Citat:
Ursprungligen postat av
AnybodyOutThere
Innan du går till sängs vill jag gärna att du besvarar min fråga. Anser du att Lotta likväl som Lena har bidragit till sin egna död genom att de haft ett förhållande med män som mördat dem?
Kul att "fråga innan jag går till sängs".
Nej jag anser inte att Lotta på något sätt bidragit till sin död när Martin misshandlade henne till döds.
Det är enbart han skuld till.
Däremot anser jag att hennes leverne och riskbeteende med att hålla på med Martin - gjorde just henne till ett mer sannolikt offer för våldsam ond bråd död. Hon lekte med elden och det var farligt. Det hade varit mycket bättre om hon skippat Martin, låtit bli att snorta med honom och inte ljugit för sina anhöriga. Då hade hon kanske klarat sig.
När det gäller Lena på Muskö är det inte klarlagt att det är mord även om mycket talar för det. I vart fall tror jag att 1-3 liter bensin på någon i sovrummet inte är en olyckshändelse.
Men även hos Lena finns ett stort mått av dåligt beteende som gjorde att just hon kanske blev offer för ond bråd död.
Jag som har bott utomlands i många år o rest mycket även till mindre trygga länder, tycker att man i båda dessa fall kan se hur kvinnorna utsätter sig för ett farligt liv. I det ena fallet med en mycket farlig våldsam kåkfarare och i det andra fallet - kanske förnedrar o spelar med känslorna hos en skör o instabil man.
Ibägge fallen skulle kvinnorna tydligt visat vad de ville och inte ville - ex vägra att umgås med någon som misshandlat en enda gång, vägra snorta, vägra låta honom göra vad han ville. Vägra att låta honom styra relationen!
Ingen annan än den som dödar är mördare och ska straffas. Men om man vill se historien bakom brotten så gjorde både Lotta o Lena felaktiga val. Streetsmart beteende -somräddar folk från att fara alltför illa i farliga länder eller miljöer är det som saknades hos fr a Lotta.