2016-11-16, 10:22
Medlem
svenabs avatar
De senaste uppgångarna för SD i Sifo,Novus och Inzio kommer samtidigt med nedgångar i Yougov och Sentio. Det innebär att den gigantiska skillnaden mellan högsta och lägsta har minskat till 7,5 pe.

Jag tror att den stora skillnaden m.a.p. SD har varit lite pinsam för opinionsinstituten. Den har varit så påtaglig, så länge att förtroendet och intresset för opinionsmätningar har minskat betydligt.

Kan det vara så, att de har snackat ihop sig för att harmonisera sina siffror?

I så fall kan man ju istället tycka att det är konstigt att SD:s siffror pekar åt olika håll från -2,8 till +1,5

Om SD nu blir största parti efter valet 2018, vilket jag tror de blir, om de behåller sin moderata linje och inte låter sig radikaliseras för mycket. Vad kommer då att hända? Skall då SD försöka bilda regering? I så fall med vilka?
2016-11-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Kvinnoröstandet på SD

http://www.metro.se/nyheter/yougov-sa-manga-fler-man-an-kvinnor-rostar-pa-sd/EVHpaz!v9DIikKDzEXH2/

Tack! Men denna undersökning var från Jan 2016. Jag fick en annan av Benny, Yougov okt 2016. Tyvärr var kvinnoandelen sämre där.

Citat:
Med ny och manligare partiledare, ja.

Jag tror inte det. Jämfört med våra andra manliga partiledare står han sig.

Det var en gång ett parti blev populärt p.g.a. utseendet på partiledaren. Vesterbergeffekten, Fp. Det höll inte i längden.
2016-11-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Tack! Men denna undersökning var från Jan 2016. Jag fick en annan av Benny, Yougov okt 2016. Tyvärr var kvinnoandelen sämre där.

Jag tror inte det. Jämfört med våra andra manliga partiledare står han sig.

Det var en gång ett parti blev populärt p.g.a. utseendet på partiledaren. Vesterbergeffekten, Fp. Det höll inte i längden.
Det handlar förstås inte om utseende, även om det hjälper en aning att se bra ut i rutan. Det får gärna vara en kvinna, allt jag begär är mod och kompetens (framförallt debattkompetens).
2016-11-16, 10:46
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Det handlar förstås inte om utseende, även om det hjälper en aning att se bra ut i rutan. Det får gärna vara en kvinna, allt jag begär är mod och kompetens (framförallt debattkompetens).

Jag har inte svårt att förstå din frustration men jag förstår inte, varför du inte kan förstå, att ledningen för SD ändå gör rätt. De kan inte komma i en maktposition om de radikaliseras och återgår till att bli ett ytterlighetsparti. Särskilt nu, när övriga partier har plockat upp deras idéer. Jämför den resa JÅ gjort med SD, från 1988 och framåt, med andra mer radikala grupper.
ND föll ihop som ett korthus när de behövdes som bäst. Det var på grund av mediadrev gentemot de mest radikala falangerna. Låt inte det hända igen.
Senast redigerad av svenab 2016-11-16 kl. 10:56.
2016-11-16, 10:54
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Innan du slevar på en massa inkompetensfaktor för Inizio (som inte ens har testats i något riksdagsval än) så vill jag erinra om följande:

Den beräknade inkompetensfaktorn för Inizio är naturligtvis uppskattad efter aktuella mätprestationer!

Med stor sannolikhet kommer Sentios och YouGovs mätningar att bekräfta beräkningen...

(Förutsätter emellertid att Inizio trots Trumps oerhörda triumf, kör i de gamla vanliga spåren och inte ändrar metoderna av anständighetsskäl.)
Senast redigerad av Bellania 2016-11-16 kl. 11:15.
2016-11-16, 11:14
Medlem
Y2Ws avatar
Ökning för tredje månanden på raken. Även om siffrorna i sig inte är någon jordbävning så är det ju en tydlig trend.

Förmodligen har både Grand och Trump spelat in i någon mening, för annars har ju SD legat väldigt låt. Möjligen kan väljare se det som att man löste Hagwall & Sjöstedt-tramset bra (även om inte jag tycker det).
2016-11-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag har inte svårt att förstå din frustration men jag förstår inte, varför du inte kan förstå, att ledningen för SD ändå gör rätt. De kan inte komma i en maktposition om de radikaliseras och återgår till att bli ett ytterlighetsparti. Särskilt nu, när övriga partier har plockat upp deras idéer. Jämför den resa JÅ gjort med SD, från 1988 och framåt, med andra mer radikala grupper.
ND föll ihop som ett korthus när de behövdes som bäst. Det var på grund av mediadrev gentemot de mest radikala falangerna. Låt inte det hända igen.
Och du måste förstå att det finns ett effektivare jämviktsnivå mellan hagelstorm och Saharavarmt. Det är nya tider nu, och nya strategier och personer krävs. Fattar man inte det är man missat tåget utan att ens försöka. Jag vill inte förändra SDs politik nämnvärt, jag vill att den får bättre genomslag. Jag tror alltså att SD i detta nu håller på att göra sig själva helt irrelevanta. Men det kanske var det som var meningen? Att andra tar över, SD fick sin kvart i rampljuset, som offentliga boxbollar?
2016-11-16, 11:28
Medlem
RingRing2014s avatar
Fint med en stabil uppgång för SD i Aftonbladet! Härligt att Moderaterna också blir svagare och svagare, men inte konstigt alls med en partiledare som har svårt med talet och att sätta tonerna och melodin rätt vid försök till talande. Batra är precis som många spekulerade när hon tillträdde, exakt lika kass som Bo Lungren.

Det går rykten om att Moderaternas PR-avdelning desperat försöker trycka nya bättre pratskivor att sätta in i partiledardockan, men de verkar inte alls lyckas verkar det som. Och det är ju den PR-avdelning som för bara några år sedan förvandlade allt till guld i form av slogans om det "nya arbetarpartiet" och allt vad det var.

Konsensuseliten och PK-etablissemangen är ordentligt ihopknycklat nu. Kakan Hermansson blir nermanglad på Facebook, nån desperat jornalist skriver en krönika om att hon är "stolt att vara journalist", Miljöpartiet imploderar, vreden i Bromma angående mass-baracker har varit enorm, dödandet i Malmö fortsätter, sexualbrotten utförda av asylmän fortsätter, skatterna i kommunerna höjs pga asyl-"barnen".

Opinionen för SD går nästan att känna fysiskt i dessa dagar och nog kommer Sentio visa uppgång i nästa mätning, något annat vore märkligt efter förra månadens nedgång.

Vi går in i en ny friskare era i Sverige gott folk, PK-torsk!

/RingRing, Stockholm.
Senast redigerad av RingRing2014 2016-11-16 kl. 11:35.
2016-11-16, 11:32
Medlem
Grand och PK har varit bra pådrivare till SD, vem röstar för den smörja som PK står för?

PK har nu dragit in våldtäktsmän, mördare, åldringsrånare, 1 miljon nya bidragstagare, gett bort tusentals bostäder mitt i bostadskris, företagsmässigt tiggande i stor skala, fiffel med skattebetalarnas pengar till icke medborgare, skola och vård i förfall prestationsmässigt och nu kanske vi har en ny tuberkulos epidemi på halsen.

Har pratat med många människor, invandrare och svenskar och alla tycker det är fördjävligt med PK styret.

Därför lyfter SD i opinionen.

Vidare så är socialdemokraters väljare gamla och nya väljare går till SD. Antagligen tappar moderaterna också förtroende hos unga väljare

Lustigt att PK snacket stärker SD.
2016-11-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Fint med en stabil uppgång för SD i Aftonbladet! Härligt att Moderaterna också blir svagare och svagare, men inte konstigt alls med en partiledare som har svårt med talet och att sätta tonerna och melodin rätt vid försök till talande. Batra är precis som många spekulerade när hon tillträdde, exakt lika kass som Bo Lungren.

Det är logiskt att (M) minskar och (SD) ökar. I praktiken har ju (M) avbytarbänken som sitt förstahands alternativ nu, om man stryker det orealistiska alternativet att alliansen får över 50%, och om man tar Anna Kindberg på allvar när hon utesluter samtal med (SD).

De flesta moderat sympatisörer lär ju inse att en röst på (M) nu bara leder till fortsatt vänsterstyre. Antar att väljer man (S)+(V) regering före inflytande för (SD) kan man sitta still i båten men ogillar man vänsterstyret lär man förr eller senare byta till (SD) eller kanske (KD).

Moderaterna sitter i en situation som är besvärlig nu. På ena sidan en grupp som vill ta makten med stöd av (SD) och på andra sidan de som absolut inte kan tänka sig att prata med (SD).
2016-11-16, 11:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Och du måste förstå att det finns ett effektivare jämviktsnivå mellan hagelstorm och Saharavarmt. Det är nya tider nu, och nya strategier och personer krävs. Fattar man inte det är man missat tåget utan att ens försöka. Jag vill inte förändra SDs politik nämnvärt, jag vill att den får bättre genomslag. Jag tror alltså att SD i detta nu håller på att göra sig själva helt irrelevanta. Men det kanske var det som var meningen? Att andra tar över, SD fick sin kvart i rampljuset, som offentliga boxbollar?

Håller med om att det är nya tider. Vi har fått det bekräftat två gånger nu i och med både Brexit och Trump.

SD bör naturligtvis förhålla sig till det och sluta gå med på att hela tiden bli dumförklarade; de bör istället stå på sig och ryta ifrån oftare. Säga saker som är uppenbara för befolkningen som att båda de andra blocken är ansvariga för att det är som det är nu osv. Det finns ingen anledning för SD att försöka bli tjenis med de andra när partiet är så stort som det är nu. Sådant tar man efter valet.

Sverige behöver verkligen ett parti som associeras som några som för enkel, rak och pragmatisk politik. Inte som ett parti i mängden eller än värre -- som någon typ av stödparti för Moderaterna.

Däremot bör man ge SD lite tid, det var inte som om det var en månad sedan Trump vann valet.
Håller inte med om att nya personer behövs. Vi har trots allt sett Åkesson ryta ifrån och de flesta skulle faktiskt hålla med om att han har det i sig.

Enligt mig måste vi bara ha mer av en Åkesson som konsekvent uppvisar missnöje och tydligt pekar ut de saker som för vanligt folk faktiskt är helt uppenbara (och dessa saker finns det gott om). Det är inte direkt svårt att göra detta då det finns en överflöd av dyster statistik att tillgå. Detta kan dessutom göras på i princip samtliga politiska områden och gäller alltså knappast bara migrationspolitiken.
2016-11-16, 11:44
Medlem
svenabs avatar
Citat:

Jag minns med oro hur det gick för ND. Dessutom så vet jag hur huvudparten av mina landsmän uppträder och tänker. Burdusa och storkäftade besserwissrar går inte hem. Den som har tagit ett lag från div7 till elitserien, utan att brösta sig för mycket, blir däremot populär. Alla har sett hur mycket boxboll JÅ har varit i media och det är därför han nu kan få sympatier från så många, när de inser att detta var oförtjänt. Jag imponeras av hans psyke. Tänk dig en koleriker, som jag, på den positionen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in