Citat:
Ursprungligen postat av
FullMetallJacka
Tja, jag torskade för ringa narkotikabrott för någon månad sedan och ska betala boten jag fått i brevlådan här i veckan. Jag visar inga tecken på missbruk (hade inte ens innehav, bara en mindre mängd THC i blodet) och detta skedde inte i samband med körkort, men körkortstillståndet jag har kan ju bli indraget ändå. Om nu körkortstillståndet blir indraget om kanske 8 månader, vad händer om jag tagit körkortet redan? Jag har nämligen inte sett några tecken på indragning av körkortstillstånd och jag hade tänkt skaffa körkort till jul.
Ska jag liksom vänta i ett år med körkort bara utifall att de vill dra in det? Jag har nämligen inte råd att betala för två körkort, speciellt inte nu efter att fått pröjsat 3600 till snuten + eventuellt 6000 för urinprov i 6 månader.
Hur ska jag gå till väga?
Transportstyrelsen har 2 år på sig att påbörja och göra färdigt sin utredning. Har du under den tiden tagit körkort och deras utredning fastslår att du inte anses lämplig, så dras körkortet in istället för tillståndet.
Jag vill minnas att vi här på Flashback haft personer som torskat. Tagit körkort och sedan fått det indraget 18 månader senare med hänvisning till deras narkotika relaterade dom.