Citat:
Frågan är då vem man ska leta efter, hur ser profilen ut, vem har tillgång till en vit skåpbil, vem parkerar där bilen sågs vid outletbutiken, vem har möjlighet att göra det vid den tiden på dygnet, ?
Stor risk för offret --> Liten risk för gärningspersonen.
Tror inte att det handlar om en gärningspersonen från orten, riskabelt att exponera fordonet, alla känner alla på orten enligt ett vittnesmål i Berlingske.
Stor risk för offret --> Liten risk för gärningspersonen.
Tror inte att det handlar om en gärningspersonen från orten, riskabelt att exponera fordonet, alla känner alla på orten enligt ett vittnesmål i Berlingske.
Vittnen uppger alltså att det handlar om en vit Mercedes Sprinter.
Profilen bör se ut ungefär så här: först och främst så är merparten av alla sprinters inga hantverksbilar, utan varubilar, oftast har de heller inga dekaler på sidorna av bilen.
De ägs och körs oftast av män med invandrarbakgrund, mest används bilarna att transportera livsmedel och liknade till olika butiker och för transport av varor mellan butiker etc, dessa butiker är oftast små privata närköp och livs, som också nästan alltid ägs av invandrare, "turklivs" på ren svenska alltså..
Bilarna tillhör allt som oftast en butik och ägaren har bilen som varubil och därtill en eller flera anställda som kör bilen och hämtar och lämnar varor, ibland åker de också iväg på långväga turer, exempelvis är det inte ovanligt att man ser att de åker ner till tyskland för att köpa varor etc.
det handlar alltså inte om bilar som ägs av transportföretag, utan ägaren brukar vara en butiksägare.
De här närbutikerna brukar också nästan öppet dygnet runt, eller åtminstone till kl.2-3 på natten, och de här bilarna brukar man ofta se vara ute och rulla på sena nätter, det är absolut ingen ovanlig syn!
Och ofta är det just varubilar av modellen MB Sprinter, vita, rostiga och smutsiga, det brukar heller inte vara några nya bilar utan de är väl en 10-12 år gamla, bakom ratten sitter mestadels en medelålders man med invandrarbakgrund.
Om jag låter mina fördomar flöda fritt så får jag ibland känslan av att det inte alltid är så trevliga människor som kör de här bilarna, och inte alltid så trevliga människor som äger bilarna (och butikerna) heller, och det är ju knappast någon hemlighet att i de här kretsarna så sysslas det med all möjlig småkriminalitet, såsom skattefusk, svarta varor, smuggling och annat som hör till de här nattöppna invandrarbutikerna..
Så mitt tips är: dammsug hela själland och fyn efter vita sprinters, det finns nog några tusen vita mercedes sprinter för det är en mycket vanlig modell, men 95% kan nog avföras från utredningen direkt utan att undersöka bilarna närmre.
Kvar blir kanske ett hundratal, och då skulle det finnas en praktisk möjlighet att leta efter dna-spår i dessa.