2016-11-12, 14:13
Medlem
dontblamecains avatar
Kanske en hon?
Citera
2016-11-12, 14:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Nej inte Satie heller.

En till.

Ledtråd: författaren dog i interneringsläger i väntan på transport till Auschwitz.

Jag har plockat fram ett efternamn som börjar på J men om det kan stämma och någon kan detta utan att googla ska jag inte tränga mig före...
Citera
2016-11-12, 15:45
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontblamecain
Kanske en hon?

Nej det är en han.

Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag har plockat fram ett efternamn som börjar på J men om det kan stämma och någon kan detta utan att googla ska jag inte tränga mig före...

Jag säger kör! Efter nio gissningar utan rätt svar ser det inte ut som någon här kan svaret direkt.
Citera
2016-11-12, 16:31
Medlem
Venators avatar
Citat:
Nej det är en han.

Jag säger kör! Efter nio gissningar utan rätt svar ser det inte ut som någon här kan svaret direkt.

Då gissar jag Max Jacob och jag gjorde mig besväret att gräva lite efter sista ledtråden eftersom jag verkligen fick lust att läsa den prosa du citerat.
Citera
2016-11-12, 16:35
Medlem
atts avatar
Citat:
Då gissar jag Max Jacob och jag gjorde mig besväret att gräva lite efter sista ledtråden eftersom jag verkligen fick lust att läsa den prosa du citerat.

Max Jacob är rätt. På svenska finns hans prosadikter i boken Tärningsbägaren från 1991. Citaten hämtade jag ur ett gammalt nummer av Lyrikvännen.

Frågebollen passas härmed till dig!
Citera
2016-11-12, 23:13
Medlem
Venators avatar
Tack så mycket! Då fortsätter vi...
Citat:
Rabbi Schneur Salman, rawen från Reussen, satt fängslad i Petersburg därför att hans insikt och väg misstänkliggjorts hos regeringen av en av ledarna för mitnagdim. Medan han väntade på förhör kom översten för gendarmeriet in till honom i cellen. Rawen satt försjunken i tankar och hörde inte att någon kom. Men när översten såg hans kraftfulla och lugna ansikte anade han vad för slags människa hans fånge var. De började samtala och översten kom snart in på frågor som kommit för honom vid läsningen av Bibeln.
Citera
2016-11-13, 13:49
Medlem
Venators avatar
Nähä? Då fortsätter vi...

Citat:
Till slut frågade han: Hur ska man förstå att Gud som är allvetande frågar Adam: Var är du?
Rawen svarade: Tror ni att Skriften är evig och gäller varje tid och varje människa?
- Det tror jag, svarade han.
- Nå, återtog zaddiken, i varje tid frågar Gud varje enskild människa: Var är du i din värld? Så många år och dagar av din utmätta tid har förflutit, hur långt har du nått i din värld? Ungefär så här säger Gud: du har levt i 46 år, var står du?
När översten hörde sin ålder nämnas ryckte han till, lade handen på rabbins axel och gav till ett kort utrop: Bravo! Men hans hjärta slog hårdare.
Citera
2016-11-13, 15:58
Medlem
atts avatar
Gissar Isaac Bashevis Singer men är långt ifrån säker!
Citera
2016-11-13, 16:35
Medlem
Venators avatar
Citat:
Gissar Isaac Bashevis Singer men är långt ifrån säker!

Vi söker förvisso en trosfrände till Singer men en något äldre sådan, och inte heller en landsman (såvida inte alla födda i diasporan räknas som landsmän). Jag tror nästa citat visar mer i vilken riktning vi rör oss... Men det hade nog också kunnat vara min första gissning.

Citat:
Vad händer i denna berättelse? Vid första påseendet liknar den en talmudisk berättelse, där en romare eller hedning frågar en judisk lärd om något ställe i Skriften för att påvisa en skenbar motsägelse i den judiska läran. Man får ett svar som antingen visar att ingen motsägelse finns eller vederlägger hans kritik på ett sätt som innebär en till honom personligen riktad tillrättavisning. Men det finns en betydelsefull skillnad mellan den talmudiska och den chassidiska berättelse. En skillnad som ibland verkar större än den verkligen är. I den senare ges svaret på ett annat plan än frågan.

Jag kan också berätta att jag citerar från textens början och att det inte finns någon utelämnad text mellan citaten.
Citera
2016-11-13, 21:12
Medlem
atts avatar
En ny gissning som är om möjligt mindre väl underbyggd än föregående. Behåller Isaac men byter ut efternamnet mot Babel.
Citera
2016-11-13, 22:18
Medlem
Venators avatar
Citat:
En ny gissning som är om möjligt mindre väl underbyggd än föregående. Behåller Isaac men byter ut efternamnet mot Babel.

Förnamnet må vara en lågoddsare men är inte rätt. Så inte heller efternamnet. Men vi närmar oss rätt generation och gissningen belönas givetvis med nytt citat!

Citat:
Översten är ute för att avslöja en skenbar motsägelse i den judiska tron. Judarna tror på Gud den allvetande, men bibeln lägger en fråga i hans mun som man frågar när man inte vet och vill ha reda på något. Gud söker Adam som har gömt sig i lustgården. Han ropar hans namn och frågar var han befinner sig, alltså vet han det inte; man kan gömma sig för Gud, alltså är han inte allvetande. Men istället för att förklara bibelstället eller upphäva motsägelsen utgår rabbin från den och använder den för att förebrå översten för hans hittillsvarande liv, hans tanklöshet, och hans brist på uppriktighet och ansvarskänsla. På denna fråga - som även om den vore ärligt menad inte är någon verklig fråga, utan bara en form för kontrovers - ges ett personligt svar, eller snarare, istället för svar ges en personlig tillrättavisning. Av det talmudiska svaret återstår till synes bara den till svaret knutna tillrättavisningen.
Citera
2016-11-13, 22:27
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Förnamnet må vara en lågoddsare men är inte rätt. Så inte heller efternamnet. Men vi närmar oss rätt generation och gissningen belönas givetvis med nytt citat!

Pseudonymen Sholem Aleichem, den gamle spjuvern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in