2016-05-01, 10:30
Moderator
Gordon Blixts avatar
Enligt körkortslagen (1998:488) ska körkortet återkallas om det med hänsyn till brott som du har gjort sig skyldig till kan antas att du inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Misshandel är inte automatiskt diskvalificerande. Bestämmelsen om återkallelse på grund av allmän brottslighet tar sikte på kvalificerad brottslighet som utförts yrkesmässigt eller varit särskilt grov, långvarig eller hänsynslös.
Citera
2016-05-16, 15:59
Medlem
Hallå i knutarna!
Är det någon som kan ge ut tips till ett yttrande som jag måste göra till transportstyrelsen gällande återkallelse av körkort som blev indraget för rattfylleri i februari -14.
Gjorde alltså en ansökan om körkortstillstånd för ca 3-4 veckor sedan varpå samma helg blev jag lobbad (om yttrycket används rätt) vilket medförde ett samtal med sos och att transportstyrelsen nu inte utfärdar mitt tillstånd utan utreder saken och ger mig möjligheten att yttra mig.
Har jag någon chans att komma undan här eller kommer dom oavsett vilket kissa lite till på mig? Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Citera
2016-05-17, 22:18
Medlem
Hej dr.donky en fråga hur lång tid tog det för transportstyrelsen att höra av sig efter lobben?
Citera
2016-06-11, 20:04
Medlem
Tjena, har gjort en jävligt korkad grej och undrar om någon har hamnat i liknande situation och vet vad som händer.

Jag åkte fast för dopingbrott och fick lämna 3 urinprover och göra två läkarbesök och nu på mitt sista prov pissade jag positivt för kokain. Det står inget i föreläggandet att jag ska lämna prover för narkotika men läkaren ville inte bortse från det när han skickar in läkarintyget till transportstyrelsen.

Kommer mitt körkort ryka nu eller kommer jag få behålla det o lämna ytterligare prover för narkotika?
Citera
2016-08-24, 16:19
Medlem
Xemnass avatar
Åkte ditt för narkotika (cannabis då för den delen) erkände och pissade positivt. Tidigare ostraffad. Hade inget på mig. Rökte kanske en vecka bara innan jag blev tagen (rökte inte på 4-5 veckor innan den veckan heller) Tog mitt lämp i april 2014 (är 19 nu) kommer mitt lämp åka eller? Har teori + uppkörning väldigt snart så att vet inte hur jag ska göra...

Mvh
Citera
2016-09-28, 17:12
Medlem
Fick mitt körkort återkallat för några dagar sen för ett ringa narkotikabrott (cannabis) för ett halvår sedan.
Kortet blev indraget i 6 månader, står i brevet att jag kan ansöka om körkortstillstånd efter 6 månader så det kan jag göra direkt, bör jag göra det omgående?
Antar att jag kommer behöva visa att jag är ren på något sätt, visar jag upp läkarintyg på det eller blir man kallad att pissa av transportstyrelsen?
Om det är prover, hur många är det och hur länge måste man "bevisa sig ren" innan man kan få tillbaka det?

Mvh
Citera
2016-10-05, 21:06
Medlem
Despiracys avatar
Hej! Jag torskade på drograttfylla cannabis. Nu ska jag på körkortsutredning hos socialen för TS. De ska bedöma om jag ska lämna prover i 6 månader eller inte.

Min fråga är: brukar socialen begära UP på plats om man påstår att man helt slutat röka gräs och man kan uppvisa anställningskontrakt på fastjobb osv? Brukar de överhuvudtaget begära UP på dessa möten? Vad händer på dessa möten?
Citera
2016-11-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Despiracy
Hej! Jag torskade på drograttfylla cannabis. Nu ska jag på körkortsutredning hos socialen för TS. De ska bedöma om jag ska lämna prover i 6 månader eller inte.

Min fråga är: brukar socialen begära UP på plats om man påstår att man helt slutat röka gräs och man kan uppvisa anställningskontrakt på fastjobb osv? Brukar de överhuvudtaget begära UP på dessa möten? Vad händer på dessa möten?

Av det jag läst så kommer du inte behöva pissa just då, men att du kan räkna med att behöva pissa kanske inom en vecka.

Jag ska själv till Socialen nästa vecka. Är det någon som vet hur detaljerade uppgifter de har tillgång till om brotten? I mitt fall specifikt om de utöver själva domen också kan se hur mycket jag blev tagen med (cannabis).
Citera
2016-11-07, 16:36
Medlem
Despiracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dankerdank
Av det jag läst så kommer du inte behöva pissa just då, men att du kan räkna med att behöva pissa kanske inom en vecka.

Jag ska själv till Socialen nästa vecka. Är det någon som vet hur detaljerade uppgifter de har tillgång till om brotten? I mitt fall specifikt om de utöver själva domen också kan se hur mycket jag blev tagen med (cannabis).

Det var inga problem. Vi pratade om situationen och sen skrev soc ett utlåtande till TS. inget tal om prover
Citera
2016-11-09, 09:07
Medlem
FullMetallJackas avatar
Tja, jag torskade för ringa narkotikabrott för någon månad sedan och ska betala boten jag fått i brevlådan här i veckan. Jag visar inga tecken på missbruk (hade inte ens innehav, bara en mindre mängd THC i blodet) och detta skedde inte i samband med körkort, men körkortstillståndet jag har kan ju bli indraget ändå. Om nu körkortstillståndet blir indraget om kanske 8 månader, vad händer om jag tagit körkortet redan? Jag har nämligen inte sett några tecken på indragning av körkortstillstånd och jag hade tänkt skaffa körkort till jul.

Ska jag liksom vänta i ett år med körkort bara utifall att de vill dra in det? Jag har nämligen inte råd att betala för två körkort, speciellt inte nu efter att fått pröjsat 3600 till snuten + eventuellt 6000 för urinprov i 6 månader.

Hur ska jag gå till väga?
Citera
2016-11-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Tja, jag torskade för ringa narkotikabrott för någon månad sedan och ska betala boten jag fått i brevlådan här i veckan. Jag visar inga tecken på missbruk (hade inte ens innehav, bara en mindre mängd THC i blodet) och detta skedde inte i samband med körkort, men körkortstillståndet jag har kan ju bli indraget ändå. Om nu körkortstillståndet blir indraget om kanske 8 månader, vad händer om jag tagit körkortet redan? Jag har nämligen inte sett några tecken på indragning av körkortstillstånd och jag hade tänkt skaffa körkort till jul.

Ska jag liksom vänta i ett år med körkort bara utifall att de vill dra in det? Jag har nämligen inte råd att betala för två körkort, speciellt inte nu efter att fått pröjsat 3600 till snuten + eventuellt 6000 för urinprov i 6 månader.

Hur ska jag gå till väga?

Transportstyrelsen har 2 år på sig att påbörja och göra färdigt sin utredning. Har du under den tiden tagit körkort och deras utredning fastslår att du inte anses lämplig, så dras körkortet in istället för tillståndet.

Jag vill minnas att vi här på Flashback haft personer som torskat. Tagit körkort och sedan fått det indraget 18 månader senare med hänvisning till deras narkotika relaterade dom.
Citera
2016-11-09, 17:23
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Transportstyrelsen har 2 år på sig att påbörja och göra färdigt sin utredning. Har du under den tiden tagit körkort och deras utredning fastslår att du inte anses lämplig, så dras körkortet in istället för tillståndet.

Jag vill minnas att vi här på Flashback haft personer som torskat. Tagit körkort och sedan fått det indraget 18 månader senare med hänvisning till deras narkotika relaterade dom.
Det är ju förjävligt, om man får det återkallat vad innebär det för konsekvenser då? Hur mycket måste man pröjsa i så fall tänker jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in