2016-11-07, 06:37
Medlem
Att göra en tidsaxel är en bra idé. Det lite knepiga är att den redovisade SMS- och samtalstrafiken är ett urval. Jag tror nog att i princip alla kommunikationer mellan gärningsman och brottsoffer är redovisade på de utvalda dagarna. När det gäller andra kontakter har utredarna tydligen sållat, också på de utvalda dagarna. Därför är det svårt eller till och med omöjligt att skapa sig en mer fullständig bild, och man får ett förstärkt intryck av Lottas upptagenhet av Martin. Hade alla hennes samtal och SMS redovisats hade till exempel väninnor funnits med i redovisningen. Också Martins kontakter måste vara hårt gallrade i redovisningen.

Materialet i de bådas mobiler måste ha varit gigantiskt. Redan urvalet visar att det knattrades nästan oupphörligt ibland. Det var tur att Angeli*a arbetade i vården. Hon hade inte tid och möjlighet att ringa, skicka SMS och Facebooka på arbetstid. Det är rätt tillfredsställande att läsa hennes svar på hans ihärdiga kontaktförsök på s. 93 (aktbilaga 56). Hon jobbar och meddelar att han kan inte ringa henne då. Det måste ha varit svårt för en med Martins behov av ständig omedelbar bekräftelse att hantera det.
Citera
2016-11-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Att göra en tidsaxel är en bra idé. Det lite knepiga är att den redovisade SMS- och samtalstrafiken är ett urval. Jag tror nog att i princip alla kommunikationer mellan gärningsman och brottsoffer är redovisade på de utvalda dagarna. När det gäller andra kontakter har utredarna tydligen sållat, också på de utvalda dagarna. Därför är det svårt eller till och med omöjligt att skapa sig en mer fullständig bild, och man får ett förstärkt intryck av Lottas upptagenhet av Martin. Hade alla hennes samtal och SMS redovisats hade till exempel väninnor funnits med i redovisningen. Också Martins kontakter måste vara hårt gallrade i redovisningen.

Materialet i de bådas mobiler måste ha varit gigantiskt. Redan urvalet visar att det knattrades nästan oupphörligt ibland. Det var tur att Angeli*a arbetade i vården. Hon hade inte tid och möjlighet att ringa, skicka SMS och Facebooka på arbetstid. Det är rätt tillfredsställande att läsa hennes svar på hans ihärdiga kontaktförsök på s. 93 (aktbilaga 56). Hon jobbar och meddelar att han kan inte ringa henne då. Det måste ha varit svårt för en med Martins behov av ständig omedelbar bekräftelse att hantera det.

Men på vilket sätt skulle det ha givit en mer nyanserad bild av verkligheten? Båda två låtsades ju inför sina vänner att de sket I den andre. Lotta kallade honom för en “stalker” samtidigt som hon SMS:ade och ringde till “stalkern” stup I kvarten.

Martin I sin tur målade upp en tuff bild av sig själv och SMS:ade för “Snälla” att han bara ville bli av med Lotta, eftersom han var så äcklad. (Snälla fick uppfattningen om att Martin inte hade varit så intresserad av Lotta ens I början.)

Båda två ljög friskt och samtidigt skickade desperata nödrop till varandra I stil med “du har inte hört av dig på 30 sekunder – vad har hänt?”.

Lotta var inte bättre I detta hänseende. Det var Martin som kom med ständiga otrohetsanklagelser, men Lotta behövde likaväl ständig bekräftelse av Martin. Hon ville veta vad han tyckte om hennes bilder, varför han inte hade hört av sig på en timme (!) och blev “less” på honom när det hade gått 1h22min utan kontakt. Då var det sura minen och hot om “slut”.

Jag tror att båda två skulle ha mått bra av ifall man hade förbjudit dem att vara I kontakt med varndra. Eller högst tre SMS om dagen.

Är man gränslös då kan det kännas bra ifall någon annan sätter gränserna. Det är kanske därför Martin uppmanade Lotta och Angelica att anmäla?
Citera
2016-11-07, 15:17
Medlem
Det går absolut att bilda sig en tillräckligt god uppfattning om hur kontakterna gick till med hjälp av det material polisens utredare satt ihop och presenterat. De har också gallrat sådant som inte anses ha med brottsutredningen eller dess sammanhang att göra. Så där håller jag med. För alla inblandade i den vidare kretsens skull är det klokt att ha gallrat och dessutom hade en fullständig logg varit oläslig. Jag var nog överdrivet petig i min reflektion. Det var inte meningen att dissa idén om en tidsaxel, såna är jättebra.
Citera
2016-11-07, 20:13
Medlem
Varför är alla bilder borttagna i fupen ? det måste ju finnas foton på mer än det som visas där ? polisen och obduktion dokumenteras med bilder och så ? om det är sekretess kan man få ut dom bilderna på något sätt ?
Citera
2016-11-07, 20:16
Medlem
Crazefangs avatar
Jävla Psykopat den där Martin, Hallucinerar och vill ha totalt kontroll över en annan människa.

Angående tillväga sättet mordet gick till så kunde domen inte bli bättre. Livstid med psykopat prövning minst var 20e år! FEGA JÄVLA KRÄK!
Citera
2016-11-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maximilian25
Varför är alla bilder borttagna i fupen ? det måste ju finnas foton på mer än det som visas där ? polisen och obduktion dokumenteras med bilder och så ? om det är sekretess kan man få ut dom bilderna på något sätt ?
Nej, då det är sekretess så går det inte att få ut bilderna. Det är av hänsyn till anhöriga som man sekretessbelägger de värsta bilderna.
Citera
2016-11-08, 00:04
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Lotta hade lånat 15.000kr till Martin på ett bräde. Det gör man väl inte om man har en “mycket svag ekonomi”? Hon kanske hade lånat pengar även till Per?

Jag måste säga att när jag läser om Lottas trassliga liv då är det inget under om hon mådde dåligt. Hon behövde inte Martin för att må dåligt. Alla dessa lögner hit och dit skulle ha fått vem som helst att må dåligt.

Den 14.5. skickade Per ett SMS till Lotta: "Varför har du lurat mig i så många år?" Det är en berättigad fråga. Väldigt svårt att hitta ett tillfredsställande svar dock.

Dina slutsatser dras ur luften. Du ger dig återigen företräde till sanningen, som du inte har en aning om. Per kanske är som du? Förvrider. Du vet inget. Lotta kanske hade två tokar i sitt liv, där den ena var väsentligt farligare än den andra. Men båda knäckte henne. Det har du rätt i, även om du drar en annan slutsats. Att den som är knäckt kan knäckas även efter sin död. Svin.
Citera
2016-11-08, 07:28
Medlem
Jag tror att Lotta aldrig tidigare hade mött en psykopat på nära håll och då är det svårt att veta hur man ska förhålla sig
Hennes syster agerade helt rätt - kortfattat meddelade hon Martin att hon arbetade och kunde inte prata med honom telefon

Att smickra honom, försöka hålla honom på gott humör och tala om för honom vad han ville höra - som jag uppfattar att Lotta gjorde - den taktiken är dålig och håller aldrig i längden
Citera
2016-11-08, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag tror att Lotta aldrig tidigare hade mött en psykopat på nära håll och då är det svårt att veta hur man ska förhålla sig
Hennes syster agerade helt rätt - kortfattat meddelade hon Martin att hon arbetade och kunde inte prata med honom telefon

Att smickra honom, försöka hålla honom på gott humör och tala om för honom vad han ville höra - som jag uppfattar att Lotta gjorde - den taktiken är dålig och håller aldrig i längden

Så du har inte läst FUP:en och inte ens förstått det grundläggande dvs. vem som är vem?
Citera
2016-11-08, 20:24
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Lotta antecknade-

Dom här anteckningarna är Lottas och det är vad hon själv har tänkt under den här tiden. Då har jag inte tagit med alla gånger hon fått stryk av Martin eller hotats att dödas eller att hunden skulle dö.-
Samt hot om att familjen och vänner skulle dö dom också. Hon fick gå runt med face time för att bedyra för Martin att ingen fanns där. Förbjöd henne att ha på sig vad som helst och kontrollerade det mesta. 1-2 min och hon inte svarar på sms så är helvetet lös.

Allt finns med då det gäller kontrollerandet samt de verbala hoten, förtrycket, makten, våldet.
Ett återkommande tema gällande små män som utövar våld och kontroll mot svagare individ, och isolerar offret från vänner, familj och arbete. Psykopatjäveln borde slå huvudet så hårt i häktesväggen att han aldrig någonsin mer gör någon illa.
Jag fattar inte hur kan hon blivit så fast efter 3 dejtar, att kunde inte vända se på fläcken och försvinna så fort han "började visa konstig sida" efter 2-3 veckor bara!
Citera
2016-11-08, 21:15
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Lotta var inte bättre I detta hänseende. Det var Martin som kom med ständiga otrohetsanklagelser, men Lotta behövde likaväl ständig bekräftelse av Martin. Hon ville veta vad han tyckte om hennes bilder, varför han inte hade hört av sig på en timme (!) och blev “less” på honom när det hade gått 1h22min utan kontakt. Då var det sura minen och hot om “slut”.
hon skickar flera mess där hon vill att de ska träffas och han bara hittar på ursäkter, hon blev sur ju på det, inte att han inte hör av sig på 1.5 timme
Citera
2016-11-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Jag fattar inte hur kan hon blivit så fast efter 3 dejtar, att kunde inte vända se på fläcken och försvinna så fort han "började visa konstig sida" efter 2-3 veckor bara!

Enligt systern Camilla träffades Lotta och Martin i slutet av februari och den "värsta perioden" i deras relationen var mars - maj.

Lotta själv ändrade inställningarna på sin facebook 2-3 mars så att hon var i relationen med Martin. När Camilla ringde och frågade vad det var frågan om och varför hon inte hade berättat något så sa Lotta att det inte var något. Det var ingen riktig relation. Hon trodde inte på det själv. Men hon ville inte säga det högt i telefon när Camilla ringde, eftersom Martin då var där hos henne. Hon ringde tillbaka och berättade.

Så redan direkt från början antingen ljög Lotta till sin syster eller sen trodde hon inte på relationen alls. Trots att hon låtsades så inför Martin.

Varför i herrans namn detta spel - ideligen?

Varför kunde människan inte bara säga rakt ut till Per att "låt oss vara vänner, men jag känner ingen attraktion gentemot dig längre"? Och varför inte säga samma sak till Martin? Att hon inte trodde på relationen. Eller tvärtom erkänna till sin syster att hon faktiskt var attraherad av en idiot.

I vilket fall som helst VISSTE hon att Martin hade suttit på Hall och Kumla totalt i 12 år. DET hade Martin inte ljugit om. Och det berättade Lotta direkt till sin syster. Vilket får mig lite att tappa hakan.

Alltså att en sådan sak passerar med en axelryckning hos båda.. :-o
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in