2016-11-16, 17:23
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Självklart tycker jag att Per får ta ansvar för sitt eget liv.
Lotta också, men där finns väsentliga skillnader. Lotta var inte "störd" på samma sätt som Martin.

Mina "motståndare i tråden, tycks se alla människor som lika. De tror att alla tänker likadant, samt inte agerar utifrån sin egen historia samt sjukdom/störningar.

Lotta var en "vanlig" tjej som agerade utifrån sina behov. Precis som de flesta av oss gör.
Martin, var ingen "vanlig" kille. Han kan man inte relatera till, om man inte är sjuk själv
.

Tror att det är just i detta åsikterna går isär. När det gäller Martin är de flesta nog överens om att han inte handlade sunt.

Men om man läser Fupen så handlade inte heller Lotta sunt.

Att ljuga och luras, om så pass mycket ÄR inte varken vanligt eller sunt.
Ens omgivning far - om inte fysiskt illa - så i alla fall väldigt illa mentalt.

Hade Lotta levt idag när allt avslöjats hade hon nog fått sina fiskar varma av sina anhöriga för vad hon gjort.

Inte minst Per skulle antagligen med rätta ifrågasatt hennes beteende mot honom.
En ny polisanmälan hade nog inte heller tagits på lika stort allvar - eftersom hon ljög om att hon inte längre träffade o hade en kärleksrelation till Martin.
Om systern visste att Lotta frivilligt planerade en framtid med Martin - efter att hon ringt om misshandeln - så hade de nog inte ställt upp o ringt polisen av förtvivlan och oro.

Det blir lite vargen kommer över det - när man sedan agerar som inget har hänt och vill träffa sin kärlek igen. Och alla dessa lögner om vad hon gjorde, med vem, var o när....

Det har inte varit ett sunt eller vanligt agerande av en kvinna!

Hur många av oss känner någon som gjort allt det Lotta gjorde?
Visst små vita lögner som olja i tillvaron - men inte så här.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-16 kl. 17:56.
Citera
2016-11-16, 17:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du är inte helt dum i huvudet, du.
Trevligt med en sambandslänk.
Intressant frågeställning. VEM ska vi identifiera, varför, och är det möjligt?

Ja det är väl den frågeställningen som är den springande frågan, jag tror dock inte att problemet har stora likheter med den gordiska knuten. Som jag tycker det låter på en del.
Citera
2016-11-16, 17:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tror att det är just i detta åsikterna går isär. När det gäller Martin är de flesta nog överens om att han inte handlade sunt.

Hade Lotta levt idag när allt avslöjats hade hon nog fått sina fiskar varma av sina anhöriga för vad hon gjort.

Inte minst Per skulle antagligen med rätta ifrågasatt hennes beteende mot honom.
En ny polisanmälan hade nog inte heller tagits på lika stort allvar - eftersom hon ljög om att hon inte längre träffade o hade en kärleksrelation till Martin.
Om systern visste att Lotta frivilligt planerade en framtid med Martin - efter att hon ringt om misshandeln - så hade de nog inte ställt upp o ringt polisen av förtvivlan och oro.

Det blir lite vargen kommer över det - när man sedan agerar som inget har hänt och vill träffa sin kärlek igen. Och alla dessa lögner om vad hon gjorde, med vem, var o när....

Hur många av oss känner någon som gjort allt de Lotta gjorde?

Nä, man kan förstå att hon kanske ljuger om förhållandet med Martin för Per om hon vill ha vänskapen men tänker att han blir sårad men inte då att hon ger föreställningar om att hon och Per skulle bli ett par igen. Och särskilt inte om hon ber Per göra en orosanmälan till soc eller polis eller någon annan, att hon frågar om hjälp att komma ur det förhållandet med Martin och så träffar hon Martin igen och berättar för andra bekanta att de har "enastående sex".

Det är ju inte en "undvikande lögn" där man ljuger för att undvika att såra eller om det är något man inte vill, kan eller får säga för att man exempelvis inte vill hänga ut tredje part i något sammanhang, utan ganska offensivt.
Citera
2016-11-16, 17:56
Avslutad
Citat:

Hur många av oss känner någon som gjort allt de Lotta gjorde?

Du är naiv, och lever i en bubbla.
Lotta var inte skuld till sin död.
Citera
2016-11-16, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja det är väl den frågeställningen som är den springande frågan, jag tror dock inte att problemet har stora likheter med den gordiska knuten. Som jag tycker det låter på en del.

Inte jag heller. Det gäller bara att vara lite ödmjuk samt lyssna på sig själv, som människa.
Citera
2016-11-16, 18:38
Medlem
ulvenas avatar
Bara för att Lotta gjorde ett felaktigt val så förtjänade hon väl inte att bli ihjälslagen?
Hon försökte ju söka hjälp men tog troligen beslutet att den hjälp hon kunde få inte var den hon behövde.
Sluta att skuldbelägga Lotta och fundera över varför en så uppenbart sjuk person som M har fått gå fri.
Citera
2016-11-16, 18:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nä, man kan förstå att hon kanske ljuger om förhållandet med Martin för Per om hon vill ha vänskapen men tänker att han blir sårad men inte då att hon ger föreställningar om att hon och Per skulle bli ett par igen. Och särskilt inte om hon ber Per göra en orosanmälan till soc eller polis eller någon annan, att hon frågar om hjälp att komma ur det förhållandet med Martin och så träffar hon Martin igen och berättar för andra bekanta att de har "enastående sex".

Det är ju inte en "undvikande lögn" där man ljuger för att undvika att såra eller om det är något man inte vill, kan eller får säga för att man exempelvis inte vill hänga ut tredje part i något sammanhang, utan ganska offensivt.

Håller helt med dig.
Jag tror också att man kanske tidigt hade kunnat göra mer för att Martin lättare skulle kunna vistas i frihet. Nu åkta han liksom dit i alla avseenden- anabola, kokain, fylla, misshandel, mord.
Kanske hade han i vart fall kunnat, som du skriver, styras bort från att använda våld som problemlösning.

Riktigt vad man skulle kunna göra mer för Lotta har jag svårt att se. Hon ville ju inte bryta med Martin och när kärleksfnurran efter några dagar var löst och han tillbaka, ville hon ju inte heller anmäla.

När hon satt i polisbilen på förmiddagen mån 30/5 då poliserna åkt hem till henne för att höra om hon ville fullfölja anmälan, uppgav hon att hon inte hade hört av eller träffat Martin sedan hon flyttat hem till Per några dagar tidigare. Eftersom hon nu kände sig trygg igen skulle hon sova i sin lägenhet. Sanningen var att hon o Martin såväl umgåtts som telefonerat o sms-at till varandra och nu åter var ett kärlekspar och planerade för framtiden.
Då hjälper det nog inte att ta hennes anmälan på större allvar - hon hade en annan agenda nu.

Den gordiska knutens alexanderhugg är nog att försöka undvika farliga individer och behandla sin omgivning som man själv vill bli behandlad - schyst och renhårigt.
Citera
2016-11-16, 19:25
Medlem
Citat:
Håller helt med dig.
Jag tror också att man kanske tidigt hade kunnat göra mer för att Martin lättare skulle kunna vistas i frihet. Nu åkta han liksom dit i alla avseenden- anabola, kokain, fylla, misshandel, mord.
Kanske hade han i vart fall kunnat, som du skriver, styras bort från att använda våld som problemlösning.

Riktigt vad man skulle kunna göra mer för Lotta har jag svårt att se. Hon ville ju inte bryta med Martin och när kärleksfnurran efter några dagar var löst och han tillbaka, ville hon ju inte heller anmäla.

När hon satt i polisbilen på förmiddagen mån 30/5 då poliserna åkt hem till henne för att höra om hon ville fullfölja anmälan, uppgav hon att hon inte hade hört av eller träffat Martin sedan hon flyttat hem till Per några dagar tidigare. Eftersom hon nu kände sig trygg igen skulle hon sova i sin lägenhet. Sanningen var att hon o Martin såväl umgåtts som telefonerat o sms-at till varandra och nu åter var ett kärlekspar och planerade för framtiden.
Då hjälper det nog inte att ta hennes anmälan på större allvar - hon hade en annan agenda nu.

Den gordiska knutens alexanderhugg är nog att försöka undvika farliga individer och behandla sin omgivning som man själv vill bli behandlad - schyst och renhårigt.
Nu har jag läst sms mellan dem och jag förstår inte att du drar dessa slutsatser (det fetade)? Kan någon annan gå in och läsa sms trafiken fr.o.m.den 25/5-30/5? Antingen är jag väldigt trött eller så har det blivit en höna av en fjäder. Sedan satt väl inte Lotta i en polisbil? Var det inte hemma hos henne eller Per som polisen besökte henne?

Av sms trafiken drar jag slutsatsen att han drog sjukdomskortet för att få henne på sin krok igen.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2016-11-16 kl. 19:43.
Citera
2016-11-16, 20:22
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Nu har jag läst sms mellan dem och jag förstår inte att du drar dessa slutsatser (det fetade)? Kan någon annan gå in och läsa sms trafiken fr.o.m.den 25/5-30/5? Antingen är jag väldigt trött eller så har det blivit en höna av en fjäder. Sedan satt väl inte Lotta i en polisbil? Var det inte hemma hos henne eller Per som polisen besökte henne?

Av sms trafiken drar jag slutsatsen att han drog sjukdomskortet för att få henne på sin krok igen.

"Förhör med A-C Rudh*lm i polisbilen på Kavaljersgatan 6 klockan 10:31-10:52 2016-05-30"
Hon säger att hon just nu inte känner någon oro, allt har lugnat ner sig Blir det inget vill hon inte gå omkring och vara orolig och rädd. Hon säger att han inte har besökt henne.
A-C tror inte han vet om att hon kontaktat polisen.
På frågan om han påverkat henne svarar hon att hon inte tror att han vet att hon kontaktat polisen.

Dygnet före - sön 29/5 har Lotta skickat 34 sms och ngr bilder till Martin, bla med innehållet 29/5 kl 10:34:

"Du sårade mig då du sa att du hade en ny tjej...Å dessutom bilder som ligger kvar på din sida. Varför de om du inte har en ny? Jag är inte kall, försöker själv att överleva. Jag trodde på oss trots allt som skedde. Men att säga att man har en ny är inte ok. Jag har varit med om det tidigare o vill inte ha den känslan mer! Så därutav min tystnad. För att inte såra mig själv"

Dessförinnan under fredag - lördag hade Lotta "blockat" och lät bli att svara Martin eftersom hon uppfattat att han hade en annan.

Den 30/5 tre timmar före polisförhöret skriver Lotta 7.35 till Martin " God morgon....#". Därefter nya sms efter polisförhöret 12.35 + 12.59 + 12.21 samt 13.32 (tre timmar efter polisförhöret): skriver Lotta ".....De är klart jag har känslor för dig, dom försvinner inte bara..." och skickar därefter några bilder på sig till Martin.

Martin kör mycket riktigt sjukdomskortet för att hon ska börja svara igen när hon är sur för att han har en annan. Efter 30/5 börjar både Martin o Lotta - som vanligt - skicka gulliga sms o träffas igen. Hon skriver då bl a att hon vill ha en framtid och barn med honom.

Nog spelade hon ett dubbelspel med polisanmälan och kontakten med Martin. Hon låtsades inte om vad som pågick mellan henne o Martin igen.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-16 kl. 20:35.
Citera
2016-11-16, 20:34
Medlem
Citat:
"Förhör med A-C Rudh*lm i polisbilen på Kavaljersgatan 6 klockan 10:31-10:52 2016-05-30"
Hon säger att hon just nu inte känner någon oro, allt har lugnat ner sig Blir det inget vill hon inte gå omkring och vara orolig och rädd.Hon säger att han inte har besökt henne.
A-C tror inte han vet om att hon kontaktat polisen.
På frågan om han påverkat henne svarar hon att hon inte tror att han vet att hon kontaktat polisen.

Dygnet före - sön 29/5 har Lotta skickat 34 sms och ngr bilder till Martin, bla med innehållet 29/5 kl 10:34:

"Du sårade mig då du sa att du hade en ny tjej...Å dessutom bilder som ligger kvar på din sida. Varför de om du inte har en ny? Jag är inte kall, försöker själv att överleva. Jag trodde på oss trots allt som skedde. Men att säga att man har en ny är inte ok. Jag har varit med om det tidigare o vill inte ha den känslan mer! Så därutav min tystnad. För att inte såra mig själv"

Dessförinnan under fredag - lördag hade Lotta "blockat" och lät bli att svara Martin eftersom hon uppfattat att han hade en annan.

Den 30/5 fyra timmar före polisförhöret skriver Lotta 7.35 till Martin " God morgon....#". Därefter nya sms efter polisförhöret 12.35 + 12.59 + 12.21 samt 13.32 (tre timmar efter polisförhöret): skriver Lotta ".....De är klart jag har känslor för dig, dom försvinner inte bara..." och skickar därefter några bilder på sig till Martin.

Martin kör mycket riktigt sjukdomskortet för att hon ska börja svara igen när hon är sur för att han har en annan. Efter 30/5 börjar både Martin o Lotta - som vanligt skicka gulliga sms o träffas igen. Hon skriver då bl a att hon vill ha en framtid med honom.

Nog spelade hon ett dubbelspel med polisanmälan och kontakten med Martin. Hon låtsades inte om vad som pågick mellan henne o Martin igen.
Och Martin har skickat 134 sms under den här tiden...
Citera
2016-11-16, 20:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Och Martin har skickat 134 sms under den här tiden...

Nja jag fick det till ännu fler. Han verkligen tjatade o pushade för att hon skulle öppna upp igen.
Var så sjuk osv. Men hon var inte oemottaglig för hans inviter - inte alls, bara lite sur i början med hänvisning till att han hade en annan.
Citera
2016-11-16, 20:45
Medlem
Citat:
Nja jag fick det till ännu fler. Han verkligen tjatade o pushade för att hon skulle öppna upp igen.
Var så sjuk osv. Men hon var inte oemottaglig för hans inviter - inte alls, bara lite sur i början med hänvisning till att han hade en annan.
Som sagt är jag lite trött idag och kanske inte räknat helt rätt. Det är en väldigt bra ursäkt att Martin träffade någon annan så att hon kunde avsluta honom. Att hon ville avsluta har hon också visat i sin dagbok. Dock så var hon tyvärr kär i honom och trodde naivt på att han kunde ändra sig. Tyvärr var nog Lotta för naiv för att förstå vem hon hade att göra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in