Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Övertron som jag nämnde kan exemplifieras med Holmer. Det gick vid en snabb genomgång att kunna hitta en kedja mellan mordplatsen och tecknerskan. Vilket resulterade i en fantombild väldigt snabbt. Alltså måste det vara mördaren i hans värld. Där jag hävdar att om spaningsledaren varit en rutinerad mordutredare så hade fantombilden inte publicerats. Och idag framstår det som ytterst osannolikt att det verkligen var mördaren.
Första tiden efter mordet fanns också det en övertro i media. Det skrevs om personer som rusade till/från bilar. Fordon som rivstartade. Personer som bytte ytterkläder innan de steg in i bilen. Personer som sprang i området. Osv. Precis som att folk inte har det beteendet när inte har begåtts ett mord. Och att allt som hände i området därför måste ha med mordet att göra.
Jag är fortfarande skeptisk till att YN mötte mördaren. Samtidigt som det är klart att om Jeppssons lämnade vittnesmål under ed är korrekt, så finns det inga fysiska eller tidsmässiga hinder som motsäger detta. Alltså återstår det enbart möjligheten att han friserade/förbättrade/ljög om sin snabba insats. Vilket går att argumentera för. Vilket jag tidigare gjort.
Alltså faller den fortsatta kedjan för mig. Eftersom sannolikheten sjunker vid varje meter mannen avlägsnar sig från trappkrönet. Dessutom med ett helt annat beteende än man kan förvänta sig av en kompetent person som uppträdde på mordplatsen. Om det nu inte trots allt var ensam galning som uppträdde som en sådan efter åsen.
Betänk följande. Det finns all anledning att tro att mördaren besatt god lokalkännedom. Det var inte en person som rusade ut på Sveavägen. Eller på trappkrönet valde fel väg av geografisk okunskap. Eller tvingades springa och exponera sig på grund av order från en amatörmässig grupp som strulade med bilar. En person som enligt mig inte valde DBs gata som det bästa alternativet att försvinna.
Så länge inte Dahlgrens berättelse kan bevisas vara falsk kommer jag inte att sluta tjata om den. Eftersom den kan ge en förklaring till att ett antal personer uppenbarligen sprang omkring och öppet visade sig. Precis som att det inte gällde ett statsministermord. Utan någonting annat. Som i så fall inte får komma fram.
På pressträffen konfirmerade Dag att det fanns flera grupper på plats samtidigt. Och att några bärare är identifierade. Samt att beslag har gjorts. Vilket för mig innebär att alla WT-bärarna inte ingick i mordet. Om man nu inte tror att DA ljög i direktsändning med ett okänt syfte.
Tiden före denna pressträff fanns det stora uppslagna artiklar i media där Dahlsten och Donald Forsberg vittnade om det fanns flera grupper på plats.
Ska vi då anta att Dags beskrivna beslag gäller en sanktionerad narkotikaspaning eller gäller det en annan grupp. Svaret är att vi inte har en aning. Eftersom det omfattas av sekretess.
Så frågan är varför dessa WT-bärare så frikostigt exponerade sig. Var det verkligen ett gäng amatörer med en mission. Som fullständigt struntade i ett hägrande livstidsstraff. Eller hade dessa antennviftare ingenting med mordet att göra. Och de som hade med mordet att göra inte visade sig i samklang med mördarens beteende.
Jag väljer att tro att mordet genomfördes när tillfället uppenbarades. Och att det inte var resultatet av en långvarig konspiration. Därför då skulle man inte genomfört mordet på detta sättet.
Till slut är det så att så länge de personer som inte identifierats som WT-bärare går det inte att komma vidare i detta avsnitt.
Och då återkommer jag till den övertro som jag startade med. Alla som iakttogs med WT måste ingå i mordet. Eftersom de rörde sig inom området. Trots att det finns trovärdiga förklaringar om motsatsen.
Jag delar din uppfattning när det gäller vittnesmålen om WT-män. Det framstår som helt orealistiskt att 179 iakttagelser av WT-män (enligt GRK:s genomgång) eller ett 80-tal kring mordplatsen (enligt Dag A på pressträffen) skulle kunna kopplas till mordet.
Det kan inte rimligen ha funnits horder av medhjälpare till GM.
De WT-män som, menar jag, framstår som mest intressanta är följande:
1) Utanför paret Palmes bostad onsdagen och torsdagen i mordveckan. Ett vittne talar om en storväxt blond man som "såg ut att vara tysk eller österrikare" och det andra vittnet om att mannen som var storväxt och blond talade "schweizertyska". (Mare R och Jarl N)
2) Utanför paret Palmes bostad i en gränd på Västerlånggatan cirka 19-19.30 mordkvällen (Leif K)
3) Två män vid Gamla stans tunnelbanestation cirka klockan 20.35 mordkvällen. (Ulla S)
4) En man i hörnet Kammakargatan/Sveavägen cirka klockan 21.20 mordkvällen. (Karin G)
5) En man vid Hötorgets t-bana cirka klockan 23.15 mordkvällen. (taxichauffören)
6) En man i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan som talade schweizertyska eller holländska cirka klockan 23.23 mordkvällen. (Skelleftehamn)
Därtill kommer springande man till bil på Norra Bantorget och springande man på Olofsgatan till bil på Adolf Fredriks kyrkogata någon minut efter mordet. Liksom bilen och mannen i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen (västra sidan) spanande norrut cirka klockan 23.17.
Det är väl ungefär det. Jag har exempelvis svårt att se logiken i att WT-män befann sig på Tunnelgatans västra sida mellan cirka klockan 20-22.30. Då visste ingen, inte ens paret Palme, att de skulle promenera förbi Tunnelgatan efter filmen. Där kan alltså förklaringen vara polisens narkotikaspaning.
I tillägg till vittnesobservationerna ovan intresserar jag mig också för förvarningarna om mordet -
Anders Larsson,
Ivan von Birchan, Dan K/"Johan", bonden i Skåne, Walls Luleådirektör, Norrköpingsmötet och informationen till Sten A om att tre Säpo-män övervakade Palme och att en man från Stay Behind i ett Borgnäs-reportage berättade att organisationen regelbundet övervakade Palme.
Informationen om AXE-växlarna i bergrummet som kunde avlyssna telefonerna är också intressant.
Bakgrunden med "Palmehatet" och högernätverket med förgreningar till riksdagen, polisen, säkerhetspolisen, militären, SAF, Industriförbundet, Contra, WACL, EAP, Armfelt, Sydafrika, CIA, Nato etc ser jag också som en intressant sak att studera närmare. Liksom tipset till Bäck om två svenska affärsmän+Säpo-man.
Den senaste vittnesuppgiften om
Anthony White på Säpo är också intressant tycker jag.
Jag betraktar - utifrån dessa informationer - attentatet som planerat i meningen att någon/några personer anlitat en liten (3-5 pers) attentatsgrupp att utföra attentatet så snart tillfälle gavs.
Det är den bild jag får av materialet.
Ja.