2016-11-09, 21:44
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag tror opinionsmätningarna inför det amerikanska presidentvalet belyser ganska tydligt hur vissa åsikter har svårt att komma fram i OU. De svenska undersökningar som talar om under 20% är lika trovärdiga som de som utropade Clinton som klar segrare av exakt samma orsaker; folk säger en sak och gör något helt annat.

Som ett par killar utanför Vita huset sa i morse: Vi är varken rasister eller kvinnohatare, men det är bilden som msm har gett Trumpanhängare.

Det är samma sak med SD, media vill likna SD och Europeiska konservativa/populistiska partier med nazister och facister. Det ger tysta väljare och djupt felaktiga opinionsreslutat ( som iofs spelar msm och PK i händern).
2016-11-09, 22:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Hej!, Jag tänkte bara dela med mig av en liten "opinionsundersökning"

På Tv4:as facebook så kan man rösta om det var rätt kandidat som vann.

https://www.facebook.com/TV4/?fref=ts

Om man utgår ifrån att de som röstar SD är PRO trump.

Så är SD just nu 16.5%, Det är förmodligen ett stort mörker antal då SD:are inte är så aktiva på just medier och facebook m,m men ändå tänkte jag att detta kunde vara lite intressant!

Du har inte följt med. Det är bara 34% av Sverigedemokraterna som ville se Trump som president allt enligt Aftonhoran /Inizio. Men även den undersökningen är naturligtvis fel som alla andra.

Men skulle det underlaget vara rätt motsvarar 16,5% av pro Trump bara 34% av alla Sverigedemokrater. Då har Sd 48% Men det är väl ingen som tror på.
2016-11-09, 23:13
Medlem
Elohirs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=5ecEb4tEPic
2016-11-10, 00:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Normalt så är jag rätt trött på USA-fixeringen i svensk media. Men detta kommer definitivt att skaka om hela det politiska landskapet & definitivt påverka opinionen i hela västvärlden.

Game changer av episka mått.

2016 val i Österrike.
2017 val i Frankrike, Tyskland, Nederländerna
2018 val i Sverige...

Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
KAN?
Givetvis har man vetat om Trumps dominans hela tiden men valt att ljuga.
Man har drivit propaganda Hillary från dag ett ,och mot trump.
Vad vi nu återigen fått bevisat är att media ljuger och manipulerar ,dom informerar inte.
Då är vi återigen vid frågan om SD hålls ner i opinionsundersökningarna.
Efter medias genomklappning i USAvalet har sannolikheten ökat eller minskat?

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Nu börjar sanningarna sippra fram i medierna:

Min fetmarkering!

Men ändå, kan de antagligen göra rätt OU om SD. Men de har redan glömt hur dåligt OU lyckades i valet 2014. Vi behöver inte vänta till 2018 för att inse att de underskattar SD ordentligt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6559171

De vet, men det ligger inte i deras intresse att justera.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Som ett par killar utanför Vita huset sa i morse: Vi är varken rasister eller kvinnohatare, men det är bilden som msm har gett Trumpanhängare.

Det är samma sak med SD, media vill likna SD och Europeiska konservativa/populistiska partier med nazister och facister. Det ger tysta väljare och djupt felaktiga opinionsreslutat ( som iofs spelar msm och PK i händern).

Jag tittade som hastigast på en dokumentär om Trumps väg till presidentkandidat. Var och varannan mening var det de fattigaste vita, de minst utbildade vita, de mest arbetslösa vita, hela tiden med ett hånleende. De intervjuade en "expert" som repeterade samma sak. Vid rallys där Trump drog tiotusentals pratade han hånfullt med "bonnläpparna" i kön. Vi är oroliga för IS som kommer in, vi vet inte vem som är farlig och vem som är OK. Det är bra att DT är rik så han inte gräver i fickorna på lobbyisterna osv osv. Folket på landet VET, den saken är klar.
2016-11-10, 08:26
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Game changer av episka mått.

2016 val i Österrike.
2017 val i Frankrike, Tyskland, Nederländerna
2018 val i Sverige...

Först Brexit, sen Trumpchocken. Det börjar helt klart sprida sig ett medvetande om att SD kan vara kraftigt underskattade i opinionsundersökningar. Många "experters" kommentarer går ut på det.
Tidigare har vi sällan hört företrädare för Sifo och andra oduglingar frivilligt beröra att de möjligen ligger fel, senaste dygnet har flera företrädare för instituten medgivit att feluppskattning kan föreligga för SD, senast en Sifo-snubbe i Aktuellt igår.

Intressant är oddsen på spelsajterna efter Trump-chocken. Oddsen för alla rasist-högerextremist-nazze-alternativ har sjunkit kraftigt det senaste dygnet:

- Marine Le Pen som president nu nere i 3,0 ggr. Så sent som igår 3,5 ggr, för några dagar sedan 6 ggr pengarna
- SD nu plötsligt nästan favorit att bli största parti. 2,30 i odds (S har 2,25).
- Alternativet "Någon annan kandidat" att bli statsminister efter valet 2018 har störtdykt. Jag har själv ett tidigare spel till oddset 10 ggr pengarna, nu nere i låga 2,15.
- Spelet SD över 24% av rösterna har ändrats till att nu gälla SD över 24,5%. Dessutom har oddset sjunkit kraftigt från 3,75-4 till nu jättelåga 1,65.
2016-11-10, 09:13
Medlem
arbetets avatar
Okey, min prediktion (och jag är inte SD:are):

Idag 25%, i morgon 30-35%

(Upprepar: jag är inte SD:are).
2016-11-10, 09:23
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Först Brexit, sen Trumpchocken. Det börjar helt klart sprida sig ett medvetande om att SD kan vara kraftigt underskattade i opinionsundersökningar. Många "experters" kommentarer går ut på det.
Tidigare har vi sällan hört företrädare för Sifo och andra oduglingar frivilligt beröra att de möjligen ligger fel, senaste dygnet har flera företrädare för instituten medgivit att feluppskattning kan föreligga för SD, senast en Sifo-snubbe i Aktuellt igår.

Intressant är oddsen på spelsajterna efter Trump-chocken. Oddsen för alla rasist-högerextremist-nazze-alternativ har sjunkit kraftigt det senaste dygnet:

- Marine Le Pen som president nu nere i 3,0 ggr. Så sent som igår 3,5 ggr, för några dagar sedan 6 ggr pengarna
- SD nu plötsligt nästan favorit att bli största parti. 2,30 i odds (S har 2,25).
- Alternativet "Någon annan kandidat" att bli statsminister efter valet 2018 har störtdykt. Jag har själv ett tidigare spel till oddset 10 ggr pengarna, nu nere i låga 2,15.
- Spelet SD över 24% av rösterna har ändrats till att nu gälla SD över 24,5%. Dessutom har oddset sjunkit kraftigt från 3,75-4 till nu jättelåga 1,65.

Marknaden har börjat ta hänsyn till den s.k "Bradley-effekten".
2016-11-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Marknaden har börjat ta hänsyn till den s.k "Bradley-effekten".

"Bradley-effekten" måste väl anses som överspelad, liksom "shy tories". Nu har vi ju Trump- och Brexit-effekter att hänvisa till.

Möjligen kan Trump leda till två sorters tillväxt för SD i mätningarna: Dels en verklig ökning eftersom det populistiska (en oförtjänt benämning på SD visserligen) ligger i tiden. En bandwagon-effekt.

Dels är det nog snart så att den INTERNATIONELLA självkritiken från opinionsmätare efter upprepade, pinsamma fiaskon kan komma att påverka Sjöström m fl, att söka mer realistiska omviktningar. Svenskar är ju trendkänsliga, om än inte sanningsälskande.
2016-11-10, 10:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
"Bradley-effekten" måste väl anses som överspelad, liksom "shy tories".
Njae, inte helt. I andra nätgrupper har jag sett åtskilliga exempel på att besvikna vänsteranhängare hoppar på andra användare som vågat sig på ett litet "Hurra" eller liknande när Trump segrade. Man får utlopp för sin besvikelse genom att förfölja dom som inte är besvikna.
2016-11-10, 11:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Möjligen kan Trump leda till två sorters tillväxt för SD i mätningarna: Dels en verklig ökning eftersom det populistiska (en oförtjänt benämning på SD visserligen) ligger i tiden. En bandwagon-effekt.

Dels är det nog snart så att den INTERNATIONELLA självkritiken från opinionsmätare efter upprepade, pinsamma fiaskon kan komma att påverka Sjöström m fl, att söka mer realistiska omviktningar. Svenskar är ju trendkänsliga, om än inte sanningsälskande.

Jag håller inte med. Jag tror effekten för SD kommer att vara begränsad då SD inte på samma vis är "anti-etablissemang" som t ex Trump och Front National är. SD har istället det senaste året haft en vilja att närma sig de etablerade i hopp om samarbete efter valet 2018; kort och gott -- bli en del av etablissemanget. Ett parti som vill bli en del av etablissemanget istället för att utgöra en motpol har knappast starka paralleller till Trump och Brexit.

Förhoppningsvis lägger SD om kursen och inser värdet i att tydligare vara ett alternativ till den sk 7-klövern istället för att försöka bilda en 8-klöver.

SD bör istället för att försöka bli kompis med M eller S (de korrupta djävla idioterna) anamma "MAGA" (Make America Great Again), men då en svensk dito givetvis. Man bör återigen prata gott om folkhemmet och hur väl allt fungerade och nu fungerar väldigt dåligt. Man bör prata brett och mycket om att Sverige var rankat som en av de bästa platserna att bo på i hela världen men nu halkat ned och ligger kring plats 20.
2016-11-10, 11:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag håller inte med. Jag tror effekten för SD kommer att vara begränsad då SD inte på samma vis är "anti-etablissemang" som t ex Trump och Front National är. SD har istället det senaste året haft en vilja att närma sig de etablerade i hopp om samarbete efter valet 2018; kort och gott -- bli en del av etablissemanget. Ett parti som vill bli en del av etablissemanget istället för att utgöra en motpol har knappast starka paralleller till Trump och Brexit.

Förhoppningsvis lägger SD om kursen och inser värdet i att tydligare vara ett alternativ till den sk 7-klövern istället för att försöka bilda en 8-klöver.

SD bör istället för att försöka bli kompis med M eller S (de korrupta djävla idioterna) anamma "MAGA" (Make America Great Again), men då en svensk dito givetvis. Man bör återigen prata gott om folkhemmet och hur väl allt fungerade och nu fungerar väldigt dåligt. Man bör prata brett och mycket om att Sverige var rankat som en av de bästa platserna att bo på i hela världen men nu halkat ned och ligger kring plats 20.

Det går väl att också påpeka att även Trump (trots sin framtoning) nu förväntas sansa sig och kommer troligen att göra en del av sina anhängare besvikna. Någon 13 meter hög mur mot Mexico kommer nog inte att byggas, om man säger så - liksom en del andra publikfrierier i kampanjen.

Trump är snarare någon sorts förändringskatalysator för den i huvudsak binära politiken i USA (demokrater vs republikaner) och där demokraterna vunnit (presidentskapet) två gånger i rad.

Jämförelser med Sverige kommer knappast att vara verkningsfulla eftersom det bästa som SD kan uppnå utan allianser är att vara ett tredjedelsparti, inte (som republikanerna/demokraterna) ett hälftenparti, med ständigt häng på att bli något större, och därmed "störst".

Gör man sig då till en omöjlig samarbetspartner får man ingenting uträttat.
2016-11-10, 11:42
Medlem
Opinionsundersökningarna i USA var rätt om stödet för de båda kandidaterna. Folk var sanningsenliga och skämdes inte så som folk gör i Europa. Men det räcker inte att vara för någon, om man inte röstar.

Det var brister i själva undersökningsmetoden som missade att ta reda på om folk verkligen går till vallokalen. Det fattades siffror om vilka grupper som ligger hemma på sofflocket.

Det vi såg är att vita som tidigare inte röstat gick i detta val till vallokalen och röstade, och att svarta som tidigare röstat på Obama gjorde sig inte besväret att stå i kö för Clinton för att rösta på henne. Det är tänkvärt med alla svarta som går och röstar om presidentkandidaten är svart.

I Sverige brukar inte ingen gå ut så hårt för en kandidat, så som opinionsinstituten och media gjorde i USA, där man gav Clinton segern i förskott. I Sverige säger de alltid att det är jämt för att inte påverka valdeltagandet.

Det var media som tog för givet att Clinton skulle vinna och därför struntade många i att rösta. Clinton var så säker på vissa delstater att hon inte ens kampanjade där. Men det gjorde Trump. Det var de människor i USA som alla tog för givet och struntade i, som avgjorde valet.

Analysen borde vara för Sveriges del att det är invandringens kostnader som är det väljarna kommer ha som en huvudfråga i nästa val. Islamisering, våldtäkter och kriminalitet är i fokus. Det är svårt att få fram undersökningar som ger korrekta svar när vi är drabbade av en migrationspolitik som också sker på bekostnad av svaga grupper i Sverige. De som säljer dessa undersökningar skulle inte lyckas eller våga formulera frågeställningarna i Sverige. Det är enklare att vara chockad eller förvånad, än att göra rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in