2016-11-08, 10:48
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Trodde det var standard vid dessa typer av arbetsplatser att använda sådana låsanordningar på strömbrytare där varje involverad person har ett eget lås i anordningen, och därför krävs det att alla inblandade låser upp för sätta på ström igen.

Nja i praktiken fungerar det inte så. På linjearbete där det kan vara åtskilliga mil mellan frånskiljarna är det inte ovanligt att elbolagets personal bryter, och återinkopplar strömmen och annan personal jobbar på själva linjerna.

Varför kommunikationen inte fungerade och varför linjen inte var arbetsjordad vid olycksplatsen från utredningen visa. När jag hör att det var Estnisk arbetskraft så får jag dock lite kalla kårar. Kompetensmässigt behöver dom så klart inte vara sämre än svensk arbetskraft men risken för språkförbistring är uppenbar och som arbetsgivare skulle jag aldrig tagit på mig ett sådant ansvar. Jag hoppas att man kan utbena vad som brustit i ansvarsfrågan och att hårda straff döms ut!

Detta skall inte behöva hända om man gör på rätt sätt!
Citera
2016-11-08, 11:15
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Enligt uppgifter i Dalarnas Tidningar har två personer avlidit efter en elolycka i ett ställverk i Tyfors i Dalarna strax norr om gränsen till Värmland längd RV26.
Enligt knapphändiga uppgifter i artikeln arbetade de med en ledning de trodde var strömlös, men den var strömförande.

Någon som vet mer? Hur hög spänning talar vi om här? Här måste något gått kraftigt fel, någon som vet rutinerna hur man säkerställer att en ledning är strömlös?

Edit: Enligt publicerad video påstås det vara en 10 kV-ledning.

Beror väl på storlek på transformatorn men ett par tusen ampere kan det säkert vara. Då går det fort.

Har jobbat med transformatorstationer och installationer av både dessa och ställverk under en tid i mitt liv. Under den här tiden hände det flera gånger att strömmen slogs på där vi arbetade, enbart på grund av slarv. Inget hände sån tur var men man blir rätt skakig när man höra att det börjar sjunga i transformatorn..

Oavsett så ska jordningsdon eller liknande säkring användas.

RIP.
Citera
2016-11-08, 12:08
Medlem
Pater-Nosters avatar
http://news.cision.com/se/ellevio/r/...yfors,c2118054

Citat:
De två männen, 59 respektive 23 år gamla, var hemmahörande i Estland och arbetade åt företaget Leonhard Weiss.
Citera
2016-11-08, 13:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Trodde det var standard vid dessa typer av arbetsplatser att använda sådana låsanordningar på strömbrytare där varje involverad person har ett eget lås i anordningen, och därför krävs det att alla inblandade låser upp för sätta på ström igen.

Det verkar i varje fall inte som frånskiljaren var låst i ställverket eftersom den ledning som var under uppbyggnad blev strömförande.
Citera
2016-11-08, 14:10
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Man har säkert brustit i flera kritiska arbetsmoment. Med tanke på att man jobbar i direkt anslutning till ställverket finns det alla förutsättningar att bryta, frånskilja, jorda och blockera/låsa.

Jag får precis som tidigare postare känslan av att underleverantören slarvat ordentligt med säkerheten. Tyvärr kommer väl kraftbolaget att gå fria och skylla på UE.

Dom bryr sig inte ett skit om de omkomna. Så länge priset är lågt så ser dom mellan fingrarna.
Citera
2016-11-08, 15:14
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Man har säkert brustit i flera kritiska arbetsmoment. Med tanke på att man jobbar i direkt anslutning till ställverket finns det alla förutsättningar att bryta, frånskilja, jorda och blockera/låsa.

Jag får precis som tidigare postare känslan av att underleverantören slarvat ordentligt med säkerheten. Tyvärr kommer väl kraftbolaget att gå fria och skylla på UE.

Dom bryr sig inte ett skit om de omkomna. Så länge priset är lågt så ser dom mellan fingrarna.

Ja från ena sidan i det ställverk som ligger i närheten är det ju enkelt att arbetarna själva har koll över frånskiljarna. Men det är ju möjligt att spänningssättningen skedde från andra änden av linjen, inte otroligt att linjen är del av en ringmatning. Eller någon oavsiktlig bakmatning.

Det är ju inte den första gången (och säkerligen inte den sista) där det sker dödsolyckor där det finns inhyrda underleverantörer och ansvaret faller mellan stolarna. Ansvaret borde falla på båda parter men jag tror att du har rätt att den är underleverantören som får skiten.

Ska bli intressant att läsa utredningen.
Citera
2016-11-08, 15:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll

Vad som hänt är att hisskorgen verkar ha kommit för nära en kraftledning som var i drift, kanske inte den som de arbetade med. Antagligen har bilen med korgen stått lite dumt till och man därför åkt för nära den aktiva kraftledningen samtidigt som luften har varit rätt fuktig och överslag har därför uppstått.
Citera
2016-11-08, 21:01
Medlem
Intressant att följa tråden. Ser att både fackfolk och lekmän är inne och skriver. Jag har ett litet förtydligande. Elevio anlitar en entreprenör för att utföra arbetet som i sin tur kanske använder sig av en underentreprenör. Hur eller hur så är det tragiskt.
Citera
2016-11-08, 21:14
Medlem
Pater-Nosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Ja från ena sidan i det ställverk som ligger i närheten är det ju enkelt att arbetarna själva har koll över frånskiljarna. Men det är ju möjligt att spänningssättningen skedde från andra änden av linjen, inte otroligt att linjen är del av en ringmatning. Eller någon oavsiktlig bakmatning.

Det är ju inte den första gången (och säkerligen inte den sista) där det sker dödsolyckor där det finns inhyrda underleverantörer och ansvaret faller mellan stolarna. Ansvaret borde falla på båda parter men jag tror att du har rätt att den är underleverantören som får skiten.

Ska bli intressant att läsa utredningen.
Även om arbetarna inte själva har koll på andra ändan av linjen så har driftledaren koll. Och alla kopplingar skall vara dokumenterade skriftligen och repeteras muntligen mellan berörda parter så att inga oklarheter uppstår. Har man inte missuppfattat varandra på något sätt eller genat i kopplingarna så är ett annat alternativ att man gått upp i fel linje och skitit i att göra spänningslöshetskontroll och arbetsjorda med fatalt resultat som följd.
Citera
2016-11-08, 21:35
Medlem
grovslangs avatar
För att sådant här inte ska hända finns en rad anvisningar som ska följas, gör man det är man skyddad med både hänglse och livrem. Så här ska det funka:
- Driftplanering: I god tid innan planeras avbrottet och man skriver en driftorder som beskriver vad som ska göras för att få ledningen spänningslös, när det ska göras och vem som ska göra det.
-Kopplingsarbete: Omkopplingar i nätet enligt den upprättade driftordern. Driftcentralen är leder och övervakar arbetet. Frånskiljare (en sorts brytare typ) som gränsar till arbetsområdet låses och förses med en skylt som meddelar att arbete pågår och att apparaten inte får manövreras.
-Arbetets genomförande: De som ska arbeta får arbetsbevis (intyg på att ledningen är frånkopplad), därefter genomför man spänningslöshetskontroll och är den ok hänger man på arbetsjordning som ska leda kortsluta ledningen och leda bort strömmen ifall någon ändå skulle släppa på strömmen. Spänningslöshetskontroll och jordning ligger alltid på den som utför arbetet.

Följer man driftordern och inte slarvar med sina egenkontroller är det inte farligt. Finns risk för förväxling ska åtgärder vidtas innan arbetet påbörjas för att eliminera risken.
Citera
2016-11-08, 22:50
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovslang
[...]
-Arbetets genomförande: De som ska arbeta får arbetsbevis (intyg på att ledningen är frånkopplad), därefter genomför man spänningslöshetskontroll och är den ok hänger man på arbetsjordning som ska leda kortsluta ledningen och leda bort strömmen ifall någon ändå skulle släppa på strömmen. [...]
Hjälper sån där arbetsjordning på en stor kraftledning? Jag tänker att om det är en ledning med många kV och kanske tusentals ampere för att lösa ut det snabba kortslutningsskyddet, måste man inte ha en sjuhelsikes fet jordkabel för den där arbetsjordningen om det inte ändå ska bli dödlig spänning i ledningen om brytaren skulle slås till?

Eller arbetsjordningens syfte är kanske snarare att avleda mindre felströmmar såsom sådan från bakmatning o dyl utan att det blir farlig spänning men skulle de rätta brytarna slås till så säger det gaflitz i alla fall?
Citera
2016-11-08, 23:02
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hjälper sån där arbetsjordning på en stor kraftledning? Jag tänker att om det är en ledning med många kV och kanske tusentals ampere för att lösa ut det snabba kortslutningsskyddet, måste man inte ha en sjuhelsikes fet jordkabel för den där arbetsjordningen om det inte ändå ska bli dödlig spänning i ledningen om brytaren skulle slås till?

Eller arbetsjordningens syfte är kanske snarare att avleda mindre felströmmar såsom sådan från bakmatning o dyl utan att det blir farlig spänning men skulle de rätta brytarna slås till så säger det gaflitz i alla fall?

Mycket riktigt så jordar man och kortsluter för att skydda montörerna från främmande spänning utifrån. Men skydden har givetvis kapacitet att ta hand om en trefasig kortslutning om det på något mirakulöst sätt var någon dåre som slog till brytaren när man har jordat ner.

Det är stora och mycket avancerade effektbrytare vi talar om och upp på det ett helt separat signal/manöversystem (kallat reläskydd även om det idag är mycket modernare än gamla reläer) som får ner bryttiderna ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in