Förfärligt att vara anhörig till någon som man har anledning att befara blivit bragt om livet
men då när dödsfallet skedde så har det kommit att bli otillräckligt utrett och snabbt
avskrivits som en olyckshändelse.
Att då aldrig som anhörig kunna få absolut klarhet i hur det verkligen förhöll sig, ja, det lär tära
på en rätt ordentligt. Det grubblas på, det ligger där mest hela tiden och gnager nånstans
inombords. Den där gången...vad hände då egentligen? Vad fick X utstå? Hur länge varade det?
En mor, en far, eller ett syskon som har sina bestämda misstankar. Som betungar.
Som aldrig vill vika.
Och så plötsligt händer det nånting mera kring den person som man starkt anar har
inblandning i den anhöriges död. Misstankarna växer.
Det öppnar sig en möjlighet att kunna få VISSHET. För att kunna få det krävs något
utöver det vanliga; en gravfrid måste brytas. Ska man motsätta sig eller välkomna denna
möjlighet som uppenbarar sig?
Själv vet jag hur jag i ett sånt läge skulle ställt mig.
Allt för att kunna erhålla visshet. Inte givet att det blir denna visshet dock i detta specifika fall,
men möjligheten har i alla fall tagits till vara.
Och den avlidne skulle nog inte protesterat.
Vilan kan sedan återupptas. Gravfriden sänker sig åter.
Med eller utan visshet.
Erinrar om Knutbyhärvan:
Citat:
Pastorns första fru, Helene Fossmo, 27, dog under mystiska omständigheter i badkaret för fyra år sen - i samma hus där Alexandra Fossmo, 23, mördades. Polisens teori är att Heléne Fossmo knuffades med huvudet före in i en badkarskran. Familjen tog mycket illa vid sig. Systern till Helene Fossmo insjuknade i en hjärtmuskelinflammation och avled en månad senare. - Enligt sjukhuset blev sorgen för mycket för henne, säger advokat Anne-Marie Bonde, som företräder de efterlevande
Föräldrarna är fortfarande sjukskrivna, till viss del på grund av sorgen. - Vi går runt och tänker på döda flickor varje dag, säger de till Expressen. Föräldrarna tror att sorgen bidrog till att Heléne Fossmos syster avled. - Klart att vi har tänkt den tanken. Vi har ju funderat mycket kring det här, säger föräldrarna.
http://www.expressen.se/nyheter/systern-dog-av-sorgen/