2016-11-13, 21:07
Medlem
Bellanias avatar
Inte förvånande börjar t.o.m. Expressen nu, sent om sider, förstå vad som sker politiskt i landet och att SD är på väg mot 30 procent i opinionen och bli ännu större som nuvarande största riksdagsparti...

Länk:

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/se-oron-innan-trump--vralet-nar-sverige-2018/
2016-11-13, 21:08
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Undrar om det är någon mätning nu i veckan?

Brukar ju komma en hel del mätningar 15-20 i varje månad så det är nog på gång. Yougov kommer nog i början av veckan, Sentio kommer kanske nästa vecka. Sen kanske du vill ta del av de övriga mätinstitut också som ger SD 16% och analysera dem men det vet jag inte
2016-11-13, 22:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Tror knappast att halvblatten och chef-J på DN och hans "oberoende liberala" vänstervridna medarbetare med sin agenda kan påverka SD:s kommande framgångar i opinionen relevant i något avseende.

De kommande samhällsproblemen är alltför omfattande och uppenbara för att nämnda personer ska kunna påverka SD negativt, givetvis!

Med de hot som föreligger mot Sverige och vår kultur kan därför dessa fientliga pellejönsar kasta sig i väggen omgående...

Jag bor i ett svindyrt helvitt övre medelklass/överklassområde. Folk har långa akademiska utbildningar och/eller driver företag/är VDs på företag av olika storlekar. Det bor knappt ens några assimilerade invandrare här.

Jag tycker inte man ska prata politik med barn, men när min son kom hem för ett antal år sedan och sa att vi måste ge pengar till tiggarna kände jag att det här behöver vi prata om. Lugnt, sakligt, förnuftigt gick vi igenom det orimliga i att rumänska romer som inte har några pengar ändå har råd att resa till Sverige för att sitta utanför ICA och tigga 8 timmar per dag. Inte en och inte två utan tusentals. Vi hade långa samtal många kvällar eftersom han hade mycket frågor. Plötsligt kom han hem och sa att hans klasskamrater kallar honom rasist. Samma klasskamrater som retar min son för att de har 10000,- på bankboken och han bara 1500,-. Samma klasskamrater som retar honom för att han inte har någon smartphone medan de har. Idag sa han att alla tyckte det var dåligt att Trump blev president och när han sa att han inte tyckte det sa alla att han var dum i huvudet. Jag har aldrig sagt till honom att det är bra om Trump blev president utan på direkta frågor har jag lite luddigt sagt att jag tror Clinton vore dåligt för USA och framför allt för stora delar av världen, inklusive Sverige. De säger att Trump kommer starta världskrig och eftersom min son nu tydligen sagt att han tyckte Trump var bra så gäller önskan om att starta världskrig även på min son.

Jag kan av detta inte dra andra slutsatser än att övriga föräldrar enbart läser/lyssnar på MSM och accepterar flödet från DN/SvD/SVT/SR osv rakt av.

Tiggardebatten har upphört sedan över ett år tillbaka. Min son förstår att jag hade rätt och hans klasskamrater hade fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Inte förvånande börjar t.o.m. Expressen nu, sent om sider, förstå vad som sker politiskt i landet och att SD är på väg mot 30 procent i opinionen och bli ännu större som nuvarande största riksdagsparti...

Länk:

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/se-oron-innan-trump--vralet-nar-sverige-2018/

Jag tror de och övriga PK har fattat det sedan länge. Jag tycker snarare vi ska undra varför man lyfter detta nu? Kan det vara så att SD inte alls är på väg mot 30% utan kanske +40%? Man har flaggat för att IS tappar militärt i mellanöstern och att det kommer leda till en kraftig ökning av terrordåd i Europa. Är det detta de har inside information om, att terrordåd står i farstun, även för svenskt vidkommande?
2016-11-14, 10:18
Medlem
Thorbjörn Sjöström, Novus, som själv anser sig vara nestorn i svensk opinion, har fortfarande inte fattat någonting. Det är IQ fiskmås, och inte bara en gång, utan konsekvent.

https://unvis.it/svd.se/darfor-kunde-trump-vinna-valet-i-usa/om/debatt
2016-11-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Brukar ju komma en hel del mätningar 15-20 i varje månad så det är nog på gång.
Inte nu längre. Demoskop runt den 10:e, Sifo runt den 15:e och sedan kommer Inizio, YouGov, Novus och Ipsos i en stor klump runt den 25:e.

Vad beträffar veckodagar brukar dessa gälla:

YouGov på natten mellan onsdag/torsdag
Inizio på en fredag
Novus på en torsdag morgon 06:00
Ipsos på en lördag
2016-11-14, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Inte nu längre. Demoskop runt den 10:e, Sifo runt den 15:e och sedan kommer Inizio, YouGov, Novus och Ipsos i en stor klump runt den 25:e.

Vad beträffar veckodagar brukar dessa gälla:

YouGov på natten mellan onsdag/torsdag
Inizio på en fredag
Novus på en torsdag morgon 06:00
Ipsos på en lördag

Bra info jag skall anteckna detta i min almenacka. Det skall bli intressant att se hur mycket man vågar trycka ned SD:s siffror, kanske borde också skämsfaktorn har minskat något efter Triumpfhen.
2016-11-14, 12:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag bor i ett svindyrt helvitt övre medelklass/överklassområde. Folk har långa akademiska utbildningar och/eller driver företag/är VDs på företag av olika storlekar. Det bor knappt ens några assimilerade invandrare här.

Jag tycker inte man ska prata politik med barn, men när min son kom hem för ett antal år sedan och sa att vi måste ge pengar till tiggarna kände jag att det här behöver vi prata om. Lugnt, sakligt, förnuftigt gick vi igenom det orimliga i att rumänska romer som inte har några pengar ändå har råd att resa till Sverige för att sitta utanför ICA och tigga 8 timmar per dag. Inte en och inte två utan tusentals. Vi hade långa samtal många kvällar eftersom han hade mycket frågor. Plötsligt kom han hem och sa att hans klasskamrater kallar honom rasist. Samma klasskamrater som retar min son för att de har 10000,- på bankboken och han bara 1500,-. Samma klasskamrater som retar honom för att han inte har någon smartphone medan de har. Idag sa han att alla tyckte det var dåligt att Trump blev president och när han sa att han inte tyckte det sa alla att han var dum i huvudet. Jag har aldrig sagt till honom att det är bra om Trump blev president utan på direkta frågor har jag lite luddigt sagt att jag tror Clinton vore dåligt för USA och framför allt för stora delar av världen, inklusive Sverige. De säger att Trump kommer starta världskrig och eftersom min son nu tydligen sagt att han tyckte Trump var bra så gäller önskan om att starta världskrig även på min son.

Jag kan av detta inte dra andra slutsatser än att övriga föräldrar enbart läser/lyssnar på MSM och accepterar flödet från DN/SvD/SVT/SR osv rakt av.

Tiggardebatten har upphört sedan över ett år tillbaka. Min son förstår att jag hade rätt och hans klasskamrater hade fel.

Jag tror de och övriga PK har fattat det sedan länge. Jag tycker snarare vi ska undra varför man lyfter detta nu? Kan det vara så att SD inte alls är på väg mot 30% utan kanske +40%? Man har flaggat för att IS tappar militärt i mellanöstern och att det kommer leda till en kraftig ökning av terrordåd i Europa. Är det detta de har inside information om, att terrordåd står i farstun, även för svenskt vidkommande?

http://www.the-american-interest.com/2016/07/10/when-and-why-nationalism-beats-globalism/

Läs ovanstående så får du förklaringen. I helvita områden med mycket akademiker och företagare där de flesta röstat M, så är konsensus viktigt. Audi, BMW och Merca på uppfarten om man inte köpt skitbilen Landrover.
Reinis är bäst och hästsvansen saknad. I takt med att även dessa områden får asylboenden så vaknar SD sympatisörerna.
Ute på landsbygden så finns det gott om framgångsrika företagare, men där är SD konsenus, då de sett sina orter fyllas av blattar i mer än 15 års tid.

Dina grannar kommer vakna allt snabbare nu när USA valde " fel" och fick en anti PK president.
Vi ser redan omsvängningen i media, konsensuseliten kommer börja svänga.

SD kommer få ett lyft av debatten och det allt sämre tillståndet hos moder Svea.
2016-11-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Ja så borde det rimligtvis vara. SD har en enorm tillväxtpotential om man sköter sig, problemet är att man ha tagit några felspår på sista tiden. Att gå med att alliera sig med Moderaterna "öppna era hjärtan" var ett enormt felsteg och så länge M går på tvären om samarbete så borde SD klippa banden åtminstone tillfälligt. Om SD slutar slicka massmedias rövar så kan det bära iväg uppåt i opinionen igen.

Problemet är att fortfarande har de flesta inte märkt särskilt många negativa effekter av asylturismen.

Visst sjukvården kanske är sämre nu men de flesta besöker inte
sjukhus särskilt ofta. Skatterna har inte höjts ännu utan staten lånar istället. Bostadsbubblan har gjort delar av medelklassen till miljonärer (på pappret). Vissa bostadsområden är brottsdrabbade visst men det är ännu inget som man märker av i villaområden.

Det är så för egen del också. Inga som helst negativa erfarenheter själv. All oro som finns beror på att man funderar på hur det skall gå lite mer långsiktigt. Regeringen kommer att göra allt för att samhället rullar på så gott det går. Men förr eller senare kommer det att spricka. Det är då (SD) kommer att växa i oponionen på allvar. Inte förr....

Vad som kan få det att spricka vet jag inte? Kanske Trump som tydligt säger att som icke-Nato medlem borde man kanske satsta 3% av BNP på försvaret snarare än 2% ifall man vill förvänta sig någon hjälp? Med drastiska nedskärningar och panik satsningar som följd? Kanske plötslig oro för statens långsiktiga möjlighet att betala sina lån med 5-6% statslåne ränta som följd (och givetvis efterföljande bostadskrasch)? Eller kanske bara att brottsligheten börjar sprida sig till välbärgarde villaområden?

Tror att en större andel svenskar behöver känna negativa konsekvenser i vardagen för att opinionen skall ta fart på allvar. För mig är det fortfarande en teoretisk insikt att det kanske kan bli dåligt framöver. Det är inget som baseras på faktiska upplevelser. Det gäller stora delar av medelklassen i sverige tror jag.
2016-11-14, 14:54
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Thorbjörn Sjöström, Novus, som själv anser sig vara nestorn i svensk opinion, har fortfarande inte fattat någonting. Det är IQ fiskmås, och inte bara en gång, utan konsekvent.

Uppenbart finns tydliga tecken, som även Thorbjörn Sjöström och hans kolleger borde förstå, att SD har vind i seglen och att folk verkligen börjar engagera sig för de centrala frågor SD driver!

Ett litet exempel visas via länken:

http://nyheteridag.se/sydsvenskan-kronikor-efter-usa-valet-radd-for-min-egen-personliga-sakerhet/
2016-11-14, 16:12
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

https://unvis.it/svd.se/darfor-kunde-trump-vinna-valet-i-usa/om/debatt

Den där människan ser ju verkligen inkompetens (eller "agendasättande mätningsmetoder") som en dygd.
2016-11-14, 16:37
Medlem
Jag tror ju som sagt på två möjliga plus-faktorer på SD i mätningarna framöver:

1. En - förvisso oförtjänt - boost av att kopplas samman med Trump och därmed förknippas med framgång och energi. Antietablissemangssentiment och nationalism ligger i tiden och om SD uppfattas som dess representant i svensk politik, kan det bara vara positivt.

Det parodiska, tragikomiska är alltså att det krävs att någon som Jan Guillou skriver om en "sverigedemokrat i Vita Huset", för att i någon mån uppväga Åkesson som är ytterst ängslig att förknippas med seklets största politiska succé.

2. Till denna eventuella verkliga ökning, bör också läggas en tendens att ta intryck av den internationella debatten om misslyckade mätinstitut. Nu står trovärdigheten på allvar på spel, även i mainstream-diskussionen.

Inte så att man omedelbart och resolut skruvar upp viktningarna, men tendensen att kompensera uppåt bör finnas och ge utslag över tid.

Ja, det kan rentav vara så att räknenissen nu äntligen får göra justeringar han velat hela tiden, men inte vågat. Förut kan säljchefen haft övertaget internt, men nu kan det på allvar funderas på om man inte skadar trovärdigheten och därmed vinstmarginalen på sikt.

Jag har ju en misstanke om att det inte är så helt omöjligt att korrigera någorlunda, bara man har incitamenten. Hur nu foliehattarna som torgför teorier om ärliga-avsikter-mot-omöjliga-odds ska förklara att det plötsligt är helt möjligt att konsekvent multiplicera med 1.8 istället för 1.3 på räknedosan.
2016-11-14, 18:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag tror ju som sagt på två möjliga plus-faktorer på SD i mätningarna framöver:

1. En - förvisso oförtjänt - boost av att kopplas samman med Trump och därmed förknippas med framgång och energi. Antietablissemangssentiment och nationalism ligger i tiden och om SD uppfattas som dess representant i svensk politik, kan det bara vara positivt.

Det parodiska, tragikomiska är alltså att det krävs att någon som Jan Guillou skriver om en "sverigedemokrat i Vita Huset", för att i någon mån uppväga Åkesson som är ytterst ängslig att förknippas med seklets största politiska succé.

2. Till denna eventuella verkliga ökning, bör också läggas en tendens att ta intryck av den internationella debatten om misslyckade mätinstitut. Nu står trovärdigheten på allvar på spel, även i mainstream-diskussionen.

Inte så att man omedelbart och resolut skruvar upp viktningarna, men tendensen att kompensera uppåt bör finnas och ge utslag över tid.

Ja, det kan rentav vara så att räknenissen nu äntligen får göra justeringar han velat hela tiden, men inte vågat. Förut kan säljchefen haft övertaget internt, men nu kan det på allvar funderas på om man inte skadar trovärdigheten och därmed vinstmarginalen på sikt.

Jag har ju en misstanke om att det inte är så helt omöjligt att korrigera någorlunda, bara man har incitamenten. Hur nu foliehattarna som torgför teorier om ärliga-avsikter-mot-omöjliga-odds ska förklara att det plötsligt är helt möjligt att konsekvent multiplicera med 1.8 istället för 1.3 på räknedosan.
Trump är ingen Sverigedemokrat och vi har inte två partiblick och ingen president.
Du tror att Trump vill en massa saker, men du har inte en aning.

SD kan gått och väl fokusera på svensk politik och låt Trump sköta sitt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in