2016-11-16, 08:34
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Det går framåt för SD, som förväntat!

21,5 procent i Initzio bör korrigerat mot verkligheten motsvara ungefär 27,5 procent.

Det går nu snabbt mot +30%...
Nej, Sentio bör fortfarande vara värdemätaren och nu ligger de ungefär lika hos shillinstituten som hos Sentio. Jag förutspådde att de snart skulle gå om hos shillinstituten av följande anledning: Förut spelade sådana institut medvetet ner SD:s siffror för att inte skapa en snöbollseffekt, nu är de så säkra på SD:s ofarlighet att de istället vill spela upp deras siffror för att motverka bildandet av ett nytt seriöst partialternativ.

Under denna rörelse där SD i verkligheten går neråt (vilken kan ses i Sentio) och i shillinstituten går uppåt träffas de verkliga siffrorna en gång. Det verkar ha skett nu.

Här mitt tidigare inlägg där jag förutspådde den här utvecklingen:

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar
2016-11-16, 08:42
Medlem
Teori: SD.s ökning är en eftersläpande effekt efter sommaren och den sedvanliga mångkulturella skörden.(Trumpeffekten kommer vi se först om ca 2-3 månader)

Foliehattsteori: Inizio har fått kalla fötter efter den debatt som varit om mätningarnas trovärdighet i och med Hillarys stora övertag i dessa och justerat upp SD, man kan tex se att "övriga partier" har minskat med 1,1 %-enheter samt att "osäkra väljare" inte ens redovisas vad jag kan se. hmm

Sedan kan jag inte ta en mätning där Socialdemokraterna ökar på allvar, det finns ingen som helst logik i det. Över 60% anser att Sverige går åt fel håll enligt mätningar och Löfvens förtroende är rekordlågt, rent generellt brukar regeringspartierna ha det kämpigt i mellanvalsperioder och detta bör i allra högsta grad gälla den nuvarande regeringen och under rådande kaos i samhället.

Jag vägrar att tro att S har mer än 22-23% i nuläget. Det ska väldigt mycket till för att SD inte ska vara största parti i de flesta mätningar redan om ett år och då kommer också de trendkänsliga kvinnorna strömma till partiet, om jag inte minns fel så sade Inizios opinionschef i klippet att 27% av männen och 14% av kvinnorna röstar på SD för tillfället så potentialen där är enorm.

Det ser ljust ut mao.

EDIT: Andelen osäkra väljare har minskat 1,1%-enheter gentemot föregående månad så tror mer och mer att det handlar om en ren justering gällande SD.s uppgång.
Senast redigerad av AdHominem 2016-11-16 kl. 08:49.
2016-11-16, 08:45
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Alternativet vore att du anser att Sentio numera tillhör de OI som regelmässigt bör justeras med vad foliehattbrödraskapet kallar "inkompetensfaktor". Om Sentio har gått från guldstandard till PK-smittade så är följdfrågan i så fall om du anser att detta beror på att beställaren Nyheter Idag är en del av ljugmedia och att Sentio levererar låga SD-siffror för att beställaren vill ha det?

Inflytandet av Initzios agenda eller graden av eventuell korruption är svårbedömd!

Men sammantaget med tidigare visad inkompetens kan en inkompetensfaktor lätt beräknas och torde vara i storleksordningen 1,3...
2016-11-16, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Men du verkar faktiskt heltidssysselsatt med att kräva Jimpans akuta avgång. Är du en femtekolonn från någon helt annan rörelse, som vill påverka SD?
Nån liten hint om saken kan du väl ge?
Jag önskar SD ett bättre öde och mer makt, men är obetald och oberoende, till skillnad mot dig. Det börjar uppenbarligen kännas obekvämt för dig, SD-hataren och anti-SD demagogen? Det gläder mig.
2016-11-16, 08:57
Medlem
Vi får hoppas att antingen L eller MP åker ut med KD. Helst båda dock
2016-11-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Trump är en gapande populist, han har mycket att bevisa.
En Bert Karlsson typ, dvs säljer sin morsa om han kan tjäna 2,50 kr.

Hade du skrivit Nigel Farage så hade du haft rätt, nu framstår du som en 13 åring med idolbilder på pojkrumsväggen.
Du är så jävla pantad att du är i paritet med Hushlittledarling. Det handlar inte om Trump kommer att lyckas eller inte. Det är hur Trump redan har visat för hur man ska skapa opinion och hantera presumtiva väljare samt...få kvinnliga väljare. Men ett sådant resonemang är nog allt för avancerat för dig. Fortsatt du med att 1000 gg till skriva att SD kommer att öka nästa vår när våldtäkterna ökar, så känns det säkert bra.
Senast redigerad av Fnysington 2016-11-16 kl. 09:02.
2016-11-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdHominem
Teori: SD.s ökning är en eftersläpande effekt efter sommaren och den sedvanliga mångkulturella skörden.(Trumpeffekten kommer vi se först om ca 2-3 månader)

Foliehattsteori: Inizio har fått kalla fötter efter den debatt som varit om mätningarnas trovärdighet i och med Hillarys stora övertag i dessa och justerat upp SD, man kan tex se att "övriga partier" har minskat med 1,1 %-enheter samt att "osäkra väljare" inte ens redovisas vad jag kan se. hmm

Sedan kan jag inte ta en mätning där Socialdemokraterna ökar på allvar, det finns ingen som helst logik i det. Över 60% anser att Sverige går åt fel håll enligt mätningar och Löfvens förtroende är rekordlågt, rent generellt brukar regeringspartierna ha det kämpigt i mellanvalsperioder och detta bör i allra högsta grad gälla den nuvarande regeringen och under rådande kaos i samhället.

Jag vägrar att tro att S har mer än 22-23% i nuläget. Det ska väldigt mycket till för att SD inte ska vara största parti i de flesta mätningar redan om ett år och då kommer också de trendkänsliga kvinnorna strömma till partiet, om jag inte minns fel så sade Inizios opinionschef i klippet att 27% av männen och 14% av kvinnorna röstar på SD för tillfället så potentialen där är enorm.

Det ser ljust ut mao.
Jag tror inte att S har några problem att hålla ställningarna runt 27%.

Man ska aldrig utgå från att gråsossar på landsorten håller på att dö ut, det misstaget gjorde demokraterna i USA och det blev deras fall. Den rurala medelklassen är fortfarande en björnstark väljargrupp som kan sopa mattan med unga storstadsväljare.

Däremot är de inte så politiskt medvetna att de hänger med i varje liten sväng. De läser av de stora dragen, och där kan ingen ha missat att S har lagt om sin invandringspolitik 180 grader. Det har inte stoppat allt elände men det är tillräckligt för att en stor del av gråsossarnas väljarkår ska vara hyfsat nöjda.

Borgerliga väljare är mer politiskt medvetna och hänger med i de senaste turerna, och de borgare som är invandringskritiska har två stora problem med alliansen: Dels har de inte glömt eller förlåtit Reinfeldts galenskap, och dels är de rädda för att C, KD och FP ska förstöra allting och tvinga M till dumheter som ökar invandringen igen. Dessutom framstår alliansen som klena och viljelösa som låter S+MP regera. Sist men inte minst så har M genom Kinberg Batra hittat den minst folkliga partiledare som fanns att tillgå. De lyckades välja en som var rikskänd för att ha pissat alla utanför tullarna i ansiktet genom det bevingade citatet "stockholmare är smartare än lantisar". Ingen "merit" kunde vara en större belastning i en tid när politiken i hela västvärlden har blivit en dragkamp mellan storstadseliten och alla utanför den.

Det problemet kunde även S ha haft om Sahlin fortfarande varit partiledare, men som tur är för S så har de en lantis från Sollefteå vid rodret.

Därför kan S ligga stilla medan M fortsätter tappa till SD, trots att konventionell visdom säger att S borde tappa i regeringsställning och att M borde öka i opposition.
2016-11-16, 09:05
Medlem
Vilken OU står näst på tur?
2016-11-16, 09:20
Medlem
Detta är inte Trumpeffekten utan jag tror att det är den minskade trovärdigheten hos 7-klövern som gör att stödet för SD ökar. 27% bland männen är ju fruktansvärt bra.

Jag hoppas också att SD:s strateger kan finna ett vinnande recept bland kvinnorna. 14% där är för dåligt.
Jag tror alla förstår att Jimmie Åkesson går hem i TV rutan. Det är lugnt, det är coolt, han framstår som seriös........medan 7-klövern är lögnare och kappvändare hela bunten. KD kunde ha varit ett bra parti men ta väck K:et....eftersom Kyrkan och Kristendomen numera sviker landet.

Jag är glad, ingen tvekan, SD är störst eller blir störst. Störst, vackrast och bäst!
2016-11-16, 09:29
Medlem
Illuminati4Reals avatar
Tyvärr, det kommer att räcka gott och väl med att Löfvén vänder kappan efter vinden åt de nya strömningarna i världen för att säkra sin plats som största parti 2018.
2016-11-16, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag tror inte att S har några problem att hålla ställningarna runt 27%.

Man ska aldrig utgå från att gråsossar på landsorten håller på att dö ut, det misstaget gjorde demokraterna i USA och det blev deras fall. Den rurala medelklassen är fortfarande en björnstark väljargrupp som kan sopa mattan med unga storstadsväljare.

Däremot är de inte så politiskt medvetna att de hänger med i varje liten sväng. De läser av de stora dragen, och där kan ingen ha missat att S har lagt om sin invandringspolitik 180 grader. Det har inte stoppat allt elände men det är tillräckligt för att en stor del av gråsossarnas väljarkår ska vara hyfsat nöjda.

Borgerliga väljare är mer politiskt medvetna och hänger med i de senaste turerna, och de borgare som är invandringskritiska har två stora problem med alliansen: Dels har de inte glömt eller förlåtit Reinfeldts galenskap, och dels är de rädda för att C, KD och FP ska förstöra allting och tvinga M till dumheter som ökar invandringen igen. Dessutom framstår alliansen som klena och viljelösa som låter S+MP regera. Sist men inte minst så har M genom Kinberg Batra hittat den minst folkliga partiledare som fanns att tillgå. De lyckades välja en som var rikskänd för att ha pissat alla utanför tullarna i ansiktet genom det bevingade citatet "stockholmare är smartare än lantisar". Ingen "merit" kunde vara en större belastning i en tid när politiken i hela västvärlden har blivit en dragkamp mellan storstadseliten och alla utanför den.

Det problemet kunde även S ha haft om Sahlin fortfarande varit partiledare, men som tur är för S så har de en lantis från Sollefteå vid rodret.

Därför kan S ligga stilla medan M fortsätter tappa till SD, trots att konventionell visdom säger att S borde tappa i regeringsställning och att M borde öka i opposition.

Nu var det främst den ganska rejäla ökningen för S jag vände mig emot, jag kan köpa att S ligger ganska stilla och minskar sakta men säkert pga dödsfall men att de skulle ligga så högt som 27% är uteslutet, både Sentio och Yougov redovisar siffror ner emot 22% för S.

I övrigt håller jag med i din analys, att M inte ökar i opposition har nog dock inte så mkt med Batra att göra utan mer om att de bränt hela sitt förtroendekapital i och med Reinfeldts vansinne samt att de inte uppfattas som ett oppositions-parti av väljarna när de utan motstånd släppt fram Löfven till makten samt ingått i DÖ etc. M skulle vara ett sjunkande skepp oavsett partiledare(Kanske med undantag för Hanif Bali)

I väljarnas ögon är sjuklövern ett parti och SD är i opposition till detta parti/etablissemang, det är väl SD.s största styrka. Att vara anti-etablissemang är onekligen något som ligger i tiden och jag tror det förhållningssättet kommer att eskalera de närmsta åren.
2016-11-16, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Inflytandet av Initzios agenda eller graden av eventuell korruption är svårbedömd!

Men sammantaget med tidigare visad inkompetens kan en inkompetensfaktor lätt beräknas och torde vara i storleksordningen 1,3...
Innan du slevar på en massa inkompetensfaktor för Inizio (som inte ens har testats i något riksdagsval än) så vill jag erinra om följande:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19532899.ab

Inizios allra första officiella prognos var alltså ett kalibreringstest där de använde SVT VALU och därefter justerade den med egenkomponerad inkompetensfaktor.

Inizio tog VALU:s 10,5 för SD och korrigerade till 12,5. Det blev 12,9.
Inizio tog VALU:s 4,0 för F! och korrigerade till 3,1. Det blev 3,3.
Inizio tog VALU:s 6,5 för C och korrigerade till 6,0. Det blev 6,1.
Och så vidare.

Inizios utgångsläge var alltså att deras viktning var nästan perfekt tilltagen från dag 1.

Det är en av många anledningar till att jag försökt mana till försiktighet medan många andra rusat iväg och staplat olika "inkompetensfaktorer" ovanpå varandra med ungefär samma iver som staten beskattar bensin. "OK först nettopris och sedan moms på den och sedan energiskatt och koldioxidskatt och sedan moms på skatten wow SD har typ 50% nu". Ni har ingen aning hur instituten har adresserat felen i mätningarna 2014. Ni kan inte hej vilt lägga på samma faktor efter som före.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in