Citat:
Fantastiskt. Bra jobbat. Hur ska det nu gå för alla som livnärt sig på Lotta och hennes mor? Hur har hunden det nu?
Sen om valet av man. Vi lever i skilda världar, det kan många inte förstå. Alla kan inte välja män som lever på den framgångsrika halvan, alltså har det lätt för sig, smälter in med mera. Det kommer alltid att finnas en del av befolkningen som behöver mer hjälp än den andra. De har lika mycket rätt till stöd som alla andra. Samhället får inte svika dem. Alla blev på olika sätt svikna och lämnade åt sitt öde, både bo och gm. Det finns många som lever i samhällets ytterkanter och det är enfaldigt att försöka forma människor till något de inte kan vara.
Den som har svåra störningar, orsakade av gener eller livsmiljö, måste samhället skydda, ge vård, uppmärksamma. Så många självmedicinerar med droger, alkohol med mera. Många dör.
Det är viktigt att lyfta på de rätta locken. Inte till populism och enkla lösningar, utan faktiskt se, att söker någon hjälp, kan det finnas mer i potten. Man måste ta sig tid. Det ekonomiska runt en människa har stor betydelse. Det kommer regeringen fram till nu… när fler offer ska räddas.
Jag tror att Lottas, som det verkar, svåra barndom, låg henne i fatet när hon valde en man som inte gav henne det hon kanske aldrig fått. Trygghet. Det är svårt att söka något som man inte känner till.
Hur mycket kan polisen ta reda på om en människa som söker hjälp? Borde frågor om ekonomi komma upp, relationer till omvärlden med mera?
Att Lotta höll P*r på distans har verkligen fått sin förklaring nu, och det var ju inte vad svartmålarna i tråden tror.
P*r är nog mest förbannad på Lotta för att hon med sin död drog av skyddsskynket över allt.
Som det stod i hennes anteckningar:
Avsluta M*rtin.
Avsluta P*r.
Det var sanningen.
Lottas liv och öde är fan det värsta jag sett. Så utnyttjad och efter sin död, spottad på. Men inte av oss som förstår hur jävliga människor kan vara.
VILA I FRID LOTTA.
Sen om valet av man. Vi lever i skilda världar, det kan många inte förstå. Alla kan inte välja män som lever på den framgångsrika halvan, alltså har det lätt för sig, smälter in med mera. Det kommer alltid att finnas en del av befolkningen som behöver mer hjälp än den andra. De har lika mycket rätt till stöd som alla andra. Samhället får inte svika dem. Alla blev på olika sätt svikna och lämnade åt sitt öde, både bo och gm. Det finns många som lever i samhällets ytterkanter och det är enfaldigt att försöka forma människor till något de inte kan vara.
Den som har svåra störningar, orsakade av gener eller livsmiljö, måste samhället skydda, ge vård, uppmärksamma. Så många självmedicinerar med droger, alkohol med mera. Många dör.
Det är viktigt att lyfta på de rätta locken. Inte till populism och enkla lösningar, utan faktiskt se, att söker någon hjälp, kan det finnas mer i potten. Man måste ta sig tid. Det ekonomiska runt en människa har stor betydelse. Det kommer regeringen fram till nu… när fler offer ska räddas.
Jag tror att Lottas, som det verkar, svåra barndom, låg henne i fatet när hon valde en man som inte gav henne det hon kanske aldrig fått. Trygghet. Det är svårt att söka något som man inte känner till.
Hur mycket kan polisen ta reda på om en människa som söker hjälp? Borde frågor om ekonomi komma upp, relationer till omvärlden med mera?
Att Lotta höll P*r på distans har verkligen fått sin förklaring nu, och det var ju inte vad svartmålarna i tråden tror.
P*r är nog mest förbannad på Lotta för att hon med sin död drog av skyddsskynket över allt.
Som det stod i hennes anteckningar:
Avsluta M*rtin.
Avsluta P*r.
Det var sanningen.
Lottas liv och öde är fan det värsta jag sett. Så utnyttjad och efter sin död, spottad på. Men inte av oss som förstår hur jävliga människor kan vara.
VILA I FRID LOTTA.
Jag tror inte det passar hos polisen, deras funktion är att förebygga och utreda brott i strikt mening.
Socialtjänst kan nog också vara otympligt. Man kanske ska fundera över varför man inruktar sig på att den stödjande funktionen ska ligga hos en myndighet? Det som kännetecknar en myndighets verksamhet är ju att de i en stor del av verksamheten har kapacitet att fatta beslut som är tvingande gentemot den enskilde.
Givetvis är det väl så att polis och socialtjänst väl har en hel del kompetens om hur "trappan" i det destruktiva förhållandet kan se ut.
Och man får väl göra en avvägning av vilken insyn man kan eller vill ha från samhället. Jag vill minnas att för något decennie sedan när en stor del av denna typ av de åtgärder som görs i detta utförde av frivilig organisiationer och att några av dem var mindre lyckade, men jag tror ändå att hjälp bör rikta sig till att den som behöver ska vara de som har beslutet.
Sedan kan väl socialtjänst och polis ha kontaktuppgifter var de kan vända sig.
En psykoligiskt viktig fördel är väl att den utsatta kvinnan då kan stå för sitt beslut jämfört med om tredje part vidtagit offensiva åtgärder för att hon snabbt ska komma ur förhållandet som ses som en risk. Det kan ju ha viss betydelse för huruvida hon velar om detta var var vad hon ville eller att beslut togs över hennes huvud. Ofta är det väl så att partnern trugar och bearbetar kvinnan om att bli förlåten och försöka på nytt?
Eller om hon kommer fram till att inte avsluta, ibland kan ju folk hamna i lägen där de drar det sämsta ur varandra men kommer man på hur lösa det så kanske det är riktigt ok.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-17 kl. 15:32.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-11-17 kl. 15:32.