2016-11-14, 16:11
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
USA och andra har ändrat mönstret från andra vk - dvs den tunga utrustningen sänds i egna fallskärmar till förutbestämda positioner ditt jägaren måste bege sig för att vinna
Ja - nu har USA lite mer resurser än Sverige till detta... Jägarna (antar nu att du menar antingen Rangers eller USASF/"Green Berets") får ändå släpa runt på mycket mer under träningen än det är tänkt att de ska bära på när det är "på riktigt". Planen kan ju skita sig vilket kan leda till att de får lov att bära på alltihop istället för att få det levererat.
Citera
2016-11-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
...
Kan du bära din 80 kg son uppför ett be... en kulle? Säg, 100 m hög.
Jag vet inte. Jag är i hyfsad form trots mina 50 plus. Är det viktigt att veta?
Citera
2016-11-14, 16:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag vet inte. Jag är i hyfsad form trots mina 50 plus. Är det viktigt att veta?
Nej, inte för trådämnet.
Citera
2016-11-14, 16:21
Medlem
Nijmegenmarchen brukar vinnas av US Rangers ja. De springer hela vägen.
Citera
2016-11-14, 16:25
Medlem
Det är inte BS. Under min vpl bar vi 40+
Det var ingen renodlad jägartjänst heller.
Citera
2016-11-14, 16:40
Medlem
rejvgudruns avatar
Om jag inte missminner mig sa pastod författaren av Bravo Two Zero att varje SAS gubbe kankade pa över 100 kg under uppdraget. Till och med sin avföring prydligt förpackat i pasar

edit: Chris Ryan kankade pa 120 kg enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Bravo_Two_Zero
Senast redigerad av rejvgudrun 2016-11-14 kl. 16:43.
Citera
2016-11-14, 16:42
Medlem
Nehejs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=LpI-gUVjVr8 Kort reportage från de tyska fallskärmsjägarna, där talas det om "...Ausrüstung die im schnitt zwichen dreßig und fünsig kilo..." Sedan så ska man nog ta i beaktning att det ser fruktansvärt tungt ut för programledaren att bära hela utrustningen.
Citera
2016-11-14, 16:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
I genomsnitt [bla bla bla]
Svara seriöst om du ska svara.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Han citerade någon annan som sa 100 m. Och mja, det är säkert 100 m mellan förläggningen/förberedelseplatsen och flygplanet. På den vägen släpar man inte skärmen, den är ju inte utlöst då... Men man bär den.
Vad dillar du om nu? Jag hänvisade till inlägg #10 där det stod "Alltså du behöver kunna gå 100m eller liknande". Det var inte i sin tur något citat. Jag frågade dig om det var det du kallar klartext. Var det det? Om ja, hur kan du kalla en mening som avslutas med "eller liknande" för klartext?

Alltså, jag tvivlar inte alls på att fallskärmsjägare kan behöva bära 80 kg, jag frågar om sträckan då det är viktigt för hur jobbig denna insats är. Jag kan också bära 80 kg men jag skulle nog inte klara det någon längre sträcka.
Citera
2016-11-14, 16:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
https://www.youtube.com/watch?v=LpI-gUVjVr8 Kort reportage från de tyska fallskärmsjägarna, där talas det om "...Ausrüstung die im schnitt zwichen dreßig und fünsig kilo..." Sedan så ska man nog ta i beaktning att det ser fruktansvärt tungt ut för programledaren att bära hela utrustningen.
Det skulle ju inte skada med en översättning, åtminstone av det där dreßig und fünsig för oss som inte kan tyska.
Citera
2016-11-14, 16:50
Medlem
Ironghosts avatar
Min lk100 vägde som mest 42kg. Därtill kommer stridsväst, vapen och ev. Pulka.

Edit: vet dom som har haft tyngre rygga.
Citera
2016-11-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det skulle ju inte skada med en översättning, åtminstone av det där dreßig und fünsig för oss som inte kan tyska.

det betyder 2*30 + 5 =65 kilo Så fattade jag det, men sen sa de atchigt också - och det betyder ju 80

https://www.youtube.com/watch?v=ogWVlOXtzF4
Senast redigerad av Grobil 2016-11-14 kl. 17:15.
Citera
2016-11-14, 17:14
Bannlyst
Gjorde lumpen som spanare/prickskytt vi bar förutom vapen+packning 12-manstält+ gummiflotte, samt all egen mat... (inte ovanligt med vikter på 50+ och tom 60+ kilo packning)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in