2016-11-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
2012-07-17 AP är skriven på K-gatan, en adress han behåller till sin död
2014-07-22 JM och hennes tre minderåriga barn är från detta datum skrivna på adressen G-gatan 6 (föräldrarna har sedan nov 2011 bott i nr 8)
2014-12-08 Giftermål AP/JM

2015-01 Livförsäkring tecknas
2015-02 Misstänkt giftmordsförsök
2015-06 AP och JM säljer sitt hus, K-gatan

Hur blev plötsigt JM /del-/ägare i huset K-gatan? Eller ingick det i arvet?
Har hon någon gång avyttrat sin lägenhet på G-gatan?
Och på tal om: som jag reagerade på din berättelse om bouppteckningen verkar det ha varit ett ett ganska påvert dödsbo - men jag minns kanske fel. Där borde väl alla deras gemensamma tillgångar uppgivits? På något sätt verkar det lurt redan där, inte bara för att hennes hop av före detta var med vid förrättningen.
Citera
2016-11-09, 17:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
2012-07-17 AP är skriven på K-gatan, en adress han behåller till sin död
2014-07-22 JM och hennes tre minderåriga barn är från detta datum skrivna på adressen G-gatan 6 (föräldrarna har sedan nov 2011 bott i nr 8)
2014-12-08 Giftermål AP/JM

2015-01 Livförsäkring tecknas
2015-02 Misstänkt giftmordsförsök
2015-06 AP och JM säljer sitt hus, K-gatan

Enligt AP:s anförvanter ska det ha strulats fram och tillbaka men att förhållandet någon gång under våren definitivt avslutats. AP ska då också ha hunnit träffa en annan kvinna, något han också tillkännagjort på fb, osv - men som JM sagt sig sakna all kännedom om.

Kronologin styrker detta och vi ser att JM tecknar livförsäkringen före den husförsäljning som äger rum fem månader därefter, som om hon velat föregå men samtidigt ha ekonomisk vinning av ett oundvikligt slut. AP har heller inte hunnit att officiellt skaffa sig en ny adress: JM uppger i bouppteckningen att han är skriven på samma adress som henne. Samtidigt ligger det nära till hands att giftermålet i sig endast sågs som ett delmål, medan livförsäkringen var huvudmålet; precis som hindersprövningen kan sägas ha varit ett pris att betala för att kunna genomdriva ett lönsamt dubbelmord.

Sedan kan frågan ställas varför hon köper ett lägenhet så nära sina föräldrar. Är det pga ett sjukligt kontrollbehov, en tillfällighet, möjlighet till barnvakt, eller..?
Är det en tillfällighet att mordet och mordförsöket äger rum när en stor container står uppställd utanför sommarhuset, mitt under föräldrarnas pågende utrensning? – Är det samma kontrollbehov som gör sig gällande: Inget får gå henne ur händerna utan att hon gett klartecken?

Vem var det egentligen som såg till så att inte AP:s drunkning utreddes ordentligt? – Hade hennes far ett finger med i spelet? – Kände han på sig att allt inte stod rätt till, och kan det också ha utgjort en stark bevekelsegrund att sälja stället (endast ett år efter drunkningen)?

Var det skilsmässopappren som AP tvingats besöka sommarhuset för att få underskrivna, och förstod JM att det var nu eller aldrig som gällde? – Endast fyra dagar dessförinnan verkar en avveckling av det gemensamma boet i praktiken ha inletts (en bilförsäljning mm).

Bra sammanställning, letsdoit!

Jag minns inte var, men jag har sett en uppgift om att föräldrarna köpte lägenheten till JM. Om så var fallet kan man ju undra varför. Var det i en tid då dom fortfarande hoppades att det skulle vara möjligt att få JMs liv på rätt spår? De yngsta barnen, tvillingarna, var två år då JM med barn flyttade tlll Grankvistgatan.

Citera
2016-11-09, 17:53
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ja, om hon är "kall, manipulativ och impulsiv."

Den mediala uppmärksamheten kring asylsexet kan ha varit droppen som fått föräldrarna att definitivt ta avstånd från henne (tillsammans med allt hon låtit publicera på sin fb och som nästan verkar ha varit ägnat att provocera omgivningen), bestämma sig för att sälja sitt sommarhus och flytta till en annan stad där de inte behövde skämmas ögonen ur sig. Möjligen kan även systern ha haft tankar i den riktningen; en syster JM synes vara mycket avundsjuk på.

Hur som helst så bör JM ha konfronterats med eländet. Vad som utspunnit sig i dessa samtal är okänt, men JM kan ha känt sig orättvist behandlad; motgång på motgång; dessutom hade If tidigare satt käppar i hjulet. - Hon såg då bara en lösning; som vanligt den enklaste, snabbaste och mest inkomstbringande: Att skicka en torped på föräldrarna för att lösa dels penningfrågan; dels problemet med att snart inte ha något sommarhus kvar för sig och sina barn.

Sagt och gjort: Hon utser MR till torped, efter att först ha preparerat honom. Den 22 juni skickas en ansökan om hindersprövning in till Skatteverket (hon vet ännu inte att förundersökningen betr. asylsexet kommer att läggas ned, vilket sker en vecka senare). Efter ytterligare 11 dgr misshandlas flyktingpojkarna, och drygt 3 veckor senare sker mordet och mordförsöket. - Allt äger rum under en komprimerad period fylld av missräkningar och tillkortakommanden. - Som vanligt ser hon till att själv ha ryggen fri - men hon ser inte sig själv utifrån; därtill är hon alldeles för egotrippad. Hennes förklaring till dådet är att någon/några (läs MR/MR med kompis) lönat hennes gästfrihet och omtanke med att åka ut till hennes föräldrars ställe där de trott sig hitta pengar till droger. Detta kommer också att bli hennes underförstådda försvarsstrategi; hon aktar sig noga för att stöta sig med MR; det faktum att hon redan gjort honom 7 år äldre ser hon mer som ett försvar av sin hindersprövning.

Innebörden av impulsiv smäller i taket en aning här, men visst, stött av de andra två uppskattade personlighetsdragen är det väl kanske inte helt orimligt att hon faktiskt vågat sig på av rent ekonomisk anledning..
Skulle därtill inte förvåna mig ett dugg om MR varit fullständigt ovetandes om att det var sin kvinna´s föräldrar man gett sig på.

Men det är ju beskrivet som ett flagrant äventyr att ens ta sig fram till denna sommarstuga, så jag undrar om det vore en story att fästa sig vid?
Nu vet vi inte hur det ligger till med föräldrarnas dörrlås-vanor om natten, men man kan ju hoppas att nyckeln till svaret ligger där någonstans.
Dessutom dikta upp att skicka iväg sin älskling i en firmabil, utan körkort på den destinationen?
Nu lär kanske LKVN hugga, men en framgångsrik manipulativ själ håller enligt min uppfattning ofta rim & reson i sin hand.

Det är intressant med planerad husförsäljning, och det är intressant med hur tjock plånbok pappa Möller har.
Men att genomföra en sådan avancerad grej när man s.a.s, redan står på landsvägen i helljuset i fejjan känns farligt. Här har If f-bolag dessutom tänt dimljusen..
Jag tror mer hon känt sig akut nödgad att ta bort/tysta sina egna föräldrar. Av någon anledning. Anledning nog att öppna fu om exmakens drunkning tex.
Att akut nödgat försöka tysta sin omgivning, är trots allt något hon i vart fall en gång tidigare ägnat sig åt.
Men vi får la se.
Citera
2016-11-09, 18:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
[/spoiler]

Hur blev plötsigt JM /del-/ägare i huset K-gatan? Eller ingick det i arvet?
Har hon någon gång avyttrat sin lägenhet på G-gatan?
Och på tal om: som jag reagerade på din berättelse om bouppteckningen verkar det ha varit ett ett ganska påvert dödsbo - men jag minns kanske fel. Där borde väl alla deras gemensamma tillgångar uppgivits? På något sätt verkar det lurt redan där, inte bara för att hennes hop av före detta var med vid förrättningen.

Information om köp och försäljning av fastigheten på Kungsladugårdsgatan framgår här:

(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03

Fastigheten köptes av Aki och JM gemensamt v39, 2012 och såldes av paret gemensamt v25 2015.

Bostadsrätten på Grankvistgatan bodde JM och MR i när dom häktades.
Den har nog JM kvar.

Citera
2016-11-09, 18:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jaha. Om inte media börjar rota i detta, som en del av JMs historik, så lär vi väl aldrig få veta något mer om saken. Om ingen lokal förmåga vet mer och vill berätta. Intressanta uppgifter. Har du mer godis?
Ja, bl.a. ett oräkneligt antal ideellt sinnade HBT-företag med mycket godhjärtade medarbetare varav en bl.a. sålt både läsk och godis...

De här trådarna (som bör parallelläsas):
(FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex
(FB) Bedrägerier och fiffel i asylbranschen (aktörer och metoder som bör granskas)
…innehåller en hel del intressant information betr. aktörerna i HVB-branschen - varav flera med outredda, ev. relevanta, kopplingar till JM:
Har detta någon beröring med drunkningen och dådet i Arboga? - Det kan vi på nuvarande stadium inte veta. - Det vi vet är att JM under drunkningsåret 2015 i rask takt igångsätter ett flertal olika HVB-bolag. Visserligen har hon harvat runt i branschen tidigare, men nu verkar allt accelerera, för att så småningom också utmynna i allehanda excesser och utsvävningar.
Citera
2016-11-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Information om köp och försäljning av fastigheten på Kungsladugårdsgatan framgår här:

(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03

Fastigheten köptes av Aki och JM gemensamt v39, 2012 och såldes av paret gemensamt v25 2015.

Bostadsrätten på Grankvistgatan bodde JM och MR i när dom häktades.
Den har nog JM kvar.

Tack för påminnelsen!
Jaha, då kan vi (förmodligen för sjuttioelfte gången, men jag har inte fört bok vilket jag ångrar) konstatera att hon lyckades hösta in pengar för huset som såldes ca. 6 veckor innan han så slumpartat och olyckligt drunknade.
Citera
2016-11-09, 18:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Tack för påminnelsen!
Jaha, då kan vi (förmodligen för sjuttioelfte gången, men jag har inte fört bok vilket jag ångrar) konstatera att hon lyckades hösta in pengar för huset som såldes ca. 6 veckor innan han så slumpartat och olyckligt drunknade.

Jag tycker om hur du använder ordet "slumpartat".
Att giftermålet, livförsäkringen, förgiftningen i februari 2015, hotet om att mörda Aki, fastighetsförsäljningen och drunkningen skulle vara en slump, det är IMO totalt omöjligt.

Lägg till att Aki ville få skilsmässan klar och att det var viktigt för JM att han dog före skilsmässan
så att JM kunde försöka håva in livförsäkringsbeloppet från IF i tid.

Jag tror att det är mer sannolikt att det ringer på min dörr och då står det tre utomjordingar där som kommer från tre olika galaxer och som "slumpartat" bara "råkade" ringa på min dörrklocka samtidigt.

Om det händer, så finns det en plan bakom.

Citera
2016-11-09, 18:51
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Man kan notera att JN (åtminstone den JN som JM hade HB med - inte helt säkert att samma), makarna Möller och JM bor nära varandra på samma gata. Nu tror jag ju inte att polisen JN har något att göra med några mord. Jag kan däremot bara hoppas att han inte har haft något att göra med utredningen runt drunkningen eller det att IF nekades tala med polispatrullen som var på plats då. Det är dessvärre tänkbart och det blir då mycket besvärande för den lokala polisen.

Om han är polis i Eskilstuna är det ett annat polisområde än Arboga (Sörmland respektive Västmanland) där drunkningen skedde.
Citera
2016-11-09, 19:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag minns inte var, men jag har sett en uppgift om att föräldrarna köpte lägenheten till JM. Om så var fallet kan man ju undra varför. Var det i en tid då dom fortfarande hoppades att det skulle vara möjligt att få JMs liv på rätt spår? De yngsta barnen, tvillingarna, var två år då JM med barn flyttade tlll Grankvistgatan.

Det kan vara en s.k. "trådsanning"; inga säkrare uppgifter finns ang. föräldrarnas resp. JM:s ägarandelar.

121012 sålde föräldrarna och JM ett hus på V-gatan 14 för 2,175 milj. I detta hus hyrdes 110628 ut 1 rok med en hyra av 2 000 kr, tillg. kök, vard.rum, uteplats.
Citera
2016-11-09, 19:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
[/spoiler]/.../ Och på tal om: som jag reagerade på din berättelse om bouppteckningen verkar det ha varit ett ett ganska påvert dödsbo - men jag minns kanske fel. Där borde väl alla deras gemensamma tillgångar uppgivits? På något sätt verkar det lurt redan där, inte bara för att hennes hop av före detta var med vid förrättningen.
Ja, allt ska tas upp i en bouppteckning, även enskild egendom. - Ja, det verkar lurt - även där, och kan också vara föremål för utredning. I det här fallet hade ju AP också fyra barn varav två ej var gemensamma. - Att då bägge förrättningsmännen kan sägas vara indirekta intressenter via endast JM:s barn är en koppling (intressekonflikt) som kan diskuteras. Om JM skulle tillskansa sig mer på bekostnad av AP:s två barn kan ju hennes barn med andra fäder komma att ärva mer när hon går bort.
Citera
2016-11-09, 20:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Det kan vara en s.k. "trådsanning"; inga säkrare uppgifter finns ang. föräldrarnas resp. JM:s ägarandelar.

121012 sålde föräldrarna och JM ett hus på V-gatan 14 för 2,175 milj. I detta hus hyrdes 110628 ut 1 rok med en hyra av 2 000 kr, tillg. kök, vard.rum, uteplats.

Angående vem som äger lägenheten som JM och MR bor i.

Den här texten:
"Föräldrarna äger även lägenheten och hennes bil. Dom har även gett henne pengar att betala en skatteskuld med, dock opererade hon brösten för de pengarna istället och anklagade Julia för att ha stulit pengarna."

finns här:
(FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex

De flesta av uppgifterna i inlägget kan kontrolleras och stämmer, utom några datum. Det talar kanske för att uppgifterna snarare är korrekta än påhittade.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-11-09 kl. 21:09.
Citera
2016-11-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ja, allt ska tas upp i en bouppteckning, även enskild egendom. - Ja, det verkar lurt - även där, och kan också vara föremål för utredning. I det här fallet hade ju AP också fyra barn varav två ej var gemensamma. - Att då bägge förrättningsmännen kan sägas vara indirekta intressenter via endast JM:s barn är en koppling (intressekonflikt) som kan diskuteras. Om JM skulle tillskansa sig mer på bekostnad av AP:s två barn kan ju hennes barn med andra fäder komma att ärva mer när hon går bort.

Alltså det här verkar ju hmhmmh... Ursäkta, men var hittar jag själva bouppteckningen? Antar att den finns i tråden. Tack "Letsdoit" för allt Du grävt fram!! Men jag gillar ju Dig skarpt i alla trådar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in