2016-11-11, 21:14
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
nej, men återigen pratar vi om lilla jag…om endast 2016 och endast lilla Sverige i ämnet "patriarkat"
Är det liksom ett av kriterierna för att kunna rpata om patriarkat påd etta forum att det endast ska gälla individer, här och nu?

Drottning Elizabeth I levde i ett patriarkat trots att hon var den mest mäktiga individen i England.

Och Fred Flinta levde i en grotta, vilken relevans har det för oss idag?
Citera
2016-11-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och Fred Flinta levde i en grotta, vilken relevans har det för oss idag?

men herregud….vad tröttsamt detta är…

Läs rubriken…varför ska patriarkat rivas?

eller vi kan köra en liknelse så kanske, kanske det blir lättare fatta:

Varför bör samhällen vara demokratiska?

Vad, exakt VAD i denna mening gör att du direkt bara tänker Sverige 11 november 2016?

Patriarkat är ett begrepp, det har existerat i x antal år i y antal samhällen världen över.
Varför, VARFÖR ska det då bara diskuteras som begrepp utifrån Sverige 11 november 2016, när det bevisligen har relevans för hela mänskligheten i princip alla tider vi känner till?
Citera
2016-11-11, 21:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
men herregud….vad tröttsamt detta är…

Läs rubriken…varför ska patriarkat rivas?

eller vi kan köra en liknelse så kanske, kanske det blir lättare fatta:

Varför bör samhällen vara demokratiska?

Vad, exakt VAD i denna mening gör att du direkt bara tänker Sverige 11 november 2016?

Patriarkat är ett begrepp, det har existerat i x antal år i y antal samhällen världen över.
Varför, VARFÖR ska det då bara diskuteras som begrepp utifrån Sverige 11 november 2016, när det bevisligen har relevans för hela mänskligheten i princip alla tider vi känner till?

Trams, det finns inget patriarkat att riva och det tycker tydligen även du eftersom du drar upp gamla historiska exempel.
Citera
2016-11-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Eller så kan män ge kvinnor positiva känslor (till exempel genom sex) medan kvinnor gör allt jobb, sköter hemmet, och försörjer männen?

1) På samma sätt får mäns försörjning av kvinnor genom skatt och genom relationer män att må dåligt och gilla kvinnor mindre eftersom kvinnor parasiterar på mäns resurser utan att ge något tillbaka.

2) Därför är det viktigt att kvinnor börjar betala högre skatt och slutar ta emot pengar i relationer av män eller hur?

3) Eftersom kvinnor inte vill betala 1 miljon till män ska män inte behöva betala 1 miljon till kvinnor.

Nej för att slavar är dyra i drift och ingen man vill betala den kostnaden för en fet och ful kvinna som de flesta kvinnor är idag.

Ja och om kvinnan gillar mannen då gör hon allt för honom till exempel ser till att han har det bra, får ligga med andra kvinnor, har en fin bil, och så vidare.

På samma sätt är det viktigt att kvinnnor inte går in i parasit rollen och bara tar och tar utan att ge något tillbaka. Vi måste börja prata om vad kvinnor kan göra för män.

Jag vill köpa ett sommarhus till honom.

Det är bra att du planerar köpa ett sommarhus. Skaffa gärna ett med en brunn och lite mark att odla på. Det kan va bra att ha.

Du verkar gilla honom rätt mycket men jag tycker han ska behandla dig som om du är värd mer.

Skulle han inte kunna värdera dig högre ?

Eller hur mycket anser du dig vara värd ?
Citera
2016-11-11, 21:46
Medlem
Citat:
Trams, det finns inget patriarkat att riva och det tycker tydligen även du eftersom du drar upp gamla historiska exempel.

Näää just Aghanistan, Saudiarabien, Kongo, Jemen etc etc världen över är ju inte alls patriarkat.
Citera
2016-11-11, 21:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Näää just Aghanistan, Saudiarabien, Kongo, Jemen etc etc världen över är ju inte alls patriarkat.

Ja men snälla lilla du vi lever i Sverige. Vi i Sverige har ingen rösträtt i Kongo, de får själva bestämma hur de vill att det ska fungera där.

Men just feministerna tillhör de starkaste förespråkarna för att importera folk från de områdena du nämner.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-11-11 kl. 22:01.
Citera
2016-11-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ja men snälla lilla du vi lever i Sverige. Vi i Sverige har ingen rösträtt i Kongo, de får själva bestämma hur de vill att det ska fungera där.

Men just feministerna tillhör de starkaste förespråkarna för att importera folk från de områdena du nämner.

Och vad har det med något att göra plötsligt?

Diskuterar man begrepp som ex. patriarkat så gör man just det, och inte specifikt patriarkat enkom i lilla landet sverige.

Pariarkat har enligt mig redan "rivits" i Sverige, vi har lite strukturer kvar, men definitionen på patriarkat anser jag inte längre stämmer på Sveriges situation.

Vi har fortsatt manlig dominans inom några områden, men vi har också kvinnlig dominans på andra och rel. jämställt på de flesta…då gäller inte definitionen av patriarkat för vårt land.

men nu var som sagt inte frågan varför ska patriarkat rivas i Sverige…utan…..Varför ska patriarkatet rivas?

ge dig nu, detta är extremt töntig diskussion.
Citera
2016-11-11, 22:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och vad har det med något att göra plötsligt?

Diskuterar man begrepp som ex. patriarkat så gör man just det, och inte specifikt patriarkat enkom i lilla landet sverige.

Pariarkat har enligt mig redan "rivits" i Sverige, vi har lite strukturer kvar, men definitionen på patriarkat anser jag inte längre stämmer på Sveriges situation.

Vi har fortsatt manlig dominans inom några områden, men vi har också kvinnlig dominans på andra och rel. jämställt på de flesta…då gäller inte definitionen av patriarkat för vårt land.

men nu var som sagt inte frågan varför ska patriarkat rivas i Sverige…utan…..Varför ska patriarkatet rivas?

ge dig nu, detta är extremt töntig diskussion.

Om du vill riva patriarkatet i Kongo så diskuterar du nog i fel forum. Tror inte de som bor där läser flashback.

Om du däremot liksom de flesta feminister är för ohämmad invandring är du också för att bygga upp patriarkat här i Sverige.
Citera
2016-11-11, 22:30
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Du verkar gilla honom rätt mycket men jag tycker han ska behandla dig som om du är värd mer.

Om du gillar mannen bryr du dig inte om hur han behandlar dig.

Citat:
Skulle han inte kunna värdera dig högre ?

Det är inte min concern hur han värderar mig.

Citat:
Eller hur mycket anser du dig vara värd ?

Jag tänker inte på det.

Citat:

1) De är patriarkat men de gynnar kvinnor på mäns bekostnad. Till exempel män är tvugna att försörja och skydda kvinnor medan kvinnorna går hemma och dricker kaffe.

2) Så vem tror du (ni) att det är som upprätthåller de här patriarkaten män eller kvinnor?
Citera
2016-11-11, 23:02
Medlem
Citat:
Om du vill riva patriarkatet i Kongo så diskuterar du nog i fel forum. Tror inte de som bor där läser flashback.

Om du däremot liksom de flesta feminister är för ohämmad invandring är du också för att bygga upp patriarkat här i Sverige.

jag vill riva ALLT patriarkat oavsett var det verkar.
Är patriarkat som fenomen vi diskuterar och inte geografi.

Invandring hör inte hit. Bara för att ett land har invandring så ändras plötsligt inte lagar som ex. reglerar tillsättning av R&R eller aborträtt, pappmånader eller annat som kan öka eller minska köns rättigheter.
Citera
2016-11-11, 23:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
jag vill riva ALLT patriarkat oavsett var det verkar.
Är patriarkat som fenomen vi diskuterar och inte geografi.

Jätteintressant men de som styr i Kongo hör inte dig när du skriver här.

Citat:
Invandring hör inte hit. Bara för att ett land har invandring så ändras plötsligt inte lagar som ex. reglerar tillsättning av R&R eller aborträtt, pappmånader eller annat som kan öka eller minska köns rättigheter.

Det är klart det hör hit. Tar vi hit en massa personer som har värderingar som går rakt emot det du förespråkar kommer utvecklingen gå i rakt motsatt riktning mot vad du vill. Värderingarna som medborgarna har påverkar utvecklingen i landet även om du blundar riktigt hårt.
Citera
2016-11-12, 00:01
Medlem
Citat:
Jätteintressant men de som styr i Kongo hör inte dig när du skriver här.

Säg det till alla som just nu diskuterar amerikanska valet…amerikaner hör oss inte, så ni får inte lov diskutera amerikanska val.

Citat:
Det är klart det hör hit. Tar vi hit en massa personer som har värderingar som går rakt emot det du förespråkar kommer utvecklingen gå i rakt motsatt riktning mot vad du vill. Värderingarna som medborgarna har påverkar utvecklingen i landet även om du blundar riktigt hårt.

Jasså?
Det föds dagligen en massa människor i detta land som inte delar en mängd värderingar samhället har.
Betyder det att samhället direkt därför tar just den lilla klickens värderingar?
Eller anammar möjligen samhällen som drivs demorkatiskt av vad en majoritet anser om saker och ting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in