2016-11-16, 11:44
Medlem
Att sitta och förutspå SD:s "verkliga" opinionsstöd är en tämligen fåfäng spådomskonst. Själva trenden är det intressanta. Precis som på börsen.
SD ligger i samtliga mätningar högre än i valresultatet 2014. Med stor sannolikhet kommer partiet att nå ännu starkare valresultat 2018. Detta är den politiska sannolikhet, som övriga riksdagspartier har att förhålla sig till.
En alltmer brännande fråga för 7-klövern är huruvida SD blir till större besvär utanför en koalitionsregering än inom. Framförallt moderaterna måste ta ställning till den ekvationen. Helt säkert vållar spörsmålet mången moderatpolitiker svåra sömnproblem. Något officiellt besked torde inte komma före valet.
En sak är tämligen säker - ett så stort riksdagsparti som SD kan inte nonchaleras. Ej heller kan partiet försvinna ur riksdagen eller ens krympa.
Återstår endast att utveckla strategier för att hantera SD genom att binda upp partiet i allsköns kompromisser, så att nykomlingen inte längre fritt och franko kan "åka på frihjul" genom det politiska landskapet. Att låta ett så pass stort - och därtill växande - riksdagsparti SD bli det dominerande oppositionspartiet kan vara synnerligen obekvämt för sjuklövern.

En "oneliner" av amerikanske presidenten Lyndon Johnson ger situationen i ett nötskal. Johnson kritiserades för att ha tagit in en extrem och besvärlig sydstatsdemokrat i sin administration. Presidenten svarade:
-Det är bättre att mannen är inne i tältet och pissar ut , än att han står utanför och pissar in!
Statsmannaord av rang.
2016-11-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag minns med oro hur det gick för ND. Dessutom så vet jag hur huvudparten av mina landsmän uppträder och tänker. Burdusa och storkäftade besserwissrar går inte hem. Den som har tagit ett lag från div7 till elitserien, utan att brösta sig för mycket, blir däremot populär. Alla har sett hur mycket boxboll JÅ har varit i media och det är därför han nu kan få sympatier från så många, när de inser att detta var oförtjänt. Jag imponeras av hans psyke. Tänk dig en koleriker, som jag, på den positionen.
Jag håller med dig i den första delen av din analys. Men att för evigt vara räddhågsen, och därmed skrämmas till fullständigt passivitet där andra leder den politiska dagordningen, tror jag bara är kontraproduktivt. Och kanske är det så att du köpt motståndarens bild också lite för mycket? Tycker du tex att Oyto representerar en storkäftad nazi-besserwisser utan politisk fingertoppskänsla?
Senast redigerad av Fnysington 2016-11-16 kl. 11:50.
2016-11-16, 11:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Att sitta och förutspå SD:s "verkliga" opinionsstöd är en tämligen fåfäng spådomskonst. Själva trenden är det intressanta. Precis som på börsen.
SD ligger i samtliga mätningar högre än i valresultatet 2014. Med stor sannolikhet kommer partiet att nå ännu starkare valresultat 2018. Detta är den politiska sannolikhet, som övriga riksdagspartier har att förhålla sig till.
En alltmer brännande fråga för 7-klövern är huruvida SD blir till större besvär utanför en koalitionsregering än inom. Framförallt moderaterna måste ta ställning till den ekvationen. Helt säkert vållar spörsmålet mången moderatpolitiker svåra sömnproblem. Något officiellt besked torde inte komma före valet.
En sak är tämligen säker - ett så stort riksdagsparti som SD kan inte nonchaleras. Ej heller kan partiet försvinna ur riksdagen eller ens krympa.
Återstår endast att utveckla strategier för att hantera SD genom att binda upp partiet i allsköns kompromisser, så att nykomlingen inte längre fritt och franko kan "åka på frihjul" genom det politiska landskapet. Att låta ett så pass stort - och därtill växande - riksdagsparti SD bli det dominerande oppositionspartiet kan vara synnerligen obekvämt för sjuklövern.

En "oneliner" av amerikanske presidenten Lyndon Johnson ger situationen i ett nötskal. Johnson kritiserades för att ha tagit in en extrem och besvärlig sydstatsdemokrat i sin administration. Presidenten svarade:
-Det är bättre att mannen är inne i tältet och pissar ut , än att han står utanför och pissar in!
Statsmannaord av rang.

Helt riktigt. Dessutom är det så att om man ska gå på faktorer som drar upp respektive ned stödet bör man ta allt som optimister säger här på Flashback och dra av minst 5 PE. Inför valet 2014 sades det nämligen konsekvent att SD låg på 18-20%.

Mer riktigt är dock trenden som du skriver. Det är trenden över flera månader som är intressant och inte trenden för en enskild månad av ett enskilt institut. Jag skulle vilja påstå att vi behöver data från minst 3 månader för att överhuvudtaget utläsa vad som egentligen pågår opinionsmässigt.

Dessutom är dessa mätningar en ”lagging indicator” vilket i korta ordalag betyder att resultaten är vad folk tyckte för någon månad eller två sedan. Rent krasst betyder det att vi endast ser effekter i opinionen som tidigast en månad efter att något hänt men oftast minst 2-3 månader efter att något har hänt. Med detta i åtanke är man inte helt fel ute om man påstår att nuvarande undersökningar reflekterar skeenden i slutet av sommaren.

Om man vill fortsatt filosofera så är det dessutom så att folket själva är en trögrörlig massa vilket skapar ytterligare fördröjningar i den riktiga opinionen kontra vad undersökningar visar.

Därav är det, enligt mig, bra att se opinionsundersökningar som något som speglar en opinion ca 2-3 månader bakåt i tiden. Med detta i åtanke är det inte konstigt att SD just nu upplever att den korta trenden för partiet pekar uppåt (då vi med detta i åtanke precis lämnar sommaren och allt vad det innebär).
2016-11-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Helt riktigt. Dessutom är det så att om man ska gå på faktorer som drar upp respektive ned stödet bör man ta allt som optimister säger här på Flashback och dra av minst 5 PE. Inför valet 2014 sades det nämligen konsekvent att SD låg på 18-20%.

Mer riktigt är dock trenden som du skriver. Det är trenden över flera månader som är intressant och inte trenden för en enskild månad av ett enskilt institut. Jag skulle vilja påstå att vi behöver data från minst 3 månader för att överhuvudtaget utläsa vad som egentligen pågår opinionsmässigt.

Dessutom är dessa mätningar en ”lagging indicator” vilket i korta ordalag betyder att resultaten är vad folk tyckte för någon månad eller två sedan. Rent krasst betyder det att vi endast ser effekter i opinionen som tidigast en månad efter att något hänt men oftast minst 2-3 månader efter att något har hänt. Med detta i åtanke är man inte helt fel ute om man påstår att nuvarande undersökningar reflekterar skeenden i slutet av sommaren.

Om man vill fortsatt filosofera så är det dessutom så att folket själva är en trögrörlig massa vilket skapar ytterligare fördröjningar i den riktiga opinionen kontra vad undersökningar visar.

Därav är det, enligt mig, bra att se opinionsundersökningar som något som speglar en opinion ca 2-3 månader bakåt i tiden. Med detta i åtanke är det inte konstigt att SD just nu upplever att den korta trenden för partiet pekar uppåt (då vi med detta i åtanke precis lämnar sommaren och allt vad det innebär).

Tack för dessa kompletterande uppgifter. Tycker att din analys i allt väsentligt känns riktig.
2016-11-16, 12:21
Medlem
Floragatans avatar
Angående tidigare diskussion om varför Åkesson har sämre stöd hos kvinnor, så måste väl det ändå bero på att han främst ses som företrädare för SD, och att kvinnor ogillar SD i större utsträckning än män.
Senast redigerad av Floragatan 2016-11-16 kl. 12:43. Anledning: Syftningsfel
2016-11-16, 12:26
Medlem
Citat:

Du ljuger. Eller fram med en källa.
2016-11-16, 12:27
Medlem
Bellanias avatar
Citat:

Mycket förvånansvärda K-ommentarer om SD:s betydelse och utveckling i opinionen av en genuin SD-motståndare!

Hälsa dina K-amrater...

2016-11-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Mycket förvånansvärda K-ommentarer om SD:s betydelse och utveckling i opinionen av en genuin SD-motståndare!

Hälsa dina K-amrater...

Eller så är han betald av SD för att hålla ångan uppe i trådarna, det är svårt att veta numera
2016-11-16, 12:36
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

Kan du länka till ett av alla dessa inlägg som du menar sa att SD låg på 20 % inför valet 2014? Jag kan inte minnas några sådana, misstänker att de var mycket få om de ens funnits.
2016-11-16, 12:46
Medlem
Citat:
Citat:
.

Det går inte att få till helt exakta opinionsundersökningar om parti, när det inte handlar i sakfrågan om de olika partierna.

För mig handlar det om politiken som SD framför beträffande islamiseringen och massimport av kriminella. Mitt förtroende för att Moderaterna kommer genomföra vallöften är lika med noll. Stödet för SD är en utveckling fram till valet som jag tror är beroende av hur Trump lyckas och hur det kommer gå i övriga Europa när de går till val. Ser folk i Sverige att ingen går under med högerpolitik, så kommer det vara positivt för utvecklingen fram till valet.

Svenskarna har inte upptäckt ännu hur fattiga vi börjar bli i förhållande till andra valutor, i vår interna ekonomiska bubbla. Jag tror stödet för SD kommer öka i samma takt som räntorna när FED tänker om.

Jag avskyr islamiseringen och alla dessa arga män från Mena, och alla dessa arabkäringar med en massa barn de inte kan försörja eller ta hand om själva.

Det finns inte med på kartan att jag kommer anlita dem som billig arbetskraft. Jag vill inte ha med dem att göra och jag vill inte försörja dem. Jag har inget emot att de bor eller äter men inte där jag bor och inte för mina pengar. Vill de bo nära mig så ska de jobba sig till det och köpa bostad för eget surt förvärvade pengar.

Är man rasist i USA om migranter inte får bostad på Manhattan eller på Martha's Vineyard?

Jag gillar inte integrering som går ut på att ge främlingar saker som det tar en livstid att arbeta ihop, och jag har inget emot att grannens barn har en cykel så länge jag inte betalar för den.

Jag bor på en ort som tidigare var en lantlig idyll och nu förvandlats till kaos. Allt från avsaknaden av tider på vårdcentralen till ungar som springer runt och skriker i mataffären till huckleklädda kvinnor som klämmer sönder varenda tomat i lådan innan de väljer ut två stycken. Det är en förslumning jag inte räknat med att få uppleva i kombination med att jag inte får vård och service för egen del som jag betalat för enligt det sociala kontraktet och de löften som var under den tid när världens högsta skatter motiverades av politikerna

Från olösta dörrar till larm är en försämring av mitt liv jag inte trodde skulle ske på bara ett år. Nu har man en gnagande känsla av oro varje gång man lämnar huset för att göra ärenden.

Är jag rasist? Är det så enkelt att avfärda mig?
Senast redigerad av Vresrosen 2016-11-16 kl. 12:48.
2016-11-16, 12:46
Medlem
S.Kandals avatar
Jag tror att vi är jäkligt nära ett uttalande från Batra om att de kan tänka sig ett passivt stöd från SD.
Om de inte inom snar framtid lägger korten på bordet rörande detta är de så satans otaktiska att det känns orimligt.

Sd har nu all vind i segeln medans övriga helt tappat all styrfart.
2016-11-16, 12:49
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Tycker du tex att Oyto representerar en storkäftad nazi-besserwisser utan politisk fingertoppskänsla?

Naturligtvis inte! Jag känner mig dock själv lite sådan. Nazi-epitetet har man ju fått vänja sig vid, så det har helt förlorat sin betydelse. Idag är man nazi om man använder för mycket toalettpapper eller använder bensindriven motorgräsklippare.

I Juli 2015 kom Sentio med de chockerande siffrorna 23,3% för SD. Plötsligt bestämde sig SvT för att sluta rapportera resultat från webbaserade OU. Därefter har alla partier kovänt och börjat anppassa sin politik efter SD:s verklighetsbeskrivning. SD har med andra ord redan ett stort inflytande trots vad alla säger. Jag tycker det är olämpligt att riskera något när det nu ser ut att gå så bra. Dessutom så tror jag att SD-ledningen är radikalare än vad de låtsas om. Precis som vänstern påstår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in