2016-11-19, 01:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
GW har blivit senil och är inte juridisk expert han är kriminolog inget annat. Du jag tror inte du ska tala om för någon vad som är gångbart gällande bevis när det gäller misshandel. Du har inte en susning. Hur tror du man fäller en man för misshandel i en domstol? Videokamera eller? Sluta nu och inbilla någon att du vet vad som krävs eller att du avgör att det inte hade räckt för domstolen.
Bara glöm detta det blir pinsamt.

Eftersom jag redan skrivit det i tråden kan jag skriva det igen. Jag har utfärdat ett hundratal rättsintyg och även i två fall träffat på fejkade skador inför en rättmedicinsk undersökning (sminkade blåmärken o rodnad)
Att påstå att en misshandel skett för en tid sedan, visa upp suddiga selfis i en telefon och sedan vägra stå fast vid dessa uppgifter - kommer inte hålla i en rättegång när ex vittnen saknas. Speciellt inte som en ev utredning också skulle visat att Lotta o Martin var i ett förhållande igen.

Det blir väldigt lätt att avfärda det hela med "att jag var sur för han var med en annan just då" så allt jag sa till polisen den dagen var fel.

Och nej jag tror faktiskt inte att kvinnomisshandlande män kan bli fällda för misshandeln utan rättsintyg, vittnen eller erkännande av BO/GM. Jag tror inte att det sker, hoppas i vart fall inte att det sker, eftersom det skulle vara väldigt rättsosäkert. Detsamma gäller f över barnmisshandel - utan vittnen eller skador kan inget bevisas.
Citera
2016-11-19, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Innan du går till sängs vill jag gärna att du besvarar min fråga. Anser du att Lotta likväl som Lena har bidragit till sin egna död genom att de haft ett förhållande med män som mördat dem?

Berättigad fråga. Hur denna skuldförskjutningen från gärningsmannen förs över till den döda, brottsoffret, skulle även jag vilja veta mer om.

Som du mycket riktigt påpekar är det, dessvärre, förekommande i vissa postares inlägg.
Citera
2016-11-19, 01:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Eftersom jag redan skrivit det i tråden kan jag skriva det igen. Jag har utfärdat ett hundratal rättsintyg och även i två fall träffat på fejkade skador inför en rättmedicinsk undersökning (sminkade blåmärken o rodnad)
Att påstå att en misshandel skett för en tid sedan, visa upp suddiga selfis i en telefon och sedan vägra stå fast vid dessa uppgifter - kommer inte hålla i en rättegång när ex vittnen saknas. Speciellt inte som en ev utredning också skulle visat att Lotta o Martin var i ett förhållande igen.

Det blir väldigt lätt att avfärda det hela med "att jag var sur för han var med en annan just då" så allt jag sa till polisen den dagen var fel.

Och nej jag tror faktiskt inte att kvinnomisshandlande män kan bli fällda för misshandeln utan rättsintyg, vittnen eller erkännande av BO/GM. Jag tror inte att det sker, hoppas i vart fall inte att det sker, eftersom det skulle vara väldigt rättsosäkert. Detsamma gäller f över barnmisshandel - utan vittnen eller skador kan inget bevisas.

Inte intressant vad du utfärdat och en direkt reaktion på det påståendet är att jag tror dig inte.
Jag skrev bilderna med videoförhör, och vittnen som styrker att det handlar om en misshandel. Så kan en rättsläkare i efterhand titta på skador på bilder och uttala sig så kan man även det på Lottas bilder.

Citat:
I de parrelationer där våld förekommer finns våldet sällan med från början. Dessa relationer börjar precis som de flesta andra med förälskelse. Den kan till och med vara mer passionerad än vanligt eftersom den våldsamme mannen ofta uppvaktar kvinnan intensivt.
Relationen förändras steg för steg.

Till en början kan mannens krav och dominans verka oskyldiga och ofarliga. Men med tiden förändras både mannen och kvinnan i takt med att mannens kontroll och våld ökar. Kvinnan anpassar sig och försöker kanske undvika konflikter genom att gå med på mannens krav. Motstånd från hennes sida leder ofta till ökat våld.

Misshandel börjar ofta med psykiskt våld, till exempel kritiska och nedsättande kommentarer, som gör att kvinnan slutar tro på sig själv. Sedan kan det fysiska våldet komma som en fortsättning.
Det är vanligt att kvinnan blir isolerad och tappar sina sociala kontakter och slutar göra saker på egen hand när mannen ogillar eller till och med förbjuder henne att träffa släkt och vänner.

Kvinnan blir då ännu mer beroende av sin partner. Till slut kan han vara den enda känslomässiga kontakt hon har kvar.
http://kvinnofridslinjen.se/index.php?page=vald-mot-kvinnor

Det här är vad man känner till gällande förhållande där våld förekommer och det är väldigt långt ifrån att skylla på offret eller varför gjorde inte Lotta si eller så. Inte heller bär offer skuld. Det är uppenbart att man har lite insikt och väldigt usel kunskap om vad som sker i förhållande som Lotta och Martin.
Citera
2016-11-19, 01:30
Medlem
Citat:

Ja, nu var det inte suddiga bilder. Dessutom har Kerstin Koorti vittnat om att Lottas blåslagna armar var det värsta hon sett och det var ingen rookie som uttalade sig om det.
Citera
2016-11-19, 01:41
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Innan du går till sängs vill jag gärna att du besvarar min fråga. Anser du att Lotta likväl som Lena har bidragit till sin egna död genom att de haft ett förhållande med män som mördat dem?

Kul att "fråga innan jag går till sängs".
Nej jag anser inte att Lotta på något sätt bidragit till sin död när Martin misshandlade henne till döds.
Det är enbart han skuld till.

Däremot anser jag att hennes leverne och riskbeteende med att hålla på med Martin - gjorde just henne till ett mer sannolikt offer för våldsam ond bråd död. Hon lekte med elden och det var farligt. Det hade varit mycket bättre om hon skippat Martin, låtit bli att snorta med honom och inte ljugit för sina anhöriga. Då hade hon kanske klarat sig.

När det gäller Lena på Muskö är det inte klarlagt att det är mord även om mycket talar för det. I vart fall tror jag att 1-3 liter bensin på någon i sovrummet inte är en olyckshändelse.
Men även hos Lena finns ett stort mått av dåligt beteende som gjorde att just hon kanske blev offer för ond bråd död.

Jag som har bott utomlands i många år o rest mycket även till mindre trygga länder, tycker att man i båda dessa fall kan se hur kvinnorna utsätter sig för ett farligt liv. I det ena fallet med en mycket farlig våldsam kåkfarare och i det andra fallet - kanske förnedrar o spelar med känslorna hos en skör o instabil man.
Ibägge fallen skulle kvinnorna tydligt visat vad de ville och inte ville - ex vägra att umgås med någon som misshandlat en enda gång, vägra snorta, vägra låta honom göra vad han ville. Vägra att låta honom styra relationen!

Ingen annan än den som dödar är mördare och ska straffas. Men om man vill se historien bakom brotten så gjorde både Lotta o Lena felaktiga val. Streetsmart beteende -somräddar folk från att fara alltför illa i farliga länder eller miljöer är det som saknades hos fr a Lotta.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-19 kl. 01:48.
Citera
2016-11-19, 01:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ja, nu var det inte suddiga bilder. Dessutom har Kerstin Koorti vittnat om att Lottas blåslagna armar var det värsta hon sett och det var ingen rookie som uttalade sig om det.

Inte en snöbolls chans i helvetet att hon har kunnat vittna om det. Lotta hade inga blåslagna armar när hon träffade Korti. (Minns inte om de talades vid eller träffades i vekligheten ens).

Korti är advokat (igen) och kan sitt regelverk. Hon vet mycket väl att bilder kan vara fejk. Hon skulle aldrig vittna om att det var äkta blåmärken eller att dessa ens satt på Lotta - än mindre att de kom av en misshandel från just Martin.
Citera
2016-11-19, 01:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Citat:
Polisen får inhämta journalanteckningar ifrån sjukhus. (Besök
gjorts på Enköpings Akut)

Alltså finns det dokumentation på skadorna på Enköpings sjukhus, och jag har för mig att Martin ville att hon skulle säga att hon utsatts för ett rån. Så det fanns alltså mer än bilderna på skadorna och vittnesuppgifterna och även journaler på psykiatrin. Det borde ha hållit han bakom lås och bom ett tag.
Citera
2016-11-19, 01:48
Medlem
Citat:
Kul att "fråga innan jag går till sängs".
Nej jag anser inte att Lotta på något sätt bidragit till sin död när Martin misshandlade henne till döds.
Det är enbart han skuld till.

Däremot anser jag att hennes leverne och riskbeteende med att hålla på med Martin - gjorde just henne till ett mer sannolikt offer för våldsam ond bråd död. Hon lekte med elden och det var farligt. Det hade varit mycket bättre om hon skippat Martin, låtit bli att snorta med honom och inte ljugit för sina anhöriga. Då hade hon kanske klarat sig.

När det gäller Lena på Muskö är det inte klarlagt att det är mord även om mycket talar för det. I vart fall tror jag att 1-3 liter bensin på någon i sovrummet inte är en olyckshändelse.
Men även hos Lena finns ett stort mått av dåligt beteende som gjorde att just hon kanske blev offer för ond bråd död.

Jag som har bott utomlands i många år o rest mycket även till mindre trygga länder, tycker att man i båda dessa fall kan se hur kvinnorna utsätter sig för ett farligt liv. I det ena fallet med en mycket farlig våldsam kåkfarare och i det andra fallet - kanske förnedrar o spelar med känslorna hos en skör o instabil man.
Ibägge fallen skulle kvinnorna tydligt visat vad de ville och inte ville - ex vägra att umgås med någon som misshandlat en enda gång, vägra snorta, vägra låta honom göra vad han ville. Vägra att låta honom styra relationen!

Ingen annan än den som dödar är mördare och ska straffas. Men om man vill se historien bakom brotten så gjorde både Lotta o Lena felaktiga val.
Du har precis lagt skulden på båda kvinnor om att de gjort fel genom att ha förhållande med dessa män. Du förstår inte att genom att anklaga båda brottsoffren, Lotta likväl som Lena, att de gjort fel gör dem medskyldiga till de brott de utsatts för...Antingen så förstår du inte vad du säger eller så är det något annat som jag verkligen inte förstår mig på...
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-19 kl. 01:51.
Citera
2016-11-19, 01:51
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Alltså finns det dokumentation på skadorna på Enköpings sjukhus, och jag har för mig att Martin ville att hon skulle säga att hon utsatts för ett rån. Så det fanns alltså mer än bilderna på skadorna och vittnesuppgifterna. Det borde ha hållit han bakom lås och bom ett tag.

Jo just till Enköpings sjukhus sökte Kotta med brutna revben - och uppgav att något annat hade skett så det finns säkert journalfört. I journaler som polisen efter anmälan 25/5 ville ta del av - men där Lotta vägrade polisen den möjligheten. Detta straks innan hon valde att inte fullfölja anmälan.
Citera
2016-11-19, 01:53
Medlem
Solglittrets avatar
Nu råkade jag skriva "Kotta" istället för Lotta. Tänker inte rätta det - men om det finns någon kvinna i någon tråd som heter Kotta blir jag väl anklagad för att likställa henne med Lotta här också....
Citera
2016-11-19, 01:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jo just till Enköpings sjukhus sökte Kotta med brutna revben - och uppgav att något annat hade skett så det finns säkert journalfört. I journaler som polisen efter anmälan 25/5 ville ta del av - men där Lotta vägrade polisen den möjligheten. Detta straks innan hon valde att inte fullfölja anmälan.

Fel det står bokstavligen i polisens rapportering om när Lotta var på plats. För den här åklagaren har grävt djupt och tagit fram just dessa papper från dagen då anmälde och befann sig hos polisen.

Citat:
Polisen får inhämta journalanteckningar ifrån sjukhus. (Besök
gjorts på Enköpings Akut)

Citat:
Stjärnadvokaten Kerstin Koorti är en av de sista personer som träffade och pratade med Lotta, 41.
Bakgrunden: allvarliga hot, trakasserier och förföljelse från den mordmisstänkte Martin Jonsson, 33.
En vecka senare var den 41-åriga ekonomiassistenten död – misshandlad till döds.

http://www.expressen.se/nyheter/hon-ar-en-av-de-sista-som-traffade-lotta/
Citera
2016-11-19, 01:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du har precis lagt skulden på båda kvinnor om att de gjort fel genom att ha förhållande med dessa män. Du förstår inte att genom att anklaga båda brottsoffren, Lotta likväl som Lena, att de gjort fel gör dem medskyldiga till de brott de utsatts för...Antingen så förstår du inte vad du säger eller så är det något annat som jag verkligen inte förstår mig på...

Det är oförsiktigt och dumt att leka med en kobra. Men om den hugger dör man av kobrans bett och inte av något annat. Martin var en kobra - Lotta hade levt idag om hon insett det och undvikit kobran.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-19 kl. 02:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in