2016-11-15, 12:30
Medlem
aabys avatar
Hej.

Häromdagen när frun skulle iväg gick hon ut och startade bilen för att sedan gå in och göra ungarna klara för avfärd, dom blev klara och satte sig i bilen igen. Men eftersom backen börjat krångla fick hon lov att stänga av bilen för att få i backen, efter att hon gjort det gick inte bilen igång igen.

Jag har varit ute nu och testat med startkablar för att försöka få igång bilen,den startade och gick kanske 2 sek första gången jag prövade att starta. Men på dom andra försöken då ville den inte starta alls.

har hört att det kan vara tändkassetten, men det tror jag inte eftersom den startade 2 sek och att den tänder när man vrider på nyckeln.

Kan också vara Vevaxellägesgivaren, och då har jag hört att om varvräknaren är död när man försöker starta bilen så är den givaren trasig. och varvräknaren visade inga livstecken nyss när jag var ute.

Bensinpumpen kan också vara felkälla, men jag tror inte det heller. Eftersom den startade nån sek på första försöket nu idag och jag tycker den låter när man vrider på nyckeln.

Eller vad tror ni, mina medmänniskor? finns det andra felkällor? Säkringar eller Reläer?

och så undrar jag vad det är för säkringar i denna låda?

den sitter bakom stora säkringslådan

sitter 5st där på 50A tror jag det var.

http://www.imagebam.com/image/f43b7e514980610

Med Vänlig Hälsning.
Citera
2016-11-15, 13:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Jag råder dig till att kolla upp bränslepumpen.
Citera
2016-11-15, 18:29
Medlem
Prostreet32s avatar
Och jag råder dig till att kika upp vevaxellägesgivaren.

Symptom på den brukar vara att bilen startar kall, men inte varm.
Bränslepumpen styrs även av vevaxellägesgivaren.
Citera
2016-11-15, 19:42
Medlem
aabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Ska kolla upp pumpen imorrn, jag har lyft upp baksätet så att jag kommer åt "luckan" där under.

tog en bild förut idag, se länken!

http://www.imagebam.com/image/6d4492515040099

kommer jag åt att eventuellt byta pump uppifrån på denna bil?
Senast redigerad av aaby 2016-11-15 kl. 19:48.
Citera
2016-11-15, 19:47
Medlem
aabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Och jag råder dig till att kika upp vevaxellägesgivaren.

Symptom på den brukar vara att bilen startar kall, men inte varm.
Bränslepumpen styrs även av vevaxellägesgivaren.

Jag har lokaliserat givaren idag, ser minst sagt bökigt ut att byta den

tog bort värmeplåten och ett rör idag så man ser den bättre iaf, men skruven som håller givarens sköld och givaren sitter ju dumt till. men borde gå att lösa efter ett par svordomar isf

Ska kolla vidare imorrn så får vi se vad diagnosen blir.
Citera
2016-11-16, 09:37
Medlem
aabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaby
Ska kolla upp pumpen imorrn, jag har lyft upp baksätet så att jag kommer åt "luckan" där under.

tog en bild förut idag, se länken!

http://www.imagebam.com/image/6d4492515040099

kommer jag åt att eventuellt byta pump uppifrån på denna bil?

Citat:
Jag har lokaliserat givaren idag, ser minst sagt bökigt ut att byta den

tog bort värmeplåten och ett rör idag så man ser den bättre iaf, men skruven som håller givarens sköld och givaren sitter ju dumt till. men borde gå att lösa efter ett par svordomar isf

Ska kolla vidare imorrn så får vi se vad diagnosen blir.

Har precis varit ute igen, och nu var då bilen verkligen kall (hade haft motorvärmaren i två timmar igår). men idag var bilen absolut inte varm då det är minus ute å ingen motorvärmare använd.

men inga tecken på att vilja starta och jag har legat bak å försökt om jag kunde höra pumpen när man vred nyckeln till ON, men jag tycker inte att pumpen ger några livstecken ifrån sig.

hur går man tillväga för att byta pump, kan jag byta den inifrån bilen genom luckan i golvet?
Citera
2016-11-16, 09:44
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:

hur går man tillväga för att byta pump, kan jag byta den inifrån bilen genom luckan i golvet?
Japp.
Citera
2016-11-16, 12:02
Medlem
aabys avatar
Plastringen som håller armaturen på plats,vilket håll ska den vridas åt mot eller medsols?

Har jobbat med ovan nämnda ring ett tag nu, men får fan inte den att släppa...
Citera
2016-11-16, 12:10
Medlem
aabys avatar
Citat:
Plastringen som håller armaturen på plats,vilket håll ska den vridas åt mot eller medsols?

Har jobbat med ovan nämnda ring ett tag nu, men får fan inte den att släppa...

eller tips på bra verktyg för att få den att lossna
Citera
2016-11-16, 12:30
Medlem
Galdars avatar
Är det "plast kuggar" runt pumpens armatur så kan man ta en mejsel och en hammare eller något form av mjukare dorn och dunka försiktigt som fan på lite olika kuggar, så har funkar för mig på Volvos pumpar , annars brukar det finnas special verktyg man fäster över armaturen. Jag brukar alltså knacka upp den genom att slå försiktigt på lite olika kuggar med lite tålamod så brukar dom lossna.

Lycka till.

Kasetteterna brukar gå hela tiden på dom bilarna , även vevaxelgivarna, som folk även nämnt tidigare. När jag hade en 9:5a så köpte jag en begagnad kasset för 500 kr på skroten , sen hade jag en extra i bagageluckan är bara 4 torx skruvar och ett kontaktstycke å lossna det får skit fort att byta den. Om bilen helt plötsligt får en annan tändföljd och kanske bara går på 3 burkar så kan du försiktigt knacka på kassetten med en gummiklubba då brukar den hoppa tillbaks till rätt följd ( glapp i kontakt stycket ) då är det bara att byta ! P.s om kablarna i kontaktstycket är oxiderade går det ibland att rädda kasetten med lite oxideringsspray

Om bensin pumpen håller på att ge sig så brukar bilen vara helt sten död precis som det vore vevaxdlgivare ett "bonntipps" är att be en polare slå försiktigt under tanken med ett kvast skaft medans du försöker starta bilen, är det glapp det rör sig om i tankens spole så får du det felsökt !
Senast redigerad av Galdar 2016-11-16 kl. 12:36.
Citera
2016-11-17, 21:10
Medlem
aabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Nu rullar Saaben igen, har nu ikväll monterat en ny pump med armatur. Nu när man väl gjort det en gång så måste jag säga att det inte alls var invecklat att byta, man sitter ju till och med bekvämt under bytet

Köpte en komplett pump med armatur från Biltema för 999 kr.Började nästan gråta när jag såg att för en enligt mig i alla fall i princip likadan pump på Mekonomen skulle ha ca 3500 kr.
Citera
2016-11-18, 09:16
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Nu rullar Saaben igen, har nu ikväll monterat en ny pump med armatur. Nu när man väl gjort det en gång så måste jag säga att det inte alls var invecklat att byta, man sitter ju till och med bekvämt under bytet

Köpte en komplett pump med armatur från Biltema för 999 kr.Började nästan gråta när jag såg att för en enligt mig i alla fall i princip likadan pump på Mekonomen skulle ha ca 3500 kr.
Härligt att det löste sig.
Bra jobbat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in