Citat:
Ursprungligen postat av
MDMAfag
Det är ett mönster som många följer, förr var nästan allt gratis på Internet. Då var man glad om någon besökte valfri sida, nu vill alla ha betalt eller så har de 1000st annonser på sidan.
Men hade du inte gjort samma sak om du kunde; försökt tjäna pengar på en sida?
Absolut, men som företagare måste man hela tiden ha i åtanke att det kan dyka upp konkurrenter med aggressivare prissättning som hastigt och lustigt tar så stora marknadsandelar att hela ens affärsidé äventyras. Om man bara vill tjäna pengar: varför då inte dubbla, tredubbla eller femdubbla priserna? Och hoppas att samma trick går att använda i all evighet...
Tradera är ett bra och liknande exempel. Jag sålde mycket och ofta där tidigare men med deras nya prissättning så har jag slutat helt. Och många med mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Pok är en gammal skrivning som hellre borde uttryckas "priset är fast", eller "säljes ej under detta pris". Dock vad som menas framgår i samtliga fall.
Angående "Pok"så tror jag att den termen och förkortningen lever kvar sedan den tiden man annonserade i tidningar och helt enkelt hade begränsat antal tecken att röra sig med. Men betydelsen är ju att priset är fast och inte förhandlingsbart. Det är f ö rätt vanligt med förkortningar, speciellt i bilannonser:
SoV, sommar och vinterdäck
Bes, besiktad
Sk, skattad
Mv, motorvärmare
Kv, kupévärmaruttag
Bvsa, billigare vid snabb affär
osv...