Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Håller med om att Lotta inte förstod, nej det gjorde hon inte.
Tyvärr är de ju så med tjänstemän - poliser, läkare, åklagare etc att de måste följa lagen. Att tala om han nog snart blir en mördare - är ju faktiskt att betrakta som förtal.
Dessutom hade ju Martin aldrig dödat någon av sina kvinnor tidigare, han var heller aldrig dömd för något mord.
Så förutom att varna Lotta för att hon kan bli misshandlad igen - vilket jag tror de gjorde - kan de nog inte göra mer.
Dessutom är jag övertygad om att Lottas bevekelsegrunder för att gå till polisen 25/5 hade mer att göra med att hon var sur och kände sig bedragen av Martin - än att hon hade någon aktuell misshandel att anmäla. För det talar ju faktumet att hon inte fullföljde när hon åter var försäkrad om hans kärlek.
Om en polis säger till henne "Min personliga åsikt är att du svävar i en otrolig fara, jag tror att du kan bli mördad av den här mannen", så borde det inte vara förtal, polisen borde kunna uttrycka sin oro på ett friare sätt gentemot ett brottsoffer som tar tillbaka anmälan.
Samt så tror jag inte att hon anmälde bara för att det var slut mellan dem och han hade ny tjej, och drog tillbaka när han kom tillbaka till henne. Utan där handlar det om att när det var slut mellan dem, och hon fick reda på den nya tjejen (angelica), då hoppade hjärnan över till att tappa hoppet om honom, och började kunna tro det värsta om honom, då var hon rädd, på riktigt. När han sedan kom tillbaka till henne och bedyrade sin kärlek, så var det den mänskliga förmågan att vilja tro det bästa om de som står en känslomässigt nära, som kickade in, och hennes hjärna valde att tro det bästa, vara naiv och tro han kunde förändras, ha hopp om honom. Hon ville inte tappa hoppet om honom då. Men om en polis sagt till henne "jag tror du kan bli mördad" då hade hennes hjärna nog tvekat att välja hoppet om honom, av ren självbevarelsedrift.