2016-11-18, 21:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Jag vill absolut inte låta översittaraktig, absolut inte, men välkommen till vår värld.
Vi sno,fillipasol,jag med flera, har också läst och sett detta i Fupen.
Hon var inte alls i en situation där hon flydde Martin, hon VILLE verkligen ha honom - där o då och för en gemensam framtid med barn.

Och sa helt andra saker till sin omgivning.

Därför tycker många av oss att hon hade ett bedrägligt beteende, lurades och ljög och att hennes jakt på Martin satte henne i en utsatt farlig situation.

Han var både var en känd våldsam brottsling - fortsatte sitt missbruk av enorma mängder anabola och av kokain - hade misshandlat Lotta flera gånger - samt därtill sökt psyk flera gånger sista veckan tillsammans med Lotta då han mådde dåligt,hallucinerade och led av förföljesemani.

Allt detta visste Lotta men hade ändå stämt träff med honom samma dag han slog ihjäl henne.

Hsde hon stämt träff med honom? Han åkte väl till henne på vinst och förlust för att han blivit sur när hon inte svarade på SMS när han var på väg hem från krogen.
Citera
2016-11-18, 21:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
"Snälla" - Katrin (enligt Martin en gammal flamma) verkar inte alls ha hört av sig till polisen, eller?

Nej, det är polisen som inte tagit med något om denna personen eftersom hon är inte intressant för utredningen. Kanske finns något om personen i slasken men för själva rättsprocessen är snälla ointressant. Snälla verkar däremot vara av samma kaliber som Martin mer åt psykopathållet.

Snälla finns och Martin ville inte att polisen skulle ta kontakt med snälla. Numera har snälla raderat sitt nummer. Katrin ville kanske inte bli uthängd som en uppviglare till Martin.

Jo, Lotta gick till polisen så visst ville hon bli av med Martin, men det var lättare sagt än gjort.
Oavsett så hade det varit stor hjälp för Lotta om polisen hade plockat in honom efter anmälan. Och att åklagaren hade sett till så han inte kom ut på ett tag, och han var ju trots allt villkorligt frigiven och begick flera brott under tiden han fick förmånen att pröva på att vara fri. Brott av grov karaktär så som mord, misshandel, förtal hot, knark, osv. Det är ett slött system och ett system man skäms för att man tillåter person med grov brottslighet fortsätta begå grova brott.
Citera
2016-11-18, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, det är polisen som inte tagit med något om denna personen eftersom hon är inte intressant för utredningen. Kanske finns något om personen i slasken men för själva rättsprocessen är snälla ointressant. Snälla verkar däremot vara av samma kaliber som Martin mer åt psykopathållet.

Snälla finns och Martin ville inte att polisen skulle ta kontakt med snälla. Numera har snälla raderat sitt nummer. Katrin ville kanske inte bli uthängd som en uppviglare till Martin.

Jo, Lotta gick till polisen så visst ville hon bli av med Martin, men det var lättare sagt än gjort.
Oavsett så hade det varit stor hjälp för Lotta om polisen hade plockat in honom efter anmälan. Och att åklagaren hade sett till så han inte kom ut på ett tag, och han var ju trots allt villkorligt frigiven och begick flera brott under tiden han fick förmånen att pröva på att vara fri. Brott av grov karaktär så som mord, misshandel, förtal hot, knark, osv. Det är ett slött system och ett system man skäms för att man tillåter person med grov brottslighet fortsätta begå grova brott.

Det är väl inte säkert hon ville bli av med honom för att hon polisanmäler honom? Anmälan gjorde hon ju när det var slut och han börjat träffa någon annan och hon blivit sur? Kanske därför polisen inte sög in honom, för att det kanske ser ut som en anmälan på pin kiv?
Citera
2016-11-18, 22:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Bra början - då har regeringen markerat att mäns våld mot kvinnor är inte ok

Att informera i skolor till barn och vuxna som utbildar sig är nödvändigt

Nästa steg måste vara att straffa dessa män
Det räcker inte att bara tala om för dom att det är taskigt att slå sin kvinna - det krävs ordentliga lagar för att dom ska lyssna
Idag i t ex vårdnadstvister sitter dessa män och skrattar åt både systemet och kvinnorna

Ja, det är en cancersvulst det här med våld i eller dödligt våld i nära relation, så det kommer man inte undan från regeringshåll. Nej, det har aldrig varit okej och förr var det skambelagt och tillhörde något som slödder ägnade sig åt. Våld och misshandel mot kvinnor förr gav vederbörande en grymt hård stämpel, så som feg och det var sånt som riktiga män inte ägnade sig åt(vidrig kvinnomisshandlare). I dag ser det ut som det blir mer normaliserat, och det kan ju bero på att kvinnorna blivit starkare och friare samt mer obundna. Och med det också ett hot gentemot små vilsna sk män.
Oavsett så fortsätter arbetet från lagstiftaren vilket kan ses som att man i alla fall försöker, och i och med att lagstiftaren återigen tittar över livstidsstraffet så kommer det också dömas hårdare gällande mord i framtiden.
Citera
2016-11-18, 22:12
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är väl inte säkert hon ville bli av med honom för att hon polisanmäler honom? Anmälan gjorde hon ju när det var slut och han börjat träffa någon annan och hon blivit sur? Kanske därför polisen inte sög in honom, för att det kanske ser ut som en anmälan på pin kiv?

Du menar att Lotta riskerade ett åtal på falsk tillvitelse? Nej, det är inte troligt utan om man är insatt i våldsrelationer så vet man att dom försöker lämna eller vill lämna men att det inte är enkelt. Därför krävs det stöd. Ehh, är det nytt?
Citera
2016-11-18, 22:15
Medlem
Solglittrets avatar
Som svar på att hon hade stämt träff med honom några timmar senare vid lunch samma morgon han kom hem till henne straks efter klockan fem den 4/6.

Under denna period 25/5 - 3/6 skickade Lotta totalt 189 sms till Martin. Martin skickade 232 sms till henne.
Lotta skrev bl a:

"Du finns kvar i mitt hjärta". 29/5
"Du finns jämt i mina tankar". 31/5
"Så glad att du fått hjälp. Det behövs för att vi ska få en framtid tillsammans med allt vad det innebär barn, resa, trygghet, skratt etc". 1/6

"Du har funnits i mitt ❤️ hela tiden. Saknar din famn" 1/6 kl 21.37
"Trevligt att få umgås med dig idag". 2/6 kl
21.21
"Vill gärna ses och få hålla om dig" 3/6 kl[/b] 17.57
"Jag gillar dig och vill ha dig i min närvaro hela tiden" 3/6 kl 18.12
"Ska vi träna imorgon.. Funkar kl 12? Skulle kunna tänka mig att sola också". 3/6 kl 19.02
"Skulle inte du ringa ikväll?" 3/6 kl 19.03

"Gör vad du vill..Fokusera på ditt nu. . Har inte sagt att du inte får. Men så fort vi pratar måste du jämt avbryta för att det ringer. Du säger att du snart ska ringa tillbaka men du gör aldrig det" 3/6 kl 20.58 Detta är Lottas allra sista sms till Martin.

Som du ser av dessa sms från Lotta var hon all in igen i förhållandet med Martin. Att han efter en krogrunda kommer hem till sin tjej på morgontimmarna är kanske inte så märkligt. De var ju ett par o hon ville ju "hålla om honom" enl sms. Inte heller så konstigt att hon öppnar o släpper in honom - hon kanske till och med blev glad när han kom. Och han "trängde sig" nog inte in med våld!
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-18 kl. 22:53.
Citera
2016-11-18, 22:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag har sett det också, men på vissa ställen står det att hon var ekonomiassistent. På vissa ställen att hon jobbade på någon skola.

Ekonomiassisten på en förskola är det korrekta då det gäller vad Lotta arbetade med.
Citera
2016-11-18, 22:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Jag har inte läst hela FUP med börjat med den.

Det som jag reagerar på är hur olika han verkar ha behandlat Angeica och Lotta. Tja, förutom den där gången han misshandlade Angelica då.

Jag reagerade också på hans berättelse om att han blivit sexuellt utnyttjad av sin mamma. Minns itne vem han berättade det för - Angelica kanske.

Ja, även psykopater söker sympati och medömkan. Det kan ju vara ett sätt att få en viss sympati så han binder och manipulerar personen närmare sig. Inget jag skulle lita på i alla fall om det kommer från Martin själv. Och inte är det några ursäkter heller. Tänker snarare på den tjejen han skallar ner och som han lyfter upp för att skalla i ansiktet igen. Och sedan börjar oja sig hur ledsen han är och vad han gjort. Ett uppenbart psykfalls beteende.

Eller då han håller upp en liggande Lotta och slår med hela sin kraft så blodet skvätter över väggar och golv. Sitter gränsle och slår Lotta med full kraft i ansiktet och sedan sparkar henne i huvudet.
Benen i Lottas ansikte var sönder och ögonhålorna sönderslagna. Medvetslös och hjärndöd.
Citera
2016-11-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ekonomiassisten på en förskola är det korrekta då det gäller vad Lotta arbetade med.

Var hon inte ekonomiassistent när hon flyttade från Härnösand?
Citera
2016-11-18, 22:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du menar att Lotta riskerade ett åtal på falsk tillvitelse? Nej, det är inte troligt utan om man är insatt i våldsrelationer så vet man att dom försöker lämna eller vill lämna men att det inte är enkelt. Därför krävs det stöd. Ehh, är det nytt?

Visst borde de flesta vilja lämna en våldsam relation och behöver då stöd.
Men nu var det ju tyvärr inte så enkelt. I Lottas fall fanns det ju inget aktuellt våld eller synbara kvarstående skador att anmäla. Ändå gick hon till polisen just då. Av FUPen sannolikt därför att hon kände sig bedragen av Martin och var sur på honom att han verkade ha en annan.

Om denna svartsjuka var hennes skäl att överväga en anmälan just då - var det ju ett väldigt dåligt skäl.
Det verkar ju också vara därför hon tog tillbaka honom - det var inte misshandeln hon ville sätta dit honom för - utan kärlekssveket.

Tror inte "stöd till misshandelsoffer" just då hade hjälpt så mycket.
Citera
2016-11-18, 22:34
Medlem
Citat:

Nä det menar jag inte. Det kanske inte sågs som överdrivet angeläget om det var slut, och särskilt om det är så att händelsen hon anmälde låg någon tid tillbaka i tiden, att det är taskigt bevisläge.
Citera
2016-11-18, 22:41
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Nä det menar jag inte. Det kanske inte sågs som överdrivet angeläget om det var slut, och särskilt om det är så att händelsen hon anmälde låg någon tid tillbaka i tiden, att det är taskigt bevisläge.

Tja, polisen sökte henne dag 2 för att övertala henne eftersom dom hade fått förhinder då dom skulle fortsätta utredningen. Bevisläget hade varit betydligt bättre med videoförhör vilket är rutin vid den här typen av ärende. Därför utreder åklagarmyndigheten om man begått några fel i just detta fallet.
Noep låg i tid och hade pågått under flera månader innan han slog ihjäl Lotta, och hon hade dokumenterat det hela med bilder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in