Citat:
Ursprungligen postat av
highbanker
Du måste bevisa att det är hyresgärsterna som får ta hela smällen, DU måste bevisa att den ökade räntekostnaden oavkortat slår på hyran, och du måste bevisa att fastighetsbolagen kan/kommer göra så utan att behöva ta hänsyn till om hyresgästen kan betala eller ej.
Nu låter det som rättshaverist-demonen i dig slagit till på allvar.
När du ändå är igång med fundamentala saker. Behöver jag inte först bevisa att hyresrätter finns? Och sedan att fastighetsbolag finns. Och sedan att banker finns. Och sedan att fastighetsbolagen lånat av bankerna.
Jag ser ju att det finns en hel del grundläggande saker du är osäker på.
Nu listade jag belåningsgrad och räntetäckning. Varför räcker inte det?
När räntetäckningen är svag så innebär det att intäkterna måste öka i samma takt som ränteutgifterna ökar.
Sedan förstår jag inte vad du menar med att bevisa att det är hyresgästerna som åker på att betala de ökade utgifterna. Om ett aktiebolag åker på icke försumbara ökade utgifter måste det se till att få in motsvarande ökning på intäktssidan. Eller gå i konkurs. (Eller ser du någon annan möjlighet).
I fallet med fastighetsbolag ser jag inte några direkta alternativ. Intäkten de har är just hyror. Åker dom på ökade utgifter så är hyreshöjning den enda möjligheten.
På samma sätt som att HGF kunnat använda minskade kapitalutgifter som argument för att inte godkänna hyreshöjningar. Så blir nu HGF skyldiga att acceptera ökande kapitalutgifter som skäl till hyreshöjningar.
Hyresnämnden kommer inte att se det som acceptabelt att landets fastighetsbolag går i kk.
Sedan förstår jag inte vad du menar med att fastighetsbolaget skulle väga in hyresgästernas betalningsvilja/förmåga. Betalar man inte hyran är det vräkning som gäller. Och hyresgästen blir eventuellt en fråga för socialen.
Om du menar att företag sänker priserna till kunder som inte kan/vill betala priset så har du satt verkligheten på ignore. Företag har för avsikt att överleva. Gäller så väl kommunala som privata.
---------------------------------------------------------------------
EDIT: Är det verkligen på allvar som folk på forumet inte förstår att hyrorna kommer att dra iväg när räntorna stiger?
Om inte, så vem är det ni tänker er skall öppna sin plånbok och betala den ökade kapitalutgiften åt fastighetsbolagen?