2016-11-15, 23:20
Medlem
Efter att jag makat mig fram genom en bilkö på 10 minuter fram till rondellen på väg till jobbet i morse. Så stod jag och väntade på min tur för att åka ut, då får min bil en liten knuff från den bakomliggande bilen. Jag stod helt stilla och den bakomliggande bilen kunde inte ha åkte i många km/h när sammanstötningen inträffade.

Eftersom jag inte ville förorsaka ett totalstopp i morgontrafiken så åkte jag vidare genom rondellen för att parkera på en närliggande bensinmack och hoppades på att bakomliggande bil skulle följt efter mig. Men den följde inte efter...

Det finns inga yttre skador på min bil och jag mår bra. Men vad ska jag göra nu?
Citera
2016-11-15, 23:26
Bannlyst
Gå och sov om du ska jobba tidigt imorgon är ett förslag
Citera
2016-11-15, 23:30
Medlem
blyertsgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid

Det finns inga yttre skador på min bil och jag mår bra. Men vad ska jag göra nu?

Det hände ju inget så vad skulle du göra? Fick den andra någon skada så är det hans problem då han inte följde efter.

Men jag antar att du är orolig för att bli anmäld för smitning? Nästa gång går du ur bilen och kommer överens med den andre föraren att ni skall köra in på lämplig plats och inspektera bilarna.
Citera
2016-11-15, 23:34
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blyertsgubben
Det hände ju inget så vad skulle du göra? Fick den andra någon skada så är det hans problem då han inte följde efter.

Men jag antar att du är orolig för att bli anmäld för smitning? Nästa gång går du ur bilen och kommer överens med den andre föraren att ni skall köra in på lämplig plats och inspektera bilarna.

Kan man verkligen bli anklagad för smitning när man blir påkörd bakifrån? jag menar är det inte ALLTID den som ligger bakom som har ett ansvar att följa efter den påkörde? det blir ju svårt att göra tvärtom liksom...
Citera
2016-11-15, 23:38
Medlem
blyertsgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kan man verkligen bli anklagad för smitning när man blir påkörd bakifrån? jag menar är det inte ALLTID den som ligger bakom som har ett ansvar att följa efter den påkörde? det blir ju svårt att göra tvärtom liksom...

Ja, även den som är utan skuld till olyckan har en skyldighet att stanna. Sedan kan ju ändå bakomvarande bil hävda att ts backade in i honom.
Citera
2016-11-15, 23:40
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blyertsgubben
Ja, även den som är utan skuld till olyckan har en skyldighet att stanna. Sedan kan ju ändå bakomvarande bil hävda att ts backade in i honom.

Ja det har du nog rätt i!
Citera
2016-11-16, 00:13
Moderator
pudelluss avatar
Du skulle kanske ha stannat direkt. Varit med om det mitt på Essingeleden, jag var vållande. Killen framför stannade och kollade. Jag satt kvar, slog på varningsblinkers. Syndes ingen skada och vi åkte vidare.

Vissa går dock till överdrift.

Själv blivit utsatt som "tredje part" i samband med en pytteliten krock som jag inte var inblandad i. En snubbe hade blivit påbackad på något sätt, så hans bil skulle prompt stå kvar på tvären mitt i gatan tills polisen kom (oklart om de någonsin gjorde det). Det blev helt stopp i trafiken.

Eftersom det var återvändsgata kunde jag alltså inte komma därifrån.
Killen säger då att jag ska köra på trottoaren mellan en husvägg och en lyktstolpe. Kanske 10 cm bredare än bilen. Jag säger förstås njae. Han erbjuder sig då att köra åt mig. Det är ok sa jag, försöker själv...

Jag lyckades men det var skitsmalt. Fick ta en risk för att han skulle stå kvar med bilen mitt i gatan.
Senast redigerad av pudellus 2016-11-16 kl. 00:24.
Citera
2016-11-16, 00:54
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sm...en-galler-inte

Numera kan man inte bli lagförd för smitning alls tydligen.
Citera
2016-11-16, 00:58
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sm...en-galler-inte

Numera kan man inte bli lagförd för smitning alls tydligen.

Se där ja... förutom att det är helt jävla sjukt... så blir det väl ytterligare +1 på att försöka ta sig ur EU så snart som möjligt...

Joina Norrmännen... igen...
Citera
2016-11-16, 01:00
Moderator
MondoBizarros avatar
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2016-11-16, 23:24
Medlem
Citat:
Se där ja... förutom att det är helt jävla sjukt... så blir det väl ytterligare +1 på att försöka ta sig ur EU så snart som möjligt...

Joina Norrmännen... igen...

Vad har EU med detta att göra? Konventionen är Europarådets och har ingen koppling till EU.
Citera
2016-11-19, 15:49
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad har EU med detta att göra? Konventionen är Europarådets och har ingen koppling till EU.

Det har du rätt i, fel av mig... sorry!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in