2013-01-27, 20:28
Medlem
Jag hade honom som lärare i historia på gymnasiet

Han var ingen vidare lärare, talade entonigt och gav långa läxor.
Smeknamnet "Råttan" passade bra. En liten man med flint och överbett.

Han om någon borde sitta på livstid.
Bl.a sköt han 2 av sina grannar och skar sen av tummen på en av dom för att kunna plantera fingeravtryck
Citera
2013-02-05, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Stens friskhet/sjukhet

Till hovrättsförhandlingarna anlitades de medicinska experterna docent Nils Wiklund och professor Lars Lidberg av Stens försvarare.

Dessa ansåg att Stenbergapyromanen led av paranoida psykoser, och att morden
begicks under stark svartsjukeparanoia.

Även överläkare Martin Elton konstaterade att Sten Lind (f.d. Johansson) var 'pyroman' i den medicinska meningen och påtalade att han måste få vård, hänförde advokaten då i samband med hovrätten 1990.

Överåklagare Kjell Stenberg yrkade emellertid på att tingsrättens dom ska stå fast.
KS menade bl.a. på att Sten satte eld på sina fastigheter för att få ut försäkringskulor.

Socialstyrelsens expertråd ansåg likväl att Stenbergapyromanen var ansvarig för sina handlingar ...

Menar du att det skulle vara överlagt ?
Citera
2013-03-05, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Boken Brott i Sverige 2011.

I boken Brott i Sverige, 2011 av Dag Öhrlund, finns Sten Johansson och hans brott beskrivna i kapitel tre under rubriken Stenbergapyromanen 1968 - 1989. Sidorna 99 - 138.

Väl värt att läsa.
Citera
2015-08-09, 17:07
Medlem
Lyssna på radio dok Skräcken för Stenbergapyromanen

Kyrkoherden och Stenbergasonen Bengt Lindwall engagerade sig snabbt i händelserna i Stenberga. Han skrev flera öppna brev till pyromanen och höll flera gudstjänster om det som hände i hans barndomsbygd.

- Folk sov med gevären under sängen, så illa var det säger Bengt Lindwall, när han idag mer än 20 år sedan minns tillbaka på skräckens tid i Stenberga.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3103&artikel=4138646
Senast redigerad av ascheberg 2015-08-09 kl. 17:10.
Citera
2016-11-15, 22:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Stenbergapyromanen" i Veckans brott 16.11.15.

I dagens avsnitt av Veckans brott togs fallet med "Stenbergamannen"/"Månskenspyromanen" upp och gården Pinnarp där han bodde.
Citera
2016-11-15, 22:18
Medlem
reedtowers avatar
Han kallades för "lektorn" men jag hittar inga uppgifter på var han undervisade som lektor.
Citera
2016-11-15, 22:30
Medlem
-98-s avatar
Han heter Lind i efternamn idag och bor i Norrköping.
Citera
2016-11-15, 23:14
Medlem
ScarletPimpernels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reedtower
Han kallades för "lektorn" men jag hittar inga uppgifter på var han undervisade som lektor.

Gymnasiet i Vetlanda.
Citera
2016-11-15, 23:16
Medlem
reedtowers avatar
Jag läste i tråden att han var lektor i historia på något gymnasie i trakten antar jag. Då har jag fått svar var han undervisade på ett ungefär. Jag var mest intresserad över om han undervisade på högskola eller gymnasie. När skolan var statlig så fanns det även lektorer på gymnasier. De togs bort när man sabbade allt. Ursäkta för utsvävningen.
Citera
2016-11-15, 23:17
Medlem
reedtowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScarletPimpernel
Gymnasiet i Vetlanda.
Tack för info.
Citera
2016-11-15, 23:49
Medlem
Jofs avatar
Undrar om han inte gick i skola i Linköping och tog studenten där? Nån som har hans bakgrundsdata?
Citera
2016-11-16, 08:49
Medlem
-98-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Undrar om han inte gick i skola i Linköping och tog studenten där? Nån som har hans bakgrundsdata?

Han är i alla fall född i Linköping 1938.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in