2016-11-09, 12:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Jag tror man kan göra sig en hacka på blankning i detta läge.

Bra ingångsläge i bear-certifikat nu...

Mer ner när USA-börsen öppnar är mitt tips.
Citera
2016-11-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Problemet kommer på sikt, amerikanerna har röstat på Trump för att de är missnöjda, när de senare märker att Trump inte kommer att uppfylla några av sina vallöften lär de bli sura. Ungefär som missnöjespartierna i Norge och Finland som numera sitter i regering och inte infört något av det de lovade i sina valrörelser.
Låter som du recenserar Obamas 8 år. Ge Trump en chans, när det gäller "Trump inte kommer att uppfylla några av sina vallöften", så tror inte de illegala migranterna i USA på det du skriver. Visar hur "av" (off) du är i frågan.
Senast redigerad av alipo 2016-11-09 kl. 13:04.
Citera
2016-11-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alipo
Låter som du recenserar Obamas 8 år. Ge Trump en chans, när det gäller "Trump inte kommer att uppfylla några av sina vallöften", så tror inte de illegala migranterna på det du skriver. Visar hur "av" (off) du är i frågan.
Ok vi får väl se om det blir en mur, utvisning av de illegala, sänkt skatt, högre tull mot utland, när tror du vi får se dessa vallöften uppfyllas?
Citera
2016-11-09, 13:22
Medlem
HouseOfSands avatar
Hade nog lagt lite rulle på healthcare sektorn i USA nu när folk är oroliga att obamacare försvinner.
Citera
2016-11-09, 13:47
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Problemet kommer på sikt, amerikanerna har röstat på Trump för att de är missnöjda, när de senare märker att Trump inte kommer att uppfylla några av sina vallöften lär de bli sura. Ungefär som missnöjespartierna i Norge och Finland som numera sitter i regering och inte infört något av det de lovade i sina valrörelser.

Vi har väl lite olika system också.

Sen behöver ju inte folket ha något emot tex muren även om dom är demokrater.

Tex: Vi har en socialdemokratisk regering men 65% är skeptiska till invandringspolitiken och hälften vill att man ska sammarbeta med SD. Alltså har SD stöd för sin politik långt över vad dom har väljare. På samma sätt kan säkerligen många Demokrater som inte röstade på Trump vara för tex en mur för att hålla illegala ute.

Skillnaden är att här försöker man stänga partierna ute, ibland har man släppt dom in på kanten. Men i USA är det ju i praktiken ett två-partisystem så det blir ju lite annorlunda. Trump är vald till president. Han har inte 15% av rösterna på hörnet.

Edit:

Vad kan man tänka sig om obligationer när det gäller hans planer med skatter osv? Företags om stads. Negativ påverkan? Har ett par hundra tusen i PCN som inte sänkt sin utdelning på 14år. Dock har jag alltid varit rätt dålig på att förstå mig på faktorerna som påverkar dessa.

Edit 2:

Placera kommenterade såhär:

Citat:
Vinnare blir amerikanska storbolagen och ägare av företagsobligationer som sannolikt ökar i värde när bolagsrisken minskar genom att mer beskattat kapital tillkommer bolaget.

Delar ut 9,25% på mitt gav. Går kursen upp till följd av den minskade risken sitter jag kvar.
Senast redigerad av Bbobi 2016-11-09 kl. 14:06.
Citera
2016-11-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vi har väl lite olika system också.

Sen behöver ju inte folket ha något emot tex muren även om dom är demokrater.

Tex: Vi har en socialdemokratisk regering men 65% är skeptiska till invandringspolitiken och hälften vill att man ska sammarbeta med SD. Alltså har SD stöd för sin politik långt över vad dom har väljare. På samma sätt kan säkerligen många Demokrater som inte röstade på Trump vara för tex en mur för att hålla illegala ute.

Skillnaden är att här försöker man stänga partierna ute, ibland har man släppt dom in på kanten. Men i USA är det ju i praktiken ett två-partisystem så det blir ju lite annorlunda. Trump är vald till president. Han har inte 15% av rösterna på hörnet.

Edit:

Vad kan man tänka sig om obligationer när det gäller hans planer med skatter osv? Företags om stads. Negativ påverkan? Har ett par hundra tusen i PCN som inte sänkt sin utdelning på 14år. Dock har jag alltid varit rätt dålig på att förstå mig på faktorerna som påverkar dessa.

Edit 2:

Placera kommenterade såhär:

Delar ut 9,25% på mitt gav. Går kursen upp till följd av den minskade risken sitter jag kvar.
En mur kommer kosta 100 miljarder att bygga, måste väl finnas bättre sätt att använda de penagarna på. Nu har han ju gapat om mur i vart varannat tal så lär bli svårt att inte bygga en nu. Hakan vill även införa högre tullar, men vem vinner på detta? Vad tillverkar USA som vi inte kan köpa i Kina eller på andra platser?
Nej tror han gjort bort sig, han har ju ingen erfarenhet av politik och hans misstag är att han lovat konkreta saker vilket inte är vanligt i ett val, men han trodde kanske inte att han skulle vinna och på så vis sluppit hålla sin vallöften.. om amerikanarna var förbannda innan så lär de väl bli ännu mera förbannade om det visar sig att allt bara var tomt prat.
Citera
2016-11-09, 14:33
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
En mur kommer kosta 100 miljarder att bygga, måste väl finnas bättre sätt att använda de penagarna på.

Ett staket och lite vakter går nog lika bra, verkar ju fungerat fint för europeiska länder i öst.
Citera
2016-11-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Ett staket och lite vakter går nog lika bra, verkar ju fungerat fint för europeiska länder i öst.
Fast är ju inte det han lovat och uträkningar säger 100 miljarder att bygga, sedan så skall det underhållas osv.. blir dyrt för jänkarna detta. Undrar om de börjar bygga samma dag han tillträder?
Citera
2016-11-09, 14:38
Medlem
%s avatar
Citat:
En mur kommer kosta 100 miljarder att bygga, måste väl finnas bättre sätt att använda de penagarna på. Nu har han ju gapat om mur i vart varannat tal så lär bli svårt att inte bygga en nu. Hakan vill även införa högre tullar, men vem vinner på detta? Vad tillverkar USA som vi inte kan köpa i Kina eller på andra platser?
Nej tror han gjort bort sig, han har ju ingen erfarenhet av politik och hans misstag är att han lovat konkreta saker vilket inte är vanligt i ett val, men han trodde kanske inte att han skulle vinna och på så vis sluppit hålla sin vallöften.. om amerikanarna var förbannda innan så lär de väl bli ännu mera förbannade om det visar sig att allt bara var tomt prat.
En infrastruktur satsning på 100 miljarder borde vara mumma för ekonomin och jobbet. speciellt om Mexico står för fiolerna.
Citera
2016-11-09, 14:38
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Du betalar väl Svensk tull? Betalar man även tull i USA om man köper en vara därifrån?

Tullarna gäller väl annars produkter som köps in TILL USA från utlandet.

Meningen med det är väl att gynna den egna marknaden och ge incitament för företag att börja producera varorna själva i landet istället vilket även ger mer jobb. Han vill att USA ska bli ett industriland igen. Inte vara så beroende av andra länder. Han vill garanterat att vi ska köpa produkter producerade i USA och få in pengar i landet till folket istället för att låta folkets pengar gå till Kina.

Sen vet jag inte riktigt vad jag ska ställa dom där 100 miljarderna i proportion till för att kunna avgöra om det är mycket eller lite pengar i sammanhanget. Mycket pengar läggs det ju redan ner som kanske på sikt kan sparas. Nationens säkerhet kommer man alltid lägga ner mycket pengar på.
Citera
2016-11-09, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av %
En infrastruktur satsning på 100 miljarder borde vara mumma för ekonomin och jobbet. speciellt om Mexico står för fiolerna.
Mexico kommer inte betala ett öre.
Citera
2016-11-09, 14:41
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Fast är ju inte det han lovat och uträkningar säger 100 miljarder att bygga, sedan så skall det underhållas osv.. blir dyrt för jänkarna detta. Undrar om de börjar bygga samma dag han tillträder?

Nä, jag vet inte. Tror det där med muren/staketet/whatever är svårare att genomföra i praktiken än vad man tror. Är en del svarta hål i Trumps ekonomiska politik, men han skär rätt hårt i sjukvården och militären (på globalt perspektiv) också, samt bibehåller låg minimilön. Eller har sagt att han vill i alla fall. Vi får väl se hur och om det går ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in