2016-11-11, 15:42
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jaja. Men det betyder ju ordagrant att det är färdigprutat, att priset är fast.

ja men det har ju öht inte förekommit eller ägt rum någon prutning,
priset är ju fastställt och slutgiltigt innan köparen ens hört av sig
Citera
2016-11-11, 15:55
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess

"prutat o klart"
Den där formuleringen är extra humor när säljaren sedan själv går in efter en tid och sänker priset så den röda pilen kommer fram. Oftast är det mindre erfarna säljare som använder formuleringen, men de blir snabbt varse om vad som gäller.
Citera
2016-11-11, 16:11
Medlem
Fnissturkens avatar
Det som stör mig mest är när blattar använder svenska namn i annonserna. Jag vill inte göra affärer med blattar och därför är det otroligt irriterande när det står tex "Kalle" som annonsör och sedan svarar "Mohammed" när man ringer.
Citera
2016-11-11, 16:37
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jo men det är lite av det jag försöker att säga. Jag sitter som admin för en stor FB-loppisgrupp och vi har där över 25' annonser, dubbelt så många som Blocket har inom samma område.
Ändå så kör Blocket sitt race och möter inte Olle i grind. Visst är det som du säger, många skulle inte besvära sig med att annonsera ut detta om det kostade pengar. Men om det bara kostade 20 spänn då eller om rent av Bortskänkes-annonser vore gratis? Mängden gör inkomsten och i Blockets fall så gör ju kunden i princip hela jobbet själv, deras arbetsinsats består av att manuellt skumma igenom annonsen och kolla efter fel eller regelbrott, allt annat är helt automatiserat när annonsen väl godkänts. Och varför detta ska kosta olika beroende på objekten är för mig en gåta.

Jag har heller inga problem med att betala en hundring för en bilannons om jag får nåt mervärde för det. Köpskydd eller kraftigt rabatterad bildiagnos t ex.
Personligen tror jag snart att Blocket spelat ut sin roll.
Jag har via FB anonnserat ut två bilar. Ena som jag sålde för 5000kr gick via FB. Den andra var tyvärr bara idioter som svarade på. Den gick genom Blocket.
Just nu är FB i sin linda. Men när de olika grupperna börjar nischa sig så man slipper tio anonnser från Linda 19 år som säljer barnkläder i storlek 120, när man letar billig bil. Då lär dessa grupper ta över Blocket.
Citera
2016-11-11, 16:46
Medlem
jesuijuliusceasars avatar
babbe män stör överallt..på blocket,i samhället över jävla allt.orcher
Citera
2016-11-11, 17:43
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag har via FB anonnserat ut två bilar. Ena som jag sålde för 5000kr gick via FB. Den andra var tyvärr bara idioter som svarade på. Den gick genom Blocket.
Just nu är FB i sin linda. Men när de olika grupperna börjar nischa sig så man slipper tio anonnser från Linda 19 år som säljer barnkläder i storlek 120, när man letar billig bil. Då lär dessa grupper ta över Blocket.

Det tror och hoppas jag med. Väntar varje dag på att det ska komma en v2.0 av FB's sajt där man förbättrat sökfunktionen (som helt saknas om man kör appen) och gjort olika kategorier. Sen finns en del annat i övrigt att önska men FB sitter verkligen på ett guldägg här som kan lyfta dem rejält. Vi slåss dagligen med företag som vill in i vår grupp och folk som försöker "puffa" hela tiden för att få fram sin annons.

Kan berätta om ett bråk jag hade med trångsynta röv-Blocket: skulle sälja av en trave gamla moppar i delar; att betrakta som reservdelsmoppar som saknade rätt vitala delar som motor, hjul och annat. Det var 5 st mer eller mindre inkompletta ramar. Men dom godkände inte annonsen utan ville att jag skulle dela upp den i 5 separata annonser! Försökte förklara att allt såldes i klump - varken mer eller mindre - och var att betrakta som reservdelar, inte mopeder. Eftersom det inte gick att ringa dem så fick vi kommunicera via mail och jag tror att vi höll på en vecka innan jag slutligen blev uppringd av någon ansvarig där som ville sluta fred och som faktiskt förstod vad jag menade. Då var jag rätt upprörd!
Citera
2016-11-11, 19:12
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0

Blocket kommer nog att tappa mer och mer när det gäller den privata marknaden.
Och i och med det så lär man nog rikta in sig allt mer på företagsannonser i framtiden.

Jag tycker redan att det känns som att det är väldigt mycket mer företagsannonser än vad det var förr.
Det slutar väl med att Blocket blir en annonsplats för företag.

Jag har haft Blocket butik en gång och det var nog något av det mest ekonomiskt ofördelaktiga jag någonsin har haft när det gäller annonsering av begagnade bilar.
Citera
2016-11-12, 09:42
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag stör mig också på att e-handels-/postorderföretag tillåts annonsera som om de vore lokala företag. Söker jag efter, till exempel extraljus, i mitt län så vill jag inte få träffar på företag som LEVERERAR till mitt län. Jag vill få träffar på företag och privatpersoner som jag enkelt själv kan ÅKA TILL för att kolla på varan innan jag bestämmer mig för ett köp.

Nästa gång jag annonserar ut något på Blocket ska jag förresten skriva: OBS lånad telefon, svarar bara på mejl.
Citera
2016-11-12, 10:41
Medlem
Pok är en gammal skrivning som hellre borde uttryckas "priset är fast", eller "säljes ej under detta pris". Dock vad som menas framgår i samtliga fall.

Vad prissättningen på annonsen anbelangar så är det rätt pris när köpare och säljare, alltså i detta fall Blocket respektive annonsör, är överens och fullföljer. Finns allmänt viljan att betala det som nu krävs (vilket uppenbarligen är fallet) så är det rätt prissättning.
Citera
2016-11-12, 11:12
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Har man dyslexi så ber man någon som kan skriva att dubbelkolla texten. Dessutom finns det rättstavningsprogram. Tidsbrist är ingen ursäkt när man lägger ut en annons.

"Prutat och klart" är det bara idioter som tror att deras bil är värd mer än den är som skriver. Det är köparen som bestämmer, ingen annan.

Vi pratar alltså om ETT felstavat ord, är det inte något du kan acceptera?
Citera
2016-11-12, 11:15
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Glöm inte att det under många år var helt gratis att annonsera på Blocket. Den kritiska punkten kom när man började ta betalt och se om kunderna accepterade detta - och det gjorde man (då kostade varje annons 20,- oavsett kategori). Men då fanns heller ingen konkurrens att tala om. Man tog helt klart en risk - men kunde casha in den. Denna typ av entrepenörsskap applåderar jag, bara att lyfta på hatten. Men när man sen blir kaxig och höjer och höjer priserna bara för att man kan och har blivit stor, då tycker jag att det är åt andra hållet. Girighet stavas det. När Blocket var privatägt var detta inget problem, men när man sålde ut bolaget till en stor koncern som kräver hög avkastning så blev det annorlunda. Jag är inte insatt i deras ekonomiska situation men dom tjänar riktigt bra med pengar så det vore på sin plats att normalisera prisbilden och möta upp andra aktörer. Innan det är för sent. Men likt politiker så sitter dom bara där på sina höga hästar och tror att så här kommer marknaden alltid att se ut...

Det är ett mönster som många följer, förr var nästan allt gratis på Internet. Då var man glad om någon besökte valfri sida, nu vill alla ha betalt eller så har de 1000st annonser på sidan.

Men hade du inte gjort samma sak om du kunde; försökt tjäna pengar på en sida?
Citera
2016-11-12, 13:32
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Det är ett mönster som många följer, förr var nästan allt gratis på Internet. Då var man glad om någon besökte valfri sida, nu vill alla ha betalt eller så har de 1000st annonser på sidan.

Men hade du inte gjort samma sak om du kunde; försökt tjäna pengar på en sida?

Absolut, men som företagare måste man hela tiden ha i åtanke att det kan dyka upp konkurrenter med aggressivare prissättning som hastigt och lustigt tar så stora marknadsandelar att hela ens affärsidé äventyras. Om man bara vill tjäna pengar: varför då inte dubbla, tredubbla eller femdubbla priserna? Och hoppas att samma trick går att använda i all evighet...

Tradera är ett bra och liknande exempel. Jag sålde mycket och ofta där tidigare men med deras nya prissättning så har jag slutat helt. Och många med mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Pok är en gammal skrivning som hellre borde uttryckas "priset är fast", eller "säljes ej under detta pris". Dock vad som menas framgår i samtliga fall.

Angående "Pok"så tror jag att den termen och förkortningen lever kvar sedan den tiden man annonserade i tidningar och helt enkelt hade begränsat antal tecken att röra sig med. Men betydelsen är ju att priset är fast och inte förhandlingsbart. Det är f ö rätt vanligt med förkortningar, speciellt i bilannonser:
SoV, sommar och vinterdäck
Bes, besiktad
Sk, skattad
Mv, motorvärmare
Kv, kupévärmaruttag
Bvsa, billigare vid snabb affär
osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto