2016-11-11, 04:43
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jo, fast då krävs att SD fortfarande upplevs som icke-PK och icke-etablissemang. Om SD säljer ut sig och blir PK för att få gnida rygg med "de stora pojkarna" så kommer de tappa - snabbt. Har de ingen mediastrateg i SD som kan leda ledargarnityret i dessa frågor?
Vad skall folk rösta på annars tycker du? Mp? V? M?..för att SD är inte tillräckligt radikala så röstar vi på ännu mer av samma medicin som satt landet i skiten?
2016-11-11, 04:44
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronken33
exakt det är sd som för dansen. men istället fjäskar jimmie varför? alla tecken tyder pa vinst för sd brexit trump holland frankrike osv

sd o jimmie e besatta av att jämföra med danskjävlarna
Politik handlar om inflytande, SD gör mindre nytta med 35 % utanför en regering bestående av S + M, än inne i en regering där SD har 25 %.
2016-11-11, 04:49
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ponera att SD i nuläget faktiskt ligger på 25% vid ett val idag. Utifall det är så som föregående mening gör gällande, så har SD två år på sig att bygga på sig åtta ynka procentenheter för att vara största block - förutsatt att blocken som de ser ut idag är intakta om två år.

Ett SD på 33% skulle med garanti medföra att KD åker ut = Alliansen når inte 33%.
Ett SD på 33% kan förväntas ta väldigt mycket röster från sossarna = sossarna runt 22%=Rödgröna under 33%.

Taktiken om att närma sig M är bisarr. Det är SD som leder, det är SD som för. Opinionen ska skapas utifrån SD:s direkta politiska åsikter. Med Trump i Vita Huset ska givetvis fokus vara att bygga opinion, tänja gränserna, bredda spelutrymmet. Idag eller 2017 ska inte SD röstmaximera sin politik - man ska skapa en kraftfull opinion av aldrig sinande krafter. Man ska synas på samma sätt som Trump, man ska svinga mot allt vad etablissemanget är. Först då kan SD skapa verklig skillnad.

Tyvärr är jag rädd att strävan ligger någon annanstans.

Trump deltog i ett personval, det gör inte SD. Du kan inte jämställa det Trump har gjort och det SD gör.
Sverige är inte USA och USA är inte Sverige.

SD måste fortsätta bygga en seriös och väl sammansatt politik. Inte börja vråla och slänga ur sig populistiska oneliners. När SD får chansen så måste man ta den, inte bli ett nytt Ny Demokrati med idioten Bert Karlsson som lyckades göra pannkaka av partiet på några månader.
2016-11-11, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VIRTUALCLOWNPANDA
Visst har du lite rätt i det du säger.

Men som SD så ofta gör så valde Jimmie den fega vägen.

Att SD ska ställa sig bakom personer som media och etablissemanget anser vara kontroversiella har dom redan bevisat flera gånger att dom inte gör. Inte ens sina egna backar man när medievargen vittrar blod och kräver offer.

Så man är ju inte jätteförvånad direkt.

Detta är något jag är övertygad inte har någon positiv effekt på opinionen.
Ser inte att SD kommer backa imorgon men det är sån feghet som gör att folk ledsnar tillslut.

Fegisar vinner inga krig. Fegisar kan inte bygga ett nytt samhälle från grunden.

Det är (enligt mig) väldigt illa att Åkesson jämt väljer att ta den fega vägen ut i sin iver att söka acceptans från ett etablissemang han har blivit framröstad för att krossa.

Etablissemanget slänger inte ens en smula åt hans håll men han krigar genom land och rike, vatten och eld för att vara dom till lags och passa in på deras spelplan.

Jag röstade inte SD i dom två val jag har varit röstberättigad för att Åkesson skulle bli vän med etablissmanget och spela på deras villkor.
Jag röstade SD för att dom skulle ändra spelets regler och tvinga dom andra att spela efter de premisser vi sätter upp.

Jag röstade SD för jag förväntade exakt det Trump har gjort med den politiska spelplanen i USA.
Med det menar jag inte stå gapa utan hur han har förändrat spelet till sin fördel och knep vinsten inte genom att låta fienden bestämma reglerna utan skapade sina egna och tvingade fienden att spela just det spel han är mästare i.

Tyvärr har det än så länge varit 4-5 år av ren besvikelse och inget pekar på att det kommer bli bättre, snarare blir det vara sämre.

Är det bara jag som känner så här?

Kunde varit mina ord.

Så sent som för 1 år sedan fanns det bara SD i min värld som alternativ. Just nu går istället tankarna att jag hoppas Kasselstrand ska sluta podda (förbannat bra pod btw) och istället starta ett parti (SDU lever ju tydligen vidare så grunden finns redan). Otroligt skärpt den killen. Erik får gärna haka på också.

SD är påväg att helt döda entusiasmen hos oss som varit partiet trogen under lång tid. Jag har inte försökt intala hjärntvättade folk i omgivningen under dom jobbiga åren för att man ska bli del av ett ruttet etablissemang. Man valde fel väg när OU's visade närmare 30%. Man skulle gått för egen majoritet. Enkelt vara efterklok och jag kanske tyckte det var okay att flirta med M för att visa på hyckleriet där (feltänk från egen sida). Men när M pissade på SD som svar så skulle man släppt det helt och fortsatt rikta in sig på väljare från båda hållen. Vilket man kanske som sagt skulle gjort hela tiden (dont fix what aint broken). Tror inte S omsvängning under galgen hade hjälpt få tillbaka lika mkt väljare då. Speciellt om SD inte hade varit så jävla osynliga som man blev.

Har den största respekt för Jimmie men kanske MK skulle fortsatt som partiledare. Sjukdomen har antagligen påverkat motivationen och viljan att stå för fräna åsikter. Sedan kan folk säga att Sverige ej tål hårda alfahanar (MK är i alla fall mer åt det hållet än Jimmie) men tror inte det är sant. Bert är ju för fan folklig trots hans vinster med asylboenden och burdusa stil. Folk vill ej ha mesar som ledare. Det gäller i högsta grad även kvinnor där många säger att Jimmies mjuka stil attraherar. No way..
2016-11-11, 08:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Di.se har följande rubrik som toppnyhet nu gällande SD

"Klart störst i Sverige just nu”

Efter Donald Trumps skrällseger är frågan hur stort stödet för SD egentligen är.

Hillary Clinton gick mot en klar seger och skulle bli USA:s första kvinnliga president. Det trodde de flesta experter och bedömare innan rösterna började räknas.

När skrällen sedan var ett faktum var det många som ställde samma fråga: Går det att lita på opinionsmätningarna?

Di har talat med flera av de stora opinionsinstituten om stödet för de olika partierna i Sverige och vilka paralleller som kan dras till valet i USA.

De är snabba med att framhålla en rad viktiga skillnader. Det handlar om systemet med elektorer, den stora polariseringen mellan olika väljargrupper och framför allt – det låga amerikanska valdeltagandet.

”I USA är det helt avgörande att man gör rätt antaganden om valdeltagandet i olika grupper, så är det inte på samma sätt här”, säger David Ahlin, opinionschef på Ipsos.

I Sifos senaste mätning får SD 16,8 procent. Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo, tror att underskattningen av partiet är mindre nu än i valet 2014. Han anser inte att svårigheterna som opinionsinstituten brottas med i USA går att överföra till Sverige.

Enligt Lars Gylling, som är kommunikationschef för Yougov i Norden, är det fortfarande känsligt för många väljare att berätta att de sympatiserar med SD, i synnerhet i telefonintervjuer.

Han tror att Yougovs metod och sätt att ställa frågor och följdfrågor ger en rättvisande bild av stödet för SD just nu.

”Hos de som i dag vet vilka de ska rösta på är Sverigedemokraterna enligt min uppskattning klart störst i Sverige just nu”, säger han.

Anders Lindholm, vd på Demoskop, håller med om att det finns en rad utmaningar för opinionsföretagen, inte bara kopplat till Sverigedemokraterna.

I sin väljarbarometer arbetar Demoskop i dag enbart med telefonintervjuer, men företaget tittar nu på möjligheten att även använda sig av webbaserade intervjuer.

”Webbmätningarna har tenderat att komma bättre ut på just SD, men däremot inte med nödvändighet på andra partier”, säger han.

http://www.di.se/nyheter/trumpsegern-vacker-fragetecken-om-sd/
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-11-11 kl. 08:26.
2016-11-11, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

"Klart störst i Sverige just nu”

Efter Donald Trumps skrällseger är frågan hur stort stödet för SD egentligen är.

Någon som har hela texten?
2016-11-11, 08:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Någon som har hela texten?

Jag kopierade in en del textavsnitt ovan.
2016-11-11, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Politik handlar om inflytande, SD gör mindre nytta med 35 % utanför en regering bestående av S + M, än inne i en regering där SD har 25 %.

Absolut inte.

Den här tanken är redan kategoriskt falsifierad av verkligheten. S och MP har gjort mycket större förändringar av migrationspolitiken än SD hade nöjt sig med för samarbete.

Ett SD på 35% skulle trigga M och S att implementera långt mer radikala förslag än SD ens skulle ta till förhandlingsbordet.

SD-sympatisörer verkar inte förstå det MP-väljare fått lära sig: Det är i regeringsställning som kompromisserna, eftergifterna, SVEKEN kommer. Det är INTE där retorik och politik gradvis trissas upp.
2016-11-11, 09:27
Medlem
svenabs avatar
"Enligt Lars Gylling, som är kommunikationschef för Yougov i Norden, är det fortfarande känsligt för många väljare att berätta att de sympatiserar med SD, i synnerhet i telefonintervjuer.

Han tror att Yougovs metod och sätt att ställa frågor och följdfrågor ger en rättvisande bild av stödet för SD just nu.

Anders Lindholm, vd på Demoskop, håller med om att det finns en rad utmaningar för opinionsföretagen, inte bara kopplat till Sverigedemokraterna."

Jag känner inget obehag att tala om vad jag ämnar rösta på, däremot känner jag obehag inför enkäter och telefontrakasserier. Jag tror att det är där skon klämmer.

Att framställa det som, att det skulle finnas skäl att skämmas, för att man väljer SD, är fel.
Jag skulle skämmas om någon trodde att jag röstar M efter uppgörelsen om papperslösa.

En sådan uppgörelse skulle väl i USA ungefär motsvara 2 miljoner uppehållstillstånd på ett bräde. Det skulle vara kul om någon försökte genomföra en sådan reform utan föregående diskussion i USA.
Vi svenskar tycker att jänkarna oförtjänt "bröstar sig" för sin demokrati men vi gör precis samma sak. Hur kan vi tycka att vår demokrati fungerar bättre än deras när våra ledare fattar beslut utan föregående debatt?

Debatten som kommer efteråt blir meningslös och därför uppgivet vag.
2016-11-11, 11:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ur parlamentariskt perspektiv upphör det ju ett vara äckligt, om det bildas regering enligt folkviljan.

Oavsett hur man ser på opinionsundersökningar och tillförlitligheten, så går SD framåt, just för att många väljare inte är nöjda.

Nu styr socialdemokrater och miljöpartiet med alliansens goda minne. Inget jag som konservativ väljare ska tvingas att tolerera.

Svenska politiker, av den gamla bortskämda sorten, lever i en villfarelse om att de vet bättre än väljarna. Dessa politiker tror dessutom att de är goda människor och de har monopol på definitionen av godhet. En godhet som går ut på att slarva bort Sveriges inarbetade tillgångar, i stället för att ge medborgarna tillbaka det de betalat in i systemet.

Jag vill ha en borgerlig regering med SD, så som man har i Danmark och Norge. Är det så farligt?

Det faktum att SD, med Åkesson vill vara med att bilda regering, dämpar fascismen i Sverige. Det är farligare på sikt att inte låta SD delta i en regering än att hålla dem utanför.

Det kommer nya tider nu när vi inte längre kommer undan betalning för vårt eget försvar. Migrationen av arabiska kronvrak är en lyx som ingen har råd med nu, med ny amerikansk president. Svenska politiker har inte insett det ännu!

Det är ingen orimlig önskan. Den delas förmodligen av många på den borgerliga sidan och bygger i så fall på att SD kan uppfattas som ett i huvudsak borgerligt parti. Det går att få för sig att den delas av SD:s ledning, i alla fall av JÅ.

Den frågan bör ju i så fall ställas till SD:s väljare INNAN de väljer - det är nog inte alla som ser samarbete med Alliansen (vårt borgerliga block) som självklart. Inträffar det i så fall en opinionsförskjutning?

Sedan måste frågan om samarbete med SD ställas också till de borgerliga väljarna, och även där kan det ske opinionsförskjutningar.

Därför finns det mycket som talar för att den här frågan skall grundas i utfallet av ett val där möjligheterna åtminstone diskuterats, och i förra valet fanns ingen grund för det. Möjligen har politiska rörelser inom blocken (och SD) gjort det mer möjligt framöver.
2016-11-11, 11:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den frågan bör ju i så fall ställas till SD:s väljare INNAN de väljer - det är nog inte alla som ser samarbete med Alliansen (vårt borgerliga block) som självklart. Inträffar det i så fall en opinionsförskjutning?

Sedan måste frågan om samarbete med SD ställas också till de borgerliga väljarna, och även där kan det ske opinionsförskjutningar.

Därför finns det mycket som talar för att den här frågan skall grundas i utfallet av ett val där möjligheterna åtminstone diskuterats, och i förra valet fanns ingen grund för det. Möjligen har politiska rörelser inom blocken (och SD) gjort det mer möjligt framöver.

Om jag skulle få välja samarbetspartner till SD skulle jag naturligtvis välja S. Det är inte högerpartierna i Sverige som ligger närmast SD i saker som folkhemmet och en god välfärd. Däremot har SD till viss mån börjat vackla i dessa frågor, men...

Löfvén måste bort alternativt måste SD nå en betydligt högre procent för att helt enkelt tvinga S att välja mellan M och SD. S + M tror jag är synonymt med ett S som knappt finns längre i valet 2022; tror knappast vänsterväljare skulle se med blida ögon på ett S som tar den i tvåan.
2016-11-11, 13:39
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

[i][indent]"Klart störst i Sverige just nu”

Di har talat med flera av de stora opinionsinstituten om stödet för de olika partierna i Sverige och vilka paralleller som kan dras till valet i USA.

De är snabba med att framhålla en rad viktiga skillnader. Det handlar om systemet med elektorer, den stora polariseringen mellan olika väljargrupper och framför allt – det låga amerikanska valdeltagandet.

I Sifos senaste mätning får SD 16,8 procent. Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo, tror att underskattningen av partiet är mindre nu än i valet 2014. Han anser inte att svårigheterna som opinionsinstituten brottas med i USA går att överföra till Sverige.

Enligt Lars Gylling, som är kommunikationschef för Yougov i Norden, är det fortfarande känsligt för många väljare att berätta att de sympatiserar med SD, i synnerhet i telefonintervjuer.

”Hos de som i dag vet vilka de ska rösta på är Sverigedemokraterna enligt min uppskattning klart störst i Sverige just nu”, säger han.

Intressant. Det kan mycket väl stämma. I andra undersökningar har SD de mest lojala väljarna, och om de är lika motiverade att rösta som Trump-väljarna kan nog SD tävla om förstaplatsen inom svensk politik. Det kan hända mycket på två år men man ska nog inte underskatta SD eller tro att medierapportering kan påverka sympatierna för dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in