är vad som gäller. Nej, det hade gått som på räls att få honom bakom lås och bom.

Aktbilaga i FUPen sid 20.

Tjänsteanteckning upprättad av Annika Olsson 27/5 2016 kl 10.00
"Vid samtal med målsäganden 2016-05-27 uppger hon att hon inte vill att journalanteckningar inhämtas innan hon har bestämt sig för om hon vill medverka i utredningen eller inte"
Diarienummer 5000K 618313-16.

Ge sjutton i att påstå att någon - jag -ljuger. Läs på o läs rätt istället!
Citera
2016-11-19, 02:27
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Aktbilaga i FUPen sid 20.

Tjänsteanteckning upprättad av Annika Olsson 27/5 2016 kl 10.00
"Vid samtal med målsäganden 2016-05-27 uppger hon att hon inte vill att journalanteckningar inhämtas innan hon har bestämt sig för om hon vill medverka i utredningen eller inte"
Diarienummer 5000K 618313-16.

Ge sjutton i att påstå att någon - jag -ljuger. Läs på o läs rätt istället!

Efteråt ja, men inte då hon var på plats den 25 maj. Den 27 maj så drar hon in allt vad det gäller den här anmälan eftersom dom hade förhinder då hon skulle fortsätta nästa dag vilket inte inföll sig. Då ångrade hon sig och blev rädd givetvis av deras slarv. Det vet alla som arbetar med våldsutsatta kvinnor att man tar tag i det med en gång. Och att man förhör via video så spelar det ingen roll sen om dom ångrar sig för det är mer vanligt att dom gör än att dom går vidare. Däremot så missade du helt gällande besök på ett sjukhus. Allt fanns och det hade räckt att sy in honom vilket dom inte gjorde. Dom kunde gjort det så fort anmäla var upprättad.

Nej, du desinformerar hela tiden och tråden handlar om vad du anser om kvinnor och vad Lotta skulle göra och inte det aktuella brottsfallet. Så jag ger inte sjutton i vad du påstår.

Det står också att målsägarbiträdet är i kontakt med polisen den 27 maj och säger att Lotta är osäker på att medverka, och tar helgen på sig att tänka över det. Så vad pysslade dom med den 26 maj? Var fanns den som var anhållen i sin frånvaro?
Senast redigerad av Moosky 2016-11-19 kl. 02:36.
Citera
2016-11-19, 02:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Efteråt ja, men inte då hon var på plats den 25 maj. Den 27 maj så drar hon in allt vad det gäller den här anmälan eftersom dom hade förhinder då hon skulle fortsätta nästa dag vilket inte inföll sig. Då ångrade hon sig och blev rädd givetvis av deras slarv. Det vet alla som arbetar med våldsutsatta kvinnor att man tar tag i det med en gång. Och att man förhör via video så spelar det ingen roll sen om dom ångrar sig för det är mer vanligt att dom gör än att dom går vidare. Däremot så missade du helt gällande besök på ett sjukhus. Allt fanns och det hade räckt att sy in honom vilket dom inte gjorde. Dom kunde gjort det så fort anmäla var upprättad.

Nej, du desinformerar hela tiden och tråden handlar om vad du anser om kvinnor och vad Lotta skulle göra och inte det aktuella brottsfallet. Så jag ger inte sjutton i vad du påstår.

Förlåt men jag är för trött för att diskutera om du inte läser på. Återigen Lotta skrev INTE under anmälan ville fundera om hon skulle fullfölja. Den 27/5 klockan 10.00 skrivs in i polisens anteckning att polisen INTE får inhämta journaler.
Det betyder att polisen INTE kan göra detta utan hennes medgivande - som hon aldrig gav därefter.

Dessutom är revbensfrakturer inom ett begränsat område inget bevis för en misshandel. Därtill hade hon ju uppgivit på sjukhuset i Enköping att de uppkommit på annat sätt en genom Martins misshandel.
Inte så lätt att i efterhand plötsligt påstå något annat. Dessutom ändrade hon ju sig om anmälan. Huruvida Korti hade rätt information eller inte vet jag inte - fakta kvarstår - polisen fick enligt Lotta INTE hämta ut hennes journaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in