2016-11-16, 12:58
Medlem
outback4s avatar
Kan vi få ett uttalande från denna man om läget vore det trevligt

http://r.search.yahoo.com/_ylt=A7x9Un5aSSxYTWQAEOQ_Ogx.;_ylu=X3oDMTByaDVva2F xBHNlYwNzcgRwb3MDMwRjb2xvA2lyMgR2dGlkAw--/RV=2/RE=1479326170/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.metro.se%2fkolumner%2fgoran-greider-dags-att-slappa-ut-luften-ur-sverigedemokrat erna%2fEVHpis%21SUJIsZwCsTNHY%2f/RK=0/RS=jLSIdMe9uAp23o41kXKsUQkB2mA-
2016-11-16, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Naturligtvis inte! Jag känner mig dock själv lite sådan. Nazi-epitetet har man ju fått vänja sig vid, så det har helt förlorat sin betydelse. Idag är man nazi om man använder för mycket toalettpapper eller använder bensindriven motorgräsklippare.

I Juli 2015 kom Sentio med de chockerande siffrorna 23,3% för SD. Plötsligt bestämde sig SvT för att sluta rapportera resultat från webbaserade OU. Därefter har alla partier kovänt och börjat anppassa sin politik efter SD:s verklighetsbeskrivning. SD har med andra ord redan ett stort inflytande trots vad alla säger. Jag tycker det är olämpligt att riskera något när det nu ser ut att gå så bra. Dessutom så tror jag att SD-ledningen är radikalare än vad de låtsas om. Precis som vänstern påstår.
Det tror faktiskt jag också. Men är det bra eller dåligt att mörka, om vi ser på det från ett opinionsmässigt perspektiv? Trump visade ju att det lönande sig kolossalt att vara åtminstone retoriskt uppriktig, dvs att ställa sig utanför åsiktskorridoren samt identifiera och utmana den verkliga fienden, dvs media. Så länge man inte utlyser några konkreta löften förefaller det som att man kan vara fullständigt uppriktig (så länge man inte hycklar förstås), och belönas för det.
Senast redigerad av Fnysington 2016-11-16 kl. 13:03.
2016-11-16, 13:44
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Kan du länka till ett av alla dessa inlägg som du menar sa att SD låg på 20 % inför valet 2014? Jag kan inte minnas några sådana, misstänker att de var mycket få om de ens funnits.

Jag har letat lite på gamla inlägg och det var riktigt roligt. Möjligen kan han hitta ett sådant inlägg. Veckan före valet pågick en sorts gissningstävling i denna tråd, där pung gjorde denna sammanställning.

https://www.flashback.org/sp50350647

Den visar att flertalet gissade ganska realistiskt runt det verkliga resultatet med en och annan utstickare.

Det finns ett begrepp som kallas "massans intelligens" men det förutsätter ett slumpvis urval. Vi i denna tråd kan inte förväntas utgöra ett slumpvis urval.
2016-11-16, 13:45
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jag tror att vi är jäkligt nära ett uttalande från Batra om att de kan tänka sig ett passivt stöd från SD.
Om de inte inom snar framtid lägger korten på bordet rörande detta är de så satans otaktiska att det känns orimligt.

Sd har nu all vind i segeln medans övriga helt tappat all styrfart.
Jag tror inte att det kommer ett klargörande uttalande. Hon har gjort allt för att inte säga det rakt ut, men hon är beredd att ta passivt stöd av dem. Det är däremot inte C och L. Kd kommer inte ens att hamna i riksdagen.

Ett scenario som jag funderat på är därför om M kan tillåtas bilda en minoritetsregering, med stöd av SD, C och L. C och L kan då hålla sitt fläckfria rykte intakt, men ändå sitta i förhandlingar med M om stöd i riksdagen. Förmodligen kommer då också förhandlingar hållas med SD, vilket är ett första steg mot ett mer formaliserat samarbete i valet 2022.

Alternativet skulle väl vara en minoritetsregering av S. Jag tror att Alliansen ser det som ett klart bättre alternativ till en S + Mp-regering. Om Kinberg Batra kör på Reinfledtspåret är det kanske kanske möjligt att hon skulle acceptera att släppa lös C och L i en sådan regering. Det skulle stänga dörren för SD rätt hårt, och partiet skulle fortsätta växa mot 30%. Dock skulle ett sådant samarbete tvinga SD att växa till närmare 50% och majoritetsregering innan man får exekutivt inflytande.
2016-11-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jag tror inte att det kommer ett klargörande uttalande. Hon har gjort allt för att inte säga det rakt ut, men hon är beredd att ta passivt stöd av dem. Det är däremot inte C och L. Kd kommer inte ens att hamna i riksdagen.

Ett scenario som jag funderat på är därför om M kan tillåtas bilda en minoritetsregering, med stöd av SD, C och L. C och L kan då hålla sitt fläckfria rykte intakt, men ändå sitta i förhandlingar med M om stöd i riksdagen. Förmodligen kommer då också förhandlingar hållas med SD, vilket är ett första steg mot ett mer formaliserat samarbete i valet 2022.

Alternativet skulle väl vara en minoritetsregering av S. Jag tror att Alliansen ser det som ett klart bättre alternativ till en S + Mp-regering. Om Kinberg Batra kör på Reinfledtspåret är det kanske kanske möjligt att hon skulle acceptera att släppa lös C och L i en sådan regering. Det skulle stänga dörren för SD rätt hårt, och partiet skulle fortsätta växa mot 30%. Dock skulle ett sådant samarbete tvinga SD att växa till närmare 50% och majoritetsregering innan man får exekutivt inflytande.
30%? 50%? Dream on. Så många rasister, eller väljare som kan tänka sig att rösta på ett rasistiskt parti, finns inte.
2016-11-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buuurp
30%? 50%? Dream on. Så många rasister, eller väljare som kan tänka sig att rösta på ett rasistiskt parti, finns inte.
Så alla Trumps väljare är alltså "rasister". Du använder ett retoriskt knep från 2011, i denna nya sköna värld. Lycka till i fortsättningen.
2016-11-16, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Jag tror att vi är jäkligt nära ett uttalande från Batra om att de kan tänka sig ett passivt stöd från SD.
Om de inte inom snar framtid lägger korten på bordet rörande detta är de så satans otaktiska att det känns orimligt.

Sd har nu all vind i segeln medans övriga helt tappat all styrfart.

Varför skulle SD vara ett "passivt stöd" till det mindre partiet Moderaterna? Batra måste snarare vara tydlig ifall hon vill ingå i den Sverigedemokratiska regeringen och lyda under statsminister Åkesson efter valet eller inte.

Alliansen finns inte längre, och det är den Moderata ledningen fullt medveten om, det är bara tom retorik när de säger att de gemensamt kommer att gå till val som en "allians". Denna "allians" består av kristna konservativa böghatare, extremliberaler, Stureplansbaserade massinvandringsfanatiker och kappvändare som hävdar att de nu vill stänga gränserna. En sådan salig blandning av dårar kan aldrig enas i en gemensam budget.

M har all anledning att vara ödmjuka då SD kommer på tal, M har inte en chans att bli större än de är nu 2018, det är hundra ggr troligare att de är 5% mindre som även de hamnat hos SD.

Åkesson och andra sidan måste sluta slicka Batra i röven och prata som att M är dubbelt så stora, det är pinsamt att höra att han "kan tänka sig stödja" ett landsförrädarparti som befinner sig i fritt fall då de själva har guld och gröna skogar framför sig. Lite självförtroende a´la Trump skulle inte skada.
2016-11-16, 13:59
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Kan vi få ett uttalande från denna man om läget vore det trevligt

http://r.search.yahoo.com/_ylt=A7x9Un5aSSxYTWQAEOQ_Ogx.;_ylu=X3oDMTByaDVva2F xBHNlYwNzcgRwb3MDMwRjb2xvA2lyMgR2dGlkAw--/RV=2/RE=1479326170/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.metro.se%2fkolumner%2fgoran-greider-dags-att-slappa-ut-luften-ur-sverigedemokrat erna%2fEVHpis%21SUJIsZwCsTNHY%2f/RK=0/RS=jLSIdMe9uAp23o41kXKsUQkB2mA-

Samma blaska presenterar "veckans horoskop" vilket jag finner mer trovärdigt än Göran Greider.
Det var han som jublade över svenska elevers dåliga matematikkunskaper. "De visar att de inte acceperar ingrodda hierarkier..."
2016-11-16, 14:02
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Vad skulle rasism ha med viljan att rösta på SD att göra?
2016-11-16, 14:04
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag har letat lite på gamla inlägg och det var riktigt roligt. Möjligen kan han hitta ett sådant inlägg. Veckan före valet pågick en sorts gissningstävling i denna tråd, där pung gjorde denna sammanställning.

https://www.flashback.org/sp50350647

Den visar att flertalet gissade ganska realistiskt runt det verkliga resultatet med en och annan utstickare.

Det finns ett begrepp som kallas "massans intelligens" men det förutsätter ett slumpvis urval. Vi i denna tråd kan inte förväntas utgöra ett slumpvis urval.

Som jag trodde då, det var rent påhitt av en oseriös debattör som hatar SD.
2016-11-16, 14:09
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Vilken färg är det på en blå bil?

Bra argument, du är en riktig analytiker och analytiker du, helt i klass med Arnstad och andra genier.
2016-11-16, 14:10
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Hört talas om USA? Österrike? I princip hela Östeuropa?

Dessutom talar inte SD enbart till främlingsfientliga utan är också ensamma om att kunna trovärdigt rida på den anti-etablissemangsvåg som sköljer över världen.

Några 50% hävdar jag heller inte att de kommer att få, det jag skrev var att det är vad som krävs om Moderaterna stänger dem ute och hellre släpper igenom en mittenkoalition. 30% tror jag däremot inte är orimligt för ett parti som Sverigedemokraterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in