2016-11-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Att köpa en etta för en person med normal inkomst är nästan omöjligt idag. Det är nästan samma priser som 2or och 3or, helt sjukt att singlar ska ha råd med det.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centralt-mjolby-kommun-industrigatan-11-10353775
Nja, här har vi ett exempel.

Säg att du får låna till rubbet. 250 KSEK. Ger ränta 250/månad.
Med månadsavgift på 1 880/mån så bor du där för 2130/mån. (Lär väl tillkomma lite för el mm).

Man kan ha en väldigt låg lön för att klara detta.

Ska man bo väldigt billig kan man dock inte räkna med att bo på de mesta attraktiva ställena. (I det här fallet ovan blir det nog buss till Linköping).
2016-11-14, 21:31
Medlem
Gaiseric2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaanalys
Är från en mellanstor stad i Sverige. Är orolig över vart jag ska ta vägen. Har nyligen flyttat hem till hemstaden. Värdet på lägenheterna har ökat med 1 miljon på 2 år. Jag kan inte ens köpa en 1:a dom ligger på ca 2 miljoner. Har läst 3 år på högskolan och får ändå bara låna 1,5 milj. Hur länge kommer den här prisstigningen hålla på tror ni? Är för tillfället inneboende hos en vän, funkar nu tillfället men inte i längden. Hyresrätt kan jag också glömma i alla fall på 1,5 år. Det kommer väl inte ske någon bubbla så länge efterfrågan är stor? Och räntan är låg?

Vänta några år till. När räntan går upp kommer vi få en riktigt fet kollaps på bostadspriser. Jag sitter i samma sits som du, tänker vänta till räntan går upp och folk ej klarar av att betala sina räntor längre. Då jävlar blir det fart på marknaden
2016-11-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Bostadsbubbla eller ej, hur fan ska man tänka då om man vill ha en enrumslägenhet? Hyra till dess att priserna eventuellt sjunker? Vara naiv som resten av svenskarna och låna 1 miljon till en klädkammare med kokvrå i en förort, och vara skuldsatt till dess att man går i pension?
Tja, jag började min bana med ägd bostad just i en BR i förorten. Så långt från centrum man kunde komma. (Var ganska trevligt där). Nära till jobbet. Kunde cykla. Ser inte riktigt problemet med det.
Sedan har det blivit dyrare och dyrare bostäder. Men inkomsten har ökat och skulderna blivit amorterade.

Sedan förstår jag inte problemet med att sitta med skulder. Så länge nettotillgångarna är tillräckligt stora och man inte har något problem med ränta så ser jag inte bekymret.

Säg att man går i pension och har en skuld på 10% på sin BR/Villa och räntan är 1-2% av pensionen (efter skatt). Vad är problemet?
2016-11-14, 21:43
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-centralt-mjolby-kommun-industrigatan-11-10353775
Nja, här har vi ett exempel.

Säg att du får låna till rubbet. 250 KSEK. Ger ränta 250/månad.
Med månadsavgift på 1 880/mån så bor du där för 2130/mån. (Lär väl tillkomma lite för el mm).

Man kan ha en väldigt låg lön för att klara detta.

Ska man bo väldigt billig kan man dock inte räkna med att bo på de mesta attraktiva ställena. (I det här fallet ovan blir det nog buss till Linköping).
Jag har varken jobb, vänner eller släkt där.
2016-11-14, 22:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaiseric2
Vänta några år till. När räntan går upp kommer vi få en riktigt fet kollaps på bostadspriser. Jag sitter i samma sits som du, tänker vänta till räntan går upp och folk ej klarar av att betala sina räntor längre. Då jävlar blir det fart på marknaden

Den taktiken har rekommenderats så länge tråden har funnits och även innan dess, det har fungerat finfint!
2016-11-14, 22:10
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Den taktiken har rekommenderats så länge tråden har funnits och även innan dess, det har fungerat finfint!
Det är kul tills det inte är kul längre.
2016-11-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag har varken jobb, vänner eller släkt där.
Öh?? du kanske inte har det, men vad har det med saken att göra.

Jag svarade på ett generellt påstående. Och jag har enkelt falsifierat det.
2016-11-15, 07:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Det är kul tills det inte är kul längre.

Tror du att de som väntade i början av tråden någonsin kommer tycka det är kul?
2016-11-15, 07:33
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaiseric2

Så du menar när folk inte har råd betala ränta så har du det?
2016-11-15, 08:27
Medlem
Internhumors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tror du att de som väntade i början av tråden någonsin kommer tycka det är kul?

De som gick in från början har ju skuldsatt sig på andra sätt när deras "förmögenhet" vuxit nominellt i takt med prisökningarna på bomarknaden. Svensken är rekordskuldsatt.
2016-11-15, 08:31
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internhumor
De som gick in från början har ju skuldsatt sig på andra sätt när deras "förmögenhet" vuxit nominellt i takt med prisökningarna på bomarknaden. Svensken är rekordskuldsatt.

Jaså det säger du, har du en källa på det och hur påverkar det om det var ett bra eller dåligt beslut att avvakta en krasch i början av tråden?

Det finns tvärtom massor av källor som säger att folk spar som aldrig förr, och det t.o.m. på rena sparkonton trots obefintlig ränta.
2016-11-15, 09:09
Medlem
penols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Så du menar när folk inte har råd betala ränta så har du det?

Vi är många som har pengarna redo för att köpa hus, utan att behöva ta några lån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in